Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 18. april 2021 i alle områder

  1. Ny tur i Femundsmarkas nordligste områder på en aldeles nydelig vårdag. Helt perfekt føre pga kalde netter. Måtte det vare😍 Turen gikk fra Håsjømyra til Furubakken, videre til Langtjønnbua over isen på Langtjønna før retur til Håsjømyra. Ikke et menneske å se denne praktfulle vårdagen, men vanvittig mye elgspor. Jeg blir ikke helt venn med fjellskiskoa mine (i likhet med mange andre her inne som har Crispi Stetind) og valgte langrennsski (felleski), og det funka fjell. Med det føret som er nå er det bare å labbe ivei. Ganske snedig med tanke på hvor mye gjennomslag det var i påska.
    7 poeng
  2. Godt mulig du har rett ang det bildet @ArveS, bildet viser 30 g (fyllvekt) dun ukomprimert. Poenget var å illustrere at det er forskjeller, siden den ene posen @Filippo linket til er oppgitt med 650 cuin og den andre er oppgitt med 850 cuin. Fyllvekt + dunspenst i kombinasjon er mer riktig å se etter sånn sett. Men de andre parameterene nevnt tidligere + konstruksjon, og ikke minst hvordan man bruker posen påvirker om den oppleves varm elller ikke. Liggeunderlag har også mye å si siden man har fysisk kontakt nedover. Anbefaler egentlig hver enkelt å lese seg opp på det selv, i stedet for å få små drypp i en tråd på FF, om de har interresse av det selvsagt. Ofte er "godt nok" prinsippet greit på mange områder, f.eks. fryser man ikke i soveposen så er den "god nok" uavhengig av alle parametre den har. Her er litt mer om dunspenst: https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/fill-power-explained-i394 https://www.downandfeathercompany.com/pages/how-to-choose-fill-power Dun fra and vs dun fra gås, ulike typer dun fra and og gås (søk opp Eiderdown (and), Grey Goose of Toulouse) osv. Ikke minst om hvordan dun til de ulike produsentene er hentet inn (etisk dun vs. ...) Allt dette er selvsagt totalt unøvendig å vite for å ha en sovepose som funker (holder deg varm igjennom natta), løp og kjøp og vær fornøyd. Men er man litt nyskjerrig av seg så er det gøy å lese og forstå hvordan ting funker uavhengig av hva slags produkt det skulle være.
    6 poeng
  3. Tur i Østmarka naturreservat fra torsdag til fredag for å suge inn vårstemningen i finværet. Svarttrosten, rødstrupa, rødvingetrosten og måltråsten bidro med taffelmusikk under måltidene og ellers musak i et flott landskap i vårløsning. Litt mere snø inne i Østmarka enn ventet, men det gikk greit å gå. Det tok bare litt mer tid. Jeg sover helst i min Hennessy Explorer Deluxe. Kammeraten min er ingen hengekøyer. Han er en dedikert telter.
    5 poeng
  4. Nei har dessverre ikke noe erfaring med posene du linker til. Har dog tittet litt på Marmot posen du linker til og synes det virket som en kvalitetspose som nok holder det den lover. På de to første posene så ser man av oppgitt dunspenst, fyllvekt og temperaturrating at det virkelig har noe for seg å velge pose med høy dunspenst om man vil ha ned volum og vekt på posen. Generelt har jeg aldri blitt noe fan av RAB poser siden jeg synes de er for smale og trange. Noe som oftes forsvares med at man posene blir så kalde om det er for mye "tomrom" inni posen. I de fleste tilfeller ser det mer ut som et forsøk på å spare litt vekt, slik et posen på papiret ser bedre ut i form av god temperatur rating tross lav vekt. For min del har jeg lagt min elsk på Western Mountaineering poser, og har 4 poser fra de. Har i tillegg en kile som brukes på vinterposene for å få de enda romsligere enn hva de allerede er, da jeg primært sover på magen, noe som fordrer litt plass i posen. Skikkelige gjennomførte poser av veldig høy kvalitet. Så ville ikke strengt tatt bare sett på dunspenst og fyllvekt, men også hvordan man sover i posen og eventuelt andre ting som kan spille inn. Skal man feks sove under åpen himmel eller rett på baken inne tarp eller telt uten bunnduk, så hadde feks jeg sett på en pose som hadde vannavstøtende ytterstoff. Er jo kjipt om man har kjøpt den "råe" posen, spesifikasjons messig, som man ikke får sove i fordi man må ligge i mumiestilling med armene i kryss over brystet for å få plass..
