Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 20. mars 2014 i alle områder

  1. Ønsket om å ha det stille på fjellet er høyst subjektivt. Jeg vil helst ha det stille. Det at jeg er stille affiserer ingen, men det at andre bråker affiserer meg. Det er da vel hårreisende urettferdig? En idiot er vel problematisk uansett hvor det skulle være.
  2. Hei utemannen! Meg bekjent har vi materiale for 8 prøvekommuner. Erfaringene er blandet. Igjen, hvorfor ikke ta hensyn til ALLE parter og utvide forsøksorningen til 40 kommuner slik planlagt opprinnelig? Det er over en firedobling av forsøket. Hvorfor denne arrogante stillheten fra rådende styresmakter når vi igjen og igjen spør om dette? "Det ordner seg"-retorikken har ikke jeg nerver til å være med på.
  3. Først poster du et avisinnlegg om Alta. "Men du må gjerne bare fortsette rallinga her, at det ikke er store diskusjonen i tråden her lenger henger sammen med at slike som deg er lite interessant å diskutere med." -Sier du. "Og noen lar seg fortatt forbløffe over at folk flest ikke gidder engasjere seg i denne diskusjonen når slikt tull er bidragene?" -Konkluderer du. Jeg synes du bedriver kverulering og debattering med samme retorikk jeg ser hos enkelte politikere. Du kommer med et innlegg. Innlegget besvares og motargumenteres. Du kommer ikke med replikk. Så kommer du med et nytt innlegg, eventuelt repetererer du det du tidligere har sagt. Til slutt krydrer du det med ullen arroganse som sitert over. -Hvordan vet du at motstanden mot bruk av skuter er marginal? Er det gjort en folkemåling? Er befolkningen i disse 108 kommunene representative? Er det for lite dekning i media? -Hvorfor mener du det er korrekt at en prøveordning fra 8 kommuner, hvorav grunneiere i flere av disse, samt befolkning, har klaget på ordningen, skal utvides til å gjelde alle kommuner som søker? Fordi jo høyere "n" er jo bedre blir "forskningen"? Fordi du egentlig ikke bryr deg så mye? Hva er egentlig poenget med en søknad til en ordning hvis man vet at svaret er "ja" ? -Igjen, hvor er det overveldende flertallet du insinuerer ved å kalle oss i mindretall? Er det en slutning du drar fra flere faktorer du selv har notert deg bak øret? Jeg skulle gjerne hatt en folkeopinion, nasjonalt, og ikke noe løst basert på et DNT-opprop, folketall i bygdene, eller en VG-Nett måling. Dessverre har vi ikke det. Vi har Tine Sundtoft og Siv Jensen som i vakker tone forteller oss at kommunene må da få lov til å forvalte slik selv. Og om jeg så var den eneste i Norge som var imot den nye ordningen, hvorfor i all verden gjør det mine meninger mindre valide? Det du til sist sier om kontrollene i Telemark viser hvor lite innsikt du faktisk har i realitetene her. Det ble kontrollert 26 (!!!) skutere på en HEL HELG. Hvor stor prosentandel tror dere dette var av skutere i aktivitet denne helgen? Snarere en promille? "Var ikke så mye å plukke på ang adferd i Vinje", konkluderer du. Igjen forteller det oss øvrige her at du ikke har satt deg veldig godt inn i saken. Vi har ikke noen tall i forhold til hvem som er faktiske brukere av dette løypenettet kontra hvor mange som faktisk har skuter og bruker den til "alt annet". Det er svært få som er interessert i løypene. Det bekreftes ved at politiet kun klarer å kontrollere 26 skutere på en stor-kontroll i Vest-Telemark. Og da kontrollerer du førerkort, registrering etc. Hvordan hjelper det oss i forhold til bajasen som kjører utenfor løypene? At onkel politi kontrollerer de som kjører I løypene? Også hele 26 stykker da, gitt. Skjønner godt at du er imponert over det, Eirik (ironi, se den). En bekjent av meg i Vinje noterte over 10 skutere den lørdagen som kjørte opp forbi huset hans og kosa seg med "frikjøring" hele dagen, i skog og på snaufjellet. Jeg lar resten av mitt innlegg være et sitat fra han : "Det var sikkert kjempeartig for dei, men det er desse som burde blitt tatt. Det er vel desse som etterkvart tar over skuterlobbieringa om 10-års tid også. Og då kan du vedde på at det blir krav om meir enn løyper, då blir det område for frikøyring... Det er tross alt det dei fleste skuterane som blir solgt no er lagd for..." Til dere andre i tråden: http://www.vinje.kommune.no/~/media/Vinje/Dokumenter/OPU/Motorferdsel/Planprogram%20motorferdsel.ashx -er linken til planarbeidet for ny skuterordning. Jeg synes den har et par positive moment. Bare å komme med høringsinnlegg!
