HegeJohnsen Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 Fra sist søndag i Estenstadmarka (nærmarka mi). Overraskende bra skiføre i de høyeste delene av marka, men som bildet viser har tiningen begynt, så det varer vel ikke lenge før det er søkkvåt myr her. 7
+Hammer Skrevet 8. april 2016 Skrevet 8. april 2016 3 timer siden, HegeJohnsen skrev: Fra sist søndag i Estenstadmarka (nærmarka mi). Overraskende bra skiføre i de høyeste delene av marka, men som bildet viser har tiningen begynt, så det varer vel ikke lenge før det er søkkvåt myr her. pokker å da. hadde håpet det virkelig har begynt å tine godt opp i der.
Populært innlegg a_aa Skrevet 8. april 2016 Populært innlegg Skrevet 8. april 2016 Har vært sofakjær og tiltaksløs en ukes tid, så i dag bestemte jeg meg for å lure meg med på tur med avansert lokkemiddel - en god medbrakt "fredagskaffe" på boks i ettermiddagssolen: Er ikke sikker på om det var jeg som lurte meg eller omvendt, men det spiller liten rolle - turen var fin uansett 10
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 8. april 2016 Populært innlegg Skrevet 8. april 2016 Fredagstur til Fitjanuten i Gjesdal kommune 12
HegeJohnsen Skrevet 9. april 2016 Skrevet 9. april 2016 Den 8. april 2016 at 19.26, Hammer skrev: pokker å da. hadde håpet det virkelig har begynt å tine godt opp i der. Går nok fort nå som det har begynt å tine, så fatt mot 1
Populært innlegg HegeJohnsen Skrevet 9. april 2016 Populært innlegg Skrevet 9. april 2016 Nydelig dag på fjellet. Endelig kom "påskeværet" til Midt-Norge 12
Populært innlegg Jørn Skrevet 10. april 2016 Populært innlegg Skrevet 10. april 2016 En tredagers på Hardangervidda, fra Solheimstulen til Rauhellern og tilbake. Tynt med snø i starten, men fortsatt gode forhold innpå vidda, mer snø jo lengre vest man kommer. 16
Populært innlegg fumigatus Skrevet 10. april 2016 Populært innlegg Skrevet 10. april 2016 (endret) På leit etter leik. Og på en slags jomfrutur med truger. Nå har jeg gått på truger før. Av typen snurret-sammen-kvister-med-reimer typen. Det er noen år siden. Men nå var jeg veldig sugen på en tur til skogs, og kjøpte et par moderne truger på impuls. Jeg tenkte å ta en tur for å sjekke hva som skjer i skogsfugl-verden. Det er litt tidlig, men det nærmer seg leik. Trugene var fine de. Veien inn vil jeg bare beskrive som blytung, men det hadde sikker vært tyngre uten truger. Totalt råtten snø, sank ned 20-30 cm, måtte løfte beina for hvert skritt og blei etterhvert skikkelig sur. Men det var andre som også hadde satt spor etter seg Jeg fant ingen sikre spor etter storfugl-leik. Det er det jeg leter etter. Men jeg fant mange spor etter storfugl, på kryss og tvers over et lite tjern, langs kanten og på tilgrensende myrdrag. Sannsynligvis er det litt for tidlig, men jeg satte opp et viltkamera, så det blir spennende å se om jeg kan få tatt bilde av troll-tiuren. Målet for turen er verdt litt slit Orrfugl trenger jeg ikke å lete etter. Når jeg sitter ute på trappa eller i hytteveggen på kvelden, er det som om lufta vibrerer. Det sitter orrfugl å spiller på nesten alle kollen rundt koia, jeg trenger ikke å se dem, de er veldig tilstedeværende. Koia har forresten alle fasiliteter, så det er nesten et for lettvint friliftsliv. Jeg var redd jeg måtte bytte ut vedovnen, det ble så røykfylt når jeg fyrte. Men jeg hadde vett nok til å feie pipa før jeg bestemte meg, og den var tett som en potte. Gammal pipe i tjukke jernrør som "flakruster" på innsiden. Jeg tok ut sikkert 1/2 kg. Nå funker det helt perfekt, og det er jo noe eget med eldgamle, sprukne vedover og sprakete furuved. På hjemturen i dag fikk jeg en annen opplevelse med truger. Kuldegrader i natt ble til bærende skare i morges. Kjempefin "rusletur" hjem. Akkurat slik jeg innbilte meg en tur med truger skulle være. Endret 10. april 2016 av fumigatus 15