    4 poeng
  5. Her ser man litt mer realistisk forskjell synes jeg. Det er tross alt korrekt at det med fillpower på 800 cuin skal fylle dobbelt dobbelt så mye som fillpower 400 cuin.
    4 poeng
  6. Fyllvekt, dunspenst (CUIN), passform og størrelse (hvor mye areal skal dunmengden spres utover), inndeling av dun overside vs underside... alle disse og en del faktorer til påvirker vekt vs isolasjonsevne.
    4 poeng
  7. Årets tredje padletur, denne gang med en kompis. Fra Drøbak. Inn Hallangspollen ig lunsja der, Ut igjen, runda Nordre Kaholmen, rundt sydspissen av Håøya, og til Bergholmen, og liten break.. og hvorfor ikke da gå sti-runden der på 1,5 km?... Snasen liten øy. Tilbake til Drøbak. Terninkast 10 .. igjen. https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/607c66e9840c6931bb692354
    2 poeng
  8. Har hatt en billig DAM teleskopstang i flere år nå, kostet vel 499,- med snelle for 5-6 år siden. Den har vært skuddsikker og jeg bruker den på skogsturer når jeg skal fiske. Den tåler godt å hekte seg fast og og tåler litt røff bruk. Stanga var såpass billig at det er ikke krise om den skulle knekke. Men fordelen jeg setter mest pris på, er at man bare kan ha den sammenslått på siden av sekken med sluken på mens man går mellom fiskeplassene. Jeg har en 5-delt Shimano-stang også, den blir som regel bare hjemme, og blir kun tatt med på fjellturer, satt sammen når man kommer fram til der man skal være, og pakkes ned når man skal hjem. Mye mer styr å sette sammen, tre sena osv. Og å gå med den i full lengde i tett skog er noe dritt, fort at den kan hekte seg fast og at tuppen kan brekke om man ikke er forsiktig. Når jeg skal handle fiskestang igjen, blir det teleskop, passer mye bedre for mitt bruk hvertfall som ferdens en del i tett skog. Slik jeg har stanga nå, er det bare å løsne opp bremsen på snella, dra ut stangseksjonene, kaste ut sluken/spinneren og dra opp fisken på få sekunder
    2 poeng
  9. Dette var interessant lesning. I tillegg til det som er nevnt her har Rab tatt i bruk en helt ny teknologi som de kaller thermo Ionic Lining technology (TILT) i soveposens innermateriale dette gir varmereflekterende effekt, det betyr at varmen fra kroppen reflekteres og beholdes i soveposen, dermed isolerer denne enda bedre, uten å veie mer! Innermateriale er vevd av titanium belagt nylon som sørger for denne soveposeteknologien gjør at posen isolerer opptil 32% bedre. Denne løsningen finnes i Rab Mythic Ultra 180 og 360. Det blir vanskelig nå å ikke kjøpe en tre sesongs sovepose som veier 606 g. Dun spensten er 900 FP.
    2 poeng
  10. Kan anbefale shimano stc minitele. Pakker lite, og så er det plass til en liten slukboks og snelle i etuiet.
    2 poeng
  11. Man skulle jo tro at man ble lei av å fotografere de samme fjellsidene dag ut og dag inn .. men nei, alltid noe nytt å finne selv i ting man har sett tusen ganger før. Nytter ikke å utsette til i morgen, da ser det helt annerledes ut. Og skulle man bli lei fjellsider så kan man jo alltids variere med et reinsdyr ... eller for en kort periode en solnedgang i ny og ne, midnattssol om ei uke nå så da er det slutt på den morroa....