  4. Argumentene pulveriseres ikke, men hvor mange ganger skal jeg gidde å gjenta meg selv? Diskusjonen har blitt til en enveismessing og ingen diskusjon. Ingen av oss vet hvordan dette blir. Vi kan bare synse. Mange her i tråden skriver de vet hvordan det kommer til å bli. Ikke hvordan de tror det blir.... Kanskje de jobber som spåmenn? Snart vår og skuterkjøringen (mye ulovlig) går mot hell her i kommunen. Heller ikke denne vinteren har jeg sett oppslag om klager på støy, ødelegging av skiløyper, jaging av dyr, ulykker, forsøppling eller annen sjenanse. Her i kommunen kjøres det mye, men det plager ikke motstanderene. Derfor mener jeg følgende: Lovlige skuterløyper vil ikke føre til en enorm vekst i skutertrafikken, men det vil samle mye av den ulovlige kjøringen til lovlige områder. Det var nok siste ord fra meg i denne alt for lange og kjedelige tråden.
  5. Virkelig...? Og noen lar seg fortatt forbløffe over at folk flest ikke gidder engasjere seg i denne diskusjonen når slikt tull er bidragene? Motstanden mot økte muligheter for bruk av scooter er marginal, og motargumentene er til tider så lite i kontakt med realiteten at mye blir overhørt som støy som gjør at debatten blir ufokusert. Synd for de som er imot, men når det saklige ikke får en bedre plass i engasjementet så blir alt som kommuniseres overhørt. Med et såpass overveldende mindretall som motstanderne er i så hjelper det lite at dere fortsetter "debatten" med tulleutsagn som feks "støyen er hørbar i mange kilometers omkrets", "det vil ikke finnes et uberørt område for skigåing" osv osv.... Gå vekk fra ekstremitetene, så kanskje dere kan bli hørt og få vært med og bidra til viktige punkter og bli hørt på saker som kanskje ikke er godt nok belyst. Bare siste uka så har det vært fire store kontroller med utmarksferdselen kun i Telemark. Var ikke så mye å plukke på ang adferd i Vinje feks.. Nei, dere får leke videre med store ord her, jeg ser ingen vitis i å fortsette polemikken.
  6. OK-knapp : "Alt er OK" Custom-knapp : "Vi gir opp. Ønsker henting ved nærmeste vei til denne posisjonen." - Denne er den som varierer mest. Hjelp-knapp: "Vi har vanskeligheter men er ikke i livsfare, og trenger assistanse hvor vi er nå." SOS: Denne har ingen egen melding. Avtalen er at trykkes det på denne så står det om liv og at vi trenger umiddelbar redning. På mange måter kan det være vanskelig å skille på Hjelp og SOS i Norge. Man kontakter uansett politi/redningssentral så vi har prøvd å sette skillet i hvor alvorlig man trenger hjelp. Min far har allerede måttet bruke Hjelp knappen en gang og det var godt å vite at det bare var middels alvorlig.
  7. Backup på backup baller fort på seg. Man skal ikke miste teltet, pulken eller fyrstikkene. Det unngår man ved å være forsiktig.
