Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du kjøpt nå!


Humle

Anbefalte innlegg

kgjersda skrev (På 11.2.2024 den 11.16):

Har handlet et Barents Trollheimen 3 med skjønnhetsfeil til nær 1/3 prisen av fullpris.

Flott telt med masse plass og fine løsninger. Skjønnhetsfeilen er virkelig ingenting å klage på. Bildene viser det fra sin verste side innendørs. Utendørs i skiftende lys et det nærmest usynlig.

Gleder meg til å ta det med lenger enn hagen.

 

20240210_153755.jpg

20240206_172424.jpg

20240206_172406.jpg

Handlet BO Stetind 3 manns UL med skjønnhetsfeil. Som ditt telt, så er det bare noe med fargebadet. Meget godt fornøyd, selv en natt hvor vi hadde stiv kuling rett på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke verdens beste telt. :)  Men jeg har hatt lyst til å teste et slikt et en stund, man kan slenge det ut på et knapt minutt, og så tar det er minutt til å legge det sammen.

Og så er det ikke minst veldig billig i forhold til de andre teltene mine, da slipper jeg å være nervøs for å la det stå igjen på en campingplass eller liknende. 1049 kroner.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (13 timer siden):

Det er nok ikke verdens beste telt. :)  Men jeg har hatt lyst til å teste et slikt et en stund, man kan slenge det ut på et knapt minutt, og så tar det er minutt til å legge det sammen.

Og så er det ikke minst veldig billig i forhold til de andre teltene mine, da slipper jeg å være nervøs for å la det stå igjen på en campingplass eller liknende. 1049 kroner.

Har grublet litt på hva som kan være sweet spot ifht. enkelhet, pakkbarhet, komfort og til dels pris når det skal bil-teltes med familien. Vet ikke om dette er svaret, men liker enkelheten og prisen så det legges til lista sammen med taktelt og div annet. Hvor kjøper mann noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, aico said:

Har grublet litt på hva som kan være sweet spot ifht. enkelhet, pakkbarhet, komfort og til dels pris når det skal bil-teltes med familien. Vet ikke om dette er svaret, men liker enkelheten og prisen så det legges til lista sammen med taktelt og div annet. Hvor kjøper mann noe sånt?

Arctic Fritid hadde noen igjen til god pris nå, 2 personers. Men du har også Galiano 4, som er 4 personers versjonen av samme telt.

Det er litt varierende hvordan tilgangen er i Norge, men Fjellsport solgte massevis av dem sommeren 2023. :)  Mai 2023 hadde Fjellsport det til 999 kroner for 2 personers versjon og 1249 for 4 personers. Og man finner gjerne samme tilbud på samme produkter samme årstid hvert år. :)

For å ta pluss og minus, den store fordelen med det er at det er raskt, og du kan fjerne taket helt og ha det helt åpent som er fantastisk sommerstid.

Men bakdelen er at med vannsøyle på 2000mm så er det rett og slett ikke vanntett over tid, telt regnes som vanntette fra 3000mm og oppover. Så til turer over mange dager med usikkert vær så ville jeg hatt med meg et annet telt også.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gabs88 takk for veldig grundig svar!

Drar aldri på biltur uten minst ett fjelltelt i bilen, så det finnes alltids råd hvis vi drar med oss trønderværet hjemmefra. Men har aldri helt knekt koden på hva en bør ha med i tillegg for å ha langs veien til camping-glamping og raske overnattinger med minst mulig tidsforbruk... 

Skal følge med litt, hvis 4p versjonen dukker opp til nevnte pris så er det forholdsvis lav risiko. Om ikke annet så sparer jeg slitasje på de mer kostbare teltene jeg har, og da er det jo som du antyder, praktisk talt spart inn allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, aico said:

@Gabs88 takk for veldig grundig svar!

Drar aldri på biltur uten minst ett fjelltelt i bilen, så det finnes alltids råd hvis vi drar med oss trønderværet hjemmefra. Men har aldri helt knekt koden på hva en bør ha med i tillegg for å ha langs veien til camping-glamping og raske overnattinger med minst mulig tidsforbruk... 

Skal følge med litt, hvis 4p versjonen dukker opp til nevnte pris så er det forholdsvis lav risiko. Om ikke annet så sparer jeg slitasje på de mer kostbare teltene jeg har, og da er det jo som du antyder, praktisk talt spart inn allerede.

