Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 13. des. 2016 i alle områder

  1. Klips og reflekterende snor ankommet så nå er det snøplugger versjon 2.0 på gang her 😃
    3 poeng
  2. Det er flott hvis de gått bort fra denne underlige prisingen av produktene og at dunen er etisk korrekt også. Ser noen kommenterer at de er billigere (Warmpeace) for at dun "spensten" er lavere enn andre, jeg har ikke inntrykk av dette da jeg har sammenlignet med andre dyrere soveposer med oppgitt høyere loft på dunen. Jeg har Warmpeace Viking 1200 og en Warmpeace Viking 300 det er veldig gode soveposer. Har nå kjøpt 1 stk Warmpeace Viking 1200 til som blir julegave til min eldste jente, da hun har "overtatt" min pose når vi er på tur og jeg kan få den tilbake . Da jeg skulle kjøpe vinterposer ønsket jeg ikke bruke veldig mye penger på dette og jeg angrer ikke på at jeg kjøpte denne posen (etter anbefaling av en ansatt på Hekta på tur som har testet denne posen). Jeg har fått en pose som: - Veldig behagelig - Ekstremt varm - Veldig god spenst på dunen - Lekker svært lite dun - Relativt billig. Ville bare dele erfaringer med dere! og kan anbefale posene på det varmeste!
    3 poeng
  3. Rogers Pass og Glacier National Park har ett legendarisk rykte på seg når det kommer til puddersnø. Målestasjoner her måler Canada's høyeste gjennomsnittlige snømengde, kan nevne Fidelity Mountain med sine 14m med snø hvert år. Har lest diverse artikler om Rogers Pass i noen år nå så når jeg endelig er i området lar jeg ikke ett værvindu gå forby. En snøbyge hadde lagt ned 80cm nysnø på fredag og lørdag og dermed gikk også snøskredfaren opp til faregrad 4, noe jeg ikke ønsker meg uansett hvor bra snøen er. å stå i. En kaldfront fra nordøst kom inn på mandag slik at faregraden skulle gå ned til 2 på tirsdag. Planen min ble deretter; å kjøre til Rogers Pass på mandag og gå de åtte kilometerne inn til Asulkan Cabin seint på dagen for å stå på ski tirsdag og onsdag. Booket ei seng i Asulkan Cabin via Alpine Club of Canada før jeg dro avsted. På veiene fra Canmore gikk det sakte mens kaldfronten kom inn over Canadian Rockies og temperaturen sank 20c i løpet av dagen. Veien saltes ikke her, de strøes. Fint bortsett fra at grusen flyr av med en gang når fartsgrensen er 100km/h og nesten halvparten av trafikken er semitrailere. Varmen fra trafikken gjør hovedveien speilblank, og her er det ikke krav om vinterdekk. Kom meg endelig til Rogers Pass som ligger på 1300m. Her lå det rundt 60cm snø, mens målestasjonen på 1900m viste 170cm snø. Jeg håpet det gikk spor opp til hytta! På tur opp Asulkan Valley på kvelden Jeg gikk fra parkeringsplassen kl 16.00, litt før mørket satte inn. Turen opp til hytta er på ca 8km vinterstid med en stigning på 900 høydemetre. Mesteparten av stigninga kommer helt på slutten da de fem første kilometrene er relativt flat med noe småkuppert opp og nedstigninger, noe som forøvrig var veldig surt på returen to dager seinere. Temperaturen lå på ca -10c, helt perfekt da jeg holdt ett greit tempo i mørket. Spor gikk det, men de fleste av sporene gikk av før jeg kom inn til hvor dalen tar slutt. Dalens sluttpunkt har fått navnet "Mousetrap" (Musefellen) da massive snøras fra opptil fem fjell og dalsider ender opp her. Så det er ønskelig om man passerer området raskest mulig om rasfaren og snømengden er høy. I Mousetrap delte sporene seg, ingen av de gikk helt hvor kartet viste at sommerruta eller vinterruta skulle gå. Etter litt vurdering av sannsynlighet tok jeg sporet som gikk opp mot sørvest, men jeg mistenkte i starten at dette var ruta opp til Sapphire Col, ett godt stykke unna hytta. Men sporene gikk etter hvert tilbake til