    2 poeng
  12. Kan gå god for Ringstind 2 SL, har vært i uvær med det og følte meg trygg. For meg på 182cm ble det litt lavt å sitte i, etter min smak. Har vært på firedagers tur, to pers i teltet med full oppakning og to LW underlag. Veldig raskt å sette opp. Vekt 1.45kg Big Agnes Copper Spur teltene har også fått skryt for å tåle uvær bra, selv om det er et romslig og lett telt. HV varianten er veldig stor innvendig. Livstidsgaranti og kommer fra et selskap som utvikler mye bra turutstyr. Bunnduk følger ikke med, trengs om du vil bruke yttertelt uten innertelt, og anbefales siden bunnduken er veldig tynn. Mesh innertelt blir kaldt, men finnes i versjoner med varmere innertelt. Finnes i mange størrelser og konfigurasjoner. Fint å kunne droppe ytterteltet. Vekt fra 1.0kg og oppover. Jeg kjøpte billigkopien, Naturehike Star River 2 i 20D, veldig fornøyd! Er mulig å kjøpe ekstra vestibyle eller firesesongs innertelt (kan også brukes på Big Agnes). Naturehike versjonen har bare tre barduner, skulle gjerne hatt fler. Bunnduk følger med, som lar deg sette opp ytterteltet alene. Innertelt i mesh, høy nylonkant beskytter mot vind og regn. Vekt ca. 1.7kg.
    1 poeng
  13. Riktig nok i går, men la gå. Årets første 10-mils-tur på landeveien. https://www.sports-tracker.com/workout/tullball520/607b0b013cac100e49370b24 En klassisk, improvisert "rull der du føler for det"-runde i Follo Terningkast 10.
    1 poeng
  14. Jeg har Big Sky Chinook til den bruken du signaliserer. Halvannen kilo er kanskje litt tungt, men om kravet er at det skal tåle vind og vær på høyfjellet i 3 sesonger så må du nesten opp i noe sånt. Jeg har laget en egen tråd om det:
    1 poeng
  15. Her ble det nærtur på trampolina i natt. Første natt under åpen himmel.
    1 poeng
  16. Det er et problem at det er svært få (om noen?) amerikanske soveposer som følger standard temperatur-rating. Der det ikke er standard temperatur-rating kan du regne med at T-comfort er vesentlig høyere enn den oppgitte temperaturgrensen (som bare produsenten vet hvordan har blitt til), kanskje med unntak av noen få velrenommerte produsenter som synes det er viktig å gi god informasjon til brukerne. Etter min mening får du et rimelig greit estimat av T-comfort ved å sammenligne fyllvekt på disse posene med fyllvekt på poser som har standard temperatur-rating, men nøyaktig blir det ikke. Men disse temperatur-ratingene er uansett ikke en presis temperaturgrense der du kan reklamere på posen hvis du fryser selv om det er varmere ute enn T-comfort. Det kan også være en fordel å se på hva folk som har prøvet posen sier. En ting som kan ha betydning for fyllvekta på posen er fordelingen av duna på overside og underside. Hvis det er mye mindre dun på undersida enn på oversida vil posen bli lettere uten at det betyr noe særlig for målingen av T-comfort. De har å gjøre med hvordan man måler T-comfort. T-comfort gjelder når man ligger utstrakt på rygg med igjensnørt pose ikledd lett undertøy (lange ben og armer) og man ligger på et underlag med høy R-verdi. Da har det mindre å si om posen har lite dun i ryggen. Men det kan fort få betydning om du snur deg og posen blir med rundt. Da har du plutselig mindre isolasjon på ryggen som ikke lenger ligger mot et varmt underlag.
    1 poeng
  17. MLD solomid/duomid i DFC? Trenger du innertelt?
    1 poeng
  18. Etter-jobb-tur fra dørstokken på hyttekontoret 😍
    1 poeng
  19. Hvis du kjøper med t-zip, får du plass til noen hundre liter med bagasje inni tubene. Men en packraft fylt med tung bagasje i tubene, er ikke egnet for bæring mellom vann. Char 310 er ok å padle alene om du har en tung sekk i front, og ok å padle to innimellom. Men på en lengre tur, ville jeg satset på hver deres raft, eller en raft over 350cm. Skal du padle mye alene, får du mer glede av en kortere raft som er egnet for å bære utenpå sekken, f.eks. Char 265.
