Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken værmelding skal til for at du dropper fjellturen?


dede

Anbefalte innlegg

Nå har det regnet I ett - dvs alle dager minus 1? - siden jeg kom hjem fra nordnorge 25 juli... Terrenget her (Sør-rogaland) er "fyllt opp" med vann og alle stier blir dermed gjørmete - og steiner blir glatte - og det er rett og slett bare utrivelig med tur..  Jeg droppet I alle fall å dra på telttur som jeg hadde tenkt..og kom meg heller aldri avgårde til DNT hytte som jo hadde vært et alternativ..

Heldigvis har jeg en hest som får meg ut av huset så litt turer med han har det blitt mellom regnbygene...

Hva skal til for at folk dropper å dra til fjells?  Drar dere uansett vær når det først er bestemt eller hender det at man bare sier nok er nok...

På vinteren er det selvsagt et sikkerhets-element å tenke på  - legger gjerne ikke ut I storm - men om sommeren er det jo bare hvor ufyselig skal man ha det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja jeg lurte jo litt på hva jeg drev med på lørdag da jeg stod og trippa for å komme meg ut på tur i styrtregn. Rekordregn faktisk. Men skulle jo bare være uten noen få timer, og da er alt vær greit. Og det er digg med litt rufsevær. Var ikke akkurat sol når jeg var på Fannaråken heller og Togga var også fryktelig våt. 

Men jeg hadde droppa bratte turer i fjellet denne uka siden det er meldt snø. Jeg har ikke så mye tid til å reke rundt i fjellet, så om jeg først skal, så ser jeg an været. Ergo  sitter jeg her og har åpnet for fjelltur til helgen om det er meldt bra vær. 

Men kjekt med hest/hund ja for da må man ut uansett vær. Og så lenge det kun er snakk om noen få timer, så tåler man ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge turen er planlagt i god tid reiser jeg alltid, så sant det ikke er meldt "ekstremvær". Min erfaring er at været ofte ikke blir så gæernt som man sitter å tenker seg i sofaen hjemme ;-) Det regner som regel ikke hele dagen, flere dager i strekk og man får som regel noen tørre timer innimellom som gjør at det værste tørker opp og det blir litt triveligere å bevege seg utenfor teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg en av disse pinglene fra Rogaland som, i mangel av knickers-mafia-foreldre og oppvekst med hytteeiendom på fjellet, vel knapt har sett snø siden 1988. Jeg har altså manglende kompetanse på sånne lange planker som folk balanserer på oppå dette mytiske hvite stoffet. Ergo opererer jeg primært på barmark.

Jeg tror aldri jeg engang har tenkt tanken på å avlyse en tur på grunn av værforhold. Og jeg kan nesten ikke huske en tur med fint vær, heller, for den saks skyld. Noe av "moroa" med hele friluftsstyret er for min del nettopp det å holde humøret oppe til tross for kuling, underkjølt og horisontalt regn og gjørme, gjørme, gjørme. Det er da man kjenner man ...overlever. Helst i en 200 grams ponchotarp og pissvåt dun. Hurra for Vestlandet!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har avlyst toppturer hvor målet er å få se utsikten fra toppen. typiske ukesturer/vandreturer har jeg aldri avlyst pga vær. selv om det er meldt regn hele uka blir det jo stort sett ikke sånn. selvfølgelig er det hyggelig med fint vær, men når en ikke har det hele veien så setter en ekstra stor pris på sola når den viser seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en godværsvandrer :)

I hvert fall i utgangspunktet. Jeg forsøker å å få unna andre ting når det er dårlig vær, og utnytte finvær til turer. På dagligdagse korte turer i kjent terreng hender det jeg fraviker fra dette, og tar en tur i ruskevær i stedet - og det er som regel en positiv opplevelse, jeg føler meg oppkvikket av kjenne skikkelig vind iblandet nedbør (og kanskje litt torden når jeg ikke er alt for høyt). Unngår turabstinens også. Men det holder med 2-3 timer synes jeg...

For litt lengre turer med maks en overnatting, gjerne i terreng der jeg ikke har vært før, har jeg planene klare i hodet - og iverksetter dem med trøkk først når værmelding og mulighetene for å skyfle alt annet unna er gode. Det blir litt omvendt av TS problemstilling, jeg kansellerer ikke en lagt plan pga dårlig vær, jeg iverksetter planen pga godt vær. Fått mange gode turopplevelser fra den strategien :)

Enda lengre turer - 3-4 døgn eller mer - i friluft/telt/tarp godt utenfor sivilisasjonen, har jeg egentlig for få av til å si noe sikkert. Og høyfjell vinterstid er jo noe annet enn lavland sommerstid - for førstnevnte tviler jeg på om jeg er kompetent nok til å håndtere skikkelig dårlig vær alene, mens for sistnevnte skulle det nok vært ganske dystert vær før jeg gjorde om på en beslutning jeg hadde tatt allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går omtrent ikke dagsturer; alle turer er stort sett minst to til fire overnattinger, og da må jeg søke for å få innvilget permisjon minst to uker på forhånd ...til kona. Og vi vet alle hvordan langtidsvarselet til yr er. Så når jeg først har planlagt, så går jeg på tur, åkke som.