 

Ja, jeg har jo Hilleberg Niak selv som også er et meget raskt telt å sette opp. Men jeg liker ikke å ha det stående  steder hvor det er mye folk i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Måtte bestille noe fra andre siden av dammen så da slengte jeg like godt med noe småtteri fra Outdoor Vitals, for å prøve. Førsteinntrykk:

Tern Ultralight Merino Wool sun hoodie:
Veldig lett og tynn (115gsm). Behagelig stoff. Denne har jeg trua på. Jeg har Fjällraven Abisko sun hoodie i str. small fra før, kjøpte denne i medium og den er ca. like stor som Abisko, kanskje ett knepp mindre, faktisk. 
NB! Denne var på close out salg, og det har kommet en ny versjon nå. Litt endring i materialblanding, men vet ikke om det er andre endringer.

1/8” Closed Cell Foam Pad:
Backpackinglight.no hadde ikke lenger Gossamer gear sin da jeg først bestemte meg for å prøve en. Slengte derfor med en fra OV når jeg så at de hadde en. Siden jeg ikke har prøvd GG sin blir det vanskelig å sammenligne. Førsteinntrykk er at materialet virker litt stivt og billig, men kanskje er det kjempebra og akkurat som det bør. 

DragonWool Zipoff longs:
zip-longs i Ull/nylon-blanding om jeg husker rett. Jeg er veldig fornøyd med mine zip-longser fra northern playground, men jeg misset ut på salget de hadde og bestemte meg for å prøve OV sin. Virker veldig behagelig og kvalitetsinntrykket er bra. Bestilte i small og den passet meget bra. Jeg kjøper vanligvis medium i norske undertøysmerker, og jeg opplever at denne i small sitter litt løsere rundt legger og lår, mens den sitter perfekt (som norsk M) rundt midjen. De er skåret litt korte i beina, som var en positiv overraskelse. Jeg liker ikke at sokker og longs overlapper i en klump ved ankelen, og en er en grunn til at jeg ofte velger 3/4 longs, men ulempen med de er at da må en gjerne ha ekstra lange sokker. Denne løser begge utfordringer.
 
Men’s Satu Adventure Pants:
Liker passformen, lommer, innebygd belte og tekniske løsninger generelt. Stoffet... tja.. det er noe med det som ikke oser av kvalitetsfølelse, men vanskelig å sette fingeren på. Konseptet er noe ala Revolution race sine adventure pants eller hva de heter. Turbukser som ser mer ut som hverdagsbukser. Praktisk til reiser o.l. der en må tenke litt flerbruk. Førsteinntrykket er at OV har lykkes bedre med dette enn RR. RR har ett stoff som virker enda billigere (stivere, tykkere, klam, ikke fargenøyaktig osv.) mens OV sin nok kunne passert som arbeidsanntrekk sammen med en skjorte uten at noen hadde oppdaget at det var en turbukse. Uansett; det proof is in the pudding, så hvordan den oppleves i bruk er viktigst når terningen etterhvert skal kastes.
Kjøpte str. 30/32. 30" midje i jeans er vanligvis litt romslig til meg, men siden det er trøblete med retur over dammen konkluderte jeg med at det er ikke så farlig med den pølsa som er for lang. At noen kanere påstår at noe er oppleves som små i størrelsene betyr jo lite all den tid alt over there er større. Men denne var faktisk liten i størrelsen og satt helt perfekt.

Jeg gjorde en del graving og research for å bli klok på størrelsene + at de har en veileder/wizard på siden. Resultatet ble en bestilling med størrelser litt her og der, som gjorde meg litt skeptisk på hvordan dette skulle gå, men resultatet ble veldig bra og alle 3 plaggene passet perfekt.

Edit: det fulgte med en oppblåsbar sovepute også, men det var swag/give away, og ikke noe jeg regner med å bruke. Kvaliteten virker for så vidt bra, men siden jeg aldri har brukt andre oppblåsbare soveputer og mest sannsynlig ikke kommer til å bruke denne, så blir den vanskelig å vurdere.

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agawa Boreal 21:

Har en fislete foldesag med 17cm blad fra før, og ønsket noe større. Så en stund på Silky Bigboy, men falt for denne pga bra reviews, at den bruker standard blader, og at foldemekanismen er veldig smart :) Spent på å få testet skikkelig. 

