GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Treffer alltid de skrÄ veggene ved fotenden i innertelt og skal derfor bytte ut Nammatj med Keron. 
Skal brukes som solotelt. Keron 3 er 100% bestemt, men er usikker pÄ med eller uten GT. Hva tror dere?

Kommer til Ä bÊres bÄde i pulk og sekk.

Endret av Turetur
Annonse
Skrevet

Det er sabla godt med det store forteltet. God plass til bÄde arbeidsgrop og utstyr. Heller ikke noe problem Ä vÊre to pÄ enkelte turer heller om det skulle bli nÞdvendig med den ekstra plassen i forteltet. 

Negative er at du mÄ varme opp stÞrre volum om du er av typen som fyrer i teltet for varme. 

Skrevet (endret)

Men fyrer du i innerteltet for varme spiller ikke det liten rolle om du har stort GT fortelt. Fint Ä kunne dra hele pulken inn i forteltet synes jeg. Stemmer for GT.  

Endret av SnorreL
Skrevet

takk!

Det store forteltet heller meg mot GT, men vekt og arealet som kreves for Ä slÄ opp teltet heller meg mot uten GT. Vil tro at jeg ikke vil ha noe problem med oppbevaring av utstyr i noen av teltene siden de primÊrt skal brukes solo. Samtidig ser GT veldig praktisk ut

Skrevet

Har du Nammatj fra fÞr kjenner du stÞrrelsen pÄ forteltet i det.

Med Keron fÄr du 2stk av det samme, en stang mer og litt mer "duk".

I GT fÄr du 2 stenger til og vesentlig mer "duk", dvs. at pakkvolumet gÄr opp en god del i forhold til det du har vÊrt vant med Nammatj. Skal du bÊre pÄ teltet pÄ solotur, er det kanskje litt mye "telt" Ä bÊre pÄ. Med pulk er det ikke noe problem, da fÄr du det store gode forteltet med god plass. OG ikke minst den buede dÞra, for den alene er det nesten verdt Ä gÄ for GT. Den kan Äpnes i toppen sÄ du har en terskel igjen nederst sÄ du fÄr lagt litt snÞ rundt hele teltet. Lager du en trapp/terskel inne i kokegropa kan du gÄ rett ut og inn av teltet. Omtrent det samme kan du om sommeren, du reiser deg opp pÄ vei ut, stiger inn og bÞyer deg ned pÄ vei inn. DÞra er rett og slett en "krabbefri" inn/utgang.

Ellers er lĂžsningene som du Kjenner fra Nammatj.

Jeg vet ikke om du praktiserer N+1 (Fjellforums formel for antall telt), men om du vurderer Ä kvitte deg med Nammatj, sÄ ville jeg ventet med det til etter du har fÄtt Keron i hus. Da har du muligheten til Ä velge om du Þnsker Ä beholde det.. Hvis du skal bÊre pÄ teltet pÄ vintertur, er vekt og volum en faktor. Skal du ikke sÄ langt er det kanskje ikke et problem, men det blir vÊrre jo lengre du skal, spesielt pÄ solotur der du mÄ "bÊre alt selv". Med pulk nulles denne faktoren ut.

Har 3GT og er veldig fornĂžyd.

Skrevet

Jeg har GT og bruker det bÄde alene og med samboer. Angrer ikke et sekund pÄ at jeg valgte GT. Suverent Ä kunne dra hele pulken inni teltet ved behov og latterlig god plass. 

Personlig hadde jeg syntes den vanlige inngangen ville blitt for liten til Ä kokkelere og mÄtte hatt primus inni innerteltet for Ä vÊre sikker under forvarming. 

Skrevet

GT-inngangen er 100 ganger bedre enn vanlig. Spes nÄr det har lagt seg snÞfokk pÄ utsiden. Jeg vil pÄstÄ at Hilleberg sin lÞsning er den smarteste du fÄr tak i nÄr det gjelder vinterfunksjonalitet. Med to glidelÄser kan du lage en snÞterskel. I tillegg er den veldig enkel Ä gÄ inn og ut av uten Ä ta oppi taket. 

