Gå til innhold
  • Bli medlem

Monsen på villspor


Hawk!

Anbefalte innlegg

Annonse
4 timer siden, 7homas skrev:

Som @Kjell Iver og @esw og @Grimner sier gjelder også Arkimedes lov for Monsen....De fleste er nok kjent med denne loven, som omhandler "oppdrift":
"...Oppdriften er like stor som tyngden av den mengden væske legemet fortrenger....." (Fra Wikipedia)
1f601.png

Riktig at Arkimedes lov, generelt har betyning for oppdrift. Og forenklet sagt, "stor tetthet" i et materiale, har dårlig oppdrift. Saktevokste trær har stor tetthet og bærer dårlig, selv tørket. Og Ibenholdt, har stor tetthet og synker som en stein, selv tørket. Jeg er ingen fysiker, men tror dette er mer nyansert og komplekst. Treverk trekker vann og desto rakskere det har vokst, des mer vann (RF) kan det inneholde. Og dette påvirker oppdriften. Så det er ikke bare tetthet som er avgjørende, men også egenvekten - kg/m3 (totalvolum).

Noen kommentarer, til dine punkter.

Han bygde med flat bunn. Men så bygge han også i høyden og det var dumt! (som du er inne på) Han påførte flåten mer vekt, uten at det hjalp oppdriften. At han måtte forsøke seg frem med bredden på flåten, finner jeg naturlig. Men at han prøvde seg med en flåte, som var like høy, som den var bred, burde han kanskje ha fortstått med en gang. Og så smal i forhold til høyden, så gikk det selvfølgelig ut over stabliteten. Han kunne brukt uteliggere, for både stablitet, og for bæreevne. Men også, greit at stokkene ligger inntil hverandre. (Han kunne bedret oppdriften med å snu den første konstruksjonen, men like dårlig stabilitet og da hadde han ikke fått noe å sitte på). Begrenset med tid og sikkert umulig å få duken tett, så er det utenkelig at en V-form, eller et annet skrog, hadde nyttet.

Stokkene oppå, var jo kun for å ha noe å sitte på. (De hadde ikke noe annen funksjon). Han hadde ikke lyst til å stå. Men har kunne han spart mye vekt (totalvekt) og bedret oppdriften, samt fremdrift, ved en annen sitteanordning. Eks. flere kubber, der han skulle sitte.

4) Litt undelig, at Monsen ikke viste noe som helst om flåter. Han må vel i det minste, ha sett noen bilder. Så, dette knoteriet var kanskje meningen. :)

5) Å lage et ror, ville tatt mye tid. Kjøl, er vel ikke noe poeng, på en flåte. Å lage, samt rigge til  mast/seil, ville tatt en del tid uten sikkerhet for at det kom til nytte.  

6) Den neste posten, var på andre siden av et vann. Av kartet ville det vært spekulativt å prøve å gå rundt, så han måtte over på den ene, eller den andre måten.

7) Han kunne brukt noe tynt tau og laget et nett, som han kunne hatt under mokasinene. Men, så var det dette med tiden da?

Mindre vekt på fåten, hadde gjort den lettere og raskere å padle/stake. Kanske 100 kg for tung. Men stokkene var også dårlig kvistet og barken på stokkene, skapte unødig friksjon. En kløftet grein, til padleåre er smart. Men burde kanskje funnet noe stivere og som var rett. Registrerte også at han ikke padlet, da han hadde hadde meddrift. Der tapte han en god del fremdrift og tid. Men, han var kanskje for trøtt og sliten. :) Baug på flåten, hadde sikkert gjort den raskere og sammen med en stokk i mitten som stakk ut bak, hadde han fått mer retningsstabil. Det kunne også hjulpet på fremdriften, når en kun har en padleåre.

Selv synes jeg både serien og programmet er bra. Skulle gjerne sett mer av naturen og av Monsen underveis. Men det ville vel ha blitt dyrt for NRK, med en egen fotograf. At han ikke løser alle oppgaver, er da greit! Her synes jeg at de mokasinene var tullete, selv om han kunne gjort noe med underlaget på dem og i tilegg benyttet en (eller to) vandrestaver. Praktisk å ha med seg, både for elvekryssninger og i vanskelig terreng. Ganske vanlig, i "gamle dager".

Anne er programleder, søt dame, kanskje litt fnisete og "girly". Men at hun som (tydelig) grønnskolling, får prøvd seg litt, må de være interessant for andre grønnskollinger? Så, jeg synes de innslagene er ok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom42 skrev:

Og så lurte jeg på en ting til.  Pakket han ikke sekken feil?  For meg så det ut som den var altfor tung i bunnen fordi avstanden mellom rygg og sekk øverst var 10 - 15 cm.