tresonen hvor den skulle gå og kl 19.30 var jeg oppe ved hytta, endel raskere enn antatt da turen opp var beskrevet å ta 4-6 timer på vinteren. Det var lys i hytta, så jeg var spent på hvilket folk som møtte meg da jeg åpnet døra. Mens jeg tok av meg skia så jeg at folk visket bort dugg i vinduet av nysgjerrighet på hva slags skapning som vandret der ute i mørket. Jeg åpnet døra og der satt det ni Japanere rundt bordet, helt stille, delvis i sjokk over at jeg kom så seint. Han ene, guiden av den japanske gruppa spurte om alt sto vel til, han mistenkte at noe var alvorlig galt da folk er ute å går i natten langt inne i fjellene. "Awesome", svarte jeg mens jeg tok av meg jakka, "varmt er det å, mange høydemetre på slutten". Guiden spurte om jeg var veldig kjent her, jeg svarte selvsagt nei, før jeg sa "easy trail". Han lo før han sa noe på japansk til resten av gruppa. Han sa han hadde jobbet som guide i 15år her og informerte at det ikke er vanlig at folk orienterer seg rundt her i natta da det går stier overalt. Asulkan Cabin Asulkan Cabin er ei koselig hytte med 10 sengeplasser. Hytta har gode muligheter for matlaging og var godt stelt til. Oppvarming fra en moderne og effektiv propanovn, så man trengte strengt nok ikke en stor dunpose her, var såpass varmt om natta at jeg måtte ha soveposen helt åpen mens jeg lå i nettingen. Hytta var også større enn hva den så ut til på bildene utenfra, men fortsatt var det noe intimt i sovedelen av hytta som lå i andre etasje. Heldigvis fikk jeg overkøyen for meg selv i den ene køyesenga og ikke mellom de andre i den store senga hvor folk lå tett sammen! Tirsdagen startet rolig, jeg hadde det ikke travelt da jeg satset på en stordag på onsdag ettersom været skulle være best den dagen. Den Japanske skigruppa var på treningstur, de skulle bare gå i rundt hytta og trene på breredning og å gå i taulag. Helt fint for meg, ovenfor hytta lå hele området opp til Youngs Peak helt urørt enda. Jeg tok meg god tid, ute var det noe skyet, temperaturen var nede på -19c, men heldigvis helt vindstille. Jeg måtte uansett pusse ski, da lim fra forrige feller hadde satt seg på skiene. Var ute å gikk kl 11 og brukte lang tid på å gå opp et fin rute opp mot Youngs Peak. Mye snø å ta av for en person dette! Mellom Asulkan Cabin og Youngs Peak (2815m) er det flere rutealternativer i svært så trygt terreng om man ser bort fra bresprekker tidlig på vinteren og "Headwall'n" på Youngs Peak. Ikke særlig bratt, men mye lekent terreng. Om man tar rutene ned i Asulkan Valley øst for hytta har får man mer krevende terreng, så området passer godt for alle slags skifolk. Jeg ønsket meg opp på Youngs Peak. "Headwall" er det siste bratte stykket opp mot toppen, ca 200 høydemetre i opptil 43 graders stigning. Faregraden for snøras var fortsatt 3, og det var i bratte heng, spesielt mot øst og nordøst som var skummel mens Headwall ligger mot nordvest. Jeg gikk opp til ca 40 grader og tok profil der. Under 50cm snø lå det ett lag som hadde fin bruddflate, men det skulle nokså mye til for at snøblokken glei ut. Uansett, jeg var alene og hadde ikke noen planer om å ta for store sjanser så det ble til at jeg rant ned herfra. Ble enda en tur den dagen før jeg tok middag og sosialiserte meg med disse Japanerne som kunne fortelle mye spenstig om snøen på Hokkaido i Japan. Onsdagen startet kl 06 med en temperatur ute på -22c. Japanerne planla en lengre skitur i dag, men temperaturen skremte dem litt. Jeg var ute kl 08 under en skyfri himmel og en fantastisk fin soloppgang og jeg fikk endelig sett hvilke fjellområder Glacier National Park har å by på. Like før soloppgang Mount Rogers (3169m) Avalanche Mountain (2881m), fjellet