Gå til innhold
  • Bli medlem

"Oppsynsmannen" med Bård Tufte -ER det naturkrise i Norge nå?


Anbefalte innlegg

ost skrev (4 timer siden):

 Alternativt må den kommunale planfriheten innskrenkes, og det skjer nok ikke i min levetid. 

Problemet er vel at den friheten har økt, og flere partier vil øke kommunenes handlingsrom ytterligere. 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nikke skrev (1 time siden):

Er det ikke den norske befolkningen som skaper energikrise gjennom stadig økende forbruk?

I tillegg kommer profittjegerne som vil tjene penger på salg?

De norske husholdninger står for et strømforbruk på ca 35TWh i året. Mens det totale forbruket av strøm i Norge og norsk sokkel ligger på ca 300TWh. Så nei! økende forbruk fra husholdninger står for liten grad av norsk forbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elliie skrev (9 timer siden):

I dag står det en grusom artikkel fra ett kraftverk i Agder som kverner fisk, ørret og den rødlistede ålen.

Nettavis NRK.

Grenseløs hærverk mot norsk natur.

Rett borti gata her det...

https://www.nrk.no/klima/xl/vannkraft-som-skal-redde-klima_-dreper-al-og-annen-fisk-1.15483354

Saken er egentlig fra Juni 2022, og minnes det var et eller annet tv-program om tilsvarende opplegg, evt en episode om samme emne i en serie..

  • Liker 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (20 timer siden):

De norske husholdninger står for et strømforbruk på ca 35TWh i året. Mens det totale forbruket av strøm i Norge og norsk sokkel ligger på ca 300TWh. Så nei! økende forbruk fra husholdninger står for liten grad av norsk forbruk. 

Takk!

Hvem er da synderne/storforbrukere av strøm i så stor grad at natur går tapt?

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (1 time siden):

Rett borti gata her det...

https://www.nrk.no/klima/xl/vannkraft-som-skal-redde-klima_-dreper-al-og-annen-fisk-1.15483354

Saken er egentlig fra Juni 2022, og minnes det var et eller annet tv-program om tilsvarende opplegg, evt en episode om samme emne i en serie..

Kanskje ikke samme TV-program, men denne fra SVT (ligger på NRK nett-TV), synes jeg var veldig bra. Viser ikke bare ulempene, men også mulighetene ved restaurering. Det er sikkert tusenvis av gamle bekker som kunne vært restaurert.

https://tv.nrk.no/se?v=KOID25009221&autoplay=false

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelforfatteren viser i alle fall liten forståelse for natur, når han sammenlikner sprenging av en holme med gjengroing fra landbruket.

Han sammenlikner epler med pærer,  eller X med Y. 

Gjengroing av kulturlandskap er en type natur, som går over til en annen type natur. Ja, det er kjipt for artene som lever i kulturlandskapet og mange er rødlistet her og (handler like mye om driftsteknikk som gjengroing). Men det er ikke naturtap. Det er suksesjon. All kulturlandskap blir til skog, om man slutter å slå/beite, og ja det påvirker landskapet.

Å erstatte natur med betong og asfalt er derimot naturtap. Det er noe helt annet, og det er det NRK har sett på i sin artikkel. Det er kun arealtap. Den har ikke sett på sekundære effekter som feks økt ferdsel og forstyrrelser i områder rundt hytter  unnvikelsessoner rundt vindturbinene, forsøpling, etc. NINA har forsket på dette, og funnet ut at ei hytte på 100 kvadrat, påvirker et areal x15 (https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18026067/naturen-betaler-en-hoy-pris-per-kvadratmeter-hytte?publisherId=17847890&lang=no). Altså et areal på 1500 kvadratmeter.

Jeg er sikker på at denne matematikkprofessoren kan gange opp dette.. og sprenging av holme? Hva med lyd, lys, båttrafikk, mennesker, avfall, spillvatn?

Endret av ingen87
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt er all naturødeleggelse de siste åra drevet av etterspørsel fra fritidsfolk som ønsker adspredelse og naturnær spenning og opplevelser.

Bilveger så de ikke trenger å gå så langt til toppene og skiløypene. Sykkelveger på mange mil for moro. Sykkelvegene bygd med graver i bratt terreng og pukkdekket utkjørt med helikopter i månedsvis. At området ble vurdert vernet bryr jo ingen av de som bruker sykkelvegen seg om. Lite kø på shuttlebussene er viktigere. 

