Gå til innhold
  • Bli medlem

Gilde utfordrer Real


CarlHenrik

Anbefalte innlegg

ubernoob skrev (15 minutter siden):

Hey hey hey! Du kan ikke ramse opp masse ingredienser og tro at vi som ikke er kokk klarer å sette det sammen til et måltid! 😅Vi trenger liste over nøyaktig hva og hvor mange gram/dl! Og fremgangsmåte! Og en lokkende tittel på maten! Og et bra bilde! Gleder meg til du kommer med nye spennende retter til oss! 😋

 

Hehe. Ja, alt er vel enkelt når man kan det. Når jeg lager slikt bruker jeg aldri oppskrifter. Det går på slump - slik blir det også litt varierende smak fra gang til gang. Noe jeg liker, da kan jeg justere litt fra gang til gang.

ubernoob skrev (12 minutter siden):

Jeg har vakumpakker og forsåvidt også en ovn som fungerer fint som en tørker. Laget en del jerky, men bare av biff. Ikke av svin og kylling pga salmonella og sånt. Tørker du på høy temperatur (over 74°), eller varmebehandler du det når du tilsetter vann? Det holder vel ikke å bare tilsette kokende vann og vente som med real antar jeg, så det må kanskje putre en stund?

Problemet med ovn er at enkelte modeller varierer veldig i temperatur - så det kan oppstå store avvik. Det er også viktig med utluftning, så det å ha døra åpen under prosessen kan hjelpe noe. Jeg pleier å legge en kork eller noe smalt i døråpningen. 

Salmonella forsvinner med varmebehandling på 55 grader i 1 time. 74 grader er ganske høy temperatur mtp tørking, så da får du også en varmebehandling "på kjøpet". 

Jeg pleier også å legge på en saus som inneholder sukker, slik at jeg også karamelliserer kjøttet i prosessen. Da pleier jeg blande worcestershire-saus, teriyaki saus (eller begge deler) med litt sitronsaft, ingefærkrydder, litt honning og pepper. 

Dersom du strimler kjøttet i julienne (julienning på fagspråket ;p) - dvs, små strimler på størrelse med fyrstikker. Trenger det ikke trekke i varmt vann i mer enn 4-5 minutter før du får en god og behagelig konsistens. Med litt tykkere biter trenger du 7-8 minutter. 

https://no.grandado.com/products/vacuum-bag-sealer-matlagringspakke-solv-aluminium-folie-mylar-bag-100-stk-utmerket-kvalitet-7-10-cm?variant=17286559858745&currency=NOK&gclid=CjwKCAiAyc2BBhAaEiwA44-wW7Hp5CBXnu8CA2uUHjEdL7tw9-Fj64tO-Na9K2UozEuYZ0M3vUjXzBoC0HEQAvD_BwE

Dette er det samme Real kommer i. Forskjellen er at de også har et plastlag som emballasje på yttersiden av aluminiumsfolien. Den jeg lenket til nå er veldig tynn, det går fort hull på posen dersom den ikke oppbevares korrekt. Kantene kan også være litt skarpe. Et tips er å oppbevare disse matposene i et putetrekk eller lignende, før man putter dem i sekken. 

Med en slik pose, holder maten seg varm i 15-20 minutter. Så du kan ha relativt store kjøttstykker som blir gode og saftige jo lengre det får stå å trekke. Hvis jeg husker rett, vil 100 gram tørket kjøtt tilsvare ca 250 kjøtt under en slik prosess. Superkonsentrert på energi med masse proteiner.

For de som er litt late - kan man kjøpe ferdig elgskav i fyrsedisken, hive på en marinade og la det tørke i ovnen 4-5 timer.

Storfe, elg og vilt er helt klart å foretrekker. Kylling er et mer magert alternativ som er mildere på smak.

Jeg bruker kun kjøtt fra Norge/Sverige. Importert kjørt har en høyere andel antibiotika i seg - som jeg helst ikke vil ha. 

 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Frihet85 skrev (11 timer siden):

Potetmospakken du får i butikkhylla er ypperlig og billige. Man kan koke poter, dehydrere og deretter finhakke for en mer kraftig konsistens. Men unødvendig mye arbeid syns jeg når potetmospakken fungerer ypperlig.