som tok livet av 62 mennesker i ett enkelt snøras i 1910 Mount Sir Donald (3284m), ett populær fjell å klatre i sommerstid Dagen før brukte jeg over 2 timer på å gå opp 600 høydemetre i dypsnøen, i dag brukte jeg knapt en time opp, selv med flere fotopauser. I skyggen var det kaldt, med en liten bris så den effektive temperaturen lå på rundt -30c. Å ta bilder blir fort utfordrende når man får frostskader av å ta på kameraet uten votter, men bilder ble det alikevell. Jeg gikk fort opp Headwall'en og på toppen var det sol og helt vindtsille. Jeg tok en god pause her, det var såpass varmt at jeg kunne åpne dunjakka. Selve toppen av Youngs Peak er rund og uinteressant for en fyr som meg, men utsikten er fenomenal. Mt. Jupiter Tåke nede i Asulkan Valley Avalanche Mt. til venstre, Eagle Peak midt i Utsikt fra toppen mot Mount Sir Donald Zoom på Asulkan Cabin hvor Japanerne fortsatt holdt seg i rundt Jeg rant ned Headwallen og ned til 2400m og som i går kunne jeg smile litt over snøen for den var så perfekt! Jeg tok på fellene og gikk opp til toppen en gang til. Der så jeg nærmere på vestenden av Youngs Peak. Der er det mer alpint med flere stupbratte pinakkler som frister til bestigelser. Litt nede på sørsiden ved pinaklene ble det en god time med pause. Påskestemning kaller vi det i Norge når sola varmer så godt at snøen smelter litt på skibuksa mens man sitter der. Noe bestigning av pinaklene ble det ikke, her er det bunnløs pudder og løssnø som ved profilen jeg tok målte 220cm. Derimot ble det ei ny rute ned Headwallen med en bratt start like øst for pinaklene. Sporsnø mot pinakler øst på Youngs Peak Utsikt mot fjell i nordvest Mt. Afton og den lavere Mt. Abbott har populære skiruter ned bratte renner Den Japanske skigruppa kom seg aldri høyere enn 2400m den dagen, så jeg hadde mye snø for meg selv. Om man skal ha rolige dager her bør man være her i mange flere dager, her finnes det titalls spennende ruter i alt fra 7-800 høydemetre til 1300 høydemetre samt spennende fjell å bestige. Spørs om det blir flere turer hit i løpet av vinteren! Solnedgang på Eagle Peak mens jeg returnerer til bilen nede på 1200m Kart med rutene jeg gikk
    2 poeng
  4. Jeg lurer også veldig på dette, han ser litt brukt ut i programmet (selv om det helskjegget og den nye sveisen definitivt kler en gammel kæill), så jeg satt og lurte på om han hadde blitt alvorlig syk. Jeg savnet han veldig i den siste episoden fra Finland, han er rett og slett gull å ha med.
    2 poeng
  5. De var nok ikke så keen på å tjene penger de folka her 😂
    2 poeng
  6. Hei Deler litt er faring med den norske nettsiden som selger packraft. Jeg prøvde å kjøpe fra dem men responstiden var veldig lang og jeg fikk hastverk for jeg skulle ha båten med på tur. Jeg tilbyde meg å betale ekstra frakt hvis de kunne hurtig bestille båten fra USA, men jeg fikk ikke noe svar fra de. Jeg endte opp med å kjøpe båten fra Tyskland og det var en vanvittig for skjell i svartid på henvendelsen og leveranse tid. De var ekstremt profesjonell. Etter hvert ønsket jeg å kjøpe ekstra utstyr til båten og tok da kontakt med norske siden igjen og da var svaret følgende: Vi ønsker ikke å selge utstyr til dem som ikke har kjøpt båt hos oss..... Ja så da ble det nok engang handel fra Tyskland.
    2 poeng
  7. Jeg tviler på at Rimmen er så hjelpesløs som hun spiller i TV-programmet. Hun spiller god gammeldags fnisete, dum og blond. Unge menn lar seg lett lure av slike jenter.
    2 poeng
  8. Om du går på vanlige langrennski, så antar jeg at skoene ikke er de varmeste. Anbefaler forsvarets fotposer, med ett fasongklippet liggeunderlag som såle i. Da fungerer de knall som leirsko. God tur!
