Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken brenner skal jeg ha?


børt-erik

Anbefalte innlegg

Optimus Nova har tatt kvelden. Jeg trenger en ny brenner som er

- god til vinterbruk

- mulig å regulere

- gjerne med lavere lydnivå enn Nova

- gjerne passe inn i Trangia vindskjerm

Skal jeg gå for en ny Nova, eller er det andre modeller jeg bør vurdere?

Det er viktig at den kan reguleres, og ikke bare kjører på full guffe. Finnes det regulerbare brennere med lavt lydnivå? Og som kan modifiseres til å passe inn i Trangia?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lar seg nok ikke reparere. I hvert fall ikke uten mer bryderi enn jeg orker. Lodding har gått opp. Deler av selve brennerhodet er mistet.

Det jeg lurer på er om det finnes en god stillebrenner som er regulerbar, og gjerne en type som kan tilpasses Trangia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Nova forever! Loddes kan den vel? Og reservedeler finnes.

Lettest å regulere til simring - og så er det ikke noe så beroligende og betryggende som en primus hvesen i teltet. Jeg ville ikke investere i en dverg silencer, som kanskje har dårlig innflytelse på forbrenningen. 

 I øvrig fyrer jeg med tennvæske - og forvarmer med samme tennvæske helt uten problemer i ned til -22C. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus Omnilite ti med en silencer funker vel også i trangia mener jeg å ha sett/lest! Kun brukt gass på min og kunne ikke vært mer fornøyd. Den har jeg brukt daglig i 180x2 dager til  oppkok av  kaffevann om morran og en frokost/middag i ny å ne i Thailand i 2 år. Plus turer i Norge på sommerstid, så ca 400 brukerdøgn uten noen form for problemer synes jeg er bra.

Thai mat er godt det altså, men når man bor der 180 dager så er det digg å kunne lage seg noe eget av å til. Så Omniliten å msr ceramic 1,3L solo pot er med vært år. Man blir så potethol etter all ris at mulighet til en hjemmelaget potetmiddag er gull. Steker enkelt egg og bacon i den kjelen der, blitt glad i det oppsettet der for Omniliten går oppi kjelen så det tar lite plass 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova vs omnifuel: 

Novaen ligger 1dB lavere i støy enn Omnifuel.(husk at denne er logaritmisk skale)

Novaen har litt høyere kullosutslipp enn Omnifuel på flatbunnet kjele (Infoen her er hentet fra boka til Randulf Valle).

 

Nova Støy: 87dB / Kullos flatbunnet kjele: 81mL/min

Omnifuel støy: 88dB / Kullos flatbunnet kjele: 55 mL/min.

 

Omnifuel har mulighet for gassbokser(dog var jeg ikke veldig fornøyd med denne løsningen når jeg hadde omnifuel og 

gikk for en egen gassbrenner). 

Personlig har jeg MSR Dragonfly og XGK nå og er sykt fornøyd med begge. Skaffet XGK for å ha en pålitelig backup, men har aldri opplevd problem med 

dragonflyen i felt. Dog skulle jeg valgt mellom Nova og Omnifuel, tror jeg at jeg hadde valgt Novaen.

Klokka på min omnifuel ble deformert etter kort tids bruk grunnet varme og jeg synes flammesprederen er litt liten til å ha inne i teltet. Mange er nok 

uenig i dette og har aldri hatt problem med det, men jeg foretrekker å være ekstra sikker når jeg ligger å roter inne i teltet.

 

 

Endret av Navigatøren
,,
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvilke brennere som kan tilpasses Trangia, finner dessverre ikke igjen en dansk side som viste hvordan 10 ulike brennere kunne tilpasses.
Mener at Whisperlite var en av disse. (du mister mye regulerbarhet på å velge en som må reguleres ved flaska) Jeg har tilpasset min Soto Muka Stove, men svak varme funker dårlig.

Jeg har klart å kjøre Trangias gassbrenner med forvarmingsbøyle på bensin med primus-pumpe. Måtte forvarme med toalettpapir dynket i bensin siden det ikke er forvarmingskopp. Kan neppe anbefales.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (59 minutter siden):

Det er utrolig hvilke brennere som kan tilpasses Trangia, finner dessverre ikke igjen en dansk side som viste hvordan 10 ulike brennere kunne tilpasses.
Mener at Whisperlite var en av disse. (du mister mye regulerbarhet på å velge en som må reguleres ved flaska) Jeg har tilpasset min Soto Muka Stove, men svak varme funker dårlig.

Synd du ikke fant tilbake til den danske siden da det sikkert hadde vært greit med samlet oversikt her inne over hvilke brennere man vet lar seg tilpasse.  
Når det gjeldet Whisperlite, fant denne:  www.youtube.com/watch?v=hQCtHmEu1wQ    

Har selv tilpasse Nova og Polaris.  @Memento mori har tidligere postet "oppskrift" for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När jag var klar med mitt Trangia med gasbrännare på Tältplatsen vid Abiskojåkka i Abisko Nationalpark gick jag runt och såg på olika Topp brännare till gas och de som ej hade ett minimalt vindskydd runt brännaren hade problem med att få köket att brinna fast det var ca 5 m/s i vind och fint väder.

Msr ...de lux var väl det som såg ut att fungera bäst,skulle jag anv detta skulle ett högt vindskygg behövas och då dubblas plötsligt vikten och när man får räkna på högre gasförbrukning blir vikt besparingen ej stor.

Jag har en Primus mimer som endast testkörts och med skrämmande effekt ca 2800w jfr med fotogen och bensin brännare .Bygger man ett vindskydd i sten eller hittar en bra vinddskyddad plats så är enda nackdelen att kastrull stödet var ifh ganska litet så min kastrull med värmevxl ej passar såg att soto windmaster hade lite större och kombinerat med stöd för gasbehållaren så stod köket stadigt men vindskyddet på köket runt brännaren var för litet och den fick tändas flera gånger personen med detta minimala kök hade en välfylld 120l säck så troligen mkt extra som kunde lämnats och ett annat kök kunde ist kunna fått plats.Personen hade erf från mer avamcerade turer i bl asien men då stod arrangören av resan för matlagningen över öppen eld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisperlite utgår for min del, for den har så vidt jeg forstår ikke særlig god regulring.

Det ser ut til å gå mot en ny Nova. Den er både velprøvd, og rimelig. Så får jeg vurdere en silencer.

Synd at det ikke lages stillebrennere som er regulerbare. Er det en grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.