GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reiser pÄ 9 dagers tur over vidda nÄ starten av august jeg og en annen.

Hvor mye gass trenger 2 menn over vidda ?

1.5 liter varmt vann til drikke hver dag, pr pers. AltsÄ 27 liter kokvann til drikke.

30 poser frysetÞrket mat totalt, AltsÄ 15 liter kokvann til

18 potetmos. AltsÄ 9 liter kokvann til potetmos.

3 liter kokvann til noe risengrynsgrĂžt.

OgsÄ forhÄpentligvis fiskemiddag hver dag.

Det blir altsÄ totalt for begge; 54 liter varmt vann skal kokes, og i tillegg skal vi steke fisk, hver dag om vi fÄr.

Hvor mye gass trenger vi for Ă„ koke 55 liter vann og steke for eksempel 15 Ăžrret-panner.

Annonse
Skrevet

https://www.idetfri.no/2011/09/19/gassforbruk/
Denne er fin.

Jeg har snittet pÄ 45 gram gass pr dag med en Pocket Rocket og 0,9 liter kjele. Snittet over ukesturer pÄ sommeren. Regner 50 gram pr dag nÄr jeg er pÄ tur. Da regner jeg 3 varme mÄltid og varmt vann til drikke.  Et av mÄltidene er da gjerne steking av fisk. Jeg bruker nok normalt ikke Ä koke sÄ mye vann til drikke som deg. 

• Liker 3
Skrevet

Én 450 g gassboks per person bĂžr klare seg om dere er nĂžysomme. Bruk vindskjerm. Har dere sjansen er det ikke dumt Ă„ ta noe av Ăžrretstekinga pĂ„ bĂ„l.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker ca 50 gr gass per dag. Da sparer jeg ikke og det inngÄr minst 3 varmt-vann kokt i titankjele, og ca 1/2 fiskesteking i panne per dag. Nomalt regner jeg med at en 240gr boks skal holde i 5 dager, men har oftest med en reserve pÄ 100rg. Der jeg ferdes er det ikke muligheter Ä fylle pÄ fra gassbokser, sÄ tar ikke med pÄfyllings adapter.

• Liker 2
Skrevet

Det hÞrer med til historien at ulike brennere og ulike panner kan bruke ulike mengder gass. Selv velger jeg panner med fluxring for vannkoking, de to settene jeg bruker mest er Primus Primetech Stove set 1,3L og Jetboil Stash. Primus Primetech bruker i snitt 10g gass per liter kokt vann, mens Jetboil Stash ligger pÄ under 8g per liter kokt vann. 

SÄ du bÞr tenke over hvor effektiv brenneren og pannen din er nÄr du skal regne pÄ gassmengdene. 

Vindskjerming er jo ogsÄ en viktig faktor, du bruker mindre gass nÄr du har bedre vindskjerming, mens med dÄrligere vindskjerming blir forbruket hÞyere. SÄ bÞr du ogsÄ tenke over hvor nÞyaktig du er med mengdene du koker, hvis du koker ekstra vann hver gang du koker opp vannet sÄ blir forbruket en del hÞyere enn det trenger Ä vÊre. 

• Liker 1
Skrevet

Med to stk 230 bokser hver bÞr det gÄ bra. Jeg liker heller Ä ha litt flere mindre bokser enn én stor. Ikke noen enorm vektforskjell heller for tryggheten det gir. Hvilken brenner, og i hvilke vindforhold dere koker i spiller ogsÄ inn. Mitt skrekkeksempel er en titan spritbrenner som brukte dobbelt sÄ mye sprit som jeg trodde
60ml pÄ 400ml vann - til sammenligning bruker en Trangia vel 60ml pÄ én liter.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mye fin info, men ogsÄ mye teknisk og for friluftsnerder (ikke misforstÄ, jeg digger slik info) ;) Jeg vandret pÄ Hardangervidda i 17 dager for noen Är siden og brukte én stor boks (450g) pÄ 10 dager. I Femundsmarka et Är senere brukte jeg samme stÞrrelse pÄ 12 dager (der fyrte vi litt bÄl i tillegg). Begge turene ble det stekt fisk i panne og kokt vann. 

Var jeg deg ville jeg tatt med 1 stor boks + 1 liten (230/300g) ut fra min erfaring. Da har du rikelig. Som sagt ovenfor er det uansett greit med 2 bokser for da vet du nÄr du er halvveis pÄ turen (nÄr fÞrste boks er tom), og mÄ tenke tanken om Ä sette kursen hjemover igjen.

:)

Skrevet

Mye gode rÄd, takk skal dere ha. Vi satser pÄ en 450 grams boks hver. AltsÄ 900 gram totalt. PÄ 9 dager. Blir da 100 gram gass daglig, altsÄ 50g per pers. Lurer pÄ om jeg skal satse pÄ at dette holder, eller om jeg skal ta med en til 450 grams boks...

