Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor effekt har imprigneringsspray... og er det eventuell stor forskjell?


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Jeg har tydelig dårlig karma når det gjelder GoreTex (gårkjeks som sier)..

Føler ikke at spay hjelper noe særlig. Litt våt lyng.. under støvleskaft.... skal ikke mye til før man kjenner fukten sive inn. 

Er noen sprayer bedre enn andre?

Vet at membran ikke varer evig selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aurejeger skrev (2 timer siden):

Begge. Med og uten Gore-Tex. Blir helt vanntette. Ingen problem å tråkke uti når jeg skal ut av kanoen. 

Jeg tenkte i utgangspunktet på trådstarter 😉 Men kjekt å vite uansett! Har ingen kjennskap til produktet du nevner, men veldig praktisk om den impregneringa kan benyttes på begge typene i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (7 timer siden):

Begge. Med og uten Gore-Tex. Blir helt vanntette. Ingen problem å tråkke uti når jeg skal ut av kanoen. 

Ut av båt i et steg, eller tråkke over en bekk funker ja (delvis). Men gå noen meter i våt lyng... njet.

Og vil tro at ingen skoprodusenter har unikt stoff som krever sin egen spray (Alfa). 

Og de sprayer som er vannbasert, er det noe tess. Bedre for kloden og innånding, men.... 

Bruker Alfa sin nå på et par Alfaer, sko og støvler. Blir fort fuktig som  nevnt i våt lyng, selv om det ikke går over kanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye det faktisk stemmer, men å gjøre gore-tex lærsko potte tette i ytterstoffet vil vel potensielt gjøre de så lite pustende at det blir mer fuktighet på innsiden av skoen uansett pga klamhet/svette uansett. Mener det stod noe ala dette i Alfa's tidligere vedlikeholdsinstruksjoner (eller var det her på forumet 🙄).

 

Jeg har et par Alfa Piggen i tekstil/synt ytterstoff. De er tette de, men noe så jæævlig tette også, så bare på bilturen på vei ut på tur blir jeg klam/våt i skoene på en helt annen måte enn hva jeg blir med f.eks. Alfa Laggo eller Alfa Impact.

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid oppfattet spørsmålet fra selger av Gore-tex sko, om å få sprayet skoene, som et  forsøk på å selge mer.  Gore-Tex sko (mine i hvert fall) holder vannet ute og er   -  vanntette....  Skulle skoene lekke (og det gjorde i etter en stund, i begynnelsen de da Gore-Tex ble tatt i bruk), så er det grunnlag for en reklamasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt det med impregnering og sko med Gore Tex. Mange av skoene har lær eller annet stoff ytterst, og GTX blir da neppe impregnert i noe særlig grad av en dusj fra sprayboks, slik de ofte tar betalt for i butikken. 

Noen med kvalifisert kunnskap om hvordan dette henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lærsko synes jeg det hjelper å behandle med lærfett. Dersom man ikke behandler trekker de vann og danner et lag som motvirker pusteegenskaper der det er GT. Det samme gjelder vadere/impregnering, men der er jeg for lat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Man impregnerer vel sko av goretex for samme grunn som man gjør med jakker.

Vannet holdes noe bedre ute en viss tid, og pusteevnen holdes noe bedre en viss tid.

Det er ikke min erfaring.

Jeg sluttet å pusse og vedlikeholde mine Walk king for mange år - og mange par siden. De holder vannet ute, men ikke helt like lenge som sålen varer. (Det hender jeg blir fuktig i skoene, men da skal det kammen være varmt.) 

Mine "nye" Alfa Impact har fått skokrem noen ganger - jeg liker å se skoene rene og pene, men her holdt Goretexen like lenge som sålen, og et halvt år etter jeg fikk ny såle og ny Gore-Tex er jeg fortsatt tørr på beina, selv om jeg vasser i vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å prøve å få mine Salomon Quest 2 til å tåle vann. Uten impregnering kjenner jeg fuktighet gjennom etter 10m (meter) i våt lyng. Har prøvd å spraye de, men jeg har ikke vært på korte nok turer til at jeg ikke fortsatt blir våt.. Kan ikke helt forsvare å bruke en boks med impregnering på noe som ikke blir tett nok likevel. "Problemet" er at jeg ikke har greid å finne støvler som er bedre å gå i enn Quest2. De etterfølgende modellene har ikke dratt modellen i riktig retning, blant annet er grepet på etterfølgerene katastrofalt mye dårligere. Når det er garantert tørt bruker jeg de.

