Gå til innhold
Anders P

Kor mange soveposer ?

Anbefalte innlegg

Gøy med en liten vareopptelling i skapet. :) Her er de posene jeg bruker for tiden:

Sommer: Warmpeace Solitaire 250. Dunpose med 750 cuin gåsedun på 585g. T-lim +4. Om jeg er nøye med fordeling av dun holder jeg meg varm ned til 5-6 plussgrader med denne. Lett, og kan pakkes ned til størrelse med en håndball, så denne blir ofte med på dagsturer også.

Vår/Høst: Warmpeace Solitaire 500. Dunpose med 750 cuin gåsedun på 1035g. T-lim -9. En fantastisk deilig sovepose, med god hette, varmekrage og nok "fløff". Til bruk her ved trøndelagskysten hvor vi ikke har vinter fungerer den fint som vinterpose også. Tåler fuktighet og røff bruk forholdsvis bra (samme gjelder 250).

Høyfjellssommer: Cumulus Lite Line 300. Dunpose med 850 cuin gåsedun på 620g. T-lim 0. Kjøpte denne for bruk i høyfjellet sommerstid, men har endt opp med å bruke denne utover høsten også pga. komfort og vekt. En utrolig bra pose, men den må behandles pent.

Ikke lenger i bruk:

Helsport Alta. God, gammel fiberpose med T-lim -5 på 1925g (!). Den første posen jeg kjøpte selv, på Villmarksbutikken på Jessheim for omlag 15 år siden. Jeg har overnattet i -13 på et skumunderlag i denne posen. Det var faktisk ikke så kaldt som det høres ut som, men jeg antar det er min utrolig selektive hukommelse som slår inn her. Det er eldstedattera som har brukt denne de siste årene.

Mammut Nordic Spring. Fiberpose med T-lim +4 på 1035g. Min tidligere sommerpose. En solid og god pose som jeg låner bort til andre i ny og ne.

Mammut Nordic OTI Summer. Fiberpose med T-lim +10 på 615g. Kjøpte et par av disse på salg for å ha en lett og rimelig "hyttepose" på sommeren, og de har fungert bra. Jeg har fundert på å bruke denne som ytterpose utenpå Solitarie 500 for ekstra isolasjon og beskyttelse mot fuktighet på vinterstid. Kanskje får jeg testet hvordan det fungerer nå i vinter. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fire. Men trenger egentlig bare to av dem. 

Mountain hardwear rook - 9

Mountain hardwear phantom 0

Det er bare disse to jeg trenger, og kan ha de utenpå hverandre om det er ekstra kaldt. Har også jerven hunter å evt supplere med. 

Har også en fiberpose fra Nemo som funker fint vår, sommer høst. Tror den er 0 grader. Den er egentlig veldig god, men Phantom tar mye mindre plass. 

Har også en veldig gammel med komforttemperatur 15 grader, som jo var helt latterlig å kjøpe for meg som er en frossenpinn og bruker pysj året rundt 😛 den har kun blitt brukt en sommerferie i Hellas. Den er også sikkert en halvmeter for lang....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har to.

Montbell Downhugger 900 #2 Long, (For folk opp til 198cm) t-comf: 1, t-lim -5. 756gr. Bruker denne vår/sommer/tidlig høst, blir litt kjølig ved 2-3 kuldegrader.

Montbell Downhugger 800 #0 Long, modellen er ikke EN testet, men anslår t-comf til -15. 1432gr.

Har lagt min elsk på Montbellposer da de er spiralsydd med stretch slik at man virkelig kan bevege på beina samtidig som posen holder seg tett på kroppen.  

Endret av Bsv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 3, etter å ha kvittet meg med en ca 40 år gammel Caravan Skvader - dunpose.

Helsport Alta (syntetisk)
RAB Neutrino Endurance 400 (dun), bare brukt en ned til 4-5 grader, men da er den veldig varm.
Helsport Rago Extreme (kjøpt på 25% rabatt i høst og ikke brukt enda)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at jeg må ha tre ;-) Tidligere hadde jeg en Helsport Alta jeg brukte i mange år, men som jeg stort sett frøs i og hadde dårlige minner med. Valgte å kaste den for noen år siden..

Mammut Tyin 5-season. Til de kalde pulkturene. Altfor stor for sekk, men solid pose som holder meg varm og tåler mye fukt.

Hagløfs Leo -10. Skikkelig 3-sesongs dunpose. Veier kun en kilo. Brukes tidlig vår og sen høst

Mammut Sphere Spring. Komforttemp 0, dun og veier cirka 650 gram. Brukes så fort det blir plussgrader på våren til det er fare for minus på høsten. Litt varm midt på sommeren.

Har også med hell kombinert de to dunposene på vinteren da de til sammen opptar bare halvparten av volumet til Tyin om jeg må bære i sekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderer en Skjult lenke - logg inn for å se den

Salg en MH Phantom Spark da den ikke passer meg så godt, derfor holder jeg meg til tre soveposer

Endret av Fotogubbe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ultralett sommerpose i dun (komfortgrense null grader)

3-sesongs fiber, husker ikke merke, kjøpt på Gsport. Brukes primært på turer med tarp e.l. og / eller familieturer hvor vekt ikke har noe å si. 

En tykk og varm Nanok dunsovepose som er oppgitt å tåle -30 . Ikke den letteste vintersoveposen , men ikke den tyngste heller. Med pulk har ikke vekt sååå mye å si. 

Det er aldri noe galt med utstyrshysteri så lenge man har råd, men ser ikke behov for flere poser akkurat nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider