Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket liggeunderlag skal jeg gå for?


Anbefalte innlegg

Jeg, min mann og vårt barn på tre år drar mye på teltturer. I sommer skal vi være på fjellet i 2 uker. Vi skal gå litt over 100km og bo i telt.

Vi har veldig dårlige liggeunderlag, som vi har arvet. Pga denne turen vi skal på i sommer har vi bestemt oss for å kjøpe nye liggeunderlag. Hvilke underlag burde vi gå for? Jeg ser på nett at liggeunderlag havet er veldig stort!

Vi skal ha tre liggeunderlag, med samme tykkelse og en R verdi på minimum 4 da vi sover ute hele året. I tillegg ønsker vi minst mulig vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdens vanskeligste sak.

Du trenger ett som du sover godt på. Exped, Thermarest og Sea To Summit har alle gode oppblåsbare underlag som gir veldig forskjellig liggekomfort. Og så har de også selvoppblåsbare som gir en annen type liggekomfort.

Thermarest Xtherm gir vel mest r-verdi for grammene, om du klarer å sove godt på disse. Ett tynt og lett skumunderlag oppå kan også endre liggkomforten vesentlig i mange tilfeller.

Jeg synes brede liggeunderlag (60-65cm) er ett must for voksne. Barn klarer seg med de smale (50-55cm) underlagene. (Også ofte kalt 20-tommer og 25-tommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Thermarest Xtherm gir vel mest r-verdi for grammene, om du klarer å sove godt på disse. Ett tynt og lett skumunderlag oppå kan også endre liggkomforten vesentlig i mange tilfeller.

Jeg var nervøs når jeg kjøpte dette selv, hadde hørt om folk som ikke fikk sove på grunn av at det lager så mye lyd. Mitt er XTherm Max altså den gamle versjonen.

Men når jeg prøvde det selv så sov jeg rett og slett godt, den lyden andre klager på tenker jeg ikke over i det hele tatt. Dette er vel det beste hvis du ønsker kun et enkelt underlag til alle sesonger. Har Max selv, og har ikke prøvd NXT versjonen som er den nye, men den nye lager visstnok mindre lyd.

 

Men det er dyrt, og det finnes mye annet bra. Big Agnes Rapide og Nemo Tensor får mye skryt og koster mindre penger.

 

Denne karen lagde en grei video med mange av de mest populære underlagene. Likte at han hadde med seg IR kamera for å vise hvor jevnt varmen blir fordelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

Jeg var nervøs når jeg kjøpte dette selv, hadde hørt om folk som ikke fikk sove på grunn av at det lager så mye lyd. Mitt er XTherm Max altså den gamle versjonen.

Men når jeg prøvde det selv så sov jeg rett og slett godt, den lyden andre klager på tenker jeg ikke over i det hele tatt.


Der er vi jo inne på personlige preferanser og liggekomfort.

Jeg har bare hatt ett par netter på Xtherm, før jeg solgte det. Skal jeg gi det ett nytt forsøk blir det med ett tynt skumunderlag oppå, for å se om liggekomforten blir bra nok. Det gir jo tross alt mest r-verdi for grammene og volumet.

Dette med lyd i liggeunderlag var ikke noe jeg tenkte over før jeg prøvde selvoppblåsbart (STS Comfort Plus SI). Det er HELT stille. Knitrer ikke som Thermarest, og knaker og spraker ikke mot teltbunnen som Exped. Jeg våkner ofte når folk i telt rundt meg bevger seg, og Exped «fyrverkeriet» smeller og knaker. Jeg sover bedre på det selvoppblåsbare, og kan vri meg så mye jeg vil om natten uten at noen kan høre meg. (Med quilt, ingen glidelås som høres heller ;) )

 

Gabs88 skrev (7 timer siden):

Har Max selv, og har ikke prøvd NXT versjonen som er den nye, men den nye lager visstnok mindre lyd.

Xtherm lager så og si samme lyd. Det er i hovedsak Xlite som knitrer mindre. De eldre utgavene av Xlite bråkte visstnok enormt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjengen min har vi brukt Exped Ul sommerstid til de voksne og noen enkle lette Klymit til de yngste til de ble såpass lange og tunge at comforten ble bedre med Exped.

Vi har soveposer som aldri er i grenseland temperaturmessig for årstiden. Først når vi bikker med i minusgrader utpå høsten bytter vi til varmere underlag. Vi liker ikke underlag med mumieform da vi tenker de passer bedre for de som legger seg på rygg og ikke rører en finger i løpet av natten. I tillegg er de vanskelige å plassere så man får et mer heldekkende gulv i teltet slik man gjerne gjør med familie i telt,  men ikke fullt så ofte med andre...