Skrevet
1 hour ago, Fiskepadde said:

Med to stk 230 bokser hver bÞr det gÄ bra. Jeg liker heller Ä ha litt flere mindre bokser enn én stor. Ikke noen enorm vektforskjell heller for tryggheten det gir. Hvilken brenner, og i hvilke vindforhold dere koker i spiller ogsÄ inn. Mitt skrekkeksempel er en titan spritbrenner som brukte dobbelt sÄ mye sprit som jeg trodde
60ml pÄ 400ml vann - til sammenligning bruker en Trangia vel 60ml pÄ én liter.

Er jo snedig med mange smÄ kanskje ja. Lettere Ä snike de inn i kriker og kroker. Vel vel.

Skrevet
1 hour ago, Fiskepadde said:

Men skal dere virkelig drikke 1.5 liter kaffi hver, hver dag? 

Det skal vi. Vi liker varm drikke hehe.

Skrevet
39 minutes ago, NomadEli said:

Mye gode rÄd, takk skal dere ha. Vi satser pÄ en 450 grams boks hver. AltsÄ 900 gram totalt. PÄ 9 dager. Blir da 100 gram gass daglig, altsÄ 50g per pers. Lurer pÄ om jeg skal satse pÄ at dette holder, eller om jeg skal ta med en til 450 grams boks...

Jeg tror 900 g holder, men du kan jo ta med en 230 g utenom. Alternativt selger Biltema 300 g bokser. SÄ du kan jo evt. ta med 4 slike, da har du 1200 g i stedet for 900 g. Bare sjekk at boksene passer ok med brenneren din. Har opplevd at enkelte av Biltema sine bokser mÄ strammes sÄ innih****** pÄ min brenner. 

• Liker 1
Skrevet

Har du forsÞkt bruke brenner og kjele for Ä se hvor mye det gÄr med i praksis?

Noen parametre vil jo variere, som temp pÄ vann, vind og utetemperaturen.

Vei gassboksen etter hvert oppkok, sÄ har du litt egne erfaringer med din brenner og kjele Ä regne ut fra.

Varmer du til det bobler i bunn av kjelen, sÄ er det ca 80 grader. Det holder til tÞrrfÎr som Real.

• Liker 1
Skrevet
55 minutes ago, foroll said:

Jeg tror 900 g holder, men du kan jo ta med en 230 g utenom. Alternativt selger Biltema 300 g bokser. SÄ du kan jo evt. ta med 4 slike, da har du 1200 g i stedet for 900 g. Bare sjekk at boksene passer ok med brenneren din. Har opplevd at enkelte av Biltema sine bokser mÄ strammes sÄ innih****** pÄ min brenner. 

Okei. Skal huske pÄ det.takk

Skrevet
50 minutes ago, sofasliter said:

Har du forsÞkt bruke brenner og kjele for Ä se hvor mye det gÄr med i praksis?

Noen parametre vil jo variere, som temp pÄ vann, vind og utetemperaturen.

Vei gassboksen etter hvert oppkok, sÄ har du litt egne erfaringer med din brenner og kjele Ä regne ut fra.

Varmer du til det bobler i bunn av kjelen, sÄ er det ca 80 grader. Det holder til tÞrrfÎr som Real.

Tar med en liten boks i tillegg og satser pÄ at det holder. Vurderer bare Ä kutte ut helt, og skaffe et bensin brenner system.

Skrevet
NomadEli skrev (23 minutter siden):

Vurderer bare Ă„ kutte ut helt, og skaffe et bensin brenner system.

Problemstillingens med nok brennstoff til turen er vel like aktuell?

Mye enklere med gass pÄ sommeren...

• Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, NomadEli said:

Tar med en liten boks i tillegg og satser pÄ at det holder. Vurderer bare Ä kutte ut helt, og skaffe et bensin brenner system.

Gass er enklest, og lettest. Kan og tipse om at du fÄr bedre effekt om du har gassboksen i soveposen om natten til morgenkaffen. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, sofasliter said:

Problemstillingens med nok brennstoff til turen er vel like aktuell?

Mye enklere med gass pÄ sommeren...

Joda, sant nok det. Tenker bare hþyt 😊

Skrevet
4 hours ago, Fiskepadde said:

Gass er enklest, og lettest. Kan og tipse om at du fÄr bedre effekt om du har gassboksen i soveposen om natten til morgenkaffen. 

Javel ja. Takk for tipset.

• Liker 1
Skrevet

Eg er ikkje einig i at gass er sÄ mykje enklare enn bensin om sumaren, men det er ein annan sak, og veldig avhengig av kva brennar ein har. Problestillinga for trÄden er uansett den same.

Kor mykje drivstoff ein brukar, mÄ ein finne ut av sjÞlv. Eg ville aldri stolt pÄ kva andre seier at er nok. Utan eigne erfaringar, mÄ ein altsÄ ta med seg meir enn det ein reknar Ä bruke.  Tala som har kome fram i trÄden, er omlag som mine eigne erfaringar, sÄ det kan vera eit greitt utgangspunkt. Men mine erfaringar fortel meg ogsÄ at forbruket kan variere betydeleg frÄ tur til tur. Andre forhold som gjer at mitt forbruk ikkje er sÄ relevant, er at eg ikkje drikk 1,5l kaffi om dagen, og eg lagar mat som skal smÄkoke ei tid. 

