Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt skal jeg velge?


Nikolaikp

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og samboeren min driver å titter etter vårt første telt. Og da jeg ikke vet så mye om telt og telting så søker jeg hjelp fra folk som har litt mer peiling. 

Teltet kommer til å bli brukt vår, sommer og høst. 

Har tittet på 3-mans telt da vekt ikke har så mye og si. Og uten å vite så mye tenker jeg at det kanskje er greit med litt ekstra plass. Eller er dette unødvendig? Hadde vi klart oss med 2-mans telt?

Teltet jeg har tittet mest på er MSR Mutha Hubba NX. Har noen erfaringer med dette teltet? Evt andre anbefalinger? 

Takk for hjelp!

https://bikeshop.no/msr/09304/msr-mutha-hubba-nx-telt-grønn-3-person-2070-gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange 2-mannstelt funker fint for 2 personer, i hvert fall om det ikke er snakk om vintertelting, men det kommer helt an på teltet og produsentens definisjon av hva én person er. Hos noen produsenter (også forskjellig innad på modeller) er 2-mannstelt knapt nok til 1-1,5 person.

Du gjør nok ikke noe feil ved å velge MSR-teltet du linker til. Det er lett og har god plass. Jeg har ingen erfaring med teltet selv, men det gjør nok jobben helt fint.

Om jeg skulle anbefalt noe fra egen teltgarasje i samme kategori ville jeg sagt Fjällräven Abisko Dome 2. Det er faktisk stort nok for to personer med brede liggeunderlag. De store forteltene på hver side argumenterer godt for at man ikke behøver 3-manns for 2 personer i dette tilfellet. Med en mellomstor hund i tillegg er det en litt annen sak, og av den årsak sitter jeg også med et Abisko Dome 3 (der har man eeeeekstra god plass og takhøyde)...

Dome 2 er et tyngre telt enn MSR-teltet, men basert på bildene av MSR-teltet antar jeg at konstruksjonen ikke er like sterk i mye vind some Dome. Det kan godt hende dette er helt irrelevant for bruken du tenker deg uansett.

Du kommer nok til å få hundre forskjellige (og gode) teltanbefalinger i tråden. Samtlige, inkludert den du selv har tittet på funker nok veldig fint. Det er først når du runder et visst antall teltnetter man begynner å finne mer ut av hva man personlig trenger og vil ha, og pluselig sitter man der med 4 forskjellige telt i boden - Alle til sitt bruk 😁

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (3 timer siden):

eltet kommer til å bli brukt vår, sommer og høst. 

Har tittet på 3-mans telt da vekt ikke har så mye og si. Og uten å vite så mye tenker jeg at det kanskje er greit med litt ekstra plass. Eller er dette unødvendig? Hadde vi klart oss med 2-mans telt?

Teltet jeg har tittet mest på er MSR Mutha Hubba NX. Har noen erfaringer med dette teltet? Evt andre anbefalinger? 

Jeg har erfaringer fra 2-mannsversjonen.

Dersom vekt ikke har så mye å si, ville jeg ikke valgt akkurat dette teltet. Jeg syntes det var for trekkfullt og knotete å sette opp i typiske, norske tresesongs-situasjoner (litt vind, litt regn) og endte opp med å selge det til fordel for tyngre, men varmere alternativer. Hilleberg Allak (som ble mitt neste telt) er dobbelt så bra, men også dobbelt så tungt og dyrt (men det kommer ofte pene Allak til salgs på FINN). 

Dersom en ser bort fra at du trenger en del grunnflate for å sette det opp ser dette ut som et knakende bra 2-personstelt, til lite vekt og en god pris: https://www.fjellsport.no/merker/helsport/helsport-lofoten-superlight-3-camp-blue men det er sikkert mange andre gode alternativer der ute.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Orion Extreme. Er vel ett av de få 2-manns som har plass til 2 brede liggeunderlag?

overlegen takhøyde, 2 fortelt, og akkurat nå for tiden noen gode reelle tilbusdpriser.

3 manns er digg om man skal ha plass til mer enn liggeunderlagene på gulvet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg og samboeren min driver å titter etter vårt første telt. Og da jeg ikke vet så mye om telt og telting så søker jeg hjelp fra folk som har litt mer peiling. 

Teltet kommer til å bli brukt vår, sommer og høst. 

Har tittet på 3-mans telt da vekt ikke har så mye og si. Og uten å vite så mye tenker jeg at det kanskje er greit med litt ekstra plass. Eller er dette unødvendig? Hadde vi klart oss med 2-mans telt?

Teltet jeg har tittet mest på er MSR Mutha Hubba NX. Har noen erfaringer med dette teltet? Evt andre anbefalinger? 

Takk for hjelp!

https://bikeshop.no/msr/09304/msr-mutha-hubba-nx-telt-grønn-3-person-2070-gram

For min del hadde det aldri vært aktuelt med et 2-mannstelt for to personer, ikke på sommertur med min samboer engang. Den ekstra plassen du får i et 3-mannstelt er gull verdt spesielt i regnvær, men også under normalt vær hvor teltet kun brukes til soving og ikke mer. Vet at andre tenker annerledes omkring dette, men for meg er den lille ekstra vekten alltid verdt det. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Setter stor pris på hjelpen👍 

Tror jeg faller på 3-mans telt da vekt ikke spiller noen rolle, og deilig med den ekstra plassen👌 

Har noen noe erfaringer med dette teltet? https://www.fjellsport.no/merker/helsport/helsport-reinsfjell-superlight-3-blue?channable=01384b6964003130392d33303231f5&variantId=109-3021&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAq4KuBhA6EiwArMAw1CylJEde0iBKp6OFL7RP0udFCYD5Q25M0ot5M79mqWdsZMmPGcH2pRoC3p0QAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (Akkurat nå):

Hei og takk for svar! Setter stor pris på hjelpen👍 

Tror jeg faller på 3-mans telt da vekt ikke spiller noen rolle, og deilig med den ekstra plassen👌 

Har noen noe erfaringer med dette teltet? https://www.fjellsport.no/merker/helsport/helsport-reinsfjell-superlight-3-blue?channable=01384b6964003130392d33303231f5&variantId=109-3021&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAq4KuBhA6EiwArMAw1CylJEde0iBKp6OFL7RP0udFCYD5Q25M0ot5M79mqWdsZMmPGcH2pRoC3p0QAvD_BwE

Jeg har dette teltet og bruker det alltid når vi er to på sommeren. Det er veldig praktisk å ha hver sin inngang og fortelt når man er to som skal inn og ut av teltet, og man kan lagre utstyr på hver sin side av teltet. Ulempen er at to små fortelt blir mindre enn ett stort når man skal lage mat , men det er ikke noe jeg synes er et problem. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.