Dette var vel en gammedags Bergans sekk (alla 1950) og de er ganske romme i bunn. At han ikke strammet bærereimene, så den satt inntll skuldrene i toppen, var Monsens feil. Men jeg tror buen på meisen i bunn, var for liten, så det skar inn i rygg hofte. Trolig hadde strammere reimer, fått sekken høyere og mer intil i toppen så hadde han også unngått ubehaget i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kjell Iver skrev:

Capture.JPG

Jeg tror han gjorde sitt aller beste ut i fra det stedet han måtte bygge flåten og brukte de beste emnene som fantes der. En våt granstokk flyter ikke akkurat godt.

 

Vi så ikke fellingen, av alle stokkene. Men han begynte på tørrgraner og de bruker å ligge på ca 20 - 25 prosent, i RF. De brude gi ganske god oppdrift. Mulig han fant noe på bakken også og da kan RF skyte i været. Og våt bark, veier også ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 7homas skrev:

Kjøper den, men han kunne uansett gått til forbi Leisåk for så å lage en flåte, eller fra hans ståsted - gått så langt som mulig før han laget flåten. Selv om kartet har begrensinger har han jo øyne, så han ser at det er tørt land ved siden av vannet og ikke Atlanteren ;) 

Jeg satt og funderte på det samme, men kom til at det var byggemateriale til flåte der han var. Han hadde hatt større problemer dersom han brukte tid og krefter på å vandre videre med dårlig fottøy bare for å ende i et område uten materiale til å bygge flåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Tiur3 skrev:

. Han kunne brukt uteliggere, for både stablitet, og for bæreevne.

Jeg ser det er flere som nevner uteliggere, men det ville vel blitt helt umulig å padle? Greit med en kano, men på en flåte av grantrær vil det ikke funke

Hadde Monsen vært lur hadde han googlet bilder av flåter på forhånd :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

 

Jeg ser det er flere som nevner uteliggere, men det ville vel blitt helt umulig å padle? Greit med en kano, men på en flåte av grantrær vil det ikke funke

:)

Han måtte selvfølgelig hatt tilstrekkelig avstand, mellom selve flåte og uteliggeren. Da kunne han padlet i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/1/2016 at 3:16 PM, Tiur3 said:

Riktig at Arkimedes lov, generelt har betyning for oppdrift. Og forenklet sagt, "stor tetthet" i et materiale, har dårlig oppdrift. Saktevokste trær har stor tetthet og bærer dårlig, selv tørket. Og Ibenholdt, har stor tetthet og synker som en stein, selv tørket. Jeg er ingen fysiker, men tror dette er mer nyansert og komplekst. Treverk trekker vann og desto rakskere det har vokst, des mer vann (RF) kan det inneholde. Og dette påvirker oppdriften. Så det er ikke bare tetthet som er avgjørende, men også egenvekten - kg/m3 (totalvolum).

Noen kommentarer, til dine punkter.

Han bygde med flat bunn. Men så bygge han også i høyden og det var dumt! (som du er inne på) Han påførte flåten mer vekt, uten at det hjalp oppdriften. At han måtte forsøke seg frem med bredden på flåten, finner jeg naturlig. Men at han prøvde seg med en flåte, som var like høy, som den var bred, burde han kanskje ha fortstått med en gang. Og så smal i forhold til høyden, så gikk det selvfølgelig ut over stabliteten. Han kunne brukt uteliggere, for både stablitet, og for bæreevne. Men også, greit at stokkene ligger inntil hverandre. (Han kunne bedret oppdriften med å snu den første konstruksjonen, men like dårlig stabilitet og da hadde han ikke fått noe å sitte på). Begrenset med tid og sikkert umulig å få duken tett, så er det utenkelig at en V-form, eller et annet skrog, hadde nyttet.

Stokkene oppå, var jo kun for å ha noe å sitte på. (De hadde ikke noe annen funksjon). Han hadde ikke lyst til å stå. Men har kunne han spart mye vekt (totalvekt) og bedret oppdriften, samt fremdrift, ved en annen sitteanordning. Eks. flere kubber, der han skulle sitte.

4) Litt undelig, at Monsen ikke viste noe som helst om flåter. Han må vel i det minste, ha sett noen bilder. Så, dette knoteriet var kanskje meningen. :)

5) Å lage et ror, ville tatt mye tid. Kjøl, er vel ikke noe poeng, på en flåte. Å lage, samt rigge til  mast/seil, ville tatt en del tid uten sikkerhet for at det kom til nytte.  