Kor store marginar ein skal satse pÄ, vert eit spÞrsmÄl om kva ein risikerer dersom ein gÄr tom, og kor lite lyst ein har pÄ at det skal skje. Det hjelper ogsÄ mykje dersom ein greier Ä fÞlge med pÄ forbruket undervegs, sÄ ein eventuelt kan justere kaffiforbruket om ein ser at det er behov for det. Mange smÄboksar i staden for 1 stor boks, gjer dette enklare, men ogsÄ betydeleg dyrare. Med flytande drivstoff som bensin, er det ogsÄ mykje enklare Ä ha kontroll pÄ forbruket (i tillegg til at prisen bare er ein brÞkdel av prisen for gass). 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Tilbake fra Finnmarkstur der vi var 2 som brukte 2 x 230 gr bokser pÄ 6 dager. Vi hadde 2 smÄ resver bokser. Da var det kun til kaffe og vann kokinger, men vi sparte ikke pÄ kokingen

Skrevet (endret)

Til Ä vÊre en trÄd om forbruk av gass pÄ tur er det veldig lite snakk om bruken/brukeren. KjÞrer du oppkok pÄ maks guffe og dermed kaster bort masse energi vil du selvfÞlgelig behÞve mer gass. Dette oppÄ hvilken brenner og kjele og bevegelse i luften gjÞr "gassforbruk" veldig subjektivt og noe man egentlig best mÄ svare pÄ selv etter prÞving.

PÄ 15-dagers etappen vÄr nÄ nylig pÄ Norge pÄ Langs klarte vi (2 pers) oss med én 230g boks hver. Det var sÄ vidt det holdt, og det ble kun brukt til Ä koke vann pÄ ganske lav guffe, for det meste i le fra vinden i forteltet eller bak tarpen, men ogsÄ noen oppkok i dÄrligere forhold. Er man sparsommelig kan en boks vare lenge!
PÄ de fleste andre etapper vi kjÞrte som var pÄ 10 dager eller mindre hadde vi ofte alt for mye gass til overs av 230g boksene vÄres.

Hvordan gikk det til slutt, @NomadEli?

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Skrevet (endret)
23 minutes ago, sneakyowl said:

Til Ä vÊre en trÄd om forbruk av gass pÄ tur er det veldig lite snakk om bruken/brukeren. KjÞrer du oppkok pÄ maks guffe og dermed kaster bort masse energi vil du selvfÞlgelig behÞve mer gass. Dette oppÄ hvilken brenner og kjele og bevegelse i luften gjÞr "gassforbruk" veldig subjektivt og noe man egentlig best mÄ svare pÄ selv etter prÞving.

PÄ 15-dagers etappen vÄr nÄ nylig pÄ Norge pÄ Langs klarte vi (2 pers) oss med én 230g boks hver. Det var sÄ vidt det holdt, og det ble kun brukt til Ä koke vann pÄ ganske lav guffe, for det meste i le fra vinden i forteltet eller bak tarpen, men ogsÄ noen oppkok i dÄrligere forhold. Er man sparsommelig kan en boks vare lenge!
PÄ de fleste andre etapper vi kjÞrte som var pÄ 10 dager eller mindre hadde vi ofte alt for mye gass til overs av 230g boksene vÄres.

Hvordan gikk det til slutt, @NomadEli?

Du det gikk veldig bra ! Vi brukte en stor 440 grams boks pÄ 5 dager med loffing. Gikk da mye frysetÞrket mat, kaffe, varmt vann, potetmos osv.. holdt lengre enn jeg trodde. Brukte den billigste gassbrenneren fra xxl, som har slange ut. Savner alltid tilbake nÄr jeg kommer ned fra villmarka og fjellet da... Suger dritt egentlig. Vil finne en mÄte jeg kan gjÞre dette mer.

Edit:

Jeg kan notere at det var ekstremt med vind, ganske brukbart telt holdte pÄ Ä rÞyke, med alle barduner festet. Hadde vindskjerm, men kunne vart noe lengre hvis vannet var varmere og mindre vind osv !

Endret av NomadEli
  • Liker 1
Skrevet

Ca 367 gr gas rÀckte till ca 23L med Optimus vega och anv i vindskyddat lÀge utom ca 2L sÄ 2x 450 gr borde rÀcka gÄtt Àven till stekning och potatismos + kaffe .

Turen i Breeheimen var första gÄngen gasen  tog slut dÄ pga kallt och regnigt och kokade lite The för att fÄ upp vÀrme och smÀlta socker nÀr all övrig mat var slut.

Rekomenderar Jula box ej Biltema utan propan och liten risk för fel pÄ gÀngan(tillv i Albanien)

Prova gas ÄtgÄng om ni har tid + Àven kort med aktuell tub för att veta att den fungerar.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.