Jump to content
IGNORED

Lys i telt

Sjimpansen
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Har sett på instagram at noen har med fjøslampe på telttur. Det er neppe særlig praktisk og knuser nok lett. Men ser utrolig koselig ut!

Er litt lei kun hodelykt på tur. Har noen erfaring med slik lampe, eller andre koselige måter og få lys i teltet?

Fjøslampe er koselig og jeg har noen selv, men de er tunge og upraktisk med mindre vi snakker om en fast/ofte brukt camp. Jeg bruker en batteridrevet lysslynge med små ledlys som bruker lite strøm og i tillegg veier lite. Det er dog ikke leselys, kun til kos og stemning. 

Du kan se det i bruk i teltet mitt i Bikepacking-filmene mine på youtube kanalen: saktetur

Det er jo forskjellige varianter av "fjøslykt", men hvis de er beregnet for utebruk knuser de nok ikke så lett som man kanskje skulle tro. Hvis det er ei vekelampe, for eksempel de nokså vanlige

Hidden Content

, så kan det være et problem at de vil lekke hvis de ligger ned. De bør derfor transporteres helt tom. Det er ikke alltid like enkelt å tømme ei sånn lykt helt. Kan man transportere den i stående stilling og tanken ikke er helt full går det vel greit vil jeg tro. jeg har fire sånne, men bruker dem kun ute i hagen.

Selv har jeg gått over til led-lampe og har ei der fargen på lyset kan varieres. Det er egentlig ei lita lampe (stor som ei fyrstikkeske omtrent) til et lite kombinert stativ/selfiestang for mobiltelefon. Den har innebygget ladbart batteri. Jeg liker at den kan gi alt i fra hvitt ganske kraftig lys til varmt gult lys som også er godt nok til å lese i. Jeg har

Hidden Content

, men på bildene vises ikke den lampa jeg nevner som følger med løs (kan festes på toppen av stativet). På bildet vises kun ei lita lampe som sitter fast i stativet og som kun gir hvitt lys i tre styrker. Den avtagbare lampa kan brukes løs, men jeg har som regel med meg dette mobilstativet, så da passer det fint at jeg har en fot å sette lampa på. Ikke svar på spørsmålet ditt, men kanskje et tips?

En liten rettelse på mitt eget innlegg: På tre av bildene (det første og de to siste) synes faktisk lampa bak mobilen som en svart klump. Den skal jo lyse den samme veien som mobilkameraet peker, så derfor er den montert på baksiden.

Edited by Skogens Stønn

Hei.

Jeg bruker denne: 

Hidden Content

en grei lykt som kan dimmes, henges opp eller stå stødig på bakken og Bruker lite batteri.

Denne kan jeg anbefale men er jo noen år nå, så finnes kanskje andre og bedre på markedet?

Forrige helg var jeg og jentungen på telttur i nærområdet, men både taco på bål og masse godteri ( hun er 13, så en må være glad de vil være med), da ble det rigget lyslenke i teltet også, gir fint og lunt lys det også

( beklager litt dårlig bilde)

latitude

2A91EBC8-5B15-4E6E-B7BA-2254AE80DDF4.jpeg

Thomas E skrev (5 minutter siden):

Jeg har en

Hidden Content

som jeg er blitt veldig glad i.  Pumper opp liggeunderlaget og fungerer som teltlampe

Ser bra ut denne. Kanskje noe jeg skulle hatt med i kajakken 🤔

Hvor hardt blåser den opp ett expedunderlag? Blir det ganske fast, eller må man allikevel til med å pumpe/blåse manuelt for å få den siste fastheten om man liker ett hardt underlag?

Marius Engelsen skrev (2 minutter siden):

Ser bra ut denne. Kanskje noe jeg skulle hatt med i kajakken 🤔

Hvor hardt blåser den opp ett expedunderlag? Blir det ganske fast, eller må man allikevel til med å pumpe/blåse manuelt for å få den siste fastheten om man liker ett hardt underlag?

Den blåser hardt, jeg pumper opp packraft med den også. Men jeg pleier bruke den uten stoppeventil(går fortere og tar mindre batteri), så det siste pustet gjør jeg alltid manuelt. Kommer litt an på underlaget egentlig. Den passer mindre godt til noen og da må man toppe opp med et par pust til slutt.

Har selv en Black Diamond Moji teltlykt. Liten, lett og lyset kan dimmes. Enkel å bruke. Max 100 Lumen, så sterk nok.

Hidden Content

Men jeg har gått motsatt vei, fra å ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til å ha KUN hodelykt med på tur. Trenger ikke mer.

Edited by Kristian J. Vabø

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Men jeg har gått motsatt vei, fra å ha med hodelykt, teltlykt og en liten AAA-LEDlykt i reserve, til å ha KUN hodelykt med på tur. Trenger ikke mer.

Samme her. Kun på teltturer vinterstid, hvor det er lenge mørkt, har jeg med en LED-lyspære fra e-bay.

Her må du skille mellom et par-tre ting. Skal du ha InstaLight,  teltlys som gir mest mulig lys pr vektenhet og batteri som fungerer til ditt aktuelle bruk eller fotolys.

Ingen av delene er feil, men gir forskjellige svar.

Veldig mange som ønsker få fine stemningsbilder velger en eller annen form for lyslenke. Selv har jeg flere varianter der de letteste stort sett ikke veier noen ting, har masse LED og plugges til powerbank. Andre tar f.eks 3 x AA-batterier og varer lenge.

Som "arbeidslys" eller leselys ibteltrt har jeg en enkel "lyspære" som er dimbar, gir godt lys, ikke er for tung og som jeg synes varer lenge: 

2126051187_chrome_bilde_13_nov.202118_14_36CET.png.5cc7ce1260894b5a7aa9d14158a19ed9.png

Dersom du er ute etter lys i teltet som lar deg ta nattbilder med lysende telt på så kan jeg varmt anbefale ett eller flere telys i teltet. Mengden avhenger av hvor mye månelys man har i tillegg eller hvor tidlig på kvelden det er. Dette synes jeg med god margin gir mest naturlig farge på telt osv...

Hidden Content

Hidden Content

God gammel fjøslykt gjør seg også bra på bilder, men er veldig tung å drasse med...

Hidden Content

Edited by Espen Ørud