Har keron 4gt som er akkurat passe for 2.

Skrevet

Det ble ikke mye vinterturer pÄ meg sist sesong, men jeg solo-teltet litt i snÞen. Det er solo-telt du prater om her, og det skal ogsÄ bÊres i sekk, er ikke Keron 3GT litt voldsomt da?

Jeg har alltid, nesten alltid, foretrukket tunneltelt med stort fortelt til vinterbruk. Mange fordeler pÄ vinteren, bÄde under oppsett og bruk.

Men sist sesong gadd jeg ikke kuldegrop, mange barduner, og flere pluggfester. Turene var allikevel bare med Ún overnatting, og vÊret var meldt ok. SÄ jeg tok heller med Hilleberg Unna.

Det var faktisk helt konge, 4 snĂžanker var alt som trengtes, og ikke trengte jeg Ă„ lage kuldegrop. Nok plass til snĂžsmelting og forvarming (rĂždsprit til forvarming). Kan absolutt anbefales for enkle solo-turer vinterstid.

• Takk 2
Skrevet
Marius Engelsen skrev (52 minutter siden):

Det ble ikke mye vinterturer pÄ meg sist sesong, men jeg solo-teltet litt i snÞen. Det er solo-telt du prater om her, og det skal ogsÄ bÊres i sekk, er ikke Keron 3GT litt voldsomt da?

Jeg har alltid, nesten alltid, foretrukket tunneltelt med stort fortelt til vinterbruk. Mange fordeler pÄ vinteren, bÄde under oppsett og bruk.

Men sist sesong gadd jeg ikke kuldegrop, mange barduner, og flere pluggfester. Turene var allikevel bare med Ún overnatting, og vÊret var meldt ok. SÄ jeg tok heller med Hilleberg Unna.

Det var faktisk helt konge, 4 snĂžanker var alt som trengtes, og ikke trengte jeg Ă„ lage kuldegrop. Nok plass til snĂžsmelting og forvarming (rĂždsprit til forvarming). Kan absolutt anbefales for enkle solo-turer vinterstid.

Har Unna og det er helt klart favoritten!😁

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ingen telt som er best pÄ allt. Skal du ha ett telt, velg den lÞsningen som passer best det du kommer tll Ä bruke det mest til.

Selv synes jeg det er gull med stort fortelt pÄ vinteren, og det er aktuelt valg pÄ pulkturer eller basecampbruk.

Skal telter bÊres langt eller mange hÞydemeter sÄ teller vekt og pakkevolum mye, og da ofrer jeg stort fortelt eller fortelt helt. 

Skrevet
Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Smeltet du snÞ innenfor teltet? 

Mvh nylig Unna-entusiast đŸ„ł

Skrevet (endret)
bjaalean skrev (54 minutter siden):

Smeltet du snÞ innenfor teltet? 

Mvh nylig Unna-entusiast đŸ„ł

Ja. Jeg strekker ut «forteltet», og da er det god plass til koking. MSR XGKII forvarmer jeg med rÞdsprit, og da blir det minimalt med flammer, og den tenner veldig lett.

Men altsÄ, det er ikke teltet jeg ville tatt med i dÄrlig vÊr pÄ vinterfjellet, eller pÄ langtur, til det er det for lite vinterstid synes jeg. Og da foretrekker jeg Tunelltelt med stort fortelt med mulighet til tÞrk av utstyr, som ogsÄ vil vÊre enklere Ä sette opp i sterk vind. Men til kortere vinterturer i greit vÊr, fungerer Unna helt fint med veldig fÄ nÞdvendige festepunkt :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet
Turetur skrev (14 timer siden):

Treffer alltid de skrÄ veggene ved fotenden i innertelt og skal derfor bytte ut Nammatj med Keron. 
Skal brukes som solotelt. Keron 3 er 100% bestemt, men er usikker pÄ med eller uten GT. Hva tror dere?