6) Den neste posten, var på andre siden av et vann. Av kartet ville det vært spekulativt å prøve å gå rundt, så han måtte over på den ene, eller den andre måten.

7) Han kunne brukt noe tynt tau og laget et nett, som han kunne hatt under mokasinene. Men, så var det dette med tiden da?

Mindre vekt på fåten, hadde gjort den lettere og raskere å padle/stake. Kanske 100 kg for tung. Men stokkene var også dårlig kvistet og barken på stokkene, skapte unødig friksjon. En kløftet grein, til padleåre er smart. Men burde kanskje funnet noe stivere og som var rett. Registrerte også at han ikke padlet, da han hadde hadde meddrift. Der tapte han en god del fremdrift og tid. Men, han var kanskje for trøtt og sliten. :) Baug på flåten, hadde sikkert gjort den raskere og sammen med en stokk i mitten som stakk ut bak, hadde han fått mer retningsstabil. Det kunne også hjulpet på fremdriften, når en kun har en padleåre.

Selv synes jeg både serien og programmet er bra. Skulle gjerne sett mer av naturen og av Monsen underveis. Men det ville vel ha blitt dyrt for NRK, med en egen fotograf. At han ikke løser alle oppgaver, er da greit! Her synes jeg at de mokasinene var tullete, selv om han kunne gjort noe med underlaget på dem og i tilegg benyttet en (eller to) vandrestaver. Praktisk å ha med seg, både for elvekryssninger og i vanskelig terreng. Ganske vanlig, i "gamle dager".

Anne er programleder, søt dame, kanskje litt fnisete og "girly". Men at hun som (tydelig) grønnskolling, får prøvd seg litt, må de være interessant for andre grønnskollinger? Så, jeg synes de innslagene er ok.

Enig i det meste du sier, men jeg må få utdype litt hva jeg mente :)  
5.
Med ror mener jeg bare en (tynn) stokk bakover som han kunne festet med tau i +/-30o av midt. Roret ville fungert litt som en kjøl ved å hjelpe med retningstabiliteten. Jeg mente ikke ikke at han skulle spikke en kjøl :D 
Et seil av typen jeg linket til tror jeg ikke ville tatt særlig lang tid i det hele tatt.
6.
Med tanke på alt det andre litt på kanten han finner på (tasse rundt i tåka bl.a) så falt det meg aldri inn at han ville vurdert det som farlig å gå til fots, men det kan godt hende du har rett i det.
7.
Å knyte seg sånn såler/ brodder som jeg linket til hadde tatt 5-10 minutter så det hadde han tid til. Han brukte jo 24t på å lage en (eller 3) flåter.... ;) 

Med utgangspunkt i den første greia han hadde - når det viste seg å ikke fungere - tror jeg han kunne snudd den opp-ned, og laget en uteligger noe ala dette (de blå snirklene skal illustrere vannoverflaten).

Forslag%20til%20raft%20for%20Monsen_zps8

Han skulle tross alt ikke prøve å komme seg fra Marocco til Brasil, og jeg regner med det var derfor han prøvde å slippe unna med en kjapp spinkel løsning bare for å komme seg til neste post uten å måtte jobbe altfor mye for det. Og med det skjøt han seg nok litt i foten.

Jeg tror jeg først hadde prøvd noe slikt. Her fra sofaen :D 

Forslag%20til%20raft%20for%20Monsen2_zps

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Monsen ville humre bra om han leste denne tråden. Om han da ikke allerede gjør det ;) 

Jeg tror det er mange som ville likt en slik utfordring, så hvorfor ikke lage en Fjellforumets Monsenwannabe's på Villspor? 

En frivillig blir sendt på tur og en turkomite planlegger. Og så rullere på hvem som får dra på tur og hvem som lager utfordringene. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, 7homas skrev:

Jeg tror jeg først hadde prøvd noe slikt. Her fra sofaen :D 

 

De to utriggerne ville ligget i vannflaten. Det gir alt for mye motstand i vannet slik jeg ser det.

Den konstruksjonen Monsen hadde var ikke så dum, men all vekt over vannflata kunne blitt mindre ved å velge tynnere pinner til setet.

Ref punkt 6 - angående posten - så lå den på en holme langt ut i vannet så å nå den til fots var en umulighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Gittiamo said:

Tror Monsen ville humre bra om han leste denne tråden. Om han da ikke allerede gjør det ;) 

Jeg tror det er mange som ville likt en slik utfordring, så hvorfor ikke lage en Fjellforumets Monsenwannabe's på Villspor? 

En frivillig blir sendt på tur og en turkomite planlegger. Og så rullere på hvem som får dra på tur og hvem som lager utfordringene. 