  8. Uklokt kikut... Du sier jeg ikke har oversikten om kontrollene som du refererer til, men det ser ut til at du kun støtter deg på den ene artikkelen i TA om dette og støtter deg kun på den. Kan hende du ikke har så god tilgang til fakta rundt alt dette likevel? Og du påstår jeg ikke kommer med replikker. Vel, det er jo som sagt en stund siden jeg gjorde det. Grunnen har jeg tydelig forklart i de siste innleggene. Motargumenter eller også motbevis mot tullete påstander og utsagn ser ikke ut som har festet seg. Altså et enveisløp. Det debatteres kun med fanatisk overbevisning, lite med hold i realitetene. At hvem som helst kan bli med i et forsøksprosjekt er en skandale? Nei, det er fortsatt kun et forsøk. Argumentet om at det ikke kan reverseres er også beviselig feil, forbudet mot scooter slik det er nå er kun et par årtier gammelt. Det gikk fint å innføre det da, og det er ennå ikke snakk om å oppheve det. Vent og se hva forsøksperioden vil vise. Men for all del, det er fortsatt lov også i mine øyne å ha en sunn skepsis. En slik skepsis resulterte feks i at vi byttet ut ledelsen i landet sist høst. Forrige ledelsen ville ha forsøk i 40 kommuner. Gikk grensen for det akseptable akkurat der, eller er det noe annet som ligger under ettersom det skrikes høyt og blindt nå? Så nei, videre replikker eller innspill er nok dødfødt fremover også. men hvem vet, kanskje det kommer en saklig tilnærming etterhvert her inne? Saken diskuteres jo ikke akkurat av majoriteten av de engasjerte i landet her heller, så den brede og gode debatten er vanskelig å få til her.
  9. Da ble det en etrex 20, virker som er super gps for mitt bruk, spurte masse i butikken og ble enda klokere
  10. Leveringsproblemer de har hadd kan muligens også forklares med det økonomiske ser jeg. De sitter med utestående leverandørgjeld på 3.5mill. Da kan det være at leverandører ikke vil sende de varer uten at det blir forskuddsbetalt. Om da bedriften alt har solgt varene til kunder og mottatt betaling, så sliter de jo litt med levering når de ikke har midlene til å bestille varer.
  11. Jeg tror det kan være lurt å oppbevare reserveting på et annet sted enn originaltingen. F. eks. en fyrstikkeske i pulken og i sekken. Reservehodelykt i pulk og original i sekken, osv. Normalt på sommerturer fordeler vi fyrstikker over 2 personer.
  12. Jeg har på det meste hatt med to 0,6L og en 1L flaske. Jeg har de stående i en plastboks bak i pulken. Plastboksen inneholder primus, primusunderlag og gryte også. Oppå plastboksen legger jeg fjellduken.
  13. Har padlet litt på Hvaler i Ally, da med en 25L vanndunk foran som tyngde for å slippe vinden ta for mye tak, og for å skylle kano for saltvann etter bruk. Å padle i åpent farvann med Ally er ikke å anbefale etter min og mange andres erfaring. Men holder du deg innaskjærs har du mye spennende å padle i på Hvaler.
  14. Jeg har selv Bergans Alpinist 110L og er superfornøy. Meget behagelig å ha på, og du kan bære tungt med den. Mange gode løsninger. Den eneste som er "negativ" er at den veier 4,2kg
  15. Et problem kan være at produktet du kjøper har originalemballasje med et gitt volum. Når denne varen pakkes så plukker selgeren bare en eske som passer og denne kan i mange tilfeller være så "over size" at fraktkostnadene hos JetCarrier nesten fordobles på grunn av volumet. Da kan det fort bli dyrt. Men å handle brukt på eBay fra privatpersoner i utlandet har jeg god erfaring med. Da kan tingene sendes som gave og da blir det mye billigere.