Kommer til Ä bÊres bÄde i pulk og sekk.

Bare av nysgjerrighet.  Hvor lang er du siden du  kommer i berÞring med skrÄveggen i et Nammatj?  Hva mener du er maks lengde for en som kan bruke Nammatj uten Ä komme i berÞring med skrÄveggen?

Skrevet (endret)
pulknewbie skrev (16 minutter siden):

Bare av nysgjerrighet.  Hvor lang er du siden du  kommer i berÞring med skrÄveggen i et Nammatj?  Hva mener du er maks lengde for en som kan bruke Nammatj uten Ä komme i berÞring med skrÄveggen?

Jeg er 180, noe jeg mener burde fungere i nammatj. Problemet er at jeg beveger meg mye i sÞvne og vÄkner en del lengre ned mot fotenden enn der jeg sovnet. Kombinert med at snÞ kan senke ytterduken ved fotenden ender dette med at jeg kommer inntil og fÄr mye kondens pÄ posen. FÞler derfor ikke at jeg kan gi noe konkret makslengde siden hvordan jeg sover har veldig mye Ä si. HÄper Keron kan fikse dette da det ikke blir i direkte kontakt med ytterduk i fotenden om jeg beveger meg nedover liggeunderlaget.

Kan godt hende at Ă„ stramme duken mer vil gjĂžre en stor forskjell..

PÄ en annen side hender det at jeg vÄkner av kulden av Ä ikke ha fÞttene mine isolert fra bakken fÞr kondens har mye Ä si. Det vil i sÄ fall vÊre et like stort problem i Keron

Endret av Turetur
Skrevet (endret)

Jeg er 201cm og sover helt fint i mitt Nammatj 3GT med 9cm Exped. Er det rÄtt kan jeg dra jakka over fotenden. Dette gjelder flere av oss hÞye. Lave folk trenger alltid mer plass rundt seg. Vet ikke hvorfor.... ;-) Han i videoen under er 200 cm. 

Endret av SnorreL
En 0 for mye. Takk D.
  • Liker 2
Skrevet
SnorreL skrev (4 minutter siden):

eg er 2001cm og sover helt fint i mitt Nammatj 3GT med 9cm Exped

Det er fordi du sikkert  sover i fosterstilling @SnorreL 😅 

SpÞk til side, ganske kult Ä lese dine erfaringer rundt det siden sÄpass mange av "skyfolket" klager pÄ lengden av de fleste telt som skrÄr innerst.  Hilsen en med med kort skrittlengde.

Skrevet (endret)
Terka skrev (3 minutter siden):

Det er fordi du sikkert  sover i fosterstilling @SnorreL 😅 

Med 2001cm skal du ligge i hard fosterstilling 😂 Blir iallefall trangt i mitt keron 4GT. Men hvis du kobler sammen 5 stk sĂ„ fĂ„r du kanskje plass...

Endret av Dortase
  • Hehe 1
Skrevet (endret)

Heeelt Êrlig... grÄter meg i sÞvn i forsterstilling pga den skrÄ endeveggen. Men alt er et kompromiss i teltverdenen som du vet. Jeg har i likhet med deg flere telt og velger det som passer best til turen. :-)

Fjernet en 0 i innlegget mitt nÄ...

Endret av SnorreL
  • Hehe 1
Skrevet

Det er eit kjent faktum at korte personar er langt meir redd for Ä koma i kontakt med teltduken. Eg trur det er fordi dei har moglegheita til Ä unngÄ det.

SjÞlv er eg 190cm og ikkje sÄ redd for teltduken. Jakke over soveposen har eg derimot veldig dÄrleg erfaring med, soveposen har aldri vore sÄ vÄt som den morgonen.

Sumarstid var Nammatj greitt nok for meg, med tanke pÄ vekt og plassbehov dette teltet kunne spare meg for i forhold til eit stÞrre, tyngre og lenger telt. No brukar eg eit endÄ trongare telt der eg ligg mot ytterteltduken i begge endar.