Det er lett for alle å tenke at vi skal more oss, ha ny telefon, skifte elbil hvert 3. år og skifte ut innredning og garderobe jevnlig Alle valg vi gjør er viktig for naturen.  Resursene må tas fra et sted, produkter må lages i en fabrikk og alt har konsekvenser. Det er lett å skylde på kommunene og bedriftseierne, men hva med de som etterspør produktene og opplevelsene.  Redd det blir krav om nye gruver om det ikke blir mobiler i butikken lenger eller prisen dobles....

  • Liker 3
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (7 timer siden):

Lokalt er all naturødeleggelse de siste åra drevet av etterspørsel fra fritidsfolk som ønsker adspredelse og naturnær spenning og opplevelser.

Bilveger så de ikke trenger å gå så langt til toppene og skiløypene. Sykkelveger på mange mil for moro. Sykkelvegene bygd med graver i bratt terreng og pukkdekket utkjørt med helikopter i månedsvis. At området ble vurdert vernet bryr jo ingen av de som bruker sykkelvegen seg om. Lite kø på shuttlebussene er viktigere. 

Det er lett for alle å tenke at vi skal more oss, ha ny telefon, skifte elbil hvert 3. år og skifte ut innredning og garderobe jevnlig Alle valg vi gjør er viktig for naturen.  Resursene må tas fra et sted, produkter må lages i en fabrikk og alt har konsekvenser. Det er lett å skylde på kommunene og bedriftseierne, men hva med de som etterspør produktene og opplevelsene.  Redd det blir krav om nye gruver om det ikke blir mobiler i butikken lenger eller prisen dobles....

For ikkje å snakke om alle dei helsikkes gapahukane som poppar opp som paddehatar. På Sunnmøre går det som ein farsott. Alle IL og organisasjonar skal sette opp gapahuk, med ymse "gode" formål. Noko herk, med slike i kvar ei skråning....legg til at kvar ei bygd som driv reiselivsutvikling skal vere ein dårleg blåkopi av ei ei anna bygd, og du får sherpatrapper og gondol. Eg ser raudt når eg ser sjiten! Og har til gode å sette mine bein i både trapper og gondol, med unnatak av ein tur der eg vart overrumpla.

Totalt sett utgjer dei nokså store terrenginngrep i enkelte områder, og deler opp og fragmenterer og pregar det vesle som er att som ikkje er veldig prega av menneske (fjellet). Fjordane og dalane på Sunnmøre er no stort sett bebygde og prega overalt. Det er fader meg spor etter oss over fandens alt.

Endret av Tessatroll
Modererte egen språkbruk 🤬🫣
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK mistet min sympati etter få sekunder inn i serien da "Extention Rebllion" plakaten dukket opp. Større skrotinger og posører er det vel ikke mulig å grave fram. De må være leid inn av NHO for å diskreditere naturvernere og for å få offentligheten til å støtte oljeindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (2 timer siden):

NRK mistet min sympati etter få sekunder inn i serien da "Extention Rebllion" plakaten dukket opp. Større skrotinger og posører er det vel ikke mulig å grave fram. De må være leid inn av NHO for å diskreditere naturvernere og for å få offentligheten til å støtte oljeindustrien.

Hvis du ikke tåler at NRK viser en plakat med "Extention Rebellion" , vil jeg tro det er mange humper på din vei i livet.

Nrk prøver vel bare å vise de fleste sider av saken, det bør man tåle synes jeg.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (3 timer siden):

NRK mistet min sympati etter få sekunder inn i serien da "Extention Rebllion" plakaten dukket opp. Større skrotinger og posører er det vel ikke mulig å grave fram. De må være leid inn av NHO for å diskreditere naturvernere og for å få offentligheten til å støtte oljeindustrien.

Enig at Extertion Rebillion er litt og av til langt over streken. Mange av protestene er menigsløse og at de uansett roper for døve ører. Men jeg vil heller beholde naturen og bo l lag med Extetion Rebellion tullinger, enn å få naturen ødelagt og bo i lag med idioter som går i fistel hver gang de ser MGD Lan, Greta Tunberg eller Extertion Rebillion på tv. Personlig synes jeg alle nevnte gjør en god jobb. Jeg kunn fint gått rundt med T-shorte med stort bilde av Greta og påskriften "Digger Greta", men det tenker jeg er helsfarlig å gjøre med alle de mange synspunktene som er ute går.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyalf skrev (3 timer siden):

NRK mistet min sympati etter få sekunder inn i serien da "Extention Rebllion" plakaten dukket opp. Større skrotinger og posører er det vel ikke mulig å grave fram. De må være leid inn av NHO for å diskreditere naturvernere og for å få offentligheten til å støtte oljeindustrien.