  16. Det svarer seg som regel ikke å kjøpe billige ting fra utlandet. Fortolling og moms spiser fort opp gevinsten. Et eksempel: Jeg bestilte litt sykkelutstyr fra Chain Reaction i UK. Tingene var på tilbud og skulle ha kostet kr. 824,- Nå var prisen kr. 451,50 Altså en besparelse på kr. 372,50 Gratis frakt. Ved ankomst Norge hadde posten plusset på kr. 248,- for fortolling og moms, noe som reduserte besparelsen til kr. 124,50 Hadde det vert varer for noen tusen kroner så ville fortollingsgebyret til posten sannsynligvis vært det samme men momsen ville ha vert noe mer. Det skal være en god del billigere å handle i utlandet før det lønner seg når man plusser på frakt, fortolling og moms.
  17. Skulle ikke se noen grunn til at det ikke skulle være mulig. Du får sende en mail til Ron hos MLD og spørre, han gjør jo tilpasset arbeid så det er helt sikkert mulig å få det dersom det er funksjonelt mulig. Når jeg tenker på det, mulig det vil ødelegge strekken i stoffet hvis man effektivt sett lager hull i det. Støttes! Evt, får jeg jo ta meg en tur selv.
  18. Nei, Moskus er jo ikke tamme og oppsøker folk og dyr på den måten. Så lenge man holder seg unna dem, så er de jo helt greie
  19. Det er mulig det går fint uten. Kan du ikke bare ta deg en tur over vidda?
  20. Nissan X-trail 2002 mod, nå skal det bli plass til turutstyret + ikke så gal fremkommelighet heller
  21. Hei @brage! Fortsett med å publisere relevant stoff her i tråden. Det leses, selv om ikke alt nødvendigvis kommenteres. At det ikke er store diskusjonen i tråden her lenger henger nok sammen med at scooterfanatikernes argumentasjon pulveriseres...every time.
  22. Siste ankomne mail fra Arc'teryx. 2014 Alpine Academy – you’re invited Så heldig jeg er da som blir invitert til Chamonix - Mont Blanc av Arc'teryx. Ja ja, nå er ikke jeg så ivrig på klatring, og så var jo ikke dette en invitasjon til Chamonix, men en mulighet til å bli trukket ut blant Gud vet hvor mange, men kanskje noen andre kan ha interesse av å prøve seg. http://arcteryxacademy.com/?CID=625456&Email=Alpine_Academy_Inform_English&LKNM=cta-event-info&RID=13474166 http://onlineforms.arcteryx.com/crm.aspx?event=61
  23. Hei Jeg husker heller ikke sau på Dovrefjell, men det finnes noen meget store "sau", moskus, som absolutt heller ikke liker hunde. Med hund bør sikkerhetsavstand til moskus være større enn vanlig. Hilsen Elgen
  24. Hei "Eirik78" ! Jeg syns du er temmelig selektiv i valget av eksempler når du vil forsvare det frislippet som de blåblå har lagt opp til. Jeg stoler mer på mine egne erfaringer fra Finnmark og svensk Lappland og de beretningene fra bla Vinje kommune her i landet som er detaljert beskrevet og dokumentert med bilder lenger opp i denne tråden. Beretningene du kommer med er tydelig preget av personlige og økonomiske interesser som , etter mitt skjønn, ikke kan legges til grunn for en generell ordning for "folk flest" for å bruke et uttrykk fra de blåblås eget vokabular. Brage
  25. Støtter forslaget til Fenriken. Skulle dere ønske å gå hele som en sammenhengende tur er forslaget til Johan2000 bra og da unngår du hengebrua over Blåtjønnåe som Lars M nevner. Dere må istedet over hengebru over Tjønnholåe, men den er ikke så luftig som Blåtjønnåe. jeg syns dog det virker å være en vel drøy tur på tiden dere har til rådighet. Sekkene blir tunge og terrenget er tungt. Tror jeg ville tatt dette som foreslått av Fenriken, Spiterstulen som første stoppested for deretter å kjøre til Gjendesheim. Da kan du velge om du vil ta båt som start på Besseggen, eller som en hyggelig avslutning. Har dere ekstra tid er jo et godt alternativ å gå begge veier, den ene langs vannet den andre over eggen. Her er en filmsnutt fra en turen en arbeidskollega og jeg hadde i området og den viser litt av hengebruene det er snakk om. Uansett ønsker dere god tur i et fantastisk fjellområde.
