Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt under føttene


MatsB

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nylig kjøpt meg ett par Crispi Skarven som jeg driver å går inn.

Jeg går turer med de 3 ganger i uken hvor jeg i tillegg går med sekk får å komme i form til Hardangervidda. Merker at etter ca 6-7km så begynner det å gjøre vondt under føttene. ikke bare noe av føttene, men hele undersiden virker som den er utslitt.

Opplever jeg dette fordi det er lenge siden jeg hår gått langt med sekk? Er det sålen som ikke er ferdig gått inn eller rett og slett en såle som ikke passer meg helt?

Kan nevne at det er noen år siden jeg var aktiv så jeg var forberedt på noe smerte, men kan ikke huske å ha slitt med dette når jeg var aktiv før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er et velkjent problem. Ikke minst merkes det sinnsykt godt om man er skyteleder på skytebane og står rett opp og ned på betong en hel arbeidsdag i strekk eller bemanner en VKP (Vei-Kontroll-Post) på asfalt 10-18 timer i døgnet.. 
Altså...beina våre er fra naturens side konstruert for å gå på et variert underlag, hovedsaklig jord/skog/savanne. Ikke for at du skal stå rett opp og ned på betong og slett ikke for at de skal klaskes ned på hardt underlag hele dagen. Og spesielt ikke med ekstra vekt ut over kroppsvekta som du ubønnhørlig tilvennes hver gang du går på do over parketten.
Det er delvis en treningssak og delvis et problem knyttet til menneskeartens forkjærlighet for harde flater som egner seg for hjul-transport men er drepen for bena våre.
I verste fall kan du utvikle en ekstremt smertefull og langvarig betennelsesreaksjon under fotblad eller under hælen om du ikke tar det med ro. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/plantarfasciitt-2731.html Det er dessverre ikke helt uvanlig - spesielt ikke hos "tøffinger" som absolutt skal tåle litt smerte.
Er det mer generelt over hele fotbladet går det etter min erfaring over etter noen dager med ro & hvile med "normal hverdagsaktivitet" en stund der man er ekstra påpasselig med å klaske baken nedpå ved enhver anledning de første par ukene for å unngå ny forverring. Når man er helt sikker på at alle symptomer er borte kan man presse litt ekstra. Men man vil for alt i verden ikke at dette skal bli noe kronisk man må slite med resten av livet.

Det første du bør gjøre etter at symptomene er borte er å forebygge. Støtdempende innleggsåler kan hjelpe en hel del for å unngå nye episoder. Og ikke minst og aller viktigst er det en god ting å velge underlag som i seg selv er dempende. Jada, det er noe dritt å gå i myra men plantarfasciitt får du i alle fall ikke av det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslitt eller ømt ?

Ville først ha prøvd å gå uten sekk på underlag som ikke er hardt ( = asfalt etc) for å se om problemet dukker opp.

Du sier ikke noe om sokkene du benytter ?

Feil sokker kan gi ømhet

Her er det på forumet skrevet en del om det. ( Jeg bruker tynne nylonstrømper-ala knestrømper for damer innerst og så en tynn ullsokk over. OG STRAMMER PASSE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tynne merinoullsokker fra dressmann, og går på blåmerket skogsløype. det er en rundløype på 3km som jeg driver å presser runder, utrolig kjedelig, men det funker.

Kom akkurat tilbake fra 6km med 25kg på ryggen, ga meg etter 2 runder denne gangen føre føttene blir vonde. merket ikke noe særlig i dag, var egentlig mest opptatt av å kjenne etter hvor sekken presset. Kan vel si at jeg har brukt den gamle bytte ut den ene smerten med en annen metoden.

Kommer til å øke distansen gradvis og følge med på om smertene begynner ved samme lengden hver gang. Hvis det viser seg at jeg merker forskjell så er det rett og slett beina som må gåes inn, hvis ikke så er det sålen som må byttes ut. Litt kjedelig kanskje, men det er den mest praktiske løsningen jeg kommer på nå. Vil heller hate i noen uker nå for så å kunne kose meg på vidda i August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hulfot eller plattfot? 

Selv er jeg veldig hulfot og å gå med sekk gir meg kjapt "burning feet" der ligamenter rett og slett ikke klarer å holde alle leddene sammen lengre. Jeg bruker derfor noen halvsåler med en opphøyning forran like bak tåballene. Disse er bra for plattfote også. Det avlaster spennet i fotbuen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet og det går seg ikke til selv om jeg trasker mye rundt med sekken (ca 20-22 kilo). Det kommer etter ca 2 timer med gåing, var litt greiere da jeg brukte alfaskoene, men de nye La Sportiva skoene er noen skikkelige svin for foten.  

Har selv lurt på om jeg er tverrplattfot og tenkte å teste ut såler ift det. Har du noen såler å anbefale @Gittiamo ?  

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sovjetunionen skrev:

Har akkurat samme problemet og det går seg ikke til selv om jeg trasker mye rundt med sekken. Det kommer etter ca 2 timer med gåing, gjelder både med og uten sekk og er utrolig vondt. 

Har selv lurt på om jeg er tverrplattfot og tenkte å teste ut såler ift det. Har du noen såler å anbefale @Gittiamo ?  

Ja, vil gjerne ha tips til såler! Har tverrplattfot og finner ikke en såle som er godt nok oppbygd under fotbuen. Alle vekt havner foran på foten, og nedoverbakker er en pest og plage etter 8 timer på tur. Og mine turer er stort sett nedoverbakke de siste to timene......
Det er bedre uten sekk, og kommer til å bruke mine Salewa sko når jeg kan, men fjellsko er et must stort sett.
Og enig, det går seg ikke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som er hulfot, kan ikke bruke Crispi eller Alfa, men LaSportiva og Scarpa funker :D 

Jeg har noen enkle såler fra Shoeboy's som heter Ortho Comfort. Disse er tynne og enkle og tar liten plass i skoene. Passer derfor i alle sko. Også joggesko og løping. Jeg bruker faktisk disse i de stive LaSportiva fjellstøvlene. Men enda ikke testa de på lengre turer med sekk. Kun en times gåturer. Koster et par hundre men er supre til hverdags og alle typer sko.

Og så har jeg et par andre med kraftigere oppbygging og også med demping under hælen. Disse heter berkemann. Har prøvd på kortere turer med tyngre sekk  bruker de i turskoa fra Five Ten, da de er litt store. Virker solide. 

Jeg kjøper slike såler hos Medicus Plesner. Berkemann koster litt mer enn Shoeboy's. Men de passer til hvert sitt. 

Dessverre er begge såletypene i lær. Det har mange fordeler men også en dum bakdel med at det blir veldig glatt. Jeg har derfor begynt å smøre de med minkfett (skofett) for at de skal bli litt seigere. Jeg får gnagesår om jeg sklir mye rundt i støvlene. 

Jeg har såler fra ortoped også, med de suger... De er digre og bygger opp alt for mye og passer ikke ett eneste skopar unntatt for store Converse. Jeg har aldri kunnet ha slike i noen støvler. Ikke flekser de heller. Kort sagt - jeg misliker de sterkt og bruker derfor egne penger på halvsåler fra Medicus Plesner. 

Selv har føttene vært såpass vonde at det har holdt meg fra å gå i fjellet på mange år, og også en av årsakene til at jeg ga opp jobben på fjellet. Nå skal jeg straks ta MR av de. Blir spennende :) føtter kan være til besvær gitt. 

Lykke til med føttene @Trine RS@Sovjetunionen

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Gittiamo
Satt inn bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil kanskje anbefale folk å oppsøke en ortopedisk klinikk for å få nøyaktig "diagnose" så man kan kjøpe riktige såler med en gang. Vil tro at selvdiagnosering kan gjøre vondt verre om man er uheldig. Har man "riktig" diagnose får man spesialsko med en moderat egenandel. Helfo dekker resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, 7homas skrev:

Vil kanskje anbefale folk å oppsøke en ortopedisk klinikk for å få nøyaktig "diagnose" så man kan kjøpe riktige såler med en gang. Vil tro at selvdiagnosering kan gjøre vondt verre om man er uheldig. Har man "riktig" diagnose får man spesialsko med en moderat egenandel. Helfo dekker resten.

Enig i det. Jeg går selv jevnlig til ortoped. Men fortsatt synes jeg de sålene ortopeden lager er totalt ubrukelige, og jeg fikk et nytt turliv når jeg endelig kunne kjøpe halvsåler isteden for fæle fotsenger. Men man bør finne ut av hva som passer en selv. 

Men blir man bare øm og sliten under føttene, så ser jeg absolutt ingen feil i å kjøpe ergonomiske såler uten ortopedinnblanding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Gittiamo said:

Enig i det. Jeg går selv jevnlig til ortoped. Men fortsatt synes jeg de sålene ortopeden lager er totalt ubrukelige, og jeg fikk et nytt turliv når jeg endelig kunne kjøpe halvsåler isteden for fæle fotsenger. Men man bør finne ut av hva som passer en selv. 

Men blir man bare øm og sliten under føttene, så ser jeg absolutt ingen feil i å kjøpe ergonomiske såler uten ortopedinnblanding. 

Neida, 99% går det bra. Fotseng har jeg aldri prøvd, jeg sier bare at det kan jo være noe skikkelig galt man ikke selv er klar over.
Har brukt 5mm kork under høyre hæl i 10 år nå etter at fysioterapeuten målte høyre ben litt kortere enn venstre. Vil fortsatt ta mange år før ryggen har kroket, spunnet og rettet seg ut igjen til riktig form, men har mindre kink i ryggen enn jeg hadde før og hadde aldri funnet ut av det på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tverrplattfot selv, og fikk forferdelig vondt under forfoten når jeg gikk langt. Nå har jeg fått fotsenger fra ortoped, og det er nydelig. Har flere par som jeg flytter fra sko til sko. Har jeg ikke disse tilgjengelig, eller passer de ikke inn i skoene, kan jeg også gå langt på halvsåler eller med innlagte pelotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal ha sine skavanker :D men da vet man at man lever.

Det beste er rett og slett være greit gjennomtrent i hele kroppen slik at man tåler mer, og så finne ut av hva som passer en best. Ortoped og fysioterapi er aldri dumt. 

Min løsning er å bytte på såler og sko underveis. Må ha med litt mer i sekken, men det går :) prøve og feilemetoden er kjekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også vondt under foten av svært lange turer, men da er det mer at det svir på grunn av friksjon mellom fot og sko. På en måte som et forstadium til gnagsår. Har høy bue selv, men bruker IKKE fotsenger i langtursko. Det er ikke alltid mulig å gi nok støtte når en bærer sekk uten å ha en veldig rigid såle som reduserer komfortnivået. Om smertene sitter i plantar fascia hjelper det nok ikke å bare bruke fotsenger. Fotsenger kan avlaste området, men den eneste måten å bli kvitt en betennelse eller skade her er ved å hvile i akuttfasen for å gradvis trene seg sterkere, og mer bevegelig i leggmuskulaturen.
Det eneste som egentlig fungerer mot slike gnageskader er hvile. Teiping kan være et alternativ men det har jeg aldri gjort på langtur siden det blir så mye kliss.

Ankelmobilitet er også svært viktig for å ikke skape et for stramt leddbånd som kan irritere festene.

Gode øvelser for å tøye fremsiden av leggen er en øvelse som heter "squatted seiza" og en variant av denne hvor undersiden av tærne er i bakken (ankelen i full fleksjon) slik at man tøyer godt på undersiden av foten. I sistnevnte øvelse løfter en ikke knærne på bakken, men regulerer hvor kraftig det strekker ved å flytte overkroppen frem eller bak.

For bakside legg finnes det ekstremt mange gode tøyeøvelser. Min favoritt er å stå med på kanten i en trapp med tåballene og resten av foten utenfor. Foten som tøyes skal være strak. Hver tøying bør gjøres i ca 90-120 sekunder. Det skal være ubehagelig men ikke vondt. Det er også lurt å varme opp med litt tåhev, og kanskje ved å rulle en tennisball eller hard halvliterflaske under foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg får også vondt under foten av svært lange turer, men da er det mer at det svir på grunn av friksjon mellom fot og sko.

Om trådstarter har vond på samme måte som @Prebb så vil jeg  - ut fra noen års erfaring - ha anbefalt et ekstra par med sokker og stram snøring.

Det har løst noen tilsvarende problemer tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Gittiamo skrev:

Gode tips @Prebb

 

Legg til gripeøvelser med føttene. Ta av sokkene og plukk opp penner fra gulvet. Det er også en bra øvelse :) 

Tape føttene er bare kjipt. Det blir klamt og tapen river med seg all hud på vei av :P 

Glemte gripeøvelsene! Gjorde dem lenge, men jeg føler det har gitt bedre resultat med å få økt bevegeligheten i anklene. Jeg tipper litt av mine problemer stammet fra litt for lite bevegelighet. Det er endelig godt at tidene hvor en ble satt på benken dersom en ble tatt for tøying er forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Prebb skrev:

Glemte gripeøvelsene! Gjorde dem lenge, men jeg føler det har gitt bedre resultat med å få økt bevegeligheten i anklene. Jeg tipper litt av mine problemer stammet fra litt for lite bevegelighet. Det er endelig godt at tidene hvor en ble satt på benken dersom en ble tatt for tøying er forbi!

Jeg har veldig sterke og fleksible ankler og legger. Men føler ikke det påvirker mine føttet. Men mine føtter i seg selv er stive. Så her funker gripeøvelser og også å presse ut buene. Spesielt tverrbuen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være smart å finne ut kva denne vondten skuldast før du går til innkjøp. Ulike problemstillingar i føtene krev ulike tiltak, og det er dumt å sette i gang med dyre og/eller tidkrevjande tiltak som ikkje treff. 

Har nett ridd av ein slik Plantar Fasciit som er omtala lenger oppe i tråden. Av mange framstilt som eit evig problem, men det syner seg at med rett tiltak til rett tid så kan ein få bukt med også dette relativt kjapt.  

Mitt råd er å ta med sekken, ta med støvlane, å gå på mølla hjå ein ortoped/fysio/kiro  med spesialisering føter og stegavvikling, som første ledd, før evt innkjøp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.