Hva med å argumentere for ditt eget syn i stedet for å kalle andre posører og skrotinger? Det har aldri noensinne kommet noe konstruktivt ut av en sånn diskusjonsform. Hvis da ikke formålet med innlegget er å få fokus bort fra naturvernsaken?

Hadde du sett mer av serien, ville du sett at dette er et miljø han føler seg ganske så ubekvem i. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet er uberørt, og intet er lenger hellig. Profittjaget har fjernet ærefrykten for naturen, arven og miljøet.

H.Ingstad, 1965. 

 

 

Fantastisk bra arbeid av NRK og Tufte Johansen, for øvrig. Dystert og forhåpentlig tankevekkende for mange. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veidemannsblod skrev (52 minutter siden):

Intet er uberørt, og intet er lenger hellig. Profittjaget har fjernet ærefrykten for naturen, arven og miljøet.

H.Ingstad, 1965. 

 

 

Fantastisk bra arbeid av NRK og Tufte Johansen, for øvrig. Dystert og forhåpentlig tankevekkende for mange. 

"Jeg driver ikke vitenskap når jeg ser på skyer og trær. Da er det opplevelsen som teller".

Arne Næss

Naturopplevelsene svinner sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/12/2024 at 6:32 PM, Nikke said:

Har ikke sett denne dokumentaren til NRK, men syns det er pussig at folk tør å sette navnet på noe så aldeles syltynt som den kronikken. 

 

Min pessimistiske spådom: Før dette snur kommer allemansretten til å bli uthulet, folks tilgang på den urørte naturen kommer til å begrenses. Mer og mer. Urørt natur øker i verdi, som følge vil den eiendomsretten forsterkes,  vipps så er våre kjære natur eid av banker. 

Noen som vil vedde mot?

Endret av Utenfor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor skrev (1 time siden):

Har ikke sett denne dokumentaren til NRK, men syns det er pussig at folk tør å sette navnet på noe så aldeles syltynt som den kronikken. 

 

Min pessimistiske spådom: Før dette snur kommer allemansretten til å bli uthulet, folks tilgang på den urørte naturen kommer til å begrenses. Mer og mer. Urørt natur øker i verdi, som følge vil den eiendomsretten forsterkes,  vipps så er våre kjære natur eid av banker. 

Noen som vil vedde mot?

Allemansretten er i ferd med å bli uthuelt, iallefall i flere nasjonal parker, blant annet at det ligger forslag på bordet om ferdselsforbud på Hardangervidda.

https://www.nrk.no/vestland/foreslar-drastiske-tiltak-pa-hardangervidda-for-a-redde-den-raudlista-villreinen-1.16597827

Personslig synes jeg det er på sin plass. Nok av natur som folk og fe kan ferdes i, kanskje ikke like vill og vakker. Men det kan nå saktens være litt igjen til de generansjonen som kommer om 50 - 100 år. Nasjonalparkene innholder også mye urørt natur og denne minker og disse urørte områdene er kun noen få prosenter av totale naturområdene, samt at disse områdene er under sterkt press, blant annet av friluftsliv. Friluftsliv ødlegger utgangspunktet minimalt med natur, men dagens friluftsliv er med å bidra til å sette enda mer vekt på feil sida av vektskåla. Så er jeg for at friluftsliv og allmenn ferdsel blir strengere regulert fremtiden. 

Hørte på Uteliv og epsioden Skogen - mye mer enn bare trær - Anne Sverdrup Thygeson. Som blant omhandlet annet kelo-furutrær, som minker og minker. Så hjelper det heller ikke på at alle som skal til Femundsmarka skal fyre et sikkelig tyribål. Randulf uttalte i episoden om at finnes områder i Femund som er helt rensket for kvist og kvast, fordi folk skal brenne bål på tur. Da kjenner jeg at jeg blir matt, ikke engang friluftsfolka er veldig naturvennlig, noen Bengt Are også har fått på film med søppel som ligger henslengt. Skal selvfølgelig ikke peke hissig finger på alle som driver friluftsliv, eller som drar på tur til Femundsmarka som har skjønt at man må være forsiktig med skogen som er igjen. Kan fint brenne blå, man ikke et gigant bål og 300 kg tyri.

Skjønner ikke hva bankene skal med den siste urørte naturen vi har, ingen fysisk verdier å hente ut hvis denne skal bevares og det ferdselsforbud. Måtte være at de eier den for å bygge vindmøller eller hent opp mineraler.

