Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen X-trem 2 vs 3


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

Jeg har et noen år gammelt Helsport Fjellheimen X-trem 2 telt. Jeg har muligheten til å bytte til meg en nyere modell med plass til 3 for et lite mellomlegg. Jeg har sett på begge teltene. Mitt eldre telt går en del ned mot fotenden. Det er også smaler i fotenden. 3 manns utgaven har jevnere takhøyde inne i teltet. Den er heller ikke smalere med fotenden. Det er heller ikke så stor forskjell i vekt. På vekten min skiller det ca 600 gram.  Jeg har i hovedsak tenkt å bruke det alene og bærer det på ryggen. Av og til pulk.  Tremanns utgaven veier 4450 med alt, 3 manns utgaven veier 3850 med alt (på vekten min).

Ville dere ha beholdt 2 manns utgaven siden det blir mest brukt alene, eller ville dere ha oppgradert til 3 manns utgaven og fått litt mer plass? 

C0D30E1A-3FB8-40E2-8DD6-DE534047AF9C.jpeg

7BCD5560-D6EA-4B6F-80EB-5BE953922E09.jpeg

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo litt på lengden på turene og om teltet brukes mest på vinteren. Jeg dro på en ukelang tur på Dovrefjell nå første uka i februar og hadde egentlig tenkt å bruke et 2-mannstelt siden jeg dro alene, men ombestemte meg like før og pakket ned et 3-mannstelt istedenfor. Det er jeg glad for, fordi det er mye utstyr som skal inn i teltet, klær som skal "tørkes" og det er godt med litt armslag når det er det er lange kvelder i teltet. Greit med større fortelt også. Et halvannet kilo mer å dra på, men adskillig mer komfort.

Fjellheimen x-trem 2 er jo et bomberom av et telt, med meget fornuftig plassering av barduner og lite vindfang. Hvis det brukes hele året, og mest i sekk, ville jeg beholdt det. Eller rettere sagt; jeg hadde beholdt det, og kjøpt et 3-manns Spitsbergen i tillegg til pulkturene😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål om 2 eller 3. Jeg har Fjellheimen X - 3 fra 2017. Fikk testa og skulle egentlig kjøpe Svalbard X-3, men syntes Fjellheimen var bedre med tanke på størrelse på forteltet og fotenden. Jeg bruker teltet alene også. Mer en nok plass for meg :-) Men jeg hadde ikke gått for 2. Grunnen til dette er at jeg alltid har med ekstra saker og ting i pulk. Dette er ting og tang jeg fint hadde lagt hjemme om jeg skulle ha gått med sekk. Da hadde kanskje 3 blitt for stort. Jeg føler at jeg har med en palass på tur med fjellheimen X-3. Jeg kjører konsekvent doble stenger, selv om dette er strengt tatt ikke er nødvendig på de fleste turene. Vektforskjellen er jo ikke så stor fra 2 til 3, og om du er villig til å ha 3 på ryggen og har du også en fin fin telt i til pulken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du veid tremannsteltet til 4450 gram? Når jeg hadde det samme teltet (nyeste utgaven) for et par år siden veide det nemlig 4900+ gram. Har du evt. vurdert fjellheimen pro 3 eller barents trollheimen 3? Da får du like stort, men lettere telt. I praksis vil det også være nesten like sterkt som fjellheimen extrem. Kun under de ekstreme forholdene vil det være ønskelig med 10 mm stenger istedenfor 9 mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.