Mye spennende informasjon her, takk! Jeg har enda ikke kommet i gang med dette selv, men har begynt å vurdere ulike oppskrifter og sett etter hva som er tilgjengelig i butikkene. Har sett meg ut potetmos som et fint grunnlag for karbohydrater, men har også lurt på om Toro Hurtigris kunne vært et alternativ for variasjon. Har du prøvd det eller har du noen erfaringer med det? Hurtigrisen er allerede kokt og tørket, så den skal kun trekke inn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (2 minutter siden):

Mye spennende informasjon her, takk! Jeg har enda ikke kommet i gang med dette selv, men har begynt å vurdere ulike oppskrifter og sett etter hva som er tilgjengelig i butikkene. Har sett meg ut potetmos som et fint grunnlag for karbohydrater, men har også lurt på om Toro Hurtigris kunne vært et alternativ for variasjon. Har du prøvd det eller har du noen erfaringer med det? Hurtigrisen er allerede kokt og tørket, så den skal kun trekke inn vann.

Sjekk også ut nudler. Jeg bruker eggnudler til veldig mye, blant i real turmat med flere (jeg synes sånne frysetørrede porsjoner er for små) og til joikakaker. Stekt kjøttdeig blandet med eggnudler og hermetiske mais/erter/gulerøtter pluss en god chillisaus eller bare tomatketsjup er også en god rett. Eggnuddler kan brukes omtrent som spagetti, men trenger ikke å koke noe særlig. Jeg har til og med bare lagt dem tørre oppi real turmat og latt dem trekke til seg vann sammen med resten av innholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (12 minutter siden):

Da var i alle fall Lapskausen på plass i butikk. (Extra Nesbyen). De går jo ikke akkurat i strupen på Real med 79 kroner for en pose, men tilgjengelighet er jo også viktig for oss som ikke klare å planlegge. 

5B0B2A99-ADE1-4C77-A35B-838DC33D7D41.jpeg

Er det 27.01.23 det står? Hvertfall mer enn 50 dager holdbarhet, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (35 minutter siden):

Da var i alle fall Lapskausen på plass i butikk. (Extra Nesbyen). De går jo ikke akkurat i strupen på Real med 79 kroner for en pose, men tilgjengelighet er jo også viktig for oss som ikke klare å planlegge. 

5B0B2A99-ADE1-4C77-A35B-838DC33D7D41.jpeg

Takk for deling! Det var egentlig som jeg fryktet, at de ikke trenger å konkurrere på pris når de kan konkurrere på tilgjengelighet. Et siste håp er at det kan være prisvariasjon fra butikk til butikk, men blir vel sikkert ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristianP skrev (4 timer siden):

Mye spennende informasjon her, takk! Jeg har enda ikke kommet i gang med dette selv, men har begynt å vurdere ulike oppskrifter og sett etter hva som er tilgjengelig i butikkene. Har sett meg ut potetmos som et fint grunnlag for karbohydrater, men har også lurt på om Toro Hurtigris kunne vært et alternativ for variasjon. Har du prøvd det eller har du noen erfaringer med det? Hurtigrisen er allerede kokt og tørket, så den skal kun trekke inn vann.

Ingenting er mer plassbesparende enn potetmos. Man kan også blande en spiseskje eller to med nøytralt proteinpulver for å økte energimengden. Toro Hurtigris er ganske porøst og gir derfor mye volum selv om det ikke veier så mye. Potetmos, hurtigris og pasta er ikke fiberrik kost. Så man kan bli litt hard i magen av det.

7310130004711.jpg.e0ce546513a31e6a4383029be1b66645.jpg

Knuste linfrø smaker veldig lite og kan tilsettes så godt som alle matretter (også Real) for å økte energimengden, tilføye fiber - og har dessuten en høy andel umettet fett (den sunne fettsorten). Linfrø er også rik på kalsium og magnesium som mange får gjennom meieriprodukter som ikke er så gunstig å ha med seg på langtur. 

Linfrø har nesten ikke karbohydrater i seg. Så om du mikser 5 deler ris med 1 del knuste linfrø - får du en utrolig god blanding som er veldig velegnet på tur. 

Pasta kan gjøre deg litt trøtt og slapp. Eggnudler er et godt alternativ. Jeg pleier å knuse eggnudlene med hendene til en miks av "smuler". Da blir det enklere å spise, mindre graps - og litt bedre for magen enn vanlig pasta. Her kan du også pøse på med linfrø.

Endret av Frihet85
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Skuffende utfall på prisen, men som nevnt over her så gir det ganske mye mening at de kan legge seg på det nivået. Få REAL inn i dagligvarebutikkene så kanskje vi ser de virkelig store effektene :)

Tja. Her lokalt vet de å ta seg betalt for turmaten så det gjør jo ikke noe med litt konkurranse...

 

Screenshot_20210223-161109_Chrome.thumb.jpg.8be11fe1584d15140f8b05fe75f1b245.jpg

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

89 kr,- for 120 gram tørrvare gir en kilopris på 741 kr,- Jeg syns det er helt hinsides med tanke på hvor billige lapskaus i utgangspunktet er. 

