Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyre merkeklær...bedre enn andre?


svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

ser på nyhetene og ser att det er vistnok en press om og få bra klær....det som slo meg er att dem sa att grunnen til att det er mye bedre kvalitet og foreldre som har barn i friluftsbarnehager vil jo ha skiklige klær......sist jeg var inne på en "finere" butikk var det ikke akuratt fritids ting som var mest av får og si det slik......et skjerf til 1300 kr tviler på det er bedre enn skiklig lue og hals på hvilken som helst annen butikk ;)

 

Noen som har noen synspunkter eller opplever det her?

tviler på dem som har aktive barn og er mye ute i turen og er med andre på tur sitter og diskutere hvor man har kjøpe sko/klær til sine barn av andre grunner enn att man lurer på hvordan dem fungere med tanke på kulde funsjon....helt utorlig det her :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg la merke til det Blogger - oppslaget. Hun burde hatt bloggen sin hos oss - kunne sikkert skaffet mye trafikk hit! :)

 

Stor forskjell på kvaliteten på barnetøy - spesielt uteklær. Vi har prøvd det meste til våre og det er ikke noe fasitsvar på hva som er bra eller hva som er dårlig. Prisene trenger ikke alltid vise hva som er kvalitet.

 

Vi bestilte akkurat noe varer fra XXL - og der betalte vi 349,- for et par votter Noe dyrt . Men vi har erfart at Hestra er kvalitet - f.eks. Vi bestilte også et par ski/skisko og bindinger på samme stedet til omtrent samme prisen.. Det er jo utrolig rart at man bare får et par votter for det som en skipakke koster - men sånn er det med alt.

 

Generellt for oss - så prøver vi å gi ungene godt turtøy som fungerer i all slags vær. Det er like viktig for de som for oss, men å betale 1300,- for et skjerf er jo helt bak mål - syns jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som pedagogisk leder har jeg også lagt merke til denne utviklingen. Skjerf er for øvrig en uting for aktive utebarn, som du skriver @svingen så gjør en god hals og lue eller balaklava bedre nytte, og vil ikke som skjerf kunne henge seg fast og evt. forårsake kvelningsulykker. De stedene jeg har jobbet på har vi hatt skjerf-forbud i utelek.

Må si meg enig i det @Kjell Iver skriver. Erfaringen min tilsier at plagg priset midtsjiktet mer enn ofte holder mål til barnet vokser ut av størrelsen.

Kanskje dere som har barn i voksealderen kunne legge ut brukererfaringer om produkter i barn og friluftsliv-bolken vår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pedagogisk leder har jeg også lagt merke til denne utviklingen. Skjer er for øvrig en uting for aktive utebarn, som du skriver @svingen så gjør en god hals og lue eller balaklava bedre nytte, og vil ikke som skjerf kunne henge seg fast og evt. forårsake kvelningsulykker. De stedene jeg har jobbet på har vi at skjerf-forbud i utelek.

 

Bare en liten digresjon rundt dette med skjerfbruken. Jeg var øyenvitne til en kvelingsulykke i en liten skiheis i Kristiansand på åttitallet. En ung gutt fikk skjerfet tvunnet rundt en vaier, og ble slept opp halve bakken etter halsen. Han var død før noen kom frem til ham. Siden den gang har jeg ikke hatt skjerf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt med en hel skoleklasse til DNT hytter i nærområdet noen ganger. I klassen går barn til både ensamme mammaen og til noen som tjener så mye at de skulle kunne sponsre hele klassen med dyreste utstyret om du ville.

Vår erfaringe er at foreldrenes kunnskap betyr mye, mye mer enn pengene, for barnens opplevelse. De barn som har foreldrer med mer friluftserfaring sender med - uansett økonomiske evner:

Varmt nokk, spes ull under, varm nokk lue.

Gode nokk votter, som ikke blir gjennombløte raskt.

Bra nokk skotøy. Forskellen går mellom de som har en eller annen støvvel, og de som går i gymsko.

Ofte en bedre (varmere) sovepose, og ett tykkere liggunderlag

'Moro' ting vi har vart med om fra de uten erfaring er: Seks par jeans for en natt ute, men ingen ull under. Vanvittig tungt lastet ryggsekk. Unger som ikke vart med å pakket, og dermed ikke vet hva de har i sekken sin. Bare brus, men inget vann. Dette har vart større utfordringer enn dyre vs ikke dyre merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt med en hel skoleklasse til DNT hytter i nærområdet noen ganger. I klassen går barn til både ensamme mammaen og til noen som tjener så mye at de skulle kunne sponsre hele klassen med dyreste utstyret om du ville.

