Gå til innhold
  • Bli medlem

FRILUFTSLIV OG BARN.


larka

Anbefalte innlegg

Det er sikkert flere enn meg som har ønsket å få barna interessert i friluftslivets gleder. Men det er neimen ikke lett. Fra de var en neve store har de blitt tatt med ut i naturen i håp om at dette skal føre til interesse for friluftsliv. I dag er de 20, 23 og snart 28, men særlig farens anstrengelser har ikke ført til tilfredsstillende resultater etter min mening. Det absolutte  nederlag kom da dattera begynte på helsestudio, dette til tross for all verdens friluftsmuligheter rett utenfor stuedøra. En trøst er eldstemann som har begynt med kiting sammen med venner på NTNU, men nummer to gir meg tilbakemeldinger som at friluftsliv er like kjedelig som å se maling som tørker. "Har du sett et tre har du sett dem alle." Jeg har tatt ungene med til fjells og til skoga, til Nord Norge og Sør Norge fra de var små. En trøst må være at i går meldte dattera mi om en fantastisk tur i godvær til Hardangerjøkulen. Dette i forbindelse med at hun har begynt å studere geofag ved universitetet i Oslo. Og sannelig skal ikke nummer to på ekskursjon til Evenstad i Østerdalen neste uke og spurte faren om å få hjelp med lavvo og diverse friluftsutstyr. Så kanskje litt input i barndommen gir resultater seinere i livet allikevel? Far lever i håpet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja, lev litt til i håpet.

Runda 30 i våres og har virkelig fått smaken på friluftslivet først nå, og det først etter å ha flytta fra Nord Norge til OsLo.

Hadde alt og alle tilgjengeligheter for alt av muligheter rett utenfor ytterdøra nordpå, men tok det for gitt til jeg hadde bodd sørpå ei stund.

Min første "lang" tur hadde jeg nå for 14 dager siden, da jeg fikk med lillebror og samboeren til kusina mi til å gå over Saltfjellet.

Ingen av oss hadde gjort noe lignende før, men 7 dager med et fantastisk vær, natur og opplevelser ( bla FISKE!) har fått oss til å allerede smått begynne å planlegge neste tur.

Hardangervidda på kryss og tvers? Rago? Børgefjell? Finnmarksvidda på kryss og tvers?

Vintertur blir det ihvertfall :)

Jeg kjøpte meg fjellski i vinter etter å ikke hatt bortoverski på føttene på snart 20 år, så jeg er den erfarne for å regne ;D

Det gledes allerede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også skrive under på at det godt kan dukke opp igjen etter hvert. Ble dratt med mye ut på tur da jeg var liten, men fra 13-28 har jeg vært sofagris. Nå er jeg 30 og bor i Jotunheimens bakgård og er på tur i fjellet minst en gang i uka, sommer som vinter. Ting endrer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever i samme håpet som Larka. Med "barn" på 20,22,25,28,29 som har fått smake friluftslivet oppgjennom.

2 er i samme låma som opphavet.

En er bare båtinteressert. Hvor fanden har han det i fra ?

Og to har null interesse. En av disse ble spurt hvordan det var i Telemarksbataljonen. "Ingenting, i forhold til friluftshelvete til foreldrene mine", var svaret.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det betyr ikke all verden for meg om knøttene arver friluftsinteressen, men fint hadde det vært. En ting er ønsket om å ta vare på naturen, en annen ting er den glede og selvtillit det gir å oppleve og mestre livet "inne" i naturen (for å sitere Faarlund)..Hatt flere fine turer i sommer med guttene på 6 og 9. De er blitt glad i å gå ganske langt, og telt og bål syns de er topp. De får bestemme farten og noen ganger skal de bokstavelig talt fotfølge biller, padder o.l. Utrolig fine kompiser å gå på tur med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever i samme håpet som Larka. Med "barn" på 20,22,25,28,29 som har fått smake friluftslivet oppgjennom.

2 er i samme låma som opphavet.

En er bare båtinteressert. Hvor fanden har han det i fra ?

Og to har null interesse. En av disse ble spurt hvordan det var i Telemarksbataljonen. "Ingenting, i forhold til friluftshelvete til foreldrene mine", var svaret.

