Gå til innhold
  • Bli medlem

Mot Everest - i Shorts..


Anbefalte innlegg

Les artikkelen om fyren som skal til Everest kun iført en shorts og en skyggelue...

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1721745.ece

Hva blir det neste? At noen går opp i kun shorts - uten skyggelue? ;) Noen er sprøere enn andre. Hva gjør man ikke for å komme i avisen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre ingen aprilsnarr. Everest er et sirkus. Forlengst overbefolket og besteget av gud-og-hvermann. Et arena der man får eksponert seg selv, enten for lokalavisen på det knøttlille stedet man kommer fra eller i et reality show.

Det er slutt på at det å bestige Everest ga cred. Nå får man kanskje et "Å ja, gratulerer. Fint for deg. Men når skal du gjøre noe interessant?"

Everest er Himalaya's svar på Besseggen, Prekestolen og Galdhøpiggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ingen aprilsnarr.

Du har rett i det. Jeg spurte journalisten og fikk til svar at saken har vært omtalt lenge før 1 April.

Når det blir så sirkusaktig som dette så blir det nesten respektløst på en måte. Det er en stor prestasjon å klare seg i slike høyder... og når noen går rundt i shorts gjør det prestasjonene til de andre litt mindre spennende. (For å si det mildt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for en Gjøk! Tror det blir blåbær å løpe maraton i -30 i forhold til denne utfordringen her. Det lave oksygenivået i høyden vil jo ha noe å si også for kroppens evne til å generere varme. Hvis det begynner å blåse vil jo temperaturen fort bli effektive 40 50 minusgrader. Men en skal aldri si aldri, det finnes jo helt ekstreme personer som kan være i stand til det meste. Det blir sikkert en koselig tur for han på fjellet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for en Gjøk! Tror det blir blåbær å løpe maraton i -30 i forhold til denne utfordringen her. Det lave oksygenivået i høyden vil jo ha noe å si også for kroppens evne til å generere varme. Hvis det begynner å blåse vil jo temperaturen fort bli effektive 40 50 minusgrader. Men en skal aldri si aldri, det finnes jo helt ekstreme personer som kan være i stand til det meste. Det blir sikkert en koselig tur for han på fjellet

Når jeg ser slikt begynner jeg å tenke på "stakkars Ole-Jonny-Jonny"-vitsene...

Det er slutt på at det å bestige Everest ga cred. Nå får man kanskje et "Å ja, gratulerer. Fint for deg. Men når skal du gjøre noe interessant?"

Andre topper som ikke gir kred lenger (?): Kilmanjaro, Elbrus, Mont Blanc, Galdhøpiggen

Er det fler kanidater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fler kanidater?

Ja, Aconcagua.

Selvfølgelig er det en stor prestasjon for den enkelte å bestige disse toppene. Problemet er alt maset fra folk som har vært der og som tror de har gjort noe spektakulært, og forventer at alle andre skal tro de samme. Disse toppene har vært besteget så mange ganger, fra haugevis av ulike ruter, på såpass mange måter og er så tilrettelagte at det grenser mot det kjedsommelige å høre mer om dem.

Jeg synes det er mer interessant å lese om en rusletur opp en enkel og ukomplisert 6000 m topp i Nepal enn enda en bestigning av Everest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men skal ikke bli helt blasert heller. En bestigning av Everest er en stor prestasjon som krever svært mye. At toppen er "tilrettelagt" hjelper jo litt, men man må likevel klatre den helt selv.

De andre toppene du nevnte er også krevende nok, bortsett fra Galdhøpiggen. Selv på Kilimanjaro har mange flinke folk måttet snu.

"Tilretteleggingen" på Aconcagua hjelper deg ikke i særlig grad til å nå toppen. Du får fraktet utstyr inn til Basecamp og du kan kjøpe ting der, bl.a mat. Dessuten er det en redningstjeneste på fjellet. Men over Basecamp må du faktisk gjøre alt selv.

Skal man snakke om et fjell som "enkelt" bør det kanskje være et minimum at man har vært der ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men skal ikke bli helt blasert heller. En bestigning av Everest er en stor prestasjon som krever svært mye. At toppen er "tilrettelagt" hjelper jo litt, men man må likevel klatre den helt selv.

De andre toppene du nevnte er også krevende nok, bortsett fra Galdhøpiggen. Selv på Kilimanjaro har mange flinke folk måttet snu.

"Tilretteleggingen" på Aconcagua hjelper deg ikke i særlig grad til å nå toppen. Du får fraktet utstyr inn til Basecamp og du kan kjøpe ting der, bl.a mat. Dessuten er det en redningstjeneste på fjellet. Men over Basecamp må du faktisk gjøre alt selv.

Skal man snakke om et fjell som "enkelt" bør det kanskje være et minimum at man har vært der ?!

Nå har ikke jeg sagt at noen av dem er enkle. Derimot har jeg sagt at det en stor prestasjon for den enkelte å bestige disse toppene.

Men selv om et fjell er krevende betyr det ikke at det gir cred å ha vært der.

