Gå til innhold
  • Bli medlem

Titan og bål


turboms

Anbefalte innlegg

Annonse
2 minutter siden, Anders Holt skrev:

Hei, 

Snakket litt med en fra Toaks, som driver med rene titanprodukter for matlaging. Han mente at disse produktene fungerer fint på bål. 

Samtidig skriver MSR om sine titankjeler: 

image.png.eeefbef59f8f94132a353ee11d25050b.png

Hva er korrekt? Fungerer titan direkte på bål? 

Jeg har ihvertfall gjort det i flere år uten problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titan har ingen helseskadelige komponenter i seg så hvorfor skulla man ikke bruke det på bål ?
Og når NASA har benyttet titan der det er varmest på sine romraketter så burde vel materialet tåle varme
bedre enn de fleste andre materialer. (Derfor de benytter titan i slike deler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Titan har ingen helseskadelige komponenter i seg så hvorfor skulla man ikke bruke det på bål ?
Og når NASA har benyttet titan der det er varmest på sine romraketter så burde vel materialet tåle varme
bedre enn de fleste andre materialer. (Derfor de benytter titan i slike deler)

Det var akkurat det jeg stusset over og. Dette brukes jo i romfart, så jeg kan ikke fatte hvorfor MSR sier dette ikke skal duge på bål. 

Da blir det å teste ut Toaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på kvaliteten på titan. Om MSR bruker en "billig" titanlegering så vil muligens dette være grunnen?
Husker når titanrammer på sykkel var populært. Rammer fra USA kosta 4 X det rammer produsert i titan fra Russland kostet.
Greit at russerne var størst på utvinning av titan men den som ble brukt på de "billige" sykkelrammene var visst av mye dårligere kvalitet enn det som ble brukt i rammene fra USA.

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, tubbs skrev:

Nå er det jo forskjell på kvaliteten på titan. Om MSR bruker en "billig" titanlegering så vil muligens dette være grunnen?
Husker når titanrammer på sykkel var populært. Rammer fra USA kosta 4 X det rammer produsert i titan fra Russland kostet.
Greit at russerne var størst på utvinning av titan men den som ble brukt på de "billige" sykkelrammene var visst av mye dårligere kvalitet enn det som ble brukt i rammene fra USA.

Står på Toaks sin nettside at de bruker grad 1 eller 2. Sier meg ingenting, men jeg har bare startet å skrape i overflaten her, så det finner jeg nok ut av :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt min MSR Titan Kettle på bål i flere år uten problemer. Det eneste er at lokket, som satt tett da kjelen var ny, satt litt løsere på etter at kjelen hadde en veldig varm tur på bålet. Altså ble åpenbart diameteren på kjelen ble ørlite større og den har ikke krympet tilbake. 

Greit å ha i mente når man leser MSR sin advarsel at det er et amerikansk selskap, og disse har, slik jeg ser det, en tendens til å advare mot alt mulig tenkelig og utenkelig. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, SnorreL skrev:

Greit å ha i mente når man leser MSR sin advarsel at det er et amerikansk selskap, og disse har, slik jeg ser det, en tendens til å advare mot alt mulig tenkelig og utenkelig. 

Sant, jeg har våpenpussesett fra USA og der står det "Not for human consumption" med store bokstaver på lokket 🤣

  • Liker 1
  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å være oppmerksom på med turkjeler uavhengig av materiale er at ingen av dem har spesielt godt av å stå lenge på varmen UTEN noe oppi. Har du vann eller annet oppi så fungerer dette meget godt som kjøling. Faktisk så godt at den som har tid kan søke opp der de koker vann i en pappkopp på turbrenner på Youtube. Om man lar de stå rett på brenner eller bål uten innhold så er det en viss mulighet for at de slår seg eller får "fargeavvik". For titankjelenes del så er ikke dette farlig sånn konsummessig...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sofasliter skrev:

Firebox selger kit, der både ovnen og kokekar er laget av titan.
Dette er jo en vedovn, da bør vel den bli ca like varmt som et bål?

Noen som sitter på info om hvilken temperatur som typisk kan oppnås med ulike brennere og drivstoff?