Dette inneholder Real lapskaus:
Ingredienser: Potet (47%), storfekjøtt (storfekjøtt (98%), salt) (14%), kålrot, rapsolje, gulrot (8,1%), løk, maisstivelse, kjøttbuljong, krydder, antioksidant (askorbinsyre).

47% potet
14% kjøtt
14% kålrot
8% gulrot
Løk, stivelse, buljong og krydder. 


La oss ta denne oppskriften og "lage selv"
470 gram potet = 9 kr,-
140 gram kjøtt = 14 kr,-
140 gram kålrot = 4 kr,-
80 gram gulrot = 3 kr,-
Løk, stivelse, buljong, rapsolje, blablabla = 5 kr,-
6-7 dl vann = 0 kr,-

Totalt 30 kr,- som da gir anslagsvis 1,5 kg ferdig lapskaus - 20 kr,- pr kilo for "home made Real -lapskaus"

Tatr man utgangspunkt i at Real lapskaus koster 89 kr,- pr pakke - gir det en tørrvarepris på 741 kr,- pr kilo. Ferdig utvannet gir det en litt lavere pris på 169 kr.- pr kilo ferdig spiseklar lapskaus.

Det er en avanse på 850%




 

  • Liker 6
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (2 minutter siden):

Det er en avanse på 850%

Tror du må ha med strøm til tørking, bygging av fabrikk, lønn til ansatte og andre ymse utgifter. Det er ikke annet å vente. Det er heller ikke gratis å tørke selv, men resultatet er bedre ja.

I tidligere tider (2006 ish)  var det sagt at real kostet 25,- å produsere en pakke real. Det overskytende var da avanse til fabrikk, butikk, kjede osv...Den gangen kjøpte vi Real på salg til 18,- pr pakke. Den praksisen med disse priskrigene ble det stopp på den gangen desverre. At det kommer en ny aktør er vel og bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (11 minutter siden):

Tror du må ha med strøm til tørking, bygging av fabrikk, lønn til ansatte og andre ymse utgifter. Det er ikke annet å vente. Det er heller ikke gratis å tørke selv, men resultatet er bedre ja.

I tidligere tider (2006 ish)  var det sagt at real kostet 25,- å produsere en pakke real. Det overskytende var da avanse til fabrikk, butikk, kjede osv...Den gangen kjøpte vi Real på salg til 18,- pr pakke. Den praksisen med disse priskrigene ble det stopp på den gangen desverre. At det kommer en ny aktør er vel og bra.

Joda, "regnestykket" mitt er nokså subjektivt og bør tas med en klype salt (burde vært med i oppskriften :p). Min erfaring er at ferdigmat koster ca det dobbelte av hva god hjemmelaget mat gjør. Frysetørket mat koster enda mer enn det, drøyt 300% mer - enn om du hadde laget samme produkt hjemme selv. På tross av dette, syns jeg 850% er i groveste laget.

Jeg mistenker at det ikke er produsenten som er grådig her. Det er utsalgsstedene som bestemmer prisen.

https://www.proff.no/selskap/drytech-as/tomasjord/produsenter/IGBA33U016D/

Overskuddet til Drytech som står bak Real er ikke all verden - selv om det er meget bra, er det ikke astronomisk.

Når det er sagt; ferdigmat er av og til ekstremt dyrt. Se bare på "rett i koppen" suppene som kan koste opptil 25 kr,- pr kopp. Disse er vel å merke ofte på tilbud til 10 kr,-. 

Rettelse..... 

Jeg skal ta selvkritikk. Nå sjekket jeg tilsvarende produkter som Real i andre land, som England, USA og Russland (for å se hva det "absolutt laveste" jeg kunne finne av tilsvarende produkt). Jevnt over koster slike middager 40 til 70 kr,- pr stk.

Da er nok prosessen med å frysetørke og stappe maten i posen mer kostnadskrevende enn jeg trodde. Hmmm.

Må dele en link jeg syns var litt artig, når jeg gjorde research.

https://www.ebay.com/itm/Expedition-Foods-Emergency-Rations-for-3-Months/333868159743?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908105057%26meid%3D3b82521af2d748a5a512cbcce309ba46%26pid%3D100675%26rk%3D3%26rkt%3D15%26mehot%3Dnone%26sd%3D232720936769%26itm%3D333868159743%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Ae38e3e63-760b-11eb-a9ad-a212fb255ab0|parentrq%3Ad053f8021770aadafb7a015dffd47937|iid%3A1

Anyone? ^^ 

90 frokoster, 90 lusjpakker og 90 middager - 270 stk totalt til 18 600 kr,- Nøyaktig 69 kr,- pr pakke. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (1 time siden):

Nøyaktig 69 kr,- pr pakke.