 

Senchi Designs Alpha 90 hoodie:

Laget av Polartec Alpha Direct 90g/m2, som er et veldig spennende stoff. Veldig bra vekt vs varme ratio, og mye brukt i UL-miljøet. Jeg svetter mye, så spent på hvordan denne er under høy aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (9 timer siden):

Agawa Boreal 21:

Har en fislete foldesag med 17cm blad fra før, og ønsket noe større. Så en stund på Silky Bigboy, men falt for denne pga bra reviews, at den bruker standard blader, og at foldemekanismen er veldig smart :) Spent på å få testet skikkelig. 

Kjøpte denne selv, men den kom aldri. Øksen deres derimot kom etter en uke? Så jeg forstår ikke helt logikken, og de svarer meg ikke på mail. Hvor kjøpte du din fra? Mulig jeg bare må bestille den fra en annen forhandler enn de direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (21 minutter siden):

Kjøpte denne selv, men den kom aldri. Øksen deres derimot kom etter en uke? Så jeg forstår ikke helt logikken, og de svarer meg ikke på mail. Hvor kjøpte du din fra? Mulig jeg bare må bestille den fra en annen forhandler enn de direkte. 

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-agawa-canyon-boreal21-all-purpose-foldable-saw-yellow.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skulle kjøpe nye trinser til mine Åsnes Breidablikkstaver. Men så kostet det 500 for to trinser, og 800 for nye staver med to par trinser. Så da ble det nye staver istadenfor da.  https://www.fjellsport.no/merker/asnes/asnes-falketind-2-section-alloy-pole-black?channable=013b486964003134382d30393930c1&variantId=148-0990&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxaCvBhBaEiwAvsLmWHxmbf1uUXw9QzUmEuEc9hLnwMuJaa_gESECpdQc7dlqS_iZomkjYhoCqUEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Og så fant jeg det som kanskje er min nye ultimate turkniv som er stor nok til å hugge ved med, men liten nok til å filetere fisk med.  
https://www.baardsen.no/helle-didi-galgalu-14c28n?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxaCvBhBaEiwAvsLmWD0z4AlSoI0-xsIIYqtAbTOLlghIO4nBZEFm9a0UC9Myk_GumGXswhoCvHQQAvD_BwE

 

Og ja, så røk jeg på et nytt telt. Kjøpte et anjan 2 uten fortelt ifjor, men det angret jeg på, så nå skal det selges.
https://www.fjellsport.no/turutstyr/telt-lavvo/telt/helsport-lofoten-superlight-2-camp-blue?_gl=1*1bgo4h8*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiAxaCvBhBaEiwAvsLmWHxmbf1uUXw9QzUmEuEc9hLnwMuJaa_gESECpdQc7dlqS_iZomkjYhoCqUEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tshansen said:

Kjøpte denne selv, men den kom aldri. Øksen deres derimot kom etter en uke? Så jeg forstår ikke helt logikken, og de svarer meg ikke på mail. Hvor kjøpte du din fra? Mulig jeg bare må bestille den fra en annen forhandler enn de direkte. 

Trakk de penger fra kontoen din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt "off topic", men havnet plutselig hjemme med ryggproblemer. Hva gjør en da, jo ligger og ser på turutstyr. 

Er det innafor med trøstekjøp? Jeg syntes vel egentlig det. 

Sikler litt på nye fjellski. Mine gamle Atomic fra 1994 med 75mm er ikke så sprekt som f. Eks Åsnes Ingstad med xplore binding. Det vil også bety nye støvler. 

Er også litt fasinert av at det var et norsk teltmerke som har gått meg hus forbi. Syntes Nortent Vern 1 ser interessant ut. Har tidligere sett på Hilleberg Soulo men det koster. Mine lange vintertur dager er nok forbi, så jeg tror dette fra Nortent kan være noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, GubbePaaTur said:

Er det innafor med trøstekjøp? Jeg syntes vel egentlig det.

Gjorde samme når jeg ødela kneet, avbrutt sesong i august fulgt av 3 måneder hvor jeg ikke hadde lov til å bruke foten og 6 måneder med fysio etter det.

Det ble brukt myyye penger i påvente av bedre tider.. :) Angrer ikke, det ga meg bare mer å glede meg til mens jeg ventet på neste sesong.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GubbePaaTur skrev (22 minutter siden):

Kanskje litt "off topic", men havnet plutselig hjemme med ryggproblemer. Hva gjør en da, jo ligger og ser på turutstyr. 