    1 poeng
  9. Ikke lurt med x.0 versjon da må du alltid oppgradere 😂 Klips ser flotte ut, jeg venter på mine. Lurer på om tråden du har laget burde vært litt lengere slik at klipset kommer over snøen - lettere å etterjustere når det fryser fast. Flott med reflexsnor!
    1 poeng
  10. Gass fungerer ganske dårlig om det blir noen minus, spesielt om du ikke kan få montert gassboksen opp/ned, det hjelper litt pluss primus sin vintergass... Skal du være sikker er nok fuel brenner eneste riktige. Når det gjelder kullos/CO2 så pass på luftinga ja, men skal ikke undervurderes. Om man etterhvert tilbringer mange netter med fyring i telt så kan en slik være en fornutig investering: http://www.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/36-5861 Har en slik selv, peace of mind
    1 poeng
  11. Jeg har en 2. plass i klubbmesterskap i uv-orientering, men det er en stund siden, og så har jeg vert med en gang på "Bonndilten" i Kristiansand. http://paddadykkerklubb.no/2016/06/09/bonndilten-2016/ Det er ganske stor forskjell på uv-orientering og orientering på land, spesielt hvis du svømmer og ikke ser bunnen.
    1 poeng
  12. Erfaringsmessig er det ingen som puster godt nok Jeg er veldig glad i min NeoShell. Den har bare vannsøyle på 10k, men som du sier, bøtter det på skrått nedover tar jeg gjerne regnjakke. Det skal sies at jeg ennå ikke har blitt særlig våt gjennom jakken min, og jeg har opplevd rimelig heftig regnvær. Pusteegenskapene på NeoShell er noe av det beste som finnes, og en annen god ting med jakken er at den ikke er 100 % vindtett. Det er selvsagt ikke alltid like heldig, men det hjelper fryktelig mye når du er i aktivitet, men verre som du skal stå stille over lenger tid i kraftig vind.
    1 poeng
  13. Isklatreskruer er ganske dyrt, men du kunne kanskje brukt noe sånt her: http://www.ebay.com/itm/NEW-Ice-Anchors-Wertish-for-mounting-winter-tents-to-the-ice-russia-/291946555174?hash=item43f95ee726:g:RlUAAOSwcUBYLwS8 En annen mulighet: http://www.aliexpress.com/store/product/8pcs-lot-New-Ice-Fish-fixed-ice-pitons-tent-screw-pegs-nails-Ice-Auger-spiral-drill/839669_32269750795.html
    1 poeng
  14. Stålkantenes formål er å gi bedre grep på snø, skare og is når du svinger. Det er hovedsaklig nedover eller når du traverserer du har bruk for dem. Jeg har ikke hatt fjellski uten stålkanter så der må noen andre dele erfaringene sine. Om du ikke er mye på avblåst snø i kuppert terreng, eller mye på topptur så tror jeg du klarer deg fint uten stålkanter. Det er tross alt viktigere å ta vare på hunden! Turen blir fort over hvis den kutter seg på kantene på skiene. Ikke kjøp ski med stålkanter for å slipe dem ned. Da må du bære den ekstra vekten, men uten å få noen av egenskapene. Jeg er slett ingen ekspert på langrenn, det må jeg bare få understreke. Jeg står primært på randonnee og alpinski - og disse har jeg litt lengre enn meg selv. På fjellskiene har jeg vel en 15cm lengre ski enn meg selv. Så hvis du er i området rundt 170cm så er sikkert ikke 185 en dum lengde. Jeg ville likevel konferert med selger eller produsent.
    1 poeng
  15. Ikke i min køye i alle fall. Mulig det kan funke med kortere personer, men når man er to meter så får man ikke så mye avstand fra lina over køya og ned til soveposen, at det er plass til en sånn... Jeg ser for meg panikken når man skal buksere seg ut av en brennende sovepose med lukket myggnetting..
    1 poeng
  16. Er 199 og sliter også med å finne køye som passer.. Kjøpte den fra Magasinet for å teste køyelivet for en billig penge og det funker sånn tålig, men den er for kort. Det med skuldrene løser jeg med å ha min DownMat oppi køya. Da blir det bredt nok. Jeg ligger diagonalt for å unngå bananfasong, og det er overraskende behagelig. Den største ulempen med hengekøye er at det er vanskelig å koke seg en kaffekopp der inne..