Så, de gangene jeg nå ikke har tenkt å bli våt på beina, bruker jeg lærstøvler med Sympatex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, sofasliter said:

Jeg skjønner ikke helt det med impregnering og sko med Gore Tex. Mange av skoene har lær eller annet stoff ytterst, og GTX blir da neppe impregnert i noe særlig grad av en dusj fra sprayboks, slik de ofte tar betalt for i butikken. 

Noen med kvalifisert kunnskap om hvordan dette henger sammen?

 

Membranen i Gore Tex er vanntett i seg selv, og pustende.

 

Men den klarer ikke å puste hvis ytterstoffet blir vått.

 

Impregneringssprayen forhindrer ytterstoffer fra å bli vått.

 

Så ved å impregnere ytterstoffet sikrer du at membranen klarer å opprettholde pustefunksjonen sin. Det er hovedgrunnen til at man impregnerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (6 minutter siden):

 

Membranen i Gore Tex er vanntett i seg selv, og pustende.

 

Men den klarer ikke å puste hvis ytterstoffet blir vått.

 

Impregneringssprayen forhindrer ytterstoffer fra å bli vått.

 

Så ved å impregnere ytterstoffet sikrer du at membranen klarer å opprettholde pustefunksjonen sin. Det er hovedgrunnen til at man impregnerer.

Enig her. I tillegg tenker jeg at man reduserer hvor mye skitt og lort som kan trekkes inn i ytterstoffet/skallet ved å impregnere, da særlig veldig små partikler (f.eks. leirpartikler) som er oppløst i vannet, og som kan «bli med» vannmolekylene inn til Gore-Tex-membranen og på sikt tette denne fra å puste. Tørt lær vil jo nærmest suge til seg vannet, og dermed skitten, mye mer enn lær med en vannavstøtende impregnering. Over tid kan slike forurensninger visstnok også slite hull på membranen, og det er det verre å fikse.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det, at dårlig pustende Gore-Tex-membran ofte skyldes at den tettes over tid, særlig hvis man unngår å vaske og impregnere plaggene.

Jeg impregnerer mine lærstøvler med bivoks, og synes det funker bra. Fukter og holder læret smidig, og gir samtidig en vannavstøtende overflate. Deretter har jeg ofte på skokrem for å øke slitestyrken mot lyng og kvister, slik at impregneringa holder lengst mulig. Vasker læret først, og vasker/børster støvlene etter bruk.

Sko/støvler av tekstil/syntetiske materialer og Gore-Tex har jeg dårlig erfaring med ved bruk i terrenget over tid. Overflaten blir for grov/porøs, for lite slitesterk og samler derfor opp mer skitt, som igjen sliter på både stoffet og membranen. Slikt blir derfor mest brukt ved vandring på stier for min del, hvor støvelen ikke utsettes for samme type mekanisk slitasje fra kvister, steiner og annet i terrenget. Joggesko med Gore-Tex ser jeg ikke poenget i, fremstår mest som en salgsgimmick for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (36 minutter siden):

Membranen i Gore Tex er vanntett i seg selv, og pustende.  Men den klarer ikke å puste hvis ytterstoffet blir vått.

Dette stemmer ikke med det jeg opplever. Mine lærsko er dassvåte, men jeg er tørr på beina, selv om jeg vasser i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Måssåbjønn said:

Det er i alle fall slik jeg har forstått det, at dårlig pustende Gore-Tex-membran ofte skyldes at den tettes over tid, særlig hvis man unngår å vaske og impregnere plaggene.

Gore Tex fungerer best når plaggene er rene og pene og de er nylig impregnerte ja. Regelmessig vasking og impregnering er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Gore Tex fungerer best når plaggene er rene og pene og de er nylig impregnerte ja.

Enig.

Men særlig på sko, varer effekten veldig kort tid. Etter andre gjørmedam på turen er impregneringen beseiret.

 

Gabs88 skrev (1 time siden):

Regelmessig vasking og impregnering er viktig.

Vil ikke si meg enig i at det er veldig viktig. Selvsagt ikke dumt å børste og skylle av skoene etter tur, men de blir jo like skitten etter første gjørmedam neste tur.

Vask er viktigere enn impregnering tenker jeg.

