Gå til innhold
  • Bli medlem

Reagerer på bålforbod: Meiner DSB driv med skremselspropaganda


zimwalker

Anbefalte innlegg

Nils Einar Ljosland skrev (47 minutter siden):

Her på Agder har vi i skrivende stund totalt ildforbud forbud ute i skogen. Også gassbrenner...

Forstår tankegangen hos øvrigheten, men for oss som benytter oss av alle slags former for Primus regelmessig blir et slikt forbud for unyansert og dumt. Vi vet jo alle hvor langt, eller kort man kan komme med skjønnsmessige vurderinger, eller fravær av som sådan. Ville eksempelvis aldri ha fyrt opp Bensinbrenner nå. Føler rett og slett at forvarmingen inneholder for høy risiko for uhell. Forbud mot dette gir absolutt mening. Toppmontert gassbrenner likeså ettersom at det alltid vil forekomme en viss veltefare ved slike brennere. Spritbrenner bruker lettantennelig rødsprit i skål. Her kan man fort søle en skvett om man er negligent. Slangebrennere ala Windpro og Vega fremstår det mer underlig med et forbud mot. Her skal man jo være flink for å forårsake skogbrann. 
 

Det blir i mine øyne dypt problematisk med slike unyanserte forbud. Når man går til steget å lempe ulike gassbrennere, multifuelbrennere, engangsgrill og bål i en og samme kategori mister jeg interessen raskt. 
Håndhevelse er uansett litt «bitch» inne i marka da jeg ennå har til gode å se politi der inne på mine 33 år på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Slangebrennere ala Windpro og Vega fremstår det mer underlig med et forbud mot. Her skal man jo være flink for å forårsake skogbrann. 

Nja, med Vega'en trenger du ikke være så flink, bare litt uoppmerksom. 

Den er såpass lav at mye av varmen slår ned i bakken den står på, spesielt om man bruker vindskjerm. Har hatt ett par tilfeller der jeg ikke har hatt tilgang til 'brannsikkert underlag' som stein eller sand, der brenneren har stått nær mose eller gressvekster og fått dette til å ta fyr. Greide til og med å smelte skjærefjølen som jeg har brukte som underlag på flere turer med bensinbrennere. Så med Vega'en har jeg blitt forsiktig med hvor jeg plasserer den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min indre kverulant bøyer seg i støvet for den plakaten, @Espen Ørud

En mindre kreativ plakat, med samme innhold, er oppe her i nabolaget. Min stakkars lille brenner er herved permittert fra skogen i Østfold inntil videre.

Skogen er knusktørr og verre skal det bli. En gnist er alt som skal til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Espen Ørud said:

FB_IMG_1686301109486.thumb.jpg.035d9b376163810b8cd5dd3cfe767097.jpg

Er denne plakaten satt opp nå med det ekstraordinære forbudet mot åpen ild eller denne relatert til det generelle bålforbudet? Jeg mener den strekker seg litt langt sånn på generell basis, men fin sånn det er nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etsvends skrev (12 minutter siden):

Er denne plakaten satt opp nå med det ekstraordinære forbudet mot åpen ild eller denne relatert til det generelle bålforbudet? Jeg mener den strekker seg litt langt sånn på generell basis, men fin sånn det er nå. 

Vi bor i Finnmark. Her blir det ikke varmt nok til at ting tar fyr.

 

Men hos kompis som sendte meg denne er det knusktørt.

 

For min del må gjerme hvermannsen tolke denne til å gjelde hele året....

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lokale brannvesen og - elever holdt skogsbrannøvelse for en uke siden i et hugstfelt på dalsiden rett overfor meg med helikopter , motbrann og allt. Kunne sitte på balkongen og se. 

Ja, det brenner bra altsammen. Motbrann og Særlig helikopter var ganske effektivt.

Selv om man tenne bål eller primus på sikker plass skal det nå brae fly en gnist eller litt søl med forvarmingen før enn det er full fyr. Så ja, jeg har forståelse for totalforbudd - også av pegagosike grunner. Bra plakat ovenfor!!

Elgen

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kristian Osvik skrev (På 3.7.2023 den 22.04):

Kva er ståda i Femundsmarka no? Slutt på forbudet?

Jeg fant ingen midlertidige forskrifter for dette i hverken Engerdal eller Røros kommune før ukestur i Femundsmarka forrige uke i hvert fall (?).

Det bøttet veldig mye ned på denne ukesturen, og jeg opplevde terrenget som temmelig bløtt over hele linja.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 9.6.2023 den 15.00):

Vi bor i Finnmark. Her blir det ikke varmt nok til at ting tar fyr.

.

 

Walle skrev (På 9.6.2023 den 15.42):

 

Espen Ørud skrev (På 9.6.2023 den 15.51):

Ulmebrann.... de slukker av seg selv...

Fra juli i år:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lyngbrann-i-sor-varanger-_-nodetater-jobber-med-a-slukke-brannen-1.16480625

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.