Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av kart


Anbefalte innlegg

Begynner å få en del kart nå, og sliter med å ha oversikt over hvilke kart jeg har og hvor alle ligger:) Noen som har et godt tips på en god måte og oppbevare sine papirkart på? Tenker da ikke på når man er ute i felten, men hjemme. En måte som gir gir god oversikt og gjør det lett å finne de kart man måtte ønske. For eksempel en perm eller arkivkoffert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se om du finner et sånn gammeldags "hjemmearkiv", en "trekkspillmappe" med mange rom (og gjerne i -70tallest frekke favorittfarge og materiale; brun skai:-) )

Helt riktig fargevalg, har en slik i bruk selv :)

Men på jobb har jeg en "kasse" med spor for hengemapper, som er verdifull når mye mapper skal fraktes med hjem eller til andre arbeidssteder. Den er i metall, men de finnes i plast også. Kanskje det er det som kalles arkivkoffert?

Den er litt større enn standard arkivmappe, og ca 25cm dyp, så der er det plass til endel papirer.

Har vurdert å bruke en slik til kart jeg også, da trekkspillmappa er på vei til å bli overfyllt av kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange kart, kanskje 50-60 stk, så jeg synes slike tidskriftkassetter er helt greit. Har tre slike kassetter, en for kart som nesten aldri er i bruk, en for de som er i bruk sånn innimellom, og så en for kart som brukes mye.

Hadde jeg hatt mange kart ville jeg kanskje sortert fylkesvis og så kanskje klippet ut en kartbladinndeling og limt på kassetten. Kartbladinndelingen finner du på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig tykk ringperm med A4 plastlommer. Den typen som har åpning i toppen. To kart i hver lomme og sortert i numerisk rekkefølge. Så er det bare å åpne permen som en bok og ble seg bakover til rett kart dukker opp.

Dette fungerer bra for meg, men nå begynner permen å bli ganske full, så jeg må nok snart gjøre klar en til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørest ut som en enkel og grei metode...

Jeg bruker en vanlig tykk ringperm med A4 plastlommer. Den typen som har åpning i toppen. To kart i hver lomme og sortert i numerisk rekkefølge. Så er det bare å åpne permen som en bok og ble seg bakover til rett kart dukker opp.

Dette fungerer bra for meg, men nå begynner permen å bli ganske full, så jeg må nok snart gjøre klar en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg kartene liggende løst. Noen her og noen der. Dette har resultert i at jeg har både to og tre av noen kart, og grunnen til dette er selvfølgelig at det var lettere å kjøpe nye enn å lete etter de jeg kanskje eller kanskje ikke hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde jeg kartene liggende løst. Noen her og noen der. Dette har resultert i at jeg har både to og tre av noen kart, og grunnen til dette er selvfølgelig at det var lettere å kjøpe nye enn å lete etter de jeg kanskje eller kanskje ikke hadde fra før.

Jeg har det også sånn. En skuff full av kart. Når jeg da i tillegg har en masse kart på hytta, så blir det fort både 3 og 4 kart over samme området. Det kartet jeg har desidert mest av er Tosbotn kartet. Der har jeg minst 5 kart, men de er også ganske slitte :)

Enkelte kart er suverene - slik som Børgefjell Sør og Nord - de har jeg også 2 av hver av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.