Populært innlegg +Bjarne H.S. Skrevet 10. april 2016 Populært innlegg Skrevet 10. april 2016 Tilbake etter et finfint døgn i Sveio, Hordaland, med telt og kano! 14
Populært innlegg a_aa Skrevet 10. april 2016 Populært innlegg Skrevet 10. april 2016 Målet om ett dusin turer "Over vidden" i 2016 ble litt glemt i mars, gitt - siste tur var 28 februar, med snø og sol over tåkehavet. Når jeg er kommet godt ut i april, er det virkelig på tide å ta tur nr 3 - spesielt når vårværet var så flott som i dag. Morgensolen jagde nattefrosten bort i god tid før jeg startet sånn i 10-tiden. Her er fra Rundemanen med Bergen gjemt bak fjellene (dette omtrent samme utsnitt som første bildet fra forrige tur - da var det vinter ennå): Hadde glemt å hive broddene i sekken, og var litt bekymret for om det skulle være mye is i nord- og østhellinger - men det var en unødig bekymring. Lite is, litt halvråtten snø som likevel hadde nok bæring til å være lett å gå på etter nattens kuldegrader. Sånn var de fleste myrhull også, men jeg merket at man sank lengre ned jo lenger ut på dagen solvarmen fikk virke. Holdt jevn og grei fart til jeg kom til Menneskerettighetsvarden på Storhaugen, da ble det en litt lengre pause med kaffe og mat. Når jeg fyrer opp "PirateBugen" stappet med vertikale 10cm korte vedpinner, tar det en drøy halvtime før den har laget aske av dem, så pausen blir fort tre kvarter alt i alt: God og mett ruslet jeg videre fra Storhaugen - da valgte jeg å gå et godt stykke vest for den trafikkerte hovedstien - jeg fulgte mer eller mindre fareskiltene langs vestkanten av hengene ned mot Svartediket. Litt bratte kanter og snøfonner å passere hist og pist, men det gikk greit. Skomakervatnet har også begynt å gi slipp på isen: Vel fremme ved Ulriken, måtte jeg knipse et bilde av en paraglider som lekte seg over Ulriksbanen: Three down, nine to go! Skikkelig fine turer så langt 17
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 10. april 2016 Populært innlegg Skrevet 10. april 2016 Søndagstur til Brusaknuten og Karten, fin rundtur på ca 9 km på Jæren 13
Gittiamo Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Innimellom trenger man ikke mer enn en fjellknaus og et utsiktspunkt slik at man kan rope et rungende hurra til våren. Idag fikk Stensparken duge. 7
Populært innlegg Elisabethsk Skrevet 10. april 2016 Populært innlegg Skrevet 10. april 2016 (endret) Føler meg fryktelig lite oppfinnsom for tida, men tok med ungene på skitur innover Sjusjøen i dag. Men så er det nå en fint tur å starte med - littegranne nedoverbakker bortover og oppover hjemover, men ikke så bratt at det går helt i stå for ungene. Masse plasser å raste på. Og når vi går litt utpå ettermiddagen er det nesten folketomt, og i tillegg har vi fått med oss to flotte solnedganger. I går ble det impulstur med bare litt sjokolade og vann med på turen. Og litt for lite klær, så rastene ble få og korte. I dag ble turen planlagt litt mer nøye. Bursdagsfeiring betød sen tur igjen, men med god tid til å pakke og være klar med en gang bursdagen var over. Målet var samme tur og