Gå til innhold
  • Bli medlem

Nallo 4 GT vs. Fjellheimen Superlight 4 Camp


Mr.MountainLurk

Anbefalte innlegg

Hei

Nå som vi etterhvert er mer enn 2 i familien trenger vi et større telt. Har allerede et Helsport Svea 4 Camp på ca. 5,5KG, men syntes dette blir i tyngste laget. Særlig så lenge vi også må bære junior i bæremeis mesteparten av veien.

Tenker derfor å kjøpe et lettere telt til barmarksbruk. Tenker det er lurt å sikre seg med et 4-mannstelt når vi først er igang. De alternativene jeg har funnet så lang er da:
- Hilleberg Nallo 4 GT på 3,6KG
- Helsport Fjellheimen Superlight 4 Camp på 2,5KG

Frister selvfølgelig med det superlette teltet til Helsport, men er bekymret for dette:
- Er det god nok lufting?
- Er holdbarheten over tid, og med mye bruk god nok?
- Tåler teltet om det plutselig skulle blåse opp til stiv kuling/storm på høyfjellet?


Takk for tips og hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hilleberg Nallo 3 GT i mange år. Brukte det på både sommer og vinterturer. Var veldig fornøyd med det byttet det ut da behovet ble annerledes.
Mellom de 2 alternativene du har listet opp så hadde jeg valgt nallo teltet både fordi jeg er stor fan av hilleberg og er trygg på kvaliteten. Men også fordi jeg synes helsport sin superlight serie virker litt skjøre. Lykke til


Edit: husk å summere bredden på liggeunderlag dere pleier å bruke bare for å dobbelsjekke at du ikke får noe overraskelse der. Noen av exped mattene er iallefall veldig breie

Endret av T.Rise
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.Rise skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde hilleberg Nallo 3 GT i mange år. Brukte det på både sommer og vinterturer. Var veldig fornøyd med det byttet det ut da behovet ble annerledes.
Mellom de 2 alternativene du har listet opp så hadde jeg valgt nallo teltet både fordi jeg er stor fan av hilleberg og er trygg på kvaliteten. Men også fordi jeg synes helsport sin superlight serie virker litt skjøre. Lykke til

Støtter den👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T.Rise skrev (12 minutter siden):

Mellom de 2 alternativene du har listet opp så hadde jeg valgt nallo teltet både fordi jeg er stor fan av hilleberg og er trygg på kvaliteten. Men også fordi jeg synes helsport sin superlight serie virker litt skjøre. Lykke til

Edit: husk å summere bredden på liggeunderlag dere pleier å bruke bare for å dobbelsjekke at du ikke får noe overraskelse der. Noen av exped mattene er iallefall veldig breie

Jeg ville også valgt Hilleberg.   Nallo skrår i fotenden, så reell liggelengde er mindre enn 220 cm, kanskje så lite som ned mot 185 cm.  Helsport-teltet kjenner jeg ikke, men fra tegninger på nett så er innerteltet der 225 langt og skrår mindre i fotenden enn Nallo, så det har nok lengre effektiv liggelengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at duken på superlighten virker skjør, men er usikker på om den faktisk er så ille?

Har ikke sett noen tilbakemeldinger på at den ikke har klart jobben. Har sett en video av en fyr i et 2-manns superlight telt i storm på Hardangerviddda. Da la teltet seg mer eller mindre flatt i kasta. Definitivt ikke en behagelig natt, men teltet overlevde iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forrige versjon av Fjellheimen Superlight 4 camp en stund. (2,1 kg)

20200308_215230.thumb.jpg.71e5a1aa47290feae6cf5f13c9a7a71b.jpg

Jeg syntes det var knall telt i lavlandet, men brukte det ikke i høyfjellet med barn og usikkert vær da jeg syntes det hadde få og korte barduner ift teltets proporsjoner, lengde på stenger osv.

Skal jeg ha nytt helt av denne typen blir det enten Fjellheimen 4 camp pro eller Nallo 4 GT, antagelig Nallo pga vekt og løsninger rundt innganger i fortelt.