    1 poeng
  20. Mange 3 sesongs poser å velge blant, i prisklassen du har oppgitt. Kanskje en Warmpace 300 kan være noe for deg? T-limit på 0 grader https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-300 Eventuelt en Warmpace 600 som har T-limit på -9 grader. (Dog virker den noe for varm mtp det du har skrevet om å sove varmt) https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-600 Ett stort pluss med disse posene er at du får de forskjellige bredder, så om man liker litt tumleplass i posen, kan man kjøpe wide og også eventuelt supplere med en kile for å utvide ytterligere. Om du ender opp med både en 300 og 600 så har du plutselig en vinterpose også. 😏 Sover selv varmt, så primært er min Go to pose for store deler av året en Western Mountaineering Summerlite med rating på 0 grader. Med liner og ulltøy sover jeg komfortabelt ned ett stykke under 0 grader. Tidlig vår og sein høst så blir av og til en Zpacks quilt/sovepose med rating på -7 grader som får være med om jeg ser at WM Summerliten kan komme til kort.
    1 poeng
  21. Man finner dessverre ganske ofte ruiner av diverse "bushcraft" prosjekter ute i skogen. Det er ikke noe galt i å ha dette som hobby, men dessverre er det alt for mange som ikke rydder opp etter seg og lager konstruksjoner på plasser hvor det ikke er greit i det hele tatt. Hvis alle hadde praktisert sporløs ferdsel så hadde det vært bedre for alle. Dette gjelder også de som fyrer opp bål over alt og etterlater spor etter bålene.
    1 poeng
  22. Dette er et offentlig forum og du skal ha folk til å si "ja, jeg krysset grensen" i en tid hvor reglene er mer flytende enn vanlig? Hva noen sier nå er antagelig heller ikke gjeldende for når du skal gå turen.
    1 poeng
  23. Hei Et råd til trådstartere ut over diverse stabilitets teorie,r kan jo være at melde sig inn i en kajakkklubb og utprøve ulike typer innen kjøp av egen kajakk?? Elgen
    1 poeng
  24. Nå skal ikke jeg svare for langrennski for det bruker jeg ytterst sjelden. men her er noen eksempler på såle og kantslip for topptur/alpinski. På våt vårsnø så merker jeg veldig stor forskjell på "tørr" såle vs vokset og børstet såle. Tørr såle glir betraktelig dårligere og lugger markant mer enn når skiene er preppet. Hvor ofte jeg prepper avhenger hvor mye skiene blir brukt, om det er merkbart ift glid, og om det er synlig på sålen at den har behov for en prepp. (Stor forskjell om en ski brukes 7 dager i året eller 2-3 dager per uke i sesongen.) På kald og tørr vintersnø så merkes dårlig/tørr såle mindre. Tilsvarende for stålkanter, når det merkes at de er blitt litt sløve eller ikke sitter "godt nok" på hardt føre så sliper jeg dem. Jeg bruker oversiden av en av neglene på fingrene som test, kanten skal dra av litt av nagla, om ikke så er den sløv. Det er stor forskjell når man kjører på knallhardt føre om skiene er lette å holde en skjærende sving med eller om de slipper og man "skrenser" svingen. På bratt og hardt så er gode stålkanter avgjørende og gir mye bedre kontroll. Som mosjonist så har jeg ikke brukt opp stålkantene på ski selv om de slipes noen ganger ila sesongen, det er ikke mye metall som tas av per slip. I år har jeg vel slipt kanter på rundt 10 ulike par ski (mine ski, og for famie og venner). Det er mye dårlige kanter på ski rundt om kring, noen har aldri vært slipt og er særdeles sløve eller er rustne/koroderte langsetter skia. Jeg legger inn hengende kant og sidevegg på 87 grader (siden jeg har utstyr til det). Hengende kant gjør at skiene oppleves mindre "nervøse når" man sklir rett fram, kantene tar mindre når hele sålen er nede på snøen. Samtidig som den tar godt når man legger skia på kant og "carver" igjennom svingen. Det er på hardt føre god kant er viktig, på mykt føre så er større del av skien nede i snøen og bidrar til å sette svingen. (Bilde lånt herfra: https://www.freeride.se/forum/threads/trimning-av-moderna-freerideskidor.76049/page-2) Her kan man lese litt mer om oppsett av kanter (for alpint, men relevant for topptur og hardt føre): https://www.hakadal-il.no/tips-prepping-av-ski-og-utstyr Om du leverer skiene inn til slip/prepp hos andre så gi gjerne tydelig beskjed om hvordan du vil ha kantene dersom du har dem satt opp med vinkel fra før, om ikke så er det stor sanynlighet slipes slik de har satt opp maskinen og ikke ihht slik skiene har vært slipt tidligere.