    1 poeng
  17. https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81582999
    1 poeng
  18. For et vintereventyr Herlig! Suverene bilder som vanlig, takk for rapporten.
    1 poeng
  19. Lengre ski tåler mer vekt siden det gir deg større flate å fordele vekten på snøen. Kortere ski er lettere å svinge med. Fjellski i allround-klassen er som oftest laget for å bære sekk eller trekke pulk så de klarer seg fint i "riktig" lengde. Om du kan gå i bratt terreng med mye vekt kan det være gunstig med full-felle, men i flatt terreng burde kortfeller eller smurning holde.
    1 poeng
  20. På papirkartene både i gode gamle Norgesserien til kartverket (M711) og Norgesserien til Nordeca som selges i butikkene nå kan du lese av både koordinater i både lengde/breddegrad (svarte tall) og etter UTM-koordinater (blå tall). Det er de blå tallene i UTM som er gjengitt inne på kartet og det er absolutt mest hensiktsmessig å sette GPS-mottakeren til å produsere disse tallene, da folk flest bretter til kartet og har det i en mappe så man er beskyttet av vær og vind. Tallene for lengde/breddegrad er kun gjengitt i sidene på kartet. Det digitale kartet som du nevner produserer de tallene du setter GPS-mottakeren til, alt etter personlig preferanse og som brukere av norske turkart er det altså etter min mening mest henisktsmessig å sette dette til UTM. Er man derimot i båt og bruker sjøkart vil lengde/breddegrad kanskje være fornuftig. EUREF89 UTM er det offisielle koordinatsystemet i Norge. ETRS89 er det internasjonale navnet på EUREF89. Nødetatene er såppass godt skolerte at de takler koordinater både i lengde/breddegrad og UTM, sistnevnte er prøvd i praksis. Et eksempel på koordinater kan være (med relativ kort utrykkningstid for ordensmakten): UTM: 32 V 0570114 UTM 7034931 (tall inne på kartet vil da bli 70 vannrett og 34 loddrett, med desimalene hvor en rute er delt i hundre hhv. 114 og 931) Lengde/breddegrad 63°26'9.40 N 10°24'.19.12 Ø (nordlig 63 grader 26 minutter 9.40 sekunder ogøstlig 10 grader 24 minutter 19,12sekunder) https://no.wikipedia.org/wiki/UTM-koordinater https://no.wikipedia.org/wiki/EUREF89 https://no.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System For å gjøre en lang historie kort: Gjør som jeg sa i første innlegg.
    1 poeng
  21. Lyspilarer over Banff for noen dager siden da temperaturen krøp ned til -33c.
    1 poeng
  22. Jeg skrev noen bevingede ord om dette på http://www.hengut.no/2016/12/11/grunnkurs-i-koye/ i går. Det skal sies at jeg er flinkere til å ligge i hengekøyer enn til å skrive om dem, men det kommer seg Når det gjelder innertelt, så fins det en løsning for køyer som kalles en "sokk" og har samme funksjon. Noen liker dem, andre ikke
    1 poeng
  23. Fikk en utrolig fin tur til Glacier National Park i British Colombia tidlig denne uka, skrev inn denne turen som artikkel på forsiden til Fjellforum, så klikk deg dit å se.
    1 poeng
  24. Siste episode var inspirerende! For et flott område...jeg puttet meg selv i en elvekajakk og padlet forbi Monsen der han måtte bære. 😜 Men jeg slår et slag for Anne Rimmen. Hun er en flott programleder. Nei, hun er ikke innbegrepet av friluftsmenneske akkurat, men hun er en kontrast som er med på å gjøre programmet så bra, og kanskje grunnen til at de små ungene mine og folk som ikke er helt der Monsen er, gidder å se det? De kan kjenne seg igjen i hennes famling og tabber. La henne være til inspirasjon, ikke en som ødelegger 👍
    1 poeng
  25. Jeg legger liggeunderlag og sovepose inne i jervenduken (extreme). Det er hovedsakelig for å holde varmen, og dersom man ikke zipper den helt igjen så blir det ikke noe voldsomt med kondens. Jeg bruker den ikke fordi jeg er redd for glør, men for ekstra varme og regnbeskyttelse. Om du bare er redd for glør kan du ta med et bomullslaken som du legger over. Puster godt og beskytter. Fordelen med duken er at en kan bruke samme sovepose litt lengre ut over høsten, og den kan brukes som varme og vindsekk, eller nødbivuakk.