 

Det beste trikset for tørre sko synes jeg er gamasjer. Det hjelper helt enormt både på å holde vannet lengre ute, og redusere hvor skitten skoene blir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Men særlig på sko, varer effekten veldig kort tid. Etter andre gjørmedam på turen er impregneringen beseiret.

For meg varer det en del lenger enn som så, føler jeg. Jeg prøver å jobbe bivoksen inn i læret, slik at det ikke bare blir en polert hinne ytterst, for det vil jo ha veldig redusert varighet og bestandighet. Derfor bruker jeg også skokrem etter bivoksen, som nevnt, da det også hjelper med å øke slitestyrken til en viss grad, synes jeg. For meg er det i hovedsak lyng, stein, sand, kvist og kvast som sliter på læret i skoene, ikke så mye vannet i seg selv. Så slitasjen er størst på innsida av skoa, nedre del, og det blir der læret først «vætes» for meg. Mine turområder består i stor grad av blautmyr med innslag av tørre rabber med tørr lyng og krattvekst.

Gore-Tex-sko og -støvler som ikke er av lær har vel betraktelig kortere holdbarhet på impregneringa etter mitt skjønn. I alle fall har jeg det inntrykket av mine Mammut Ducan.

Absolutt enig i at vask av skoene er viktigst. Vedlikehold generelt øker levetida. Smuss, skitt og sand som blir liggende i kriker, kroker og sømmer sliter skoa under bruk. En skobørste/oppvaskbørste og vann hjelper mye, eventuelt en mild såpe i tillegg. Om slikt blir liggende i skoa vil det vel slipe litt på samme måte som et sandpapir. Slikt er det vel bare Garden som driver med...

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det beste trikset for tørre sko synes jeg er gamasjer. Det hjelper helt enormt både på å holde vannet lengre ute, og redusere hvor skitten skoene blir :)

Veldig godt poeng! Har vært for dårlig til å bruke gamasjer selv, selv om jeg har vært inne på tanken flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (På 8.8.2023 den 10.59):

Jeg har alltid oppfattet spørsmålet fra selger av Gore-tex sko, om å få sprayet skoene, som et  forsøk på å selge mer.  Gore-Tex sko (mine i hvert fall) holder vannet ute og er   -  vanntette....  Skulle skoene lekke (og det gjorde i etter en stund, i begynnelsen de da Gore-Tex ble tatt i bruk), så er det grunnlag for en reklamasjon.

Returnerte nylig noen Alfa til Fjellsport, og kjøpte noen andre. Får se hvor mye de nye tåler.

 

Har Impact som brukes på fuktig høstturer, de blir litt heavy når det er varmt.

 

Men er godt vant med bløte bein. Bruker av og til gamasjer, men det er mest for skitt og gjørme. Vannet kommer jo inn rundt der det ikke dekkes. 

Gikk tur på søndag i ca 8-9 timer, stort sett opphold. var vel tørr første 1 1/2 time. 

Får prøve den Kiwi-sprayen det ble linka til, på de nye støvlene. 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2023 at 10:59 AM, REJOHN said:

Jeg har alltid oppfattet spørsmålet fra selger av Gore-tex sko, om å få sprayet skoene, som et  forsøk på å selge mer.  Gore-Tex sko (mine i hvert fall) holder vannet ute og er   -  vanntette....  Skulle skoene lekke (og det gjorde i etter en stund, i begynnelsen de da Gore-Tex ble tatt i bruk), så er det grunnlag for en reklamasjon.

 

Du trenger absolutt ikke å spraye nye sko, den vanlige anbefalingen er vel det motsatte. Skoene impregneres fra fabrikk og du bør ikke spraye dem igjen før de trenger ny impregnering etter noen måneders bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

 

Du trenger absolutt ikke å spraye nye sko, den vanlige anbefalingen er vel det motsatte. Skoene impregneres fra fabrikk og du bør ikke spraye dem igjen før de trenger ny impregnering etter noen måneders bruk.

Ha ha. 

Nye støvler ble brukt på nevnte tur, uten å bli spraya først, og da ble jeg våt etter et par tråkk i våt lyng. De er nå satt inn med Alfa-spray etter rengjøring. Spent. (Kjøper Kiwi-spray når Alfa er tom) Dette er tekstil. Alfa Gren

 

Forresten. Vil ikke bruk av børste på tekstil slite på eventuell membran. Selv en myk børste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.