 

God idé, men ut fra denne tråden tror jeg det vil være størst trengsel i døra til turkomitéen 😧

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hege P. skrev:

Hvadde motstanden blitt mindre om han hadde spisset stokkene i baugen og på utriggerne?

Minimalt - det er den tversgående stokken som altså er tvers av fartsretningen som er problemet slik jeg ser det.

Ny episode i kveld så det er vel muligheter for andre problemstillinger igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligge i ro i tåka, da blir vel forumfolket fornøyd? Jeg savner Trond, men sykdom kan de jo ikke for.

Ellers enig med de som mener at de godt kunne tatt en liten prat etter turen også. Jeg synes de kutter før programmet er ferdig hver gang, på et vis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kjell Iver skrev:

Treski kom plutselig på moten igjen!

 

10 timer siden, Miamaria skrev:

Ligge i ro i tåka, da blir vel forumfolket fornøyd? Jeg savner Trond, men sykdom kan de jo ikke for.

Ellers enig med de som mener at de godt kunne tatt en liten prat etter turen også. Jeg synes de kutter før programmet er ferdig hver gang, på et vis.

Dagens sure oppstøt

Jeg registrerer:  Ikke den helt stor entusiasmen over "Monsen på villspor" blant FF' bidragsytere. 

Og for å være rimelig ærlig, jeg vet ikke om jeg gidder å se flere programmer!?  Hva skjer egentlig?  Ingenting nytt, bortsett fra område:  

Telefonsamtalene f eks er noe stereotype greier.  Monsen i satelittelefonen.  Rimmen i Iphonen.  Eneste gangen jeg nesten satte klementinen i halsen var da Monsen synes de hadde plassert han i et vel rasfarlig området, og Rimmen svarer noe slikt:  "Du har jo bedt om å bli utfordret".  Så ler de begge og avslutter samtalen.

Så er det gjettekonkurransen da.  "Hvor er Monsen"?  Men også her vet jeg hva som kommer til å skje, etter et sveip over terrenget.  Matprat! .  Et utvalg av "lokale" retter er pent dandert på et bord.  Men heller ikke dette matfatet byr på noen overraskelser.  Det som er lokalt i vest synes også å være lokalt i sør.  Deretter følges sndeplanent:  ("The same pro-------, ")  Det smakes på en ostebit, et mikrogram multesyltetøy legges på.  Det "mummes".  Og "mummes" en gang til.  Og kanskje det er like godt. så blir det mer på de som gjør den virkelige jobben - produksjonsstaben.  

Noe positivt?  Ja.  Sikkert mange som tok lærdom av oppsetting og sikring av telt.  Og ikke minst, noe som fortjener mange utropstegn.  Monsen lot tid være tid, og lå i ro da han var innhyllet i tåke. 

Ps .  Produsenten av treskiene fikk mye reklame.  Flott logo på skituppene.  Lett å (og eller å?)huske! Han gnir seg sikkert i hendene og regner med storsalg i disse julegavetider. 

 

 

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tom42 said:

Dagens sure oppstøt
Jeg registrerer:  Ikke den helt stor entusiasmen over "Monsen på villspor" blant FF' bidragsytere. 
Og for å være rimelig ærlig, jeg vet ikke om jeg gidder å se flere programmer!?  ......

Nei Tom, her er jeg ikke enig med deg. Virker som entusiasmen er høy her på FF. Vi er kritiske, men glad i både Monsen og Rimmen. 
Jeg kommer til å se alle programmene og sikkert en gang til år det går i reprise :) 

2 hours ago, Tom42 said:

....Hva skjer egentlig?  Ingenting nytt, bortsett fra område:  

Telefonsamtalene f eks er noe stereotype greier.  Monsen i satelittelefonen.  Rimmen i Iphonen.  Eneste gangen jeg nesten satte klementinen i halsen var da Monsen synes de hadde plassert han i et vel rasfarlig området, og Rimmen svarer noe slikt:  "Du har jo bedt om å bli utfordret".  Så ler de begge og avslutter samtalen.

Så er det gjettekonkurransen da.  "Hvor er Monsen"?  Men også her vet jeg hva som kommer til å skje, etter et sveip over terrenget.  Matprat! .  Et utvalg av "lokale" retter er pent dandert på et bord.  Men heller ikke dette matfatet byr på noen overraskelser.  Det som er lokalt i vest synes også å være lokalt i sør.  Deretter følges sndeplanent:  ("The same pro-------, ")  Det smakes på en ostebit, et mikrogram multesyltetøy legges på.  Det "mummes".  Og "mummes" en gang til.  Og kanskje det er like godt. så blir det mer på de som gjør den virkelige jobben - produksjonsstaben.  

