Populært innlegg AK74 Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 Vært litt ustadige forhold i de siste ukene, med for mye snø for hundene, så vi har vært tvunget til veigåing, siste sort! Men nå er snøen klappet sammen, og blitt til skareføre. På med gripsan, og flotte forhold. Sola nærmer seg igjen😊 Ikke høyt i dag, men vakkert er det. 14
Populært innlegg +tshansen Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 Rett fra vakt, hjem å pakke bil, få med småen og sjefen i hus før vi satte snuten mot fjellet og skiføre 👍🏻 Kjørte inn til Romarheimsdalen, her er det greit med snø og nypreparerte løyper! Siden småen er med, og det er x antall år siden jeg sist hadde ski på bena var dette helt greit å begynne med! Greit å finne tilbake til følelsen og balansen uten alt for bratte bakkene 😂 Det gikk riktig nok ikke lange tiden før han far begynte å vandre utenom spor å lage egen sti! Mye kjekkere det kjenner jeg ble noen fine timer på tur, en god porsjon tålmodighet, pølser og brød varmet på primus og sjokolade som bensin 😂 avsluttet «dagen» med å teste fiskelykken før solen gikk ned! I morgen stikker jeg på tur alene, så må tråle ut.no etter gode ruter i nærheten av hytten så jeg får meg noen gode timer i fjellet👍🏻 12
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 Nærtur med ungene, 6 km i skogsløypa ved huset. 14
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 (endret) Fin dag i Marka, fikk besøk av løypekjøreren som hadde med sønnen for anledningen. Einar er en sjelden kjekk kar, flink til å kjøre løyper. Lærte å kjøre løypemaskin av ham. Var også en eldre dame i 30 åra innom og tittet på prosjektet. Mange lurer på når jeg bygde den, og skjønner ikke at det går. Artig å sitte i teltet og se ut på det ferdige resultatet. Blir å sove i igloen i natt. Må hjem i morgen.😵 Håper å få tatt litt bilder slik at jeg har til en liten turrapport😀 Edit: filmet løypekjøreren når jeg var ute på ski, filmen ligger på skiforeningen og Instagram med over 5000 visninger. Endret 13. januar 2018 av Memento mori Fikk litt mer informasjon 11
Kjell Iver Skrevet 13. januar 2018 Forfatter Skrevet 13. januar 2018 Vi latsabban sov godt i teltet i går natt og labbet inn til en hytte i Sørli. Underveis har vi støtt på stadige i-lands problem av typen : skjule at det er oppkjørt scooterspor på bilder, slutte å irritere seg over at man tok med feil ladeledning til tlf, ikke nevne med ett ord at vi er første her inne i dette området i år så oppsynet måtte kjøre inn batteri til hytta. Vi nevner ikke med ett ord at de tennte opp hytta og at det var godt og varmt her når vi kom. Nye utfordringer i dag - en kommunetopp..i Lierne. Hestkjøltoppen 1390. 21 km på ski med godt men hardt føre. Fantastisk lys i dag og gode forhold og definitivt ingen spor før oss! Har dårlig dekning så bildene får vente. Venter på @graham sine koteletter 7 2
Lars M Skrevet 13. januar 2018 Skrevet 13. januar 2018 1 time siden, Memento mori skrev: en eldre dame i 30 åra Det ville jeg nok kalde en ung dame. 4 1
Gjest Mareng Skrevet 13. januar 2018 Skrevet 13. januar 2018 9 minutter siden, Lars M skrev: Det ville jeg nok kalde en ung dame. Så definitivt...