Jeg ler så tårene triller her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 søsken som fra sitte på skuldra alder ble tatt med på turer hver søndag (fatter´n jobbet også lørdagene den gang) sommer som vinter. Turene gikk for det meste i Østmarka,Oslo. I ferier ble det Jotunheimen med base i Televerkshytta ved Øvre Sjodalsvann. Mine 2 søsken er ikke nevneverdig interressert i friluftsliv hverken nå eller i barn og ungdomstida. Selv hadde jeg min første aleneovernatting i skauen når jeg var 12-13 år (iflg min mor) og sånn har jeg holdt på med litt varierende intensitet til mine 58 år idag. 

Er helt klart at barndommens turer trigget meg, men hvorfor ikke mine 2 søsken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever i samme håpet som Larka. Med "barn" på 20,22,25,28,29 som har fått smake friluftslivet oppgjennom.

2 er i samme låma som opphavet.

En er bare båtinteressert. Hvor fanden har han det i fra ?

Og to har null interesse. En av disse ble spurt hvordan det var i Telemarksbataljonen. "Ingenting, i forhold til friluftshelvete til foreldrene mine", var svaret.

 

 

hehe, ler godt her...hva har du egetlig hatt han er med på da? skjønner det ikke var kose turer rundt i skogen hverfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lever i samme håpet som Larka. Med "barn" på 20,22,25,28,29 som har fått smake friluftslivet oppgjennom.

2 er i samme låma som opphavet.

En er bare båtinteressert. Hvor fanden har han det i fra ?

Og to har null interesse. En av disse ble spurt hvordan det var i Telemarksbataljonen. "Ingenting, i forhold til friluftshelvete til foreldrene mine", var svaret.

LEr og ler... FAnden at jeg sitter på jobb med en kunde akkurat nå.. Som ikke skjønner et dugg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever i samme håpet som Larka. Med "barn" på 20,22,25,28,29 som har fått smake friluftslivet oppgjennom.

2 er i samme låma som opphavet.

En er bare båtinteressert. Hvor fanden har han det i fra ?

Og to har null interesse. En av disse ble spurt hvordan det var i Telemarksbataljonen. "Ingenting, i forhold til friluftshelvete til foreldrene mine", var svaret.

Ler so ej grine!! Hahahahaaaaaaaaaa

 

No har eg framleis nokså små born, 9 og 11, så det er enkelt for meg å være positiv :P 

Spørs kor enkelt det er om 4 år når mi nofortida Justin BIeberelskande dotter ein dag faktisk står på gangen, og meinar at overnatting  ute er meiningslaust, at einaste greide skiform er snowboard i bakken med mp3 på øret, og at familien hennar er den teitaste på jord.

Mogleg mi diplomatiske "vi lyt alle få styre med det som fengjer oss haldning" brått endrar seg til eit brøl av typen "Få på deg fillene, og det litt brennkvikt, du he berre godt av å komme dej ut å bevege dej å vekk frå youtube".

Håpa i det lengste at det ikkje kjem sjølvsagt. Og nyt tida no medan dei er små, og syns toppen av lukke er å få krølle seg inntil ein voksen varm kropp, under ein jerven duk, og sovne til lyden av bål.

 

Mitt motto som mor: Ej gjer so godt ej kan, å satsa på litt flaks :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det kanskje litt kjedelig å bare gå i naturen. Da får de se nærmere på ting som klatring, toppturer, fisketurer, brevandring, kiting som du nevnte. Men jeg skjønner at det er frustrende for en forelder at barna ikke blir så glade i naturen som de selv er. Det er bare slik at barn blir voksne med egne meninger og da må ha lov til å bli sofagris eller treningssentermedlem. Men vi får håpe at de senere husker tilbake til noen fine turer som du plukker opp igjen når de selv får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever i samme håpet som Larka. Med "barn" på 20,22,25,28,29 som har fått smake friluftslivet oppgjennom.

2 er i samme låma som opphavet.

En er bare båtinteressert. Hvor fanden har han det i fra ?

Og to har null interesse. En av disse ble spurt hvordan det var i Telemarksbataljonen. "Ingenting, i forhold til friluftshelvete til foreldrene mine", var svaret.

 

Nå skal du ikke være så lei for at dine barn ikke blir akkurat som deg Dag :mrgreen:

 

Fra spøk til noe annet... så tror jeg det skjer noe med friluftsinteressen i slutten av 20-årene, for mange mennesker. Tror det henger sammen med at man blir innhentet av rutinetilværelsen med fast jobb og familie. Friheten og muligheten til å "avreagere" som man har hatt som barn og ungdom og gjennom studentliv, blir veldig redusert. Da blir friluftslivet en fantastisk og helt nødvendig ventil !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.