Noe positivt?  Ja.  Sikkert mange som tok lærdom av oppsetting og sikring av telt.  Og ikke minst, noe som fortjener mange utropstegn.  Monsen lot tid være tid, og lå i ro da han var innhyllet i tåke. 

Ps .  Produsenten av treskiene fikk mye reklame.  Flott logo på skituppene.  Lett å (og eller å?)huske! Han gnir seg sikkert i hendene og regner med storsalg i disse julegavetider. 

For å ta det siste først; de skia synes jeg så skikkelig smarte ut. De bindingene som er til fjellstøvler kan være tingen, men hvordan de er å gå på vet jeg ikke, selv om de sikkert er bedre enn de jeg har). Lurer på hvilket merke det er.
Alt utstyret, med unntak av skikkelig personlige ting Monsen bruker, vil jeg tro er sponset; Hilleberg telt, Bergans og Norrøna klær, Helsport sekk, "R"-ski, kløv, frysetørket mat osv, packraft, Alley kano - you name it. Det er helt naturlig og ikke noe jeg tenker særlig mye over (legger mye mer merke til slikt når de sladder reklamen med sånn ute-av-fokus-flekk).

Det mat-greien var ok første gangen, men helt enig i at det ikke funker etter det. De kunne heller brukt lokale klær/ drakter, båtbyggerkunst eller bare lokal dialekt som fortalte om området de var i. Ost og pølse er stort sett ost og pølse.

Jeg opplever ikke den spesifike samtalen like dramatisk som du gjør, men enig i at det er ganske likt tema i samtalene hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens episode gav faktisk et bidrag til folkeopplysningen som jeg ikke har observert i de trådene her som omhandler temaet eller deler av temaet.

Hvor langt tau på bre: Breføreren sa at en bresprekk aldri ble dypere enn 30m, dermed må tauet være lengre enn det for å være langt nok. Derfor hadde de 40m langt tau.

Nå var riktignok været bra, men han glemte å ta webbingen innerst på bardunene en runde rundt stengene på teltet :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

30 minutter siden, 7homas skrev:

Nei Tom, her er jeg ikke enig med deg. Virker som entusiasmen er høy her på FF. Vi er kritiske, men glad i både Monsen og Rimmen. 
Jeg kommer til å se alle programmene og sikkert en gang til år det går i reprise :) 

Jeg opplever ikke den spesifike samtalen like dramatisk som du gjør, men enig i at det er ganske likt tema i samtalene hver gang.

Det er bare bra å ikke være enige i alt 7homas.   Det bidrar til å utvide horisonten. 

Når det gjelder engasjementet synes jeg det ikke er plagsomt mange kommentarer fra andre her på FF.  I det minste kunne de ha grillet meg og mine sure oppstøt, om de var uenige.

Når det gjelder min kommentar til rasfaren vil jeg si følgende.  Ingenting hendte, derfor i ettertid - ingen dramatikk.  Men om Monsen hadde blitt tatt av et ras, hadde heller ikke programmet blitt sendt.  Og hva da med telefonsamtalen.  Jeg tror da at Rimmen hadde angret stort på  sin uttalelse.  Dramatikk inntreffer derfor kun når noe går galt.

 

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.11.2016 at 17.21, a_aa skrev:

Dette stemmer ikke helt.

Her hos oss, Rogaland og Vest-Agder, er morrpølse en pølse med løst sammensatt grovhakket fett, kjøtt og innmat. Den blir vanligvis spist stekt, gjerne med innblanding av litt løk og med potetstappe som tilbehør. Når den åpnes og stekes så kan den muligens minne litt om lungemos eller Haggis.

Ellers så er jeg også vandt med at denne typen morrpølse spises sammen med kjøttsuppe. En Toro kjøttsuppe blir mye bedre hvis en sånn pølse varmes i suppa uten å sprekke. Så spises den sammen med kokte poteter og med suppa som saus og suppegrønnsakene som tilbehør. 

Denne typen morrpølse er kjempefin turmat.

https://www.nrk.no/rogaland/den-jaerske-versjonen-av-haggis-1.11938675

https://smakebiten.com/2011/02/18/207/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint program i går også synes jeg. Eneste jeg reagerte litt på var at han lot hunden løpe avgårde med alt det vktige utstyret. Jeg har nemlig gjort det samme en gang i begynnelsen av min "karriere" med hund og pulk, og måtte gå langt for å finne det igjen. Farlig, om været skulle slå om. Sporet borte. Hunden, pulken og viktig utstyr borte. Natta og kulda kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.