Til alle disse har vi kombinert med vanlig lette "biltema-underlag" delt på midten. Disse har typisk blitt brukt over eller under de oppblåsbare etter behov for enten bedre varmerefleksjon eller beskyttelse mot underlaget. Ellers blir de også typisk benyttet som sitteunderlag ved bål eller ved pause. De er lange nok til å dekke den største delen av kroppen.

 

(Hvis dere på sikt tenker å anskaffe hengekøyer ala Amok så er det nyttig å allerede nå velge kompatible underlag)

 

Halve underlag av skumtypen tar liten plass og har stor nytteverdi for oss:

 

 

 

FB_IMG_1707117072243.jpg

FB_IMG_1707117003795.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre versjon av Xtherm. Ventil på toppen og mye knitring. Knitrer mindre etter noen år. Lapper småhull med sømforsegler/silikon.

Bruker dette hele året om jeg skal sove inne i telt. Legger ved skummatter, skinn, tepper etter behov.  Har alltid som han over et tynt skummlag fra Biltema som beskyttelse under.  

Uten telt, med bål bruker jeg oftest skumunderlag. 

Kanskje litt tungt, men jeg savner et enkelt, romslig opplåsbart underlag med en tynn EVA(matte) på hver side.

Jeg tar den ekstra vekten.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Marius Engelsen said:

Xtherm lager så og si samme lyd.

Det er mange av de som har testet det som kommenterer at støynivået er lavere.

 

Men det er teknisk sett bullshit, når man måler støynivået med decibel-måler så er det samme.

 

Men det de har klart å gjøre er at de har forandret lyden av underlaget, de har gitt det en annen litt snillere tone. Som høres lavere ut til tross for at den egentlig ikke er det.

 

Derfor oppfattes det av mange som er mye stillere underlag enn den versjonen jeg har.

 

 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer Nemo Equipement Tensor, men så at det hadde fått noen dårlige omtaler som gikk på at det gikk lett hull, og at det slapp luft. Dette kan jo skyldes uforsiktig og feil bruk. Noen erfaringer? Jeg var og kikket på Therm-a-rest på Sportsnett og var overrasket over knitrelyden. Jeg har et gult Sea to Summit-underlag med mummy fasong. Veldig kort, smalt og skikkelig plastikkfølelse. Komforten er grei nok, men jeg burde helt klart kjøpt et større underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, peik said:

Vurderer Nemo Equipement Tensor, men så at det hadde fått noen dårlige omtaler som gikk på at det gikk lett hull, og at det slapp luft. Dette kan jo skyldes uforsiktig og feil bruk. Noen erfaringer? Jeg var og kikket på Therm-a-rest på Sportsnett og var overrasket over knitrelyden. Jeg har et gult Sea to Summit-underlag med mummy fasong. Veldig kort, smalt og skikkelig plastikkfølelse. Komforten er grei nok, men jeg burde helt klart kjøpt et større underlag.

I Norge har vi gode forbruker rettigheter, går det hull vil det stort sett bli ordnet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (5 timer siden):

Jeg var og kikket på Therm-a-rest på Sportsnett og var overrasket over knitrelyden.

Fant ett Xtherm Max i RW størrelse for 2000kr. Tenkte jeg skulle gi det ett nytt forsøk, for de underlagene jeg har fra før er behagelige, men egentlig litt knapp til vinterbruk isolasjonsmessig.

Lyden var minst like høy som jeg husker. Ganske ekstremt egentlig.

Blir dette bedre ett litt bruk, eller er det bare en myte det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Lyden var minst like høy som jeg husker. Ganske ekstremt egentlig.

Blir dette bedre ett litt bruk, eller er det bare en myte det også?

Det er ikke en myte, men det er bare litt mindre. Hvis du irriterer deg i utgangspunktet kommer du nok også til å irritere deg etter litt bruk.

 

Den du egentlig burde teste er NXT. Tykkere, R verdi på 7.1, og snillere lyd. https://sectionhiker.com/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-sleeping-pad-review/

 

Men også dyrere.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

Den du egentlig burde teste er NXT. Tykkere, R verdi på 7.1, og snillere lyd. https://sectionhiker.com/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-sleeping-pad-review/

 

Men også dyrere.

 

Ja, det er steindyrt. Alt for dyrt faktisk.

Men jeg ser flere på Reddit, som har både nye og gamle, sier Xtherm høres likt ut i ny utgave. Mens Xlite er mye stillere.

Det er også i tråd med markedsføringen til Thermarest, der de kun trekker fra Xlite som stillere:

 

IMG_4208.png
 

EDIT:

Men etter å ha lest enda mer, leser jeg også om de som støtter din påstand om at også nye Xtherm er stillere. Folk blir visst ikke enige.

(Ny rektangulær utgave får man for ca 2800kr* på Outnort.no, med 25% rabattkoden som ligger på forsiden. Fortsatt dyrt, men ikke like horribelt som det er til fullpris).