Min spådom dessverre er: 

Hvis ikke klare å bremse utviklingen vi er i nå og gå mottsatt vei, samt at alle bidrar (hjelper ikke bare noen gjør sitt og andre driter i det). Så vil vi komme til et skjæringspunkt hvor vi få fullstendig kollaps i naturen, arter dør og vi får kollaps i det biologiske mangfoldet fra arter som bjørn til micro organsimer. Det vil si at ingen umiddelbare tiltak vil hjelpe mot denne kollapsen. Så vil dette også påvirke oss som individer og samfunn. Jeg vil si at det også er kroken på døra slik vi lever i dag. Tenker at folk har litt for stor tro på at vi kan fikse oss selv uten naturen og at vi ikke er like avhengig av naturen som vi en gang var. Vi har mye fantastisk teknologi, men jeg tenker at vi har alt for stor tro på at denne teknologien skal redde oss. Samfunnet vil nok ikke umiddelbart kollapse, men jeg tenker samfunnet vil gradvis forvitre til du kommer til et punkt der samfunnet får total kollaps som ender med ett MadMax samfunn, hvor menneksene er på konstant på jakt etter teknologi for å overleve. Forhåpentligvis etter et par tusen år, har noen mennesker klart å klore seg fast til at naturen har fått kommet tilbake, så er det på igjen med samme tralten.  

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dompappen said:

Allemansretten er i ferd med å bli uthuelt, iallefall i flere nasjonal parker, blant annet at det ligger forslag på bordet om ferdselsforbud på Hardangervidda.

https://www.nrk.no/vestland/foreslar-drastiske-tiltak-pa-hardangervidda-for-a-redde-den-raudlista-villreinen-1.16597827

Personslig synes jeg det er på sin plass. Nok av natur som folk og fe kan ferdes i, kanskje ikke like vill og vakker. Men det kan nå saktens være litt igjen til de generansjonen som kommer om 50 - 100 år. Nasjonalparkene innholder også mye urørt natur og denne minker og disse urørte områdene er kun noen få prosenter av totale naturområdene, samt at disse områdene er under sterkt press, blant annet av friluftsliv. Friluftsliv ødlegger utgangspunktet minimalt med natur, men dagens friluftsliv er med å bidra til å sette enda mer vekt på feil sida av vektskåla. Så er jeg for at friluftsliv og allmenn ferdsel blir strengere regulert fremtiden. 

 

En stund siden jeg leste artikkelen men kan ikke huske de foreslåtte tiltakene angriper allemansretten på noen grunnleggende måte? 
 

2 hours ago, Dompappen said:

Hørte på Uteliv og epsioden Skogen - mye mer enn bare trær - Anne Sverdrup Thygeson. Som blant omhandlet annet kelo-furutrær, som minker og minker. Så hjelper det heller ikke på at alle som skal til Femundsmarka skal fyre et sikkelig tyribål. Randulf uttalte i episoden om at finnes områder i Femund som er helt rensket for kvist og kvast, fordi folk skal brenne bål på tur. Da kjenner jeg at jeg blir matt, ikke engang friluftsfolka er veldig naturvennlig, noen Bengt Are også har fått på film med søppel som ligger henslengt. Skal selvfølgelig ikke peke hissig finger på alle som driver friluftsliv, eller som drar på tur til Femundsmarka som har skjønt at man må være forsiktig med skogen som er igjen. Kan fint brenne blå, man ikke et gigant bål og 300 kg tyri.

Her fatter jeg heller ikke hvorfor de enkleste og mest effektive tiltakene ikke blir vurdert? Gjør det som skulle vært gjort i mange nasjonalparker og mange andre steder. Fjern innfartsårene som skjærer langt inn i disse områdene. Jeg er ikke lommekjent i Femunden men om man hadde stengt innfarståren på Svensk side (Kjærringsjø?) Båten på Norsk side og sikker noen veier til ville veldig MYE natur vært spart. Istede tenker vi forbud-forbud.

Med å stenge mener jeg ikke nekte ferdsel i disse områdene, kun nekte bilkjøring.

2 hours ago, Dompappen said:

Skjønner ikke hva bankene skal med den siste urørte naturen vi har, ingen fysisk verdier å hente ut hvis denne skal bevares og det ferdselsforbud. Måtte være at de eier den for å bygge vindmøller eller hent opp mineraler.

Det er ikke slik at alle verdier er knyttet til  praktiske applikasjoner. Edelstener er et milliardmarked hvor verdier ofte er styrt av følelser. Det samme i eiendomsmarkedet. Jeg tror ekslusivt eierskap og kontroll over natur /villmark potensielt kan bli langt mer verdifult en noe edelsten marked. 
Etter hvert (kanskje allerede) vil det sikkert ligge ganske mange offentlige milliarder klare til å brukes i diverse konserverings "schemes" Som en passiv intekt til de som eier disse områdene. 

Høres kanskje søkt ut men jeg tror dette kan være fremtiden. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.