  26. Hei "Kikut" ! Jeg er helt enig i din betraktninger. Norge er et langstrakt land. Vi må alle innse at det som passer i Finnmark og Nord Troms og i andre grissgrendte strøk og i svensk Lappland ikke passer særlig godt i f.eks. Vinje kommune i Telemark med relativt korte avstander til nærliggende byer og andre tettbygde strøk. Brage
  27. Ringer du turistbyråsjefen i Piteå vil vel ikkje vedkomande svare at eit av tilboda deira er noko herk? Konstaterer også at Ole Steinar Østlyngen vil skape noko unikt i Alta som ingen andre har ved å kopiere Piteå...
  28. Kjøp den nye toppturguiden til Sogn, der står alt, og det er i tillegg bedre beskrivelser og bilder.
  29. Dette kan vel forsåvidt også sees som en indikasjon på hva som vil skje om forslaget fører til mye problematisk kjøring... om scooterkjørerne ikke klarer å oppføre seg vil grunneierne benytte seg av sin rett til å nekte kjøring, og dermed forsvinner muligheten for kjøring. De færreste grunneiere vil godta gjentatt hærverk på trær o.l.
  30. Fikk kjøpt meg en vakumpakker i dag (fra meg til meg...). Utrolig hvor mye mindre plass ting tar når man fjerner all luft. Selv sørlandschipsen fikk seg en runde i passelige porsjonsposer. Litt ekstra smuler får man tåle for å få plass til dobbelt så mye chips på tur
  31. Hvis den brenner urent eller soter, er det mulig du har kjøpt motorsagbensin? Det er alkylatbensin blandet med olje og skal helst ikke i primusen. Jeg bruker den fra Felleskjøpet, koster omtrent kr 150 for 4-liters kanne. Kjøp såkalt ren Alkylatbensin "4-takt" eller noe sånt (tror det står på kannen).
  32. Parafinskyen under forvarming skyldes den lille dråpen som står mellom ventilen og dysa. Gule flammer på 111C er et kjendt fenomen. Prøv å tømme tanken, skyll den godt i sprit, fyll opp med tennveske, og fyr den en times tid. Tennveske er reinere parafin, med litt lavere fordampningspunkt enn lampeolje,parafin,fritidsparafin etc. Er du ikke fornøyd med dette resultatet, skyll tanken i 4takts miljøbensin, tank opp med 4takts miljøbensin og bruk dette som drivstoff. Reinere enn dette får du ikke 111C til å brenne.
  33. Trangia brenselflaske er helt genialt. Helletuten er presis når du slår brensel i trykktanker for brennere og holder seg helt tett i årevis uten vedlikehold. Anbefales varmt til oppbevaring av både parafin, bensin og sprit. De gamle Trangiaflaskene har samme gjengedimensjon som trykktankene. Men, av bitter, personlig erfaring må jeg rope advarsler mot flasken brukt som trykktank. På en tur for et par år siden monterte jeg novapumpen min i gjengene til Trangiaflasken. Dette går så bra at man skulle tro at løsningen var tilpasset fra fabrikk. Så kjørte jeg på med trykk for å brenne parafin på Optimus Nova. Jeg visste at dette ikke var helt ideelt, men måtte fordi trykktanken var blitt borte på turen. Parafin krever mye høyere trykk enn bensin. Dette tålte ikke gjengene. Lekkasjen ble ikke oppdaget før brenneren var tent. Stygge flammer. Det ble brann! Hadde dette vært bensin, tør jeg ikke tenke på hva som kunne ha skjedd. Heldigvis skjedde ulykken utendørs. Derfor; Kjøp Trangiaflaske og bruk den til hva den er laget for!
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.