På den andre siden, så står jeg nå midt i et samlivsbrudd, så sjangsene for å oppleve finvær kan kanskje økes i tiden fremover :ermm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var visst mer aktuell enn jeg trodde da jeg startet tråden... Ikke akkurat fjellforumfolket denne dreier seg om - men det er ingen skam å snu...heller ikke på sommeren

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Skadde-og-nedkjolte-turister-matte-bares-ned-fra-Preikestolen-3973188.html

 

 

Jeg har vært på en temareise på la gomera/tenerife der guiden bestemte at vi måtte droppe siste turen pga regn.  Dvs hn ville ikke gå første delen av turen og heller kjøre minibussen ned til lunchplassen og avvente der. Vi ble litt deppa for det skulle være fin tur, men da bussen kjørte inn i et stort leirras og måtte rygge opp igjen var vi enige i at hun tok rett beslutning..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig holdning..." 

Neida...joda..

Før dro vi på tur omtrent uansett, men nå lukes nok de verste regndagene bort, i allefall om en skal ligge i telt :-)  Men vind er jeg gla i, det er godt å kjenne litt på været! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går (oftest) der hvor yr sier det er finest. Vurdert opp mot kjørevstand og antall dager på tur :) 

Gikk av jobb idag, så sitter å vurderer tur fra imorra ettermiddag til fredag/lørdag. Har ikke helt bestemt meg om og hvor enda. Yr er ikke veeeeldig raus, selv om noen plasser ikke er helt gale.  Typisk at det er meldt finest hjemme :/ 

Jeg liker best fint vær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert mye ute på tur i dårlig vær. At "det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær" er en myte eller en floskel laget av folk som ikke har opplevd dårlig vær i fjellet.

Jeg har opplevd å bli nødt til å snu på grunn av dårlig vær, men da var det skitur med det vi på Jæren kaller "rennedrev". Sterk vind rett i trynet og våt snø som nesten var vann og som la seg på klær og sekk som et tykt vått lag etter kun kort tid. 

Husk at folk som sier at de har gått på ski i snøstorm aldri har opplevd snøstorm på fjellet. Å gå på ski i snøstorm er bort i mot umulig. Det verste jeg har opplevd er en stiv kuling med snø og da valgte vi å gå i bivuakk med halvveis nedgravde telt i en léside. Det var nesten umulig å gå, spesielt når været sto rett i mot.

Sommerstid vil helt klart vær, som det vi har nå, sette en stopper for lengre turer. Kortere dagsturer i nærområdene går greit, men til fjells går jeg ikke når det er meldt om unormalt stor nedbørmengder og fare for vind opp mot liten storm. Dette er ikke fordi jeg ikke tror at jeg vil klare en sånn tur, men fordi det ikke er noen kos å gå å traske i fjellet i slikt vær. Jeg har vert ute i slikt vær før, men det har vert i forbindelse med leteaksjoner og da er man ikke ute for å ha det gøy. Å gå time etter time med våte klær og nærmest kjempe seg fremover er kanskje interessant for folk som like å bevise at de er de tøffeste fjellfolkene som finnes, men jeg liker at turen blir en positiv opplevelse, ikke et "karastykke". "Jeg vet at jeg er blant de tøffeste og trenger ikke bevise dette for noen".

I går ble veien opp til Prekestolen stengt. Etter en oppfordring fra operativ leder i Norsk Folkehjelp så stengte politiet stien og de som da likevel forsøker seg på en tur opp til "stolen" gjør dette på eget ansvar. Nå må det sies at det ikke bare var været som var årsak til stengningen, men at hjelpemannskaper som var i området hadde sin fulle hyre med å hjelpe folk ned. Folk som var nedkjølt, personer med beinbrudd og hjertetrøbbel. Hjelpekapasiteten i området var oppbrukt og da vil det være idioti å sende flere turister uten passende klær og kunnskaper inn i området. 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/ryfylke/Skadde-og-nedkjolte-turister-matte-bares-ned-fra-Preikestolen-3973188.html

https://www.nrk.no/rogaland/preikestolen-apnet-igjen_-turgaere-advares-mot-a-ga-fjellturen-1.13078300

https://www.nrk.no/rogaland/dette-er-stien-opp-til-preikestolen-1.13078753 

 

 

 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meldt sterk vind, mye nedbør, eller tåke så tenker jeg meg om to ganger før jeg drar på fjellet. Jeg går på tur for å kose meg, ikke for å teste om jeg overlever. Jeg har redusert lengden på turer hvor det regner i ett sett dersom det ikke er noe finvær i vente. Mulig jeg er unorsk, men for meg er det ikke kos å være våt og kald i flere dager i strekk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn, tåke og vind stopper som regel meg, er alt for glad i godværsturer. Jeg planlegger aldri dato og tid for turene heller og tar turen den dagen været er bra. Men om det er uvanlig dårlig vær, enten orkan eller tidlig nysnø så motiveres jeg til å komme meg på en strabasiøs tur. Liker også å la meg teste av dårlig vær av og til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.