Det tilkommer merverdiavgift ved import til Norge da, så da havner du på 80,- (+ porto og merverdiavgift på portoen også).

Jeg tror mye av årsaken til de høye prisene ligger i at markedet er villig til å betale for å slippe jobben med å lage selv. (bare en gjetning fra min side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihet85 skrev (1 time siden):

90 frokoster, 90 lusjpakker og 90 middager - 270 stk totalt til 18 600 kr,- Nøyaktig 69 kr,- pr pakke. 

Frokost er jo verdens enkleste og billigste måltid å lage selv. Jeg betaler ikke 69 kr for en kopp havregryn med en dæsj melkepulver og garnityr (bær/nøtter) etter humør. Tilsvarende kan man variere med chiagrøt, etc. Til lunsj vil jeg som oftest ha noe som ikke innebærer koking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har feks pasta bolognese og lignende retter til middag, lager jeg ekstra porsjoner som jeg tørker. Prisen pr porsjon blir veldig lav sammenlignet med REAL, og det er heller ikke noe særlig ekstra arbeid.

Ellers pleier ofte butikker som xxl, obs etc, å ha tilbud på enkelte retter REAL, sørger da for å kjøpe noen pakker. Dette er jo mat som kan oppbevares veldig lenge så det er ikke noe problem å ha et lite lager av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

Det tilkommer merverdiavgift ved import til Norge da, så da havner du på 80,- (+ porto og merverdiavgift på portoen også).

Jeg tror mye av årsaken til de høye prisene ligger i at markedet er villig til å betale for å slippe jobben med å lage selv. (bare en gjetning fra min side)

Sannsynligvis helt riktig. Det er i hvert fall temmelig uaktuelt for meg å tørke og vakumpakke mat selv når ett måltid som smaker helt greit og kommer i en praktisk pakning kan dekkes for ca. 80 kr. Det er ca. det jeg bruker på lunch hver dag, så jeg burde klare å spandere på meg det for et turmåltid ute også : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis helt riktig. Det er i hvert fall temmelig uaktuelt for meg å tørke og vakumpakke mat selv når ett måltid som smaker helt greit og kommer i en praktisk pakning kan dekkes for ca. 80 kr. Det er ca. det jeg bruker på lunch hver dag, så jeg burde klare å spandere på meg det for et turmåltid ute også : )

Personlig vil jeg helst at maten skal smake godt, ikke bare greit.

For meg vil nok også 80 kr pr dag i lunsj (2400 kr pr mnd.) være uaktuelt. Kanskje på en tur der man absolutt må få ned vekta, men ikke til daglig. Og særlig ikke hvis man ikke fikk noe bedre enn de frysetørkede greiene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 minutter siden):

Personlig vil jeg helst at maten skal smake godt, ikke bare greit.

For meg vil nok også 80 kr pr dag i lunsj (2400 kr pr mnd.) være uaktuelt. Kanskje på en tur der man absolutt må få ned vekta, men ikke til daglig. Og særlig ikke hvis man ikke fikk noe bedre enn de frysetørkede greiene der.

Ja, selvfølgelig. Jeg burde lagt til at tørket turmat for min del mest er for turer hvor man vil ha ned vekta/dekke et behov over flere dager. Fersk mat tas med ellers :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er på jakt etter flest kalorier per krone og gram (uten å lage selv) tror jeg det er det vanskelig å slå suppepose+potetmospose.

F.eks en Toro tomatsuppe iblandet en pose Mills potetmos skulle gi ca 670 kcal for rundt 30 kr (forutsatt at jeg har regna riktig - Toro oppgir kcal per 100 gram ferdig vare, mens Mills oppgir kcal på tørr vare - trur eg 🤔).

For smakes og konsistensens skyld ville jeg valgt noe annet enn tomatsuppe, men tror den er billigst per kalori ;)

Ikke noe jeg har prøvd selv (ennå), men i følge Mattis blir konsistensen nokså lik Real:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den kommet hit også, Coop Prix Tvedestrand. Men den var godt gjemt på nest øverste hylle en helt tilfeldig plass.. Pasta bolognese'n skulle komme om ikke så lenge visstnok.

Kjøpte en for å teste, så nå er det bare å håpe på at denne overgår Real når det kommer til god smak..!
DSC_2265.jpg.de4d68897c85e4cd2881d07be07c2ee9.jpg

Men har fortsatt noen Real turmat som bør spises opp først...-_- 
DSC_2269.jpg.a8b6b7536212ceb8467ba9a79cfb6338.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.