Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål og Bensinbrenner i samspill…


Anbefalte innlegg

Hei, det jeg lurer på idag er hvordan man bør gå frem dersom man både fyrer opp et bål og primus samtidig? Denne problematikken har jeg bevisst valgt å unngå til nå, men kulda setter for alvor inn om dagen. Årsaken til at jeg ikke ønsker å velge enten/ eller knyttes til vekten på kjeler og panne egnet for bruk på bål. Har bålkjele, men den veier altfor mye til at jeg drasser den med i sekken. Pulk bruker jeg ikke ennå pga svært varierende snøforhold. Titankjelene mine er ypperlige, men de er konstruert for bruk på brennere. Flammer oppover sidene på kjelen vil derfor deformere fasongen og ødelegge utstyret. 
Brennere er førstevalg, og har vært det så langt, men varmen fra bålet blir nå opprioritert vica vie tidligere. Jeg ønsker derfor en kombiløsning hvor de kan operere i relativ nærhet til hverandre. Spørsmålet er derfor hva som bør tennes først og hvor stor avstanden ideelt sett bør være mellom de ulike varmekildene.

Har tenkt løst over det og tenkt at brenner trolig bør antennes før bålet, men er veldig usikker på hvor trygt dette er. Har fjellforums ekspertise noen innspill til rutiner rundt dette ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta hensyn til avstand og vindretning så bør det gå bra med sunn fornuft.   Primuskjelen må ikke plasseres inn i bålet, men når bålet har brent litt kan du ridde litt plass og sette kjelen veldig nær bålet.  Dette har jeg sett (på TV) at en del samer gjør, men jeg aner ikke om dette er spesiell samisk lærdom/tradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som @dsk Hensyn og sunn fornuft 🙂 Ville nok passet litt ekstra på trykket i tanken. Sjekk om den blir varm (og da øker trykket). Lekkasjer må du jo passe deg for uansett. Men du skal vel ikke sitte midt i bålet 🙃 ! Er du heldig finner du sweetspot og slipper å pumpe noe for å opprettholde trykket. Dette ble for nærme for min del (kun for fotoet);20221203_224707.thumb.jpg.a44ea8d7c719768775f22dc5ad7452b1.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en problemstilling jeg aldri har tenkt på før. Jeg tror nok at hvis det ikke er for varmt for deg å sitte ett sted å bruke brenneren, så er det ikke for varmt for brenneren heller.

Brennerene mine blir mye varmere av bruken av apparatet, enn de noengang kan bli av bålet. Med mindre jeg setter de oppi bålet eller så nært at jeg ikke klarer å sitte der selv.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.