 

Fant ut at Toaks har samme løsning. Hadde egentlig sett meg ut en kvistbrenner fra Emberlit, men skal vurdere den opp mot Toaks sin. Skal sjekke ut firebox og. her går det på vekt og volum! :) Derfor jeg var keen på titanløsning her. Skal på et par lange turer neste to sesongene, så jeg må barbere bort hvert gram jeg kan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anders Holt skrev:

Fant ut at Toaks har samme løsning. Hadde egentlig sett meg ut en kvistbrenner fra Emberlit, men skal vurdere den opp mot Toaks sin. Skal sjekke ut firebox og. her går det på vekt og volum! :) Derfor jeg var keen på titanløsning her. Skal på et par lange turer neste to sesongene, så jeg må barbere bort hvert gram jeg kan 

Jeg lagde hardkokte egg på min Firebox Nano i sommer, kokte vel ca 8 min.
Greit å slippe å bruke gass til slike ting. Litt dårlig tilgang på "skikkelig" ved, ble bare småkvist.
Måtte derfor mate flere ganger, men det hele gikk ganske greit.

Fint å slippe å tenke på forbruk av gass eller annen brensel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sofasliter skrev:

Jeg lagde hardkokte egg på min Firebox Nano i sommer, kokte vel ca 8 min.
Greit å slippe å bruke gass til slike ting. Litt dårlig tilgang på "skikkelig" ved, ble bare småkvist.
Måtte derfor mate flere ganger, men det hele gikk ganske greit.

Fint å slippe å tenke på forbruk av gass eller annen brensel.

Ja, og på de turene som ligger i horisonten nå skal gass ligge igjen hjemme, så jeg er avhengig av et skikkelig kit som fungerer. Derfor jeg bruker god tid på research nå i vinter. Men det blir kvistbrenner uansett som kommer til å erstatte gass. Spesielt på Canadaturen i 2021, er det ikke noe behov for gass, men derfor jeg har neste sesong på å få syretestet det nye matsystemet skikkelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da alltid trodd at en konsentret primusflamme var mye varmere enn et bål? Hvorfor lager de kjeler i titan om de ikke tåler varmen? Altså, tåler de primus, tåler de også bål. Tørre kjeler over varmen er vel aldri bra uansett materiale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om panner og kokeutstyr med belegg, så anbefales det jo ikke på bål. Antistickbelegg som løsner er ikke bra å få i seg. Jeg ville heller ikke hatt kvaler med å bruke titan, men man bør kanskje være forberedt på at tynne kjeler kan deformeres noe ved steking.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders Holt skrev:

De jeg ser på nå har ikke noen form for coating. 

https://www.toaksoutdoor.com/collections/d115mm-pot

Tror jeg er ganske safe her sånn sett. Det var bare at jeg ble usikker på hvorfor MSR skriver de ikke tåler varme, da det strider imot all logikk for min del. 

De advarer vel fordi den fort ikke ser ut som fabrikkny etter en runde på bål. Og det finnes jo tross alt folk som da ville klaget med at "den tåler ikke bål". Om vi setter den litt på spissen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har bade toaks, keith og msr kjeler og uten at det er dokumentert, så syns jeg msr kjelen virker mer "flimsy" enn de andre, som faktisk er billigere. 

Har også gått til innkjøp av to  små kvisbrennere og det fungerer ganske bra, selv om jeg foreløpig har feiga ut på alle turer med telt, men dagsturer er alltid en av dem med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 10.29, Espen Ørud skrev:

Om man lar de stå rett på brenner eller bål uten innhold så er det en viss mulighet for at de slår seg eller får "fargeavvik".

Ikke bare fargeavik. Jeg kokte tørr en turkaffekjele av det vanlige slaget med to hanker en gang på bål. Når jeg husket på kjelen igjen var det bare hankene igjen. De var av jern. Aluminiumen hadde rett og slett brent opp. Fantes ikke et knudder igjen av selve kjelen. Kun hankene. Nå skal det sies at bålet ikke var av det miste slaget, heller i største laget kanskje. På den annen side sto kjelen bare i kanten av bålet, for å holde kaffen varm. 🤠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.