Gå til innhold
  • Bli medlem

Foto på tur


Anbefalte innlegg

Har planer om en litt lengre tur i sommer, og tenkte å knipse en del bilder. Med speilrefleks og kun 4mb med minnebrikker blir det raskt fullt på kortene. Starten blir på Nordkapp 30 mai, og så rusler jeg mot sør så langt jeg komemr før det er tid for å finne på noe nytt. Har hele sommeren på meg, så det kan gå lang tid før jeg får overført bilder til HD hjemme.

Bruker forøvrig 10mpx på både kompakt og speilrefleks.

Er det noen som har en lur løsning på lagringsplass, uten at en trenger å handle en stabel med minnebrikker?

Jeg har også pleid å ta bilder i både JPG og RAW med speilrefleks kameraet. Bilder i RAW format blir noen ganger behandlet digitalt i ettertid, men jeg må innrømme at det ikek er ofte. Manglede erfaring får ta noe av skylden for det :D Tanken er jo å kunne redigere og fikse bildene mer senere, så intill videre blir de bare lagret i et arkiv.

Til dere som har mer erfaring: Er det noe poeng å ta bilder i RAW format (bruker 3/4 av minnekortene), eller har en tilstrekkelige muligheter for redigering med JPG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg ikke gi meg ut for å være noen ekspert på hverken fotografering eller fotoutstyr, men trenger du virkerlig å fotografere med 10 megapixel oppløsning da? Selv så har jeg satt oppløsning på både kompakt og speilrefleks til 5mpx i jpg format, og da blir det plass for ca 850 bilder på 1GB sd-brikke. (Går ut i fra at 4mb er en tastefeil for 4GB?). Som sagt ingen ekspert, men jeg klarer ikke å se noen forskjell på et bilde som er tatt med med hhv 10 og 5 mpx. Eneste forskjellen jeg kan komme på, er at du kan få et jævlig stort utskrift av et bilde på 10mpx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går ned på pixlene vil du angre den dagen du har fått det perfekte bildet... Forstørre opp den ørna eller jerven som var litt for langt unna... Bruk RAW så sant du kan, men det er jo et plasspørsmål...

Siden du skal gå så langt må du innom sivilisasjonen innimellom. Da foreslår jeg at du drar innom en fotobutikk og overfører til CDer som du sender hjem. De kan også legge innholdet i brikken på en disk. De fleste fotokjedene har gratis webhotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg spandert på meg et 8GB kort som du får til rett rundt 500kr på amentio eller komplett f.eks.

Fortsett med raw, da angrer du ikke som andre var inne på!

Beste tipset jeg har til deg er kanskje å være mer konservativ når det gjelder knipsingen. En gang i blant, på en regnværsdag eller annen hviledag kan du jo gå over bildene på minnebrikka å slette de som HELT sikkert ikke er bra. Du burde uansett ha et CF-kort ekstra, de kan streike de også..

God tur :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvordan det virker, men en jeg kjenner har en bærbar harddisk som jeg tror går på batteri(?)

Den kan han koble minnekortleser til, og dermed få plass til enorme mengder bilder.

Kanskje du kan spørre i en fotobutikk om noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre skriver her er det utrolig surt om du sparer på plassen og fotograferer i jpg og 5mp om du en gang tar drømmebildet og vil feks forstørre det og henge det opp på veggen. Med RAW kan man gjøre mye mer med bildene enn jpg etterpå, og selv om du ikke gjør så mye med bildene nå kan det vel være du vil gjøre det senere.

Jeg har selv Canon 400D med 10mp og bruker to minnekort på 2GB hver, da får jeg plass til 400 bilder, som holder for de fleste turer opptil en uke om jeg ikke er på tur bare for å fotografere. I tillegg har jeg nå gått til innkjøp av en ekstern harddisk på 80 GB. Den veier ca 300 g og koster i underkant av 600 kr på www.bhphotovideo.com. Du kan sette de fleste typer minnekort rett inn i den, og overføre med et tastetrykk. Den går på batteri som det er mulig å bytte, så du kan ha med flere om det er langt mellom steder der du kan lade den. Bare husk at du må ha en dings for laderen for å kunne bruke den i norske stikkontakter (du trenger ikke en adapter). Kjenner du noen i USA eller noen som skal reise dit blir det ikke så dyrt. Tilsvarende her i Norge koster mye mer etter det jeg har erfart, det fins få som er enkle med svarthvit skjerm og koster under 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i livsstil opptatt av at friluftsliv skal koste minst mulig slik at flest mulig har anledning til å få fantastisk flotte opplevelser ute i det fri. Derfor sper jeg her på med et supertips, i skrivende stund får man et moderne digitalkamera av topp kvalitet til kr 1.443, se Canon PowerShot A720 IS hos dinpris.no. Hadde jeg ikke allerede hatt et Canon PowerShot S3 IS, hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger før jeg hadde kjøpt A720 IS, se testresultater. Det har to AA batterier, fungerer best med oppladbare NiMH, primært Sanyo eneloop fra batteribyen.dk. Man kan ha med flere par batterier og skifte ved behov, i motsetning til lithium-ion som må lades, og det kan være vanskelig å finne en 220V kontakt i skauen og på fjellet 8)

Angående foto generelt, det er et stort fagforum på foto.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte argumenterer mot å kun ha én stor minnebrikke, men jeg synes det er praktisk. Prisen på 16 GB CF er rundt tusenlappen, og det er skambillig. Liker du ikke å putte alle eggene i én kurv kjøper du f.eks. flere mindre. Det avhenger av hvilken risiko du er villig til å ta. Selv har jeg aldri hatt problemer med korrupte bilder eller volum på minnebrikkene, men det skal ikke utelukkes at det kan skje. Jeg hadde heller kjøpt en bunke minnebrikker fremfor en portabel disk, ettersom minnebrikkene ikke er avhengig av andre batterier enn det du har i kameraet, i tillegg til at minnebrikkene ikke har bevegelige deler som kan gå i stykker.