    1 poeng
  26. Fantastisk natur, men det ble litt stutt slutt synes jeg. Som nevnt tidligere her i tråden så kunne det gjort seg med en oppsummeringsprat med Lars rundt bålet. Kompassgreiene til hu dama kunne godt vært erstattet med nettopp det. Kanskje Monsen eller noen i staben kikker innom her og biter seg merke i våre kommentarer. Da kan neste sesong bli enda bedre!
    1 poeng
  27. Ensomt - og sleipt... Fjelltur – topptur – i desember? Denne lørdagen var det ikke bare mulig, men helt greit. Været avgjør slike ting selvsagt. I forrige uke var det vinter, med frost og is. Det ble nødløsningen for lørdagsturen. Langs sjøen fra Hå gamle prestegård til Varhaug gamle kirkegård. Det er jo egentlig litt ergerlig, her går jeg og prøver å få til en førjulssesong uten denne turen og så komme kulda og ødelegger – tidlig i desember. En uke senere er det omtrent sommertemperatur, med opp mot 10 grader i lavlandet. Ingen kan kalde det tørt. Så selv om det er høy temperatur, så er det vått. Masse vann i elver og bekker. Høy temperatur i desember betyr vanligvis regn. Denne lørdagen var i så måte et unntak – det var opphold, men mye vann og fuktighet ellers. Det er likevel grunn til å være fornøyd med både vær og forholdene ellers når det er mulig å komme seg til topps på Bynuten. Den er ikke mer enn 671 meter over havet. Høyt nok til at temperaturen er en god del lavere enn lengre nede. For egen del har det ikke blitt så mange desemberturer til denne toppen. Det har blitt mange turer lengre ute mot havet, hvor is og snø ikke ødelegger. Værmeldingen var raus med godord – sol og lite vind. Ville det være andre på tur denne lørdagen? På parkeringsplassen var det en bil – utenom min. Og sporene etter en person, som ikke gikk mot Bynuten. Da jeg var kommet et lite stykke opp i bakken, kom det en bil til. To personer som ville på tur. Jeg lurte på når de ville ta meg igjen – det virket som de gikk litt fortere enn meg. Det fikk meg til å tenke på hvordan ting skifter. I yngre år – før 65 – tenkte jeg som oftest på når og hvor jeg ville ta igjen folk. Nå blir det mer om noen vil ta igjen meg….. Det gikk ikke lett oppover bakkene. Tungt… Det kan jo være at alle turene i lavlandet har gjort bakkene tyngre. Det tok antakelig litt lengre tid enn vanlig. Noe skyldes forholdene. Det var sleipt og glatt. Det var ikke hold i noe som helst. Steinene var svinglatte. Det var ikke hold i sorpa overhodet. Det gikk sent. Jeg kunne se paret bak. De holdt omtrent samme fart som meg. Omtrent halvveis ble de borte – antakelig en liten pause. Jeg fortsatte mot toppen. Inn i tåka. Enkelte plasser var sikten ned mot 30 meter, og det er tett tåke. Det var ikke mye å se på toppen. Det ble ingen lang stopp, jeg drakk saft og snudde. Et stykke nedover, kom paret imot. De ville ta rundturen. Jeg mente det ville være litt vanskelig, det skal ikke mye til før de er ute av stien, og i tåke kan det bety mange timer ekstra. Jeg tror de tok samme vei som meg – rett ned. Jeg gikk og lurte på om det ville komme noen imot. Det var ingen andre på tur, men helt nede ved parkeringsplassen var det et par som startet. Jeg lurte på om jeg skulle spørre om de hadde med lykt, men lot være. Jeg burde muligens ha snakket med paret – det viste seg å være utlendinger. Det er ikke helt sikkert de helt er vant med tidlig mørke.Les hele artikkelen
    1 poeng
