Gå til innhold
Aleksander Jacobsen

Helsport legger ned på Melhus

Anbefalte innlegg

Dette føyer seg i rekken av tidens økonomiske tankegang da. Formålet med en bedrift er å tjene penger, eller for statlige bedrifter å bruke minst mulig av fellesskapets penger. Det skiller seg noe fra tankegangen om at man ønsker å lage det beste produktet, eller yte den beste tjenesten, osv. Bedrifter med førstnevnte filosofi vil kanskje overleve i bransjer med hard konkurranse, men fortjenesten tas gjerne ut på bekostning av dem som jobber der og sluttbrukeren. Det samme så vi ved ambulansefly-anbudskonkurransen. Mesteparten av gevinsten tas ut ved å ha færre ansatte og lavere lønnskostnader ved å ansette alle på bunn av ansiennitetsstigen igjen.

Teltentusiaster vil kanskje etterhvert begynne å bruke pengene sine hos nisjebedrifter som produserer lokalt, eller innenfor en spesiell nisje. En ser dette veldig tydelig i USA hvor lettpakking i forbindelse med lange vandreturer har skapt et behov for lette produkter som tåler mye. Storprodusentene kommer etter, men fremdeles finnes det en rekke mindre produsenter som gjør det bra.

Det er fint å se at serviceavdelingen blir værende da. Selv om jeg ikke eier noen Helsport-telt akkurat nå så har jeg eid flere og servicen var det som gjorde salgene litt mer vemodige. Jeg tror også at de å pushe Helsport-telt billig til massene er med på å fremmedgjøre dem for entusiastene. En av mine første Helsport-erfaringer var et telt fra Forsvaret hvor det var så lavt inni at jeg fremdeles har kink i nakken 15-16 år senere. Det tok ganske mange år før jeg fant ut at det finnes andre produsenter med minst like lure løsninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo noen år siden Helliksenfamilien solgte til Swix/Ferd, så den viktigste endringen i selskapet har skjedd for lenge siden. Dette er bare en følge av eierskiftet fra tidligere. 

Andresenfamilien har bygd sin enorme formue ved å forgifte folk (Tobakksandresen). Det å gå over til å eie et selskap med så sunt image som Swix føltes nok godt, men må ha vært hardt å svelge da nyheten kom i fjor om skandalen med miljøgifter i produksjonen i Italia. Det blir sikkert godt for Andresen å henge opp Helsportnavnet også på bygningen ved E6 på Lillehammer. (En god konspirasjonsteori skal man aldri kimse av..)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lompa skrev (27 minutter siden):

Nå er det jo noen år siden Helliksenfamilien solgte til Swix/Ferd, så den viktigste endringen i selskapet har skjedd for lenge siden. Dette er bare en følge av eierskiftet fra tidligere. 

Andresenfamilien har bygd sin enorme formue ved å forgifte folk (Tobakksandresen). Det å gå over til å eie et selskap med så sunt image som Swix føltes nok godt, men må ha vært hardt å svelge da nyheten kom i fjor om skandalen med miljøgifter i produksjonen i Italia. Det blir sikkert godt for Andresen å henge opp Helsportnavnet også på bygningen ved E6 på Lillehammer. (En god konspirasjonsteori skal man aldri kimse av..)

Hørte en podcast med Andresen her om dagen som var veldig OK - Drivkraft NRK - Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg vil tro de har de beste hensikter. Samtidig så krever dette med telt og teltutvikling at man er entusiast og kan dra på de beste erfaringene fra tidligere. Om de har med seg kompetanse fra tidligere er det kanskje en mulighet for å lykkes,

Fra et entusiastsynspunkt er jeg f.eks. usikker på om Norrøna har lyktes i sin strategi, selv om man nok vil mene de har gjort det ut i fra et økonomisk perspektiv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Arne G. Nesset
      Heisann!
      Skal til og investere i telt og valget står mellom Reinsfjell superlight og Lofoten superlight fra Helsport. Noen her med erfaringer med desse telta som kan komme med fordeler og ulemper?
      På førehånd takk😊
    • Av Erik Haaland
      Noen som har et pent brukt liggende?
    • Av Marita Gløpstad Olsen
      Hei folkens! 
      Jeg investerte i et nytt helsport fjellheimen superlight camp 3 telt i fjor. Som den amøben av en turentusiast klarte jeg så klart å rakne hele teltposen på første tur. Hell i uhell så ble det ikke flere teltturer resten av året pga. Ny jobb og problemet har derfor fått ligge på hylla frem til nå. Ettersom situasjonen er som den er, så blir det så klart norgesferie på oss, som på resten av den norske befolkning. Teltet må så klart derfor med, men jeg stusser litt på hvordan jeg skal få pakket det ned. Har forsøkt å sy teltposen, men er alt for stort hull til mine sy-egenskaper dessverre.  Det jeg lurer på er derfor om det finnes alternative metoder å pakke telt på? 
      Kan man få kjøpt teltpose separat? 
      Hilsen amatør.
    • Av Kåre Kålrabi
      Så at XXL har noen Superlight på tilbud. Tok en telefon til Helsport og spurte om dette faktisk er de samme som de selv selger, som kjent så har XXL noen spesial utgaver av Helsport sine telt (les: tunge). Men ikke denne gang. Det var de samme. Så da var det ikke annet enn å rydde litt i teltgarderoben og hive meg på et sånn Reinsfjell Superlight 3 på XXL. Ned i vekt og opp i størrelse i forhold til Fonnfjell Pro som vi har dratt med på tur tidligere. Må si at det Fonnfjell telte er ganske digg. Spesielt om sommeren. Åpne opp hele siden på teltet, og er mygg/knott plagsom er det bare å lukke igjen med myggnetting døra.
      Men som sagt, kjekt med litt mer plass og ned i vekt som bonus.
      Får bare satse på at det blir fint vær å testet teltet til helga. Bank i bordet!
    • Av tolsen87
      Heisann.
      ryddet litt i kjellern til svigermor og kom over et gammelt Helsport telt hu hadde liggende som har ligget pakket ned i mange år. 
      tenkte at dette må få lufta seg og jeg satt det opp i hagen, teltet viser seg og være i overraskende god stand. 
      noen her inne som har noen erfaringer med denne modellen ? 
      teltet som er et Femund camp 3 er fra tidlig 2000

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.