Når det gjelder RAW vs. JPEG avhenger det av hvilken fleksibilitet du ønsker å ha når du skal etterbehandle bildene. Med JPEG overlater du hele jobben til kameraet, mens du med RAW kan få full kontroll over bildene selv. Personlig skyter jeg RAW fordi jeg ønsker denne fleksibiliteten. JPEG gir deg ingen fleksibilitet, da et bilde lagret som JPEG allerede er fargejustert, oppskarpet og komprimert.

Jeg ser også spørsmål om du trenger alle de 10 megapikslene. Igjen, dette avhenger av hvilken fleksibilitet du ønsker. Med større bilder får du mulighet til utskrift på større ark. 10 megapiksler holder til utskrift på A2. Hvis du kun skal se bilder på skjermen klarer du deg fint med 5-6.

Skriv gjerne noen ord om hva du går for. :)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva du skal bruke bildene til i etterkant også da. Hvis du bare skal vise dem for venner og kanskje legge ut på en privat hjemmeside, vil jeg si at det holder å ta bilder i jpg. Men jeg ville nok ikke gått ned på oppløsningen på bildene.

Det finnes harddisk-baserte backup-løsninger smo går på batteri, men det har i det siste blitt færre av dem rett og slett fordi minnekort har blitt så billig at folk heller kjøper flere minnekort.

Og husk at det er bedre med flere små minnekort enn ett stort, i tilfelle ett av kortene skulle gå i stykker eller ikke virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JPEG gir deg ingen fleksibilitet, da et bilde lagret som JPEG allerede er fargejustert, oppskarpet og komprimert.

JPEG gir mindre fleksibilitet. Fargejustering kan du gjøre, men hvitbalansen er låst. Oppskarping kan en ta helt bort i kameraet (alle dslr såvidt jeg vet). Komprimeringen er også forskjellig, noen produsenter har hardere komprimering enn andre. Forskjell mellom modeller fra samme produsent også.

Hvis lagringsplassen er et problem, bruk RAW hvis tvil, JPEG når man ikke er i tvil. Bruk histogrammet aktivt, trenger ikke være enten eller. For JPEG, bruk RGB fargerom + ingen etterbehandling i kameraet for best mulig utgangspunkt. Kjenner man kameraet sitt så vet en hvilke situasjoner det trenger overstyring av hvitbalansen og hvilke det takler fint.

Støtter at kjøp av flere minnekort er lurt, gjerne 2-4gb, latterlig lave priser på minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minnebrikker veier lite og tar mindre plass, enn batteridrevne hardisker og for ikke snakke om "gamle dagers filmruller"! da dro jeg ofte på tur med 30 - 60 filmruller i sekken, så jeg forstår ikke helt problemet! :)

kamerabatterier derimot kan jeg forstå kan bli ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp deg flere minnekort på minst 2Gb hver, og ta bilder i RAW-format, kjøp deg også for eksempel Adobe photoshop Elements, så du kan redigere bildene etterpå.

kjøper du ett stort minnekort, er det sinnsykt kipt hvis det blir ødelagt, så jeg annbefaler på det sterkeste å kjøpe flere små. kjøper selv minnekort på 2Gb.

lag deg også en slik: http://kreativ1.no/artikkel/313/kamerastabilisering-ti-kroner

den funker fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips!

Har tidligere vurdert en bærbar harddisk, men de jeg har sett har virket for skrøpelige til å ta med på tur. Vurderte å bruke Ipoden, selv om en er avhengig av å låne en PC for å overføre. Men denne er vel heller ikke solid nok til å overleve med meg på tur :)

Er ikke enig i at minnekort er så "sinnsykt" billige. Det blir fort noen kroner som jeg heller vil bruke til å være på tur... Løsningen blir uansett å kjøpe noen flere minnekort på 4Gb.

Kommer også til å fortsette med både RAW og JPG. Får vel heller se over bildene på kameraet etterhvert og slette unna RAW filen for de som er "overflødige". Skal mye til før jeg sletter JPG filen, for en får ofte en overaskelse når en ser bilder i stort format som en trodde var mislykkede.

Bruker forøvrig photoshop sammen med Bridge nå, og det er en del muligheter til å fikse opp på JPG filene også. Ikke så mye som en RAW fil riktignok. Forøvrig også en grei løsningen for den som vil lage store panorama bilder uten å måtte skaffe et eget program for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis jeg forsto deg rett nå, så tar du bilder av samme motiv i BÅDE RAW og JPEG? Da har jeg et tips til plassbesparelse der, ta kun i RAW!

Skaffer du deg Lightroom får du en meget enkel jobb med å behandle bildene dine til alt mulig, sjekk det ut, du vil ikke angre!

Gratis program for panoramaer som funker finner du her http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.