KS10 121 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Hei. Har planer om å krysse Hardangervidda i vinter og trenger derfor råd til en grei reservebrenner. Har fra før en primus omnifuel som er bankers og skal brukes på bensin, men i tilfelle denne skulle ryke på tur og ikke kan fikses med rep-kit, trenger jeg et billig og greit alternativ. Har derfor sett på gassbrenner med forvarmingsrør til bruk med gassboksen vendt opp ned. Feks denne (Logg inn for å se skjult innhold) . Vet at gass egentlig er no go på vintertur, men med forvarmingsrør og gassboksen (primus wintergas) vendt opp ned er jeg spent på deres erfaringer med denne løsningen? Vil dette kunne fungere som en nødløsning i kulda? Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
bjaalean 9 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Beklager å gå litt off topic , men du har ikke vurdert spritbrenner ? Brukte min Trangia med rødsprit forrige helg i -22 , med en enkel forvarming i form av telys fungerte dette knall. Snøsmelting og koking tar endel lenger tid men dette mener jeg er en ganske solid reserveløsning. KS10 reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Håkan S 52 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Fungerar nog bra att värma upp denna lilla massan i T-sprit brännaren provade värma en optimus 207 i brons men där var den verkningslös kan fungera på MF av plåt. Ha gasbehållaren i sovsäcken om du ska kunna anv på morgonen då helst ny så ej gasläckage. En kvistbrännare är bra ute som reserv till MF. KS10 reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rayun 1 606 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Jeg skal ikke anbefale noen å gå lange turer uten reservebrenner. Dog har jeg aldri hatt med reservebrenner selv. Sjekker 111 bråk før tur og det har holdt til nå. Når jeg var yngre gikk det i Trangia´s rødspritfyrte, også det uten reserve. Skulle jeg hatt med reserve hadde det blitt liten gassbrenner. Ikke for å fortsette turen, men kun for å berge meg ned fra fjellet. KS10 reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Oksen 43 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Jeg har hatt flere sånne Eagle, og alle fikk voldsomt til underburn. Fikk til slutt hevet kjøpet. Lars Monsen sin Lillomarka spritbrenner koster 250kr. Koppen henger i et oppheng, sånn at du kan lure noen dråper bensin fra omnifuelen på noe alufolie f eks og tenne på under koppen om du trenger forvarming. For meg har det funket å lage en liten veke av toalettpapir. KS10 reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Håkan S 52 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar alla har ej optimus 111 el 207 som jag då kan reserv vara bra Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+zimwalker 1 407 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar KS10 skrev (3 timer siden): Hei. Har planer om å krysse Hardangervidda i vinter og trenger derfor råd til en grei reservebrenner. Har fra før en primus omnifuel som er bankers og skal brukes på bensin, men i tilfelle denne skulle ryke Hva med en Svea 123? Da har du brenner med fast drivstofftank. Ingen ekstra flaske eller reserve-pumpe å ta med, og du bruker samme type drivstoff som du alt har med. Ikke den mest effektive til snøsmelting, men som reserve bør den vel være grei; (Logg inn for å se skjult innhold) KS10, zupertramp og esphojo reagerte på dette 3 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+IvarJS 31 Skrevet 22. januar Del Skrevet 22. januar Dette er kanskje ikke svar på spørsmålet ditt angående gassbrenner, men hva med å kjøpe en (brukt) av samme type du har? Ser at de kommer relativt jevnlig ut på finn til rundt tusenlappen, og tipper du vil kunne selge den for omtrent det samme etter turen hvis du ikke trenger den videre. Da får du en brenner du kjenner godt som back-up, og kan bruke samme drivstoff. KS10 og lars p reagerte på dette 2 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
KS10 121 Skrevet 23. januar Forfatter Del Skrevet 23. januar Ser ut til at jeg går for en gassbrenner med forvarmingsrør. Hvis omnifuelen skulle streike er det viktigste at jeg har mulighet til å smelte litt drikkevann til jeg kommer meg til en selvbetjent hytte evt for å komme seg ned fra fjellet. Skal vel være ganske uheldig også om omnifuelen ryker og den ikke kan fikses med rep-kit rayun reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rayun 1 606 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar KS10 skrev (32 minutter siden): til jeg kommer meg til en selvbetjent hytte evt for å komme seg ned fra fjellet. På hytte med litt varme er det også mye enklere å mekke brenner, enn i et kaldt telt. KS10 reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Bjørn J 2 438 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar 44 minutes ago, KS10 said: Ser ut til at jeg går for en gassbrenner med forvarmingsrør. Ja, det er smart. Du må teste brenneren med den type gassboks du har tenkt å ta med. Noen typer bokser virker ikke på visse brennere - det er spesielt Coleman-gass som er problematisk. rayun og KS10 reagerte på dette 2 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Nils Einar Ljosland 28 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar En tanke jeg har hatt om Primus gassbrennere med multifuel kit. - De kan kanskje forvarmes med flytende drivstoff, og brukes med gass? Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Tom42 3 686 Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar KS10 skrev (På 23.1.2021 den 10.03): Ser ut til at jeg går for en gassbrenner med forvarmingsrør. Hvis omnifuelen skulle streike er det viktigste at jeg har mulighet til å smelte litt drikkevann til jeg kommer meg til en selvbetjent hytte evt for å komme seg ned fra fjellet. Skal vel være ganske uheldig også om omnifuelen ryker og den ikke kan fikses med rep-kit Godt du nevner orvarmingsrør. Dette er viktig på høyder over 12 - 1300 meter også om høsten. Ser det er nevnt Trangias spritbrenner. Hvis ikke børa blir for tung hvorfor ikke ta med Stormkjøkkenet og bruke rødsprit? Oppbevarer du litt rødsprit i en flaske i lomma er det ikke noe problemer. Det er min erfaring. Ser at @bjaalean også har en løsning for kald rødsprit. KS10 reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
KS10 121 Skrevet 24. januar Forfatter Del Skrevet 24. januar 7 hours ago, Tom42 said: Godt du nevner orvarmingsrør. Dette er viktig på høyder over 12 - 1300 meter også om høsten. Ser det er nevnt Trangias spritbrenner. Hvis ikke børa blir for tung hvorfor ikke ta med Stormkjøkkenet og bruke rødsprit? Oppbevarer du litt rødsprit i en flaske i lomma er det ikke noe problemer. Det er min erfaring. Ser at @bjaalean også har en løsning for kald rødsprit. Det er absolutt et alternativ. Maange år siden jeg sist brukte rødsprit, og selv om det blir litt sot og går tregere, er det viktigste at det funker ved nød. En flaske på innerlomma eller forvarming med telys bør funke bra Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Håkan S 52 Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar Jag har anv T-sprit på "sommar/höst" i norra SV ca 800-1500m det fungerar men är tar ju lång tid en person får kolla kök och andra resa tält,när man slår läger. Oftast +5-10 gr "varmt"som tur lite varmare på dagen men då brukade vi ej anv köket vi blandade även in 10% vatten för minska sot och detta ökade ju tiden. Vilka temp är brännaren och bränslets gränser,hur stor skillnad blir det om man värmer bränslet i ev sol eller har mindre behållare i fickan. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Franke 62 Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar Jeg skal prøve en fatboy gassflaske med overgang til primus. Kraftigere flaske med ren propan og skal ifølge selger brenne langt over minustokken. Oksen reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Blindgjenger 199 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar (endret) Propan har kokepunkt på -42, så det er en finfin vintergass. Problemet med propan er det kreves mer trykk for å holde den flytende - altså tjukkere gods i flaskene = mer vekt. Kunne vært interessant å vite hva totalvekta på Fatboy er. (Digresjon: Det navnet fikk meg umiddelbart til å tenke på Little Boy og Fat Man...) Tillegg: Vil høyere trykk være problematisk for en "vanlig" gassbrenner? Endret 26. januar av Blindgjenger Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Bjørn J 2 438 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar 19 hours ago, Frank Sørensen said: Jeg skal prøve en fatboy gassflaske med overgang til primus. Kraftigere flaske med ren propan og skal ifølge selger brenne langt over minustokken. Du tenker å bruke propangass på en brenner som er laget for butangass? Javel. Det står tydelig på flasken "use only with appliances designed for propane gas". Men det kan godt hende det går helt utmerket - helt til det plutselig ikke gjør det. Jeg tror jeg ville holdt meg til primus vintergass og/eller en brenner med forvarmingsrør. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Franke 62 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar (endret) Selger sier at der er overgang for nettopp dette og at det skulle ikke by på noen problemer. Jeg snakket også en halv time med en gassprodusent (et norsk selskap jeg akkurat nå ikke husker navnet på), fordi det er så mye om og men på dette feltet. Jeg lurte i første omgang på om det lot seg gjøre å isolere de vanlige gassflaskene som selges. Dette fikk jeg til svar fra produsenten: Vintergass er bare en gimmik og har veldig lite med sannheten å gjøre. Det blandes i alle mulige retninger, og gir de fanzy navn for å selge. Så skjer det neste, de skal ha ned prisen... Da blander de ut propanen enda mer. Du kan da oppleve at det plutselig ikke vil brenne mer, men flasken inneholder mye væske ennå. Dette er utblandet, ubrennbar væske sa han. Deretter tipset han meg om å prøve ren propan og ga meg retningen til denne nettsiden. Jeg takket for opplysningene og svarene jeg lurte på, ringte firmaet som leverer dette. Han kunne fortelle at dette er gassen som produsenten sendte meg etter. Flasken er kraftigere og tyngre, fordi det er ren propan. Men med overgang til prennere for tur, skulle dette gå utmerket. Så derfor har jeg tenkt å prøve dette, da både firmaet OG gassprodusenten sier det samme. At dette går fint, men det er dyrere og tyngre. (edit: Det ble kanskje feil å si «produsent», men det var LPG Norge jeg snakket med) Endret 26. januar av Frank Sørensen Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Blindgjenger 199 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Frank Sørensen skrev (17 minutter siden): Vintergass er bare en gimmik og har veldig lite med sannheten å gjøre. Det blandes i alle mulige retninger, og gir de fanzy navn for å selge. Nja, hvertfall Primus er vel helt åpne om hva vintergassen deres er. Vet ikke noe om ev. andre produsenter. Frank Sørensen skrev (19 minutter siden): Da blander de ut propanen enda mer. Du kan da oppleve at det plutselig ikke vil brenne mer, men flasken inneholder mye væske ennå. Dette er utblandet, ubrennbar væske sa han. Også litt unøyaktig. Det som skjer når temperaturen synker er at butan og isobutan forblir i væskeform, mens det som da kommer ut fra flaska er propan. Når propanen er brent opp vil resten være igjen som væske. Ubrennbar er den ikke, men den vil ikke gå over til gassform så lenge det er kaldt. Vil funke fint på en grei sommerdag. For å unngå det problemet kan man bruke brenner med forvarmingsrør, og så, når brenneren er god og varm, snu gassflaska opp ned. Da vil butan og isobutan forlate flaska i væskeform og gå over i gassform i varmeloopen. Da får du ut alt i flaska. Håkan S reagerte på dette 1 Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+Skogens Stønn 616 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Frank Sørensen skrev (28 minutter siden): Men med overgang til prennere for tur Du trenger ikke bare en overgang. Du trenger en trykkreduksjonsventil. Propanflasker har et mye høyere trykk enn butanflasker. Det er grunnen til at man bruker butan. Boksene blir billige og lette. Propanflasker benyttes om igjen fordi de er mye mer solide og det blir alt for dyrt å kaste flaskene etter bruk. Vintergass er ikke bare tull. Det brukes som regel ISO-butan som kondenserer ved noe kaldere enn 10 kuldegrader. Vanlig butan som også er billigst kondenserer ved ca. 0 grader. I tillegg trykkes inn noe propan for å holde trykket oppe også ved kaldere enn 10 kuldegrader. For å kunne bruke ISO-butan ved lavere temperaturer kreves et forvarmingsrør og at man snur gassboksen opp ned. ISO-butanen vil da komme ut i væskeform og forgasses i forvarmingsrøret. Hvis man ikke snur gassboksen opp ned forbruker man propangassen. Siden propan ikke kondenserer før ved rundt 40 kuldegrader (hvis man ikke har høyt trykk som man har i propanflasker), så vil det være relativt lite propan i beholderen og når denne er brukt opp får man ikke ut mer. Med andre ord vil mesteparten bli igjen i boksen som væske. Tallene her var tatt ut av hodet og kan avvike noe, men prinsippet er som beskrevet. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Franke 62 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Så LPG norge tar feil? Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
+rayun 1 606 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Frank Sørensen skrev (45 minutter siden): Dette fikk jeg til svar fra produsenten: Vintergass er bare en gimmik og har veldig lite med sannheten å gjøre. Det blandes i alle mulige retninger, og gir de fanzy navn for å selge. Ja gimmik er vel å ta i litt mye. F.eks skal Primus winter gas og Primus power gas sin blanding være identisk. Det som utgjør forskjellen er at boksen med winter gas er belagt med et papirlag som trekker til seg veske. Dette i sin tur gjør at det er et mye større areal som kan gå fra væske til gass. Derfor virker winter gasboksen ned i lavere temp og du får også mer ut av boksen, enn en boks uten dette papiret. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Franke 62 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Her har du det nettsiden leverer av info. jeg la vel dette ut lenger opp også. Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Franke 62 Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Fra LPG sine sider Siter Lenke til innlegg Del på andre sider
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.