*avhengig av størrelse

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

peik skrev (7 timer siden):

Nemo Equipement Tensor,

Har vel bare et råd, styr unna. Hadde et som det var x antall hull etter ei natt. Det er feilkonstruert etter min mening, og for tynt stoff. Tror rekorden på et nytt underlag er 26 hull, og alle på eksakt samme sted. Fikk dog nytt, og alle andre jeg har hørt har også fått nytt. 
Men det er stille, og meget behagelig å ligge på, men vil ikke holde over tid tror jeg. 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har X-lite , siste modellen før NXT X-lite , den er litt irriterende støyete. 
 

Men har også X-therm NXT , og verken jeg eller de jeg deler telt med blir plaget av denne. Dog litt lyd lager den, i forhold til blikk stille underlag som ME Aerostat og lignende, men abselutt ikke noe plagsomt. 
 

X-Therm NXT er også komfortabel nok for meg, og jeg er en tung mann som sover både på siden og ryggen. 
 

X-Therm NXT koster skjorta, men varmer godt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (46 minutter siden):

Har vel bare et råd, styr unna. Hadde et som det var x antall hull etter ei natt. Det er feilkonstruert etter min mening, og for tynt stoff. Tror rekorden på et nytt underlag er 26 hull, og alle på eksakt samme sted. 

WOW! Det skal jo egentlig ikke gå an. Søppel da, rett og slett…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

WOW! Det skal jo egentlig ikke gå an.

D20 i topp,og D40 i bunn. Så er tynt. Men har livstidsgaranti, og Nemo pleier å lage meget bra ting. Men stoler jeg på det……🥶🤢 Nei, har et nytt uåpnet liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Marius Engelsen said:

Men etter å ha lest enda mer, leser jeg også om de som støtter din påstand om at også nye Xtherm er stillere. Folk blir visst ikke enige.

(Ny rektangulær utgave får man for ca 2800kr* på Outnort.no, med 25% rabattkoden som ligger på forsiden. Fortsatt dyrt, men ikke like horribelt som det er til fullpris).

*avhengig av størrelse

Som jeg sa tidligere, det er ikke egentlig stillere, men det har en mer behagelig tone som gjør at det kan oppfattes som mindre plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 timer siden):

Som jeg sa tidligere, det er ikke egentlig stillere, men det har en mer behagelig tone som gjør at det kan oppfattes som mindre plagsomt.

Hvor har du denne infoen fra? Og det samme angående påstanden om decibelmåler? Er dette faktisk noe du eller andre har prøvd, eller er det bare synsing?

Uansett, så er det vel mindre relevant all den tid det er opplevd støy/stillhet som har noe å si for folk flest.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Måssåbjønn said:

Hvor har du denne infoen fra? Og det samme angående påstanden om decibelmåler? Er dette faktisk noe du eller andre har prøvd, eller er det bare synsing?

Uansett, så er det vel mindre relevant all den tid det er opplevd støy/stillhet som har noe å si for folk flest.

Det var noen videoer som ble laget når den nye versjonen kom ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tara :)

Det er etter mi meining vanskeleg å trø feil med dei meir anerkjente merka, Exped, Therm-a-rest osv. lagar alle gode underlag.

Det kjem rett og slett an på personlege preferanser, som kanalar på tvers eller på langs til dømes. Eg har både Exped og Therm-a-rest i ymse varianter, og har brukt det til mine born. Vi har også eit duo-underlag i hus. Veldig fint om sommaren, litt mindre praktisk om vinteren synes eg.

Eg har som @Espen Ørudbrukt eit halv liggeunderlag på toppen, typ z-lite skjært i to. Fin forsterking av det oppblåsbare, samt at ein totalt sett kan lage ei anstendig løysing med alle dei halve dersom ein er uheldig og får eit hol på tur som ein ikkje får reparert. Fint storleik til ymse aktivitet på dagtid au.

Bråk har eg aldri, og då meiner eg faktisk aldri, tenkt over med noko liggeunderlag, ikkje eingong med xtherm. Så akkurat det kjem nok an på kor følsom ein er for lyd. 

Eg ville laga meg ei liste med kandidatar, og gått for det underlaget som stetta mine behov i høve r-verdi og vekt, som først dukka opp til ein fin pris. Keep it simple funkar overraskande ofte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (20 timer siden):

Det er ikke en myte, men det er bare litt mindre. Hvis du irriterer deg i utgangspunktet kommer du nok også til å irritere deg etter litt bruk.

 

Den du egentlig burde teste er NXT. Tykkere, R verdi på 7.1, og snillere lyd. https://sectionhiker.com/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-sleeping-pad-review/

 

Men også dyrere.

 

 

 

Tenker det kan bli like irriterende for andre, om man ligger i gapahuker hvor det er andre tilfeldige fotturister ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.