1934892144_nallo4GT-2D-EN-sm(1).jpg.4ab5c2f96d928db1a511d9ff6e789fdc.jpg

Fordelen med Fjellheimen Superlight er at det er lett og har mye mindre pakkevolum. Annen fordel med nåværende Fjellheimen er kvadratisk grunnflate på innerteltet ift rektangulære liggeunderlag liggeunderlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med så små barn på tur er at jeg må ha med så mye utstyr at sekken blir tung, så det blir ikke lange turene i barmark, Så lenge vi ikke tar med sykkel og sykkelvogn.

Så mitt tips kan være og se over den lange pakkeliste og se om du ikke kan finne noe som er billigere som kan droppes eller byttes ut og spare 2 kg på det istede for på teltet.  Så spare du 10 000,-

Eller bare akseptere at du ikke kommer så veldig langt uansett...🤠

Du vil iallefall ikke ligge der om natta og ikke vite om du kan stole på telte med barn, det blir ei kjip natt.

-. 

Endret av Dortase
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si med en gang at helsport fjellheimen superlight 4 camp ikke tåler hverken stiv kuling eller storm. Vi har brukt 3 pers versjonen ganske mye og har blant annet fått bøyde stenger og blåst løs halve teltet og da var det knapt meldt 15 m/s. Korte og få barduner samt pluggfester i duken som ikke er justerbare gjør det vanskelig å få teltet strammet opp noe særlig bra.

Men som andre sier her, du har jo telt som takler storm. Kjøp det letteste og bruk det på fjellet når det ikke er meldt stiv kuling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Låner tråden her litt siden temaet er innenfor samme gate og jeg ikke vil starte enda en telttråd...

Det blir litt tid til vindusshopping disse dager, og fundering rundt et "robust nok" familietelt til å ha med på fjellet i barmarkssesongen er kommet opp igjen (denne funderingen skjer dog hver vår.. 😄)

Jeg er ute etter et 4P telt til turer hvor man går over flere dager og flytter leirplass. Det må være robust. men med litt fokus på vekt, bra plass i innerteltet. Jeg har positiv erfaring med å ha stort fortelt når man har barn med på tur. Hovedsaklig vil det være meg pluss to barn (hvorav en er i størrelse "liten voksen") men ønsker plass til fire.

Jeg har Helsport Spitsbergen 4 Camp til vinter og basecamp telt, og har hatt eldre versjon av Helsport Fjellheimen 4 Camp Extreme og Superlight (som skrår bakover ift grunnflaten).

Foreløpig har jeg sett meg ut Hilleberg Nallo 4 GT og Fjellheimen 4 Camp Pro. Andre telt delvis inne på lista er Katium 4 og Katium 4 GT (Jeg har også vært på tur med 2 mindre telt når vi er to voksne og to barn, men dette er ikke aktuelt når det er bare meg og barna.)

  • Nallo 4 GT  er lettest, men skrår en del innover. Stort pakkevolum. Ellers har Hilleberg har generelt bra løsninger.
  • Nye Fjellheimen 4 Camp er litt tyngre, men har mer kvadratids grunnflate på innertelt. Har dog hørt utfordinger med yttertelt som kommer i kontakt med innertelt i fotenden, er dette et reellt problem? Og om det har samme løsning på ventiler i yttertelt som Spitsbergen Pro så kan ikke disse åpnest helt (duken i ventilen kan ikke åpnes)
  • Katium 4 har ikke stort fortelt, men har da 2 mindre fortelt. Jeg ser fordelen av 2 fortelt og rette endevegger, men liker å ha et stort fortelt til matlaging etc når været er dårlig. (mulig det funker uansett med 2 små fortelt)
  • Katium 4 GT er tyngst er en del lengre. Lengden gjør det da mer krevende å finne en god teltplass. Ift innvendig plass så gir dette mest grunnflate og bruksvenlig rom av nevnte telt

Hva ville dere valgt, og hvorfor? Evt andre forslag? 

image.png.bd8feb7acfa579e6eba52cd41dea789f.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (21 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bruke Spitsbergen-teltet til dette? For tungt? 

6,37 kg og 490 cm langt treffer en del av de parametrene jeg ønker å redusere. (Dvs Katium 4 GT er egentlig ikke aktuelt heller pga lengden.)

 Knalltelt på vinter og basecamp med dagsturer ut fra telt, men synes det blir veldig mye å bære på når jeg også bærer