sted som i går, men med mer klær, mer proviant, stormkjøkken og pølser og varmt vann og te/kakao/kaffe. Når man er 7 år hender det at motivasjonen sånn plutselig tar stopp. Eller heldigvis bare pause her. Finn en feil.. Gassbrenneren lå jo igjen på kjøkkenbordet. Så mye for å ha planlagt (nesten) alt annet.. (lompeboksen var jo også så godt som tom viste det seg da vi kom hjem). Men med nok nøtter og sjokolade i sekken ble man jo mett likevel. Og ungee var storfornøyde! Turning/dansing i løypa. Så fint å ha den nesten for seg selv. Endret 10. april 2016 av Elisabethsk 18
Venator Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Herlig topptur på Snota i Trollheimen i dag! Tindrende solskinn hele dagen og vindstille. Det er lenge siden det har vært så fine snøforhold helt til topps. Fantastisk fott pudderføre for en fossil telemarkentusiast blant alle med siste nytt i randoneeutstyr. 1
+Miamaria Skrevet 10. april 2016 Skrevet 10. april 2016 Har vært på en liten tur her også. De større turene uteblir for tiden, jeg kommer meg liksom ikke av gårde på noe skikkelig. Jaja, motivasjon går litt i bølger antar jeg. I dag ble det i hvert fall tur med selskap av tre damer til, trivelig var det. En post i 10 på skjæret fikk vi oss også. Resten av turen finner du i bloggen HER. 7
awesomevicc Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 14 timer siden, Elisabethsk skrev: Fantastisk bilde 5
Tor-Erik-L-77 Skrevet 11. april 2016 Skrevet 11. april 2016 Perfekt bilde - he he Alle med unger på tur har vært der endel ganger! 2
runens Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Med Fatbike fra Haugastøl til Finse langs deler av Rallarvegen, siden snøskutere kjører egen stikkaløype. 8
HegeJohnsen Skrevet 12. april 2016 Skrevet 12. april 2016 Drømmehelg på hytta sist helga. Påskeværet kom til slutt Skiturer både lørdag og søndag bragte med seg mine første topper på ski. Ikke akkurat verdens bratteste eller høyeste topper, men samma det vel. Topp er topp, og jeg kom dit pr ski . hvilket jeg en gang sa var heeeeeelt uaktuelt 7
Populært innlegg +Espen Ørud Skrevet 12. april 2016 Populært innlegg Skrevet 12. april 2016 (endret) Klart du kan! Kompis har en kone som ikke hadde gått på ski før for 6 mnd siden. I vinter har man øvet litt og når man begynner å beherske balansen så er det klart man også kan være med på litt lengre tur for vintertelting!! Så da ble det på tide med første innføring i fjell-livets gleder. Vekslende vær og litt lang skitur la ingen demper på turgleden så da er det bare å øve litt til så skal vi nok få lagt ut på noen enda lengre ekspedisjoner. Men det må trolig vente til neste år da våren har begynt å komme lovlig tidlig i Finnmark i år. Tiningen hadde kommet omtrent like langt nå som ved 17. mai-turen til samme sted for noen år siden så om det fortsetter sånn så går det fort mot sommerføre.... Min egen bagasje som også inneholder litt fellesutstyr som telt, en ekstra lånebortsovepose, kjøkkenutstyret osv... Å rydde i kjøkkenavdelingen har aldri vært min styrke. Verken på tur eller hjemme ;-) Utsikten det meste av helgen... Jiiiiha - her er læringskurven bratt! Fargerikt fellesskap på vidda... Litt disens om hvem som fikk størst og mest er ikke uvanlig på tur.... Om du ønsker en solid snøbyge så er det bare å spre ut bagasjen. Det er like effektivt som å henge ut klesvasken om du vil ha regn! Helsport Svea 4 Camp er en romslig bolig for vinterfjellet.. Her har vi krysset på snebro så sent som i midten av mai, så i år kan det ligge an til tidlig vår... Endret 12. april 2016 av Espen Ørud 15