Populært innlegg a_aa Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 Kjapp tur med kvistbrenner, Real, AeroPress, kaffebønner og nyervervet Aergrind kaffekvern - den måtte jo testes! Ble litt plunder med Aeropressen (filteret ut av posisjon), men kaffen ble da riktig god likevel etter en vellykket redningsaksjon. Det blir visst vindfullt og etterhvert regn her i Bergen de neste dagene, så det er godt å få utnyttet finværsdager til litt småturer når det er her 12
Populært innlegg whistler Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 I dag har jeg stort sett ruslet 100 meter opp og ned lia for å sage ved 👌😃 19
Populært innlegg tronn Skrevet 13. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 13. januar 2018 En rimelig god stund siden sist jeg skrev noe her. Men har omsider klart å starte med treningsturer i marka igjen. Og nå som jeg har flyttet det siste året er den nye treningsplassen Fossum. Tre turer forrige uke, en av de på Skeikampen. Og i dag prøvde jeg de nye felleskia. Det var en tur med blandede følelser, men jaggu det blir enkelt å komme seg på skitur! 21
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 14. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 14. januar 2018 Rydding av leir, etter 5 overnattinger på samme sted. Teltet var sjelden isete og veier ganske mye nå, selv om jeg har banket av mye is. Skal prøve å få veid det. Har brukt 5 liter bensin på turen. Is i bunn av soveposen. Her er filmen jeg tok av løypekjøreren, men jeg sto på ski etter, ned en bratt bakke, filmet med mobilen. En bra skitur hjem, ramlet ikke en gang i dag heller😀 Var hjemme kl 16, må er det bare vask, tørking og nye avtaler. 13
+tshansen Skrevet 14. januar 2018 Skrevet 14. januar 2018 29 minutter siden, Memento mori skrev: Rydding av leir, etter 5 overnattinger på samme sted. Teltet var sjelden isete og veier ganske mye nå, selv om jeg har banket av mye is. Skal prøve å få veid det. Har brukt 5 liter bensin på turen. Is i bunn av soveposen. Her er filmen jeg tok av løypekjøreren, men jeg sto på ski etter, ned en bratt bakke, filmet med mobilen. En bra skitur hjem, ramlet ikke en gang i dag heller😀 Var hjemme kl 16, må er det bare vask, tørking og nye avtaler. 5 liter? Jøss😳 fyreedu hele natten eller 😂 1
+Memento mori Skrevet 14. januar 2018 Skrevet 14. januar 2018 8 minutter siden, tshansen skrev: 5 liter? Jøss😳 fyreedu hele natten eller 😂 Har god brenner Msr XGK, ellers hadde jeg nok vært full av CO .... Går mye på å smelte snø, trenger nok 4-5 liter vann til mat og drikke i døgnet, så er det tørking av votter, innervotter og gramasjer etc. Bygge iglo - gjør at du blir ganske våt. Og litt kosefyring på svak varme, i den grad XGK kan gjøre det. ps:legg merke til den blå pakningen på Artic pumpa! 5
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 16. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 16. januar 2018 Alltid gøy å rydde etter tur.... Gjett om kona ville ta en varm dusj før hun la seg...... Hmmm, kan telt senrifugeres og tas i tørketrommel 😱 Helsport Patagonia, et sett stenger og pulkpose ikke plugger. Burde vært rundt 4 kg, så det er 4 kg is og snø på/i teltet. 11
Populært innlegg +tshansen Skrevet 17. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 17. januar 2018 Var innom å plukket med meg noen Åsnes Mohair feller i går, å med 20 cm nysnø i natt var det enkelt å komme seg ut dørene på tur i morges Hadde planer om å ta turen opp i Bergsdalen, men pga været var litt ustabilt siktet jeg meg inn på Gullfjellet i stede. Der er jeg hvertfall godt kjent om jeg skulle få væromslag. Det begynte bra, knall føre og strålende glid. Noe helt annet med mohair enn syntetisk! Å fortsatt godt feste på bratta. Joda, ikke like godt som syntetisk, men jaggu ikke langt unna! Syntetisk blir jo nesten som langfeller Greit å gjøre seg slike erfaringer og takk for alle innspill her inne på forumet Det tjuknet raskt til, til tider kraftig snødriv, men klarte å se fra varde til varde! Da var det bare å krumme nakken å stå på videre. Var ikke noe særlig vind å snakke om, så temperaturen var bra. Lunsj inne på Redningshytten Et trent øye legger kanskje merke til at karet mitt er noe "offside" i formen Det er takke være plasseringen i sekken og at sekken var det første som landet når jeg tok en supermann litt lengre nedi fjellet her Har fortsatt ikke funnet tilbake balansen fra ungdommen. Obligatorisk signering av hytteboken, et kjapt takk for lånet så var det bare å sette snuten hjemover. Været hadde blitt enda verre, men med vinden i ryggen å stort sett bare unnabakke ned igjen gikk resten av turen som en drøm. 26
