Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski til marka utenfor Oslo?


Reggie

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til Oslo fra Bergen og er ikke kjent med skimulighetene dere, annet enn at jeg antar det er langt mer enn Bergen. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe nye ski, men er egentlig mest glad i tur litt utenfor løypene i løssnø og tenkte da å kjøpe noen brede fjellski som jeg kan ha med meg når jeg reiser andre plasser på tur. Jeg lurer derfor på om det vil passe dårlig i området utenfor Oslo som vil være der jeg går på tur i hverdagen fremover? Bør jeg ha noen som passer i løypesporet eller er det greit med bredere fjellski i områdene som er tilgjengelig med kollektiv transport fra Oslo i hverdagen? 

Tar forresten gjerne imot tips til turløyper, gode teltplasser eller annet. Jeg skal bo sentralt i Oslo så det er ikke noen plasser som er spesielt mer tilgjengelig enn andre, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutes ago, Markamann said:

Høres dessverre ut som om du bør skaffe deg to par ski. Du kommer deg alltids fram, men det vil nok bety en del for skigleden at du har et par som passer i sporet. Selv noe rimelig fra Finn vil bære betydelig bedre enn brede fjellski.

Målet var vel å unngå å ha to par, men går det ikke så går det ikke :) Det er litt av hensyn til lommeboken, men også miljø. Det kan være det likevel er det beste alternativet, men jeg vil først da presisere spørsmålet: innenfor rimelig rekkevidde fra Oslo (dagstur, halvdagstur etter jobb), er det stort sett løyper det går i eller er det gode muligheter for å gå utenfor løyper også? Jeg kjenner ikke området, og ikke skikulturen der heller for så vidt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggie skrev (10 minutter siden):

Målet var vel å unngå å ha to par, men går det ikke så går det ikke :) Det er litt av hensyn til lommeboken, men også miljø. Det kan være det likevel er det beste alternativet, men jeg vil først da presisere spørsmålet: innenfor rimelig rekkevidde fra Oslo (dagstur, halvdagstur etter jobb), er det stort sett løyper det går i eller er det gode muligheter for å gå utenfor løyper også? Jeg kjenner ikke området, og ikke skikulturen der heller for så vidt. 

Det er stort sett bare løyper som er tilgjengelig i nært byen, men der er det til gjengjeld både kvalitet og kvantitet. Forstår argumentet, og jeg pleier normalt å være en av dem som kommenterer at men ikke trenger mye og dyrt utstyr for friluftsliv. Dog tror jeg et par ski til begge formål blir et kompromiss for begge deler. Bedre med to rimeligere skipar enn et par dyre. I samme situasjon hadde jeg selv vurdert brukte fjellski på Finn da spenn der er av lite betydning. Ski for langrenn hadde jeg kjøpt på en av butikkene som spesialiserer seg på Ski. Ikke nødvendigvis dyre ski, men ski som er korrekt plukket ut for deg. Typ Sportslageret, Milslukern eller Bull Ski & Kajakk.

Endret av Markamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reggie

Jeg er eksilbergenser, og brukte årevis på å kjempe i motbakke fordi (som deg) jeg syntes det var én riktig måte å gå på ski. Det er 100 % gøyere å gå på ski i Oslomarka på smale langrennsski med gåspenn, gjerne felleski (så slipper du å smøre). Jeg har fjellski også men du må et stykke (min. et par timers kjøring) før du kommer til terreng hvor du kan stole på nok snø og egnet terreng til at det lønner seg å bruke dem. 

Miljøaspektet er vesentlig, men et par gode ski holder i mange mange år. Du blir ikke versting av å ha to ulike par ski til ulikt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslogutt her, med ett år i Bergen i studietiden bak meg. Oslomarka vinterstid er noe helt annet enn Bergen. Her kan du ta skia med på jobb, dra ut etter lunsj og gå timesvis uten at du krysser ditt eget spor. Det er milevis med godt oppkjørte løyper, mange kollektivmuligheter ut i skogen og uendelige varianter hvor du er helt alene. 

Skaff deg et par løypeski først som sist. Du vil ikke angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å gå på ski igjen for noen år sida etter et avbrekk på ca 20 år og tenkte først at jeg bare skulle klare meg med fjellski. Opplevde ganske fort at fjellski ikke er spesielt inspirerende i Oslomarka. Skaffet meg et par rimelige felleski for løypa og det er ti ganger bedre. Så er jeg veldig fornøyd med fjellski når jeg skal på fjellet med pulk.

Kort sagt: støtter alle innspillene om to par. Jeg tenkte først det var unødvendig men nå er jeg overbevist. 

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut som det var ganske enstemmig konklusjon :) Tusen takk for alle svar, det ser ut som det blir to par på meg.

Tar gjerne imot tips til hva jeg skal følge med på når jeg velger ski, hvis noen fortsatt følger med i tråden her. Felleksi virker som en god løsning, siden jeg ikke er så stødig og ikke er spesielt glad i klistrete smørning heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å gå utenfor preparerte skiløyper i Oslomarka. Det er f.eks. en del åstopper som er verdt å besøke (bl.a. god utsikt). Da kan brede ski være morsommere, men de er som nevnt over ikke så morsomme å gå på i preppede spor, som gjerne blir "anmarsjløypa" til toppen. Jeg bruker både smale og brede ski, avhengig av hva jeg har lyst til den dagen. Gå langt og litt raskt: smale ski. Loffe og gå på oppdagelsesferd, eller kanskje ligge ute: kanskje brede skil. Har besøkt mange utenfor-spor-steder også med smale ski, så det går, det også. Uansett, velkommen til Markas fantastiske verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (På 25.9.2023 den 20.14):

Det er mulig å gå utenfor preparerte skiløyper i Oslomarka. Det er f.eks. en del åstopper som er verdt å besøke (bl.a. god utsikt). Da kan brede ski være morsommere [...]

På disse stedene er vel kanskje truger et vel så bra alternativ som fjellski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 timer siden):

Du kommer til å bli lei av å bli forbigått av "alt og alle" alerede på 2dre turen.. Så gå for et par felleski og tilhørende langrennsstaver.

Been there, done that..

Der har du meg, jeg har aldri hatt langrennski, men loffer avgårde i trikkeskinnene med fjellskiene. Enten en ren tur i løypene eller med noen avstikkere.. Det plager meg ikke så veldig å bli forbigått.

Jeg skulle no egentlig være stille i denne tråden, siden det riktige svaret er som dere sier to par ski... Jeg har vurdert joggepinner i 10 år nå, kanskje magien skjer denne sesongen :D

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har bodd ved Marka og gått mye på ski der. Det er trikkeskinner overalt, så min erfaring tilsir at ski breiere enn ca 60mm (65mm) skraper i kanten og blir en plage å gå med. Jeg har hatt stor glede av et par lette turski: Fischer stell lite eller steel powerlite. Bredde er visst ca 50 - 55 mm. Fås både i smøre og fellevaersjon. Disse er med stålkanter og dermed også brukbare på fjellet, men uten den helt store bæreevne, men et kompromis. Ja, jeg har egentlige fjellski!

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.