    1 poeng
  25. Femundsmarka igjen - på en perfekt søndag. Minus 5 ved turstart, skyfri himmel og en varmende sol. Nesten ikke mennesker å se, men mye dyrespor. Helt vindstille på Femunden, hvem skulle ha trodd det var mulig? Mer snø nå enn i påska 😀Klarte å tulle med ruta på vei tilbake til Synnvervika fordi jeg bare fulgte et gammelt skispor uten å følge med. Kunne fort ha havna på Langen i stedet for, så det ble nedkjøring gjennom skogen i stedet for på veien gjennom hyttefeltet. ☺️
    1 poeng
  26. Fra Dyranut til Sandhaug har dere slakt terreng med fine stier. Utmerket start på turen. Mer har ikke jeg gått av ruta. Ta med søppel ut - har man båret det inn, så kan man fint bære det ut. Ta gjerne med litt av det som ligger igjen etter tankeløse folk. Møkka graver man ned et godt stykke utenfor stien. Definer "tung sekk". Hvis dere ikke er vant med lange turer med mye på ryggen, så kan det fort bli harde dager. Vil foreslå at dere setter opp en liste over hva dere har med. Tenk over hva dere trenger og hva som er luksus. Eventuelt også veie hver enkelt artikkel. Øks, samekniv, termos og leirstol er eksempler på ting dere ikke trenger. Godt og behagelig liggeunderlag er noe jeg vil anbefale. Siden dere er minst to, så får dere vektbonus ved å kunne fordele telt og kokeutstyr. Vidda i slutten av juli... jeg hører flittig summing av mygg. Og ikke bind dere til masten med 4 dager. Ja, det er et rimelig anslag, men det er bare tull å skulle stresse over vidda fordi man skal rekke ett eller annet. Noe av det fine med telt er jo å kunne ta kvelden hvor det måtte passe.
    1 poeng
  27. Hei Endte opp på Titan fordi den kjentes god ut når jeg prøvde de inne, kjentes også litt større ut i størrelsen enn Kongsvoll som ble avgjørende ved valg. Men har angret på dette i etterkant. På min fot så sliter jeg med passformen. Når jeg strammer de hardt for å gå ulendt terreng så sliter jeg med hælgrep. Ved normal stramming glipper den, og for å få riktig feste ved ulendt terreng må jeg stramme så hardt at det blir vondt over låsehempen. Mulig plassering av låsehempe ikke er optimal for meg. Eller at pølsa over vristen er for tynn. Forrige modellen av Crispi Skarven passet meg veldig bra og den er etter samme lest som Kongsvoll. Har også vrikket ankel i Titan, så veldig god støtte er det ikke. Måtte også sende første par i retur da forsterkningen rundt skoen nede begynte å gå opp i sømmen i skjøten etter kort tid. Vurdere nå å kjøpe Crispi Kongsvoll eller Hunter. Men alle føtter er forskjellig, så dette er min erfaring.
    1 poeng
  28. Et lite "vårtegn" fra dagens tur nedenfor Kolsåsstupene.
    0 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.