Er det innafor med trøstekjøp? Jeg syntes vel egentlig det. 

Sikler litt på nye fjellski. Mine gamle Atomic fra 1994 med 75mm er ikke så sprekt som f. Eks Åsnes Ingstad med xplore binding. Det vil også bety nye støvler. 

Er også litt fasinert av at det var et norsk teltmerke som har gått meg hus forbi. Syntes Nortent Vern 1 ser interessant ut. Har tidligere sett på Hilleberg Soulo men det koster. Mine lange vintertur dager er nok forbi, så jeg tror dette fra Nortent kan være noe. 

Ja trøstekjøp er en sunnere variant av trøstespising. Vil tro FHI anbefaler dette siden man ikke får i seg noen kalorier. Jeg trøstekjøper mye for tiden grunnet long covid, og det med god samvittighet. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Et par nye Salomon Speedcross 6 GTX for kommende sesong. Er på tilbud hos Fjellsport, 1249,-.

Fortsatt litt igjen av de gamle, så de vil bli brukt litt fremover før de nye taes i bruk. For min del, som går med disse på alt av turer, korte og lange, dagsturer og overnattingsturer, så er det knottene under som slites fort ut, spesielt da på stein og fjell. Resten av skoene holder seg bra. Har nå gått over 830 km på 72 turer med de gamle, siden Okt. 2022 :) 
20240308_150433.thumb.jpg.c00f3375a97544026a0fbb405e76dd40.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggsekk: Lundhags Padje Light 60. (1,6kg lettere en den gamle Gregory-sekken)

Tiltenkt brukt på ukesturer. Jeg hadde muligens klart meg med 45L versjonen, men 60L veier bare litt mer og den ekstra plassen gjør at jeg slipper å sloss mot dunposen hver morgen.

Endret av ryback
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rk skrev (2 timer siden):

Hvor handlet du sekken? Virker som de fleste butikkene er tomme.

Jeg betalte 2209,- på outnorth.no, de hadde bare rød men det tåler jeg. Det kan se ut som de er tomme nå også. 😆

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 17.12.2022 den 22.10):

Har drevet å kikket litt rundt etter rimelig bekledning for å bruke vinterstid da jeg vil spare gore tex klærene til regnværsdagene/jakt.

Kjøpte denne buksen på Sport Outlet Vikafjell Marken BIB pant.

main_450.png.dc4544e3dc168685b883649fd5c140bb.png

Stoffet virker robust med kraftige glidelåser fra ca. midt på låret og ned. Litt spent på hvordan den vil holde men jeg har en følelse av at det er mye bukse til 800,- 🤷

 

 

Plukker opp denne ettersom jeg har tittet på denne buksen jeg også.
 

Hvilke erfaringer har du gjort deg med tanke på hvor slitesterk den er, hvordan den fungerer i regnvær osv?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 17.12.2022 den 22.10):

Har drevet å kikket litt rundt etter rimelig bekledning for å bruke vinterstid da jeg vil spare gore tex klærene til regnværsdagene/jakt.

Kjøpte denne buksen på Sport Outlet Vikafjell Marken BIB pant.

main_450.png.dc4544e3dc168685b883649fd5c140bb.png

Stoffet virker robust med kraftige glidelåser fra ca. midt på låret og ned. Litt spent på hvordan den vil holde men jeg har en følelse av at det er mye bukse til 800,- 🤷

 

 

Plukker opp denne ettersom jeg har tittet på denne buksen jeg også.
 

Hvilke erfaringer har du gjort deg med tanke på hvor slitesterk den er, hvordan den fungerer i regnvær osv?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 17.12.2022 den 22.10):

Har drevet å kikket litt rundt etter rimelig bekledning for å bruke vinterstid da jeg vil spare gore tex klærene til regnværsdagene/jakt.

Kjøpte denne buksen på Sport Outlet Vikafjell Marken BIB pant.

main_450.png.dc4544e3dc168685b883649fd5c140bb.png

Stoffet virker robust med kraftige glidelåser fra ca. midt på låret og ned. Litt spent på hvordan den vil holde men jeg har en følelse av at det er mye bukse til 800,- 🤷

 

 

Plukker opp denne ettersom jeg har tittet på denne buksen jeg også.
 

Hvilke erfaringer har du gjort deg med tanke på hvor slitesterk den er, hvordan den fungerer i regnvær osv?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.