  28. Hvis du ønsker deg en jakke som er både vanntett og pustende under alle forhold så tror jeg du blir nødt til å finne den opp selv. Jeg hadde fysikk på skolen og i følge det jeg lærte der så er denne kombinasjonen bort i mot umulig. Kanskje du får det til å funke i et laboratorie, men ute i naturen med kald vind utenpå og varm kropp inne i jakken så blir det ikke mye pusting.Den eneste forskjellen jeg har erfart mellom en 100% tett regnfrakk og en pustende skalljakke er at når det slutter å regne og jakken tørker på utsiden så vil kondensen på innsiden av skalljakken gradvis forsvinne mens regnfrakken vil holde kondensen inne uten at den tørker. Jeg har flere skalljakker og ytterpunktene er en dyr jakke fra Arcteryx og en billig fra Varde, men den eneste forskjellen jeg har merket er passformen og komforten. Jakken fra Varde er kanskje litt mer kantete og stiv enn den fra Arcteryx, men så har den til gjengjeld flere lommer. Hetta til Arcteryx er bedre enn den på jakken fra Varde, men vind og vann stoppes like bra av begge to. Den mest behagelige jakken er en Dermisax jakke fra Bergans. Den er veldig behagelig å ha på, men den har et tynt nettingfór som blir vått av kondens og som holder litt for godt på vannet. Den må tas av og vrenges for at den skal tørke ute. Med riktig under- og mellombekledning så tror jeg ikke det spiller noen rolle om du har en dyr eller en billig skalljakke, men du vil sannsynligvis ikke finne mange som har betalt flere tusen kroner for en skalljakke som vil innrømme det.
    1 poeng
  29. Har kjøpt store mengder stoff og brukerutstyr fra www.makeyourgear.com og www.ripstopbytheroll.com i det siste. Har jeg et stoffproblem?
    1 poeng
  30. Personlig har søsken, nieser og nevøer begynt å kalle meg Tante Monsen, hvilket er et kallenavn jeg er veldig fornøyd med
    1 poeng
  31. I en fjern fortid, så lenge siden at mye er glemt, var bestyrerinnen, Arild og jeg på fjelltur i Jotunheimen. Turen gikk fra (Gjendesheim) Memurubu til Glitterheim videre til Spiterstulen, og sist – Leirvassbu. Helt ordinært, og med både bra og dårlig vær. Vi så reinsdyr ved Russvann, og var temmelig alene mellom Spiterstulen og Leirvassbu, i sludd og regn. Midt i juli, så vidt jeg husker. Sekkene vi hadde var Bergans 40-50 liter med ramme. En stor forbedring frem for de gamle sekkene med A-meis. Regntøy og nikkers var den gang det vanlige. Skotøyet kan jeg ikke huske hva var, men mener det var noen billige greier… Uansett en fin tur. (Grunn til minnene er at jeg skanner gamle bilder, og det dukket opp bilder fra turen. Og muligens har andre også interesse av å se bilder fra en tur som gikk for 45 år siden.)
    1 poeng
  32. For å bøte på manglende funksjonalitet for å skrive ut flere kart på en gang har jeg laget et Excel regneark som lager linker til mange sammenhengende kart. Jeg tar ikke noe ansvar for eventuelle feil eller mangler og en må selv sjekke at en har med riktige kart. Jeg har ikke testet alle mulige kombinasjoner så gjør litt QC før du bruker det. Arket genererer linker basert på URL spesifikasjonene fra @Torstein Ingebrigtsen Bø. Legg inn ønskede parametere etter URL spesifikasjonen i tråden her og UTM koordinatet i hele meter til ønsket NORD ØST hjørne av kartbunken og ønsket overlapp i mm så genererers det tilhørende linker til kart med overlapp vest og sør av koordinatet du la inn. Jeg har bare implementert det jeg trengte selv. Siden @Torstein Ingebrigtsen Bø har brukt øst og nord koordinatet til arket som referanse har jeg bare laget kart vestover og sørover for koordinatet siden jeg skulle gå sør vestover også. Feel free til å modifisere excel arket og forbedre så lenge dere deler vidre __________________ EXCEL FIL: kartgenerator3.xlsx __________________
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.