Vår erfaringe er at foreldrenes kunnskap betyr mye, mye mer enn pengene, for barnens opplevelse. De barn som har foreldrer med mer friluftserfaring sender med - uansett økonomiske evner:

Varmt nokk, spes ull under, varm nokk lue.

Gode nokk votter, som ikke blir gjennombløte raskt.

Bra nokk skotøy. Forskellen går mellom de som har en eller annen støvvel, og de som går i gymsko.

Ofte en bedre (varmere) sovepose, og ett tykkere liggunderlag

'Moro' ting vi har vart med om fra de uten erfaring er: Seks par jeans for en natt ute, men ingen ull under. Vanvittig tungt lastet ryggsekk. Unger som ikke vart med å pakket, og dermed ikke vet hva de har i sekken sin. Bare brus, men inget vann. Dette har vart større utfordringer enn dyre vs ikke dyre merker.

Det her minner meg på natt i snøhule med knekkebrødliggeunderlag anno 1985 med tilhørende sovepose for "-18 grader". Tipper at komforttemperaturen lå på +5 grader for det oppsettet der. Heldigvis blir det ganske varmt i snøhule med 4 personer, så jeg sov som en stein, men det var iiiiiskaldt hvis jeg flyttet på meg i det hele tatt på morgenen. Utenom det, så var det en veldig fin klassetur. ;)

 

Jeg var forsåvidt vant til å gå på skitur på vinteren, men det er noe heeeeelt annet enn å overnatte ute på vinteren. Jeg var ikke vant til å ha med meg masse varmt tøy tilpasset det å gjøre ingenting. Sånn går det når du alltid overnatter på hytte av et eller annet slag. ;)

 

Btw, billige skistøvler anno 2013 er så siiiiinnnnsykt mye varmere enn billige skistøvler anno 1990. De har faktisk laget dem for å holde på varmen, ikke som en kjøleribbe!

 

Jeg var vant til å gå fra hytte til hytte, så sekken min var så lett som mulig, husker en gutt i klassen hadde sikkert 2x så tung sekk som meg. Småkomisk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt med en hel skoleklasse til DNT hytter i nærområdet noen ganger. I klassen går barn til både ensamme mammaen og til noen som tjener så mye at de skulle kunne sponsre hele klassen med dyreste utstyret om du ville.

Vår erfaringe er at foreldrenes kunnskap betyr mye, mye mer enn pengene, for barnens opplevelse. De barn som har foreldrer med mer friluftserfaring sender med - uansett økonomiske evner:

Varmt nokk, spes ull under, varm nokk lue.

Gode nokk votter, som ikke blir gjennombløte raskt.

Bra nokk skotøy. Forskellen går mellom de som har en eller annen støvvel, og de som går i gymsko.

Ofte en bedre (varmere) sovepose, og ett tykkere liggunderlag

'Moro' ting vi har vart med om fra de uten erfaring er: Seks par jeans for en natt ute, men ingen ull under. Vanvittig tungt lastet ryggsekk. Unger som ikke vart med å pakket, og dermed ikke vet hva de har i sekken sin. Bare brus, men inget vann. Dette har vart større utfordringer enn dyre vs ikke dyre merker.

 

En gang for lene lenge siden, sånn ca i steinalderen i forige årtusen, jobbet undertegnede i en fritidsklubb med ansvar for den såkalte "Villmarksgruppa" dvs ungene styrte selv gruppa, jeg var bare med  for å passe på at de ikke frøs i hjel, datt utafor et stup eller ble tatt av ras...ja også lære dem et triks eller to om det å være ute.

 

I alle fall, hadde samme opplevelse som deg. (ørten par jeans, ikke noe ull og 20 liter cola i sekken...

 

I alle fall....etter den første turen med det der holdt vi "pakke sekken kurs....for foreldrene. Samt et påkledningskurs fra topp til bunn hvor undertegnede stilte i full mundur og strippet for de håpefulles foreldre...noe som gjord såpass inntrykk at det avstedkom store forandringer i både påkledsel og utstyr. Og noe kunne lånes av oss. Alle skulle med, nemlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.