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 12. april 2016 Populært innlegg Skrevet 12. april 2016 Tenkte jeg endelig skulle sjekke ut jakthytta på Steinsland som står åpen og kan brukes av folk. Den ligger lagelig til mellom hjem og hytte, og tenker å overnatte der når jeg en dag skal gå min planlagte "Hus til hytte"-ekspedisjon (det er ingen ekspedisjon, sånn FYI). Iallefall, etter 4 km fant jeg den der den skulle ligge og hadde en sjokoladepause i solen. Også gikk jeg hjemover igjen! Det hadde jo egenegentlig vært helt perfekt om jeg hadde tatt med en primus og mekket noe lett mat og spist kveldsmaten ute. Men jeg har ikke en primus. Ikke sånn oransje turmat heller. Kanskje til ekspedisjonen min! Gleder meg til alt dette blir grønt og frodig!  12
Populært innlegg SRM Skrevet 14. april 2016 Populært innlegg Skrevet 14. april 2016 Akkurat tilbake fra ei lita uke i Flensmarka 18
Populært innlegg awesomevicc Skrevet 15. april 2016 Populært innlegg Skrevet 15. april 2016 Solliknuten ca 613 moh Siden jeg kjøpte meg Biltema-primus igår, så hadde jeg lyst å teste den idag. Gikk tidlig fra jobb, tok med meg hunden til foreldrene mine, pakka en sekk og gikk på tur. Ble en rundtur innom Solliknuten, totalt ca 11 km. Var ganske grått store deler av turen og ikke en sjel å se (utenom to ender...). Også var det primusen da. Fikk liv i den (hadde testet hjemme uten noe i kjelen da), stekte løk og sopp og pølser, på med hakkede tomater og Creme Fraiche, og potetmos ved siden av. Og en boks Solo. Helt perfekt. Og så fort det gikk! Herlig med middag ute! Også et til utsiktsbilde og hundebilde: 12
runens Skrevet 16. april 2016 Skrevet 16. april 2016 (endret) Igår: Nerskogen - Jøldalshytta t/r med Fatbike. Ukas andre nydelige sykkeltur i fjellet! Best sykkelføre mellom 650-900moh. Endret 16. april 2016 av runens 8
Populært innlegg a_aa Skrevet 16. april 2016 Populært innlegg Skrevet 16. april 2016 Noen ganger ... Noen ganger blir leverposteien med skorpe på igjen i kjøleskapet hjemme, og regnet som kan lage kaosgrøt av loffen holder seg borte. Loffen også. Istedet blir det blir det sol og flammer og baconpløser og havrelomper og ketchup og sennep. Noen ganger er det all right. Noen ganger har man spist baconpølser og havrelomper og ketchup og sennep og til og med drukket en boks med innhold laget av korn og gjær og humle og vann, og man er god og mett. Og så har man nytrukket kaffe klar. Og kan stå der, bak en knaus som gir le for nordavinden, kjenne røyklukten fra flammene som er i ferd med å utånde og nippe til kaffen og skue ut over sjøen og tenke at jo; noen ganger er det heeelt all right: Spoiler Denne biten passer ikke helt inn med parafraseringen av den filosofiske Odd Børretzen, så den gjemmer jeg i en spoiler Mitt siste og eneste bilde av en helt sotfri titankjele med lokk som ankom fra Kina i uken som gikk: Fikk den for under 350,- inkl frakt (ikke at det spiller noen rolle for import-mva, stort sett alle kinaselgere oppgir jo verdi 10-15 USD uansett), og det er vel en grei pris for denne. "YC 1800ml" ligger vanligvis rundt 50 USD med frakt som rimeligste alternativ, men av en eller annen grunn (kan ha vært feil valuta; USD i stedet for GBP?) lå denne godt under. Funket helt greit, og er stor nok til at jeg får med ved for én fyring (i en hundepose) lagret i kjelen. 13
Anbefalte innlegg