I 1986 ga det skikkelig cred å bestige Everest. På det tidspunkt hadde 174 personer besteget fjellet. Så kom Næss & co og gjennomførte en svært vellykket ekspedisjon som de hadde organisert selv. Gutta nærmest drukner i cred.

Nå har det vært 3050 bestigninger og man drar på pakkereise dit. De første på toppen hver sesong er Sherpaer som legger ut faste tau. 2006-sesongen med David Sharp-skandalen viste hva Everest har blitt. Et sirkus og en arena for å fremme ens ego. Cred? Nei. Folk må gjerne dra dit for min del, men ikke forvent voldsomt mye interesse for det.

Denne tråden omhandler egentlig en fyr som benytter Everest til å eksponere seg selv eller det han holder på med. Sånne som han prøver å få oppmerksomhet og forventer anerkjennelse. Og nå har han t.o.m. fått sin egen tråd på FF :wink: Saken er egentlig et eneste stort gjeeeesp, på samme måte som det meste annet av det som skjer på Everest. Siden er er Everest får det likevel oppmerksomhet i pressen.

For min del er det mye mer interessant å lese reiserapporter fra fjell på vestlandet eller om folk som har vært på tur i Bhutan. Bare ikke enda en bestigning av Everest. Ja, det er mulig å være helt blasert når det gjelder Everest. :lol:

Digresjon: Jeg har mer sansen for fjellbestigere som den første norske kvinnen som kom på toppen. Det var nesten ingen som hadde hørt at hun skulle på toppen før det ble kjent at Cecilie Skog hadde blitt slått på målstreken. En annen jeg har sansen for er den første afrikanske damen på Everest. Hun gjorde heller ikke noe særlig ut av det. Et intervju i lokalavisen eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer sansen for fjellbestigere som den første norske kvinnen som kom på toppen. Det var nesten ingen som hadde hørt at hun skulle på toppen før det ble kjent at Cecilie Skog hadde blitt slått på målstreken.

Ja, hun har jeg også sansen for. Hun burde fått mer anerkjennelse. Det var ikke mye omtale hun fikk i media, men prestasjonen synes jeg var imponerende. Prøvde ikke også Liv Arnesen seg på Everest en gang? Mye skriverier om det, men hun nådde ikke toppen. Det setter det hele litt i perspektiv.

Men navnet på den ukjente helten husker jeg ikke, bare at hun visstnok var i 40-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke gir noe særlig cred lenger. Men hva gir egentlig cred nå ? Det meste har vært gjort før og man må nesten kjøre ned Trollveggen på rulleskøyter eller noe slikt for å bli lagt merke til. Kanskje ikke så rart en fyr forsøker seg på Everest i shorts. På en måte er det en naturlig utvikling.

Men hvor viktig er cred egentlig ? Bør man ikke kose seg på tur og heller overlate credden til presseagenten sin. For vi har vel presseagent alle sammen ? Ellers er det vel ikke noen vits i å gå på tur.

Skaug het damen forresten. Randi Skaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo litt ekstremt ut, men det finnes folk med spesielle egenskaper. I Trondhjem er det ikke spesielt varmt om vinteren, men jeg leste om en fyr der oppe som gikk i kortbukser hele året, det var noe spesielt med forbrenningen tror hans jeg. Folk trodde han var gal, men det var et spesielt medisinsk tilfelle. Everest om sommeren er nok kaldere enn Trondhjem om vinteren, så denne mannen er nok litt gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelen om fyren som skal til Everest kun iført en shorts og en skyggelue...

Han har tenkt å bruke hansker også står det. Og han skal jo bare til 7250 moh. I fjor (eller var det enda tidligere) leste jeg om noen som var på toppen og gikk med bare hender uten å få forfrysninger, og det var ikke for å sette noen rekord. Det ble omtalt på en av disse Everest-siden som helt ekstraordinært og at personen måtte ha veldig godt blodomløp for å klare noe slikt. Tror det var ei dame forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gleden av å kjenne Randi. Det er litt av ei dame. Hun tok Everest som en vanlig fjelltur. Uten alt sirkuset som vanligvis følger med. Har stor sans for "den enkle fjellånden" fremfor "kommersialiserte opplegg". Tips til deg som liker å ferdes utenfor sti og varde: Randis første virkelig høye fjell var Mt. Margherita i Rwenzori/Månefjellene, Uganda.

mvh

Mitandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har en fullstendig sprø idé om en fremkomstmåte til en topp.

Forventer jeg å komme i media?

Ja, muligens.

Forventer jeg "cred"?

Nei.

Bryr jeg meg om hvorvidt anonyme brukere på et nettforum synes det er verdt "cred"? Absolutt ikke.

Er ikke sikkert han karen her er ute etter "cred" heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr jeg meg om hvorvidt anonyme brukere på et nettforum synes det er verdt "cred"? Absolutt ikke.

Er ikke sikkert han karen her er ute etter "cred" heller.

Men hvorfor gjør han det ikke litt mer anonymt? Som den første norske kvinnen eller den første afrikanske kvinnen på Everest?

Når man på forhånd har kontaktet media for å markedsføre turen og dermed opptatt plass i mediasstøyen (og indirekte fortrengt andre saker) så har alle anonyme brukere på et nettforum rett til å mene noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.