Men vintertid fungerte aldri Nammatj for meg. NÄr snÞen bygde seg opp pÄ den skrÄ teltenden, vart innerteltlengda kraftig redusert. No var det ikkje lenger spÞrsmÄl om redsel for Ä koma i kontakt med teltduken, men ubehaget av snÞen som tyngde over fÞttene. Einaste mÄten eg kunna ligge i Nammatj vintertid, var med hovudet sÄ langt inn i teltet som mogleg, og fÞttene ut i forteltet. Utan grop i forteltet, kunne eg sjÞlvsagt ha ligge med hovudet i den enden.

Det skal ikkje sÄ mykje vÊr til, fÞr snÞen gjer innerteltet 40-50 cm kortare, og dÄ er det ikkje lenger ein fleksibel vegg som gjer etter der fÞttene pressar mot teltduken, men ein tung og hard vegg. I skogen fungerer det sikkert heilt greitt, det har eg aldri prÞvd.

Det er 20 Är sidan mine erfaring med Nammatj, sÄ det kan godt hende mÄla og formen er endra litt sidan dÄ. Vekta som er oppgjeve no er i alle fall 300g tyngre enn teltet eg har erfaring med.

Som solotelt, ville eg nok ikkje valgt Keron GT, sjÞlv om stort forttelt sjÞlvsagt er kjekt. Eg har rett og slett ikkje bruk for sÄ mykje plass. SjÞlv om vekt og volum ikkje betyr sÄ mykje i pulken, betyr det litt. Og unyttig vekt og volum kan eg heller bruke til Ä ha med meg andre ting, til dÞmes meir mat sÄ eg kan vera pÄ tur lenger. Men det er korleis eg vurderer det. Det finnst ingen fasit nÄr det gjeld telt, alt er kompromiss mellom vekt, pakka volum, innvendig plass mm. Det er sÄ mange ulike telt pÄ marknaden fordi folk er ulike og tar ulike valg, heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Å komme i kontakt med bare innerteltet pleier jeg ikke Ă„ fĂ„ vĂ„t sovepose av pĂ„ mine telt.

Men om jeg legger en plastpose over fotenden pÄ soveposen, blir den en fuktfabrikk under der (prÞvd Ún gang).

Skrevet

De som er korte vet hva det betyr Ă„ unngĂ„ Ă„ fĂ„ vĂ„t fotende pĂ„ posen 😃😃😀.  Noe de lange kanskje ikke har opplevd????

Fra spÞk til side, har erfart bÄde tÞrr og vÄt/klam fotende og jeg fryser lettere pÄ beina og det er hazzell Ä tÞrke en pose med vÄt fotende. Det blir alltid vanndrÄper pÄ innsiden av ytterteltet i mine telt, og kommer posen i kontakt med ytterteltduken, vil det gÄ vann igjennom og inn i posen. Innerteltduken vil ikke stoppe vanngjennomgangen fra ytterteltduken. Det samme gjelder selvf om andre deler av posen nÄr vanndrÄpene pÄ innsiden av ytterteltet. Om sommeren er det ikke verdens stÞrste problem, men om vinteren kan det vÊre et stÞrre problem.

Skrevet
fjellkaren skrev (1 time siden):

Det blir alltid vanndrÄper pÄ innsiden av ytterteltet i mine telt, og kommer posen i kontakt med ytterteltduken, vil det gÄ vann igjennom og inn i posen. Innerteltduken vil ikke stoppe vanngjennomgangen fra ytterteltduken.

Total avsporing i trÄden...  burde telt lages med vanntett duk pÄ nedre del i fotenden? Da slipper man jakketrikset med kontakt mellom innerduk og ytterduk.

Skrevet
Terka skrev (1 time siden):

Total avsporing i trÄden...  burde telt lages med vanntett duk pÄ nedre del i fotenden? Da slipper man jakketrikset med kontakt mellom innerduk og ytterduk.

Jeg tror det vil bli mer fuktig. Har som sagt prĂžvd plastpose mot soveposen, det blir veldig fuktig.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.