Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Aggressivitet mot andre hunder

Anbefalte innlegg

Dette er muligens ikke helt innenfor fjellformums hovedtema, men det er mye flinke hundefolk her og problemet er størst på tur, så jeg prøver meg likevel:

Vi har blitt et slags uformelt avlastningshjem for en 8 år gammel blandingshund, og har ham nesten 50% av tiden. Han veier rundt 35kg og stortrives både på telttur og her hjemme. Det er masse positivt å si om ham, men en skikkelig ulempe er at han er aggressiv mot andre  hannhunder. Han bjeffer, knurrer og kaster seg mot den andre hunden. Det har aldri blitt noen direkte konfrontasjon, men særlig 13-åringen har utfordringer med å holde ham igjen. Jeg holder ham greit, men det er jo ikke en god situasjon. 

Dette blir jo fort mer utfordrende nå som det ikke er båndtvang. Vi har alltid lånehunden i bånd uansett, men det gjør jo ikke nødvendigvis alle andre som tar seg en tur i skogen. 

Er det noen som har gode tips? Jeg ønsker meg både forslag til hvordan vi håndterer situasjoner som oppstår der og da og tanker om hvordan vi kan trene for å redusere problemet. Eier forteller at han har hatt dette problemet siden hun overtok ham som unghund. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik er hunden min også. 35 kg hannhund. Min er nå straks 2 år, og vi jobber kontinuerlig med å finne en løsning på dette. Har pr nå ikke funnet svaret, men vi jobber blant annet med

- å gå i fot når vi passerer andre hunder

- kommanderes i sitt med en gang knurring starter

- klikking og godteri når han har fokus på oss og ikke andre hunder

For vår del er dette hovedsaklig også fokustrening - han skal se på oss når han vil noe, ikke først og fremst fokusere på de andre. Dette har vi ikke noen god løsning på. men vi jobber med det. Dersom noen andre har gode svar kommer jeg også til å lese dem med argusøyne...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være vanskellig det der med enkelte. er jo og noen raser som gjør dette mer enn andre, bl.a Malamut hanner mot andre hanner.
Noen hunder gjør slik i bånd men kan la være når de er løse. Noe slikt kan skyldes frustrasjon.  En hund som hr smerter et sted kan og få agressive tendenser. Dog vil man jo her se et skille om hunden "alltid" har vært slik eller nylig endret adferd.
Det som er greit å tenke på er om hunden gjør dette som en aggressjon pga frykt eller om det status mot andre hunder.
Det kan være greit å trene hunden på det. Da gjerne være et sted hvor det ferdes hunder men sitte/stå et stykke unna de så hunden ser de på avstand.  Så trene hunden på å sitte og være i ro der. Vær gjerne litt raus med godbiter i starten. Så kan man gradvis trene på å være nærmere andre hunder.  
En jeg kjenner grukt en liten bit av en lenke på en del adferdstrening. Den var vel 10cm lang og da ikke tung. Ved uønsket adferd slapp han den på ryggen til hunden. HUnden ble da distrahert av berøring og lyden og han kunne da ta fokus på sitt og få hunden i ro med litt godis. Etterhvert holdt det å rasle med lenken for å få hundens oppmerksomhet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å gjøre passering av andre hunder så positive som mulig. Ikke gi hunden full dagsrasjon med hundemat, slik at hunden alltid er litt sugen på mat. Ha en pose i lomma med oppskjærte små små pølsebiter, kalkunpølse eller annet svært godt. Når du møter andre hunder rasler du med posen og gir den godbit, når du får fokus/ oppmerksomhet fra hunden. Ros hunden med lys stemme. Etterhvert kobler hunden andre møter med hund, som en positiv greie, fordi det vanker godbiter.

Avtal gjerne slike passeringer med noen du kjenner, tren og tren. Habituering er trolig løsningen.

Dette er ett alternativ av flere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEI 

Det er veldig fint for unger å gå tur med hund, Men er hunden så stor og tung klarer de ikke å holde den i tilspisset situasjoner. Det er til dels naturlig at hannhunder brisker sig for hverandre - og så kan det smelle. Min hann er noenlunde fredelig, men brisker en annen hund av en vis størrelse sig, tenner den umiddelbart. Dominante tisper gjør for så vidt det samme overfor andre tisper. Min tispe mener den er alfatispen - så den er målrettet mot ande tisper. Jeg pleier som ovenfor nevnt å avlede ved andre manøvrer som stå, ved fot mv. Men da det jo er huskyer er lydighetsindekset forholdvis lavt. Som huskyer er det alltid bandhunder - ellers ville de gå etter alt jaktbart fra mus til elg.

Fører de 2 eiere de 2 hannhunder mot hver andre på en (smal) skogsvei/sti er det en unaturlig manøver. 2 fri hunder uten eiere ville bruke større plass og sirkle rundt om hver andre på god avstand for å avlese kroppsspråket og hvis aggressivt ville den ene gå langt utenom. Det er en gammel observasjon innenfor hundepsykologien  og beskrevet av Konrad Lorenz så tidlig som 1950  i "hundeliv". Det ser dog ut til å være ukjent for mange hundeeiere som buser mot hverandre på smale skogsstier. - Særlig joggere med hund som absolutt ikke kan sette farten ned av hensyn til hundene, som så må reagere. Det vil jo ødelegge på trenings appen.

Dette ga vel ingen hjelp, men kanskje litt forklaring.

Elgen 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.