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 18. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 18. januar 2018 (endret) Ettermiddagstur på Krokskogen for å se på all snøen og for å selv å se hvordan det stod til med igloen etter 6 dager. Du veit du er mye på tur når avløseren på løypemaskina kjenner igjen skia dine😂 Colman 422 primus, litech kjele. Jerven hunter og 6 ledd med z-lite kopi, gjør at en kan ta en liten strekk😀 Var utom Kongens utsikt, litt tåkete, så det ble bare et bilde av postkassa. Endret 18. januar 2018 av Memento mori La til bilde 12
Populært innlegg +tshansen Skrevet 20. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 20. januar 2018 Vært å gått litt i løypene med småen! Han tar tingene skremmende fort 👏🏻 I dag stod han i hockey ned hele storbakken uten å tryne 👏🏻 nå er det lunsj i solveggen med grillings av pølser og marshmallows før vi tråkker litt på markene her på hytten 😉 10
Populært innlegg Luftbaronen Skrevet 20. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 20. januar 2018 Tur på Blefjell i dag blåberg vasshølet 22km. Vanskelig sikt pga snøvær, men ellers flotte og vinterlige forhold. Testet de nye fischer e109. Var ikke behov for kortfeller i dag, blå smøring holdt lenge. Tok en avstikker på slutten for å virkelig teste fjellskoene ned noen heng i skogen. Hadde mye mer kontroll enn jeg hadde trodd. 13
Populært innlegg Tessatroll Skrevet 20. januar 2018 Pålogget Populært innlegg Skrevet 20. januar 2018 18 timers kortreist eventyr, "rett bak huset" saman med @LeneG. Skautur med bål, pelsane trakk nordisk med pulk for første gang. Flinke. Liten topptur etter camp var pakka. Nydelig. 15 1
+tshansen Skrevet 20. januar 2018 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, Tessatroll skrev: 18 timers kortreist eventyr, "rett bak huset" saman med @LeneG. Skautur med bål, pelsane trakk nordisk med pulk for første gang. Flinke. Liten topptur etter camp var pakka. Nydelig. Nydelig 👏🏻👏🏻 1
Populært innlegg Kjellis Skrevet 20. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 20. januar 2018 (endret) Hilser fra teltet 😊 Ligger å slapper av i posen, ute er det 10-12 kalde. Med andre ord ren trivsel. Legger ved noen mobilbilder 😊 Endret 20. januar 2018 av Kjellis 16
Populært innlegg whistler Skrevet 20. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 20. januar 2018 Ikke tur akkurat, men skal si jeg har fått brukt kroppen. Over en meter snø på hyttetaket er fjernet 👌😃👏 10
+tshansen Skrevet 20. januar 2018 Skrevet 20. januar 2018 24 minutter siden, whistler skrev: Ikke tur akkurat, men skal si jeg har fått brukt kroppen. Over en meter snø på hyttetaket er fjernet 👌😃👏 Ho ho! Her snakker vi godt stykke arbeid 👏🏻 1
Populært innlegg a_aa Skrevet 21. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 21. januar 2018 Ingen premie for å tippe hvor jeg tok en kaffekopp i dag: Jepp, Viggohytten var første stopp (med kaffe og vaffel med blåbærsyltetøy ) på dagens knappe 7 km rolige søndagstur: Stort sett fine oppgåtte stier, så det var lett å gå. Gikk fra Viggohytten over Gravdalsfjellet til Olsokfjellet - der var det faktisk et stykke jeg måtte vasse i dyp løssnø, så jeg fikk god puls og ble svett og varm før jeg nådde toppen. Det skyet over på tur opp dit, og jeg håpet at det ikke betydde at mandagsværet (overskyet og regn) hadde bestemt seg for å ankomme tidligere enn meldt. Da jeg hadde passert Damsgårdsfjellet og var kommet meg over på Holefjellet var kunne jeg med godt humør konstatere at det atter var strålende solskinn, og jeg bestemte meg for en aldri så liten lunsj . Fikk smeltet snø i foldekjelen, først til kaffe og restvannet ble brukt til å dampe varme tre pølser som slett ikke smakte så verst. Fin tur Har latt dørstokken "vinne" litt for ofte i det siste, må skjerpe meg og komme meg ut ... 14
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 21. januar 2018 Populært innlegg Skrevet 21. januar 2018 Besøk av to venninner i helga. Deres ønske var snø, ski og helg så det har blitt flere og flotte skiturer i nærområdet. Kveldstur så langt de hadde rukket å kjøre opp turløypa her på fredag kveld. Lørdag morgen antok vi at vi måtte kjøre litt for å komme til lengre løyper, men etter et par timer "løypekjøring minutt for minutt" på skisporet.no ble det åpent for å gå her heller enn å kjøre opp i tåka, så lørdag ble det da et par mil i skogen her. I dag kulle sola komme opp, og yr fjernet flere og flere skyer etter hvert som vi sjekket. Det var jo ønsket fjell også for helgen, så i dag ble det da en tur opp til Neveltoppen fra Nordseter. Null skyer, null vind og overraskende lite folk. var greit å gå opp selv med langrennsski. 7 15
Anbefalte innlegg