Gå til innhold
  • Bli medlem

Første teleskopstav, til godt under 1000 lappen


Volum

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha ødelagt et par billigstaver på tur, og også blitt fristet av turkamerater med teleskopstav, tror jeg at jeg vil prøve teleskopstaver neste gang. Vil gjerne ha noe bombesikkert. Har funnet meg tre stykker jeg tror kan passe

Åsnes Falketind (kjekt med to sett trinser og også langt grep):

https://www.fjellsport.no/turutstyr/ski-utstyr/staver/teleskopstaver/asnes-falketind-2-section-alloy-pole-black

Black Diamond Traverse (frister mest, men har ikke langt grep og ingen løssnøtrinse, også tror jeg at låsemekanismen er plast):

https://www.fjellsport.no/turutstyr/ski-utstyr/staver/teleskopstaver/black-diamond-traverse-ski-poles

Gabel Trail Tour (ser solid ut, og har to sett trinser):

https://www.sporton.no/produsent/produkt/gabel/gabel-trail-tour-2-delt-stav#product-tabs2

 

Eller burde jeg bare holde meg til ikke-teleskopbare staver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker BD traverse til topptur og skikjøring. Trinsene er jævlige å få på plass, men har aldri opplevd at de ikke bærer godt nok i løssnø. Låsemekanismen har plast på seg, men de er robust. Noe tunge ift flottere saker fra f.eks komperdell. Jeg bøyde ene staven litt da jeg brukte den for å reise meg opp etter et fall. Det funker fint med vanlig fast alustav, så selv om de er robuste til å være teleskop er de ikke bombesikker. Du har to grep som stort sett funker greit, men er nok digg med et langt et i skummateriale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett par teleskopstaver der lengden ble låst ved å vri delene. Disse stavene løsnet under bruk, særlig når jeg subbet med stavene for å bremse. Dette frustrerte meg såpass at jeg skrudde til for hardt og festeskruen innvendig i stavene knakk. Tapet sammen og tuslet hjem. Stavene gikk i nærmeste kontainer.

Ser at de stavene du linker til har annen type sammenkobling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt teleskopstaver med annet en klemme/Flick-lock/Fast-lock e.l. Våre teleskopstaver har holdt godt til nå, men de to parene vi har med skru er litt mer fiklete, spesielt de gamle LifeLink'ene mine. Plastlåsene syns jeg ser bra ut og har ikke hatt problemer med de til nå. På Black Diamond Traverse jeg kjøpte, så passet Åsnes-trinsene, men både de originale og Åsnes var vanskelige å få på inntil jeg fant ut at de skulle skrus.

Jeg har både vanlige og teleskop-staver og fjellskistaver og hadde valgt vanlige solide staver for turer i variert terreng. Swix Mountain Tourer e.l. kan kanskje være et godt alternativ. Hvis stavene skal brukes til toppturer, av forskjellige personer eller unger som vokser så er teleskop supert. De fungerer også ved lengre traverser i skrått terreng. Svogeren var ikke så glad i den lange enden på stroppen på Åsnes-stavene sine og syns den var i veien, men jeg har ikke personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har skistavene fått testet seg noen dager i rørostraktene.

Virker veldig solide, men trinsene skuffer meg. Jeg forventet skrutrinser, men det viser seg at det er alpintrinser som er press-fit. Da kan jeg ikke bytte til lærtrinser senere. Ellers virker de gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nytta Swix Sonic i 6-7år, både til topptur og fjellskitur. Trinse kan ein enkelt skifte (mutterløysing). Med desse har eg brukt lærtrinser frå Swix, noko som har fungert bra. Det finst og lettare trinser, men dei blir raskare slitt ut. Med Swix er det enkelt å få tak i reservedelar om noko ryk. For tre veker sidan knakk eine underrøret. Då var det berre å bestille nytt frå Swix. Eg har tidlegare skifta reimer og handtak. Tidlegare har eg knekt både Black Diamond- og Gipronstavar. Her har det vore "umogleg" å få tak i reservedelar.

På Sonic er det skru-stramming, der ein skrur igjen ein mutter. Denne har aldri feila, sjølv med kraftig staking. 

Swix Sonic kosta meg ein del (var heldig og fekk kjøpt brukt på Finn), men det har vore den beste staven eg har hatt, og har hatt lengst.  Det at eg kan enkelt få tak i reservedeler har betydd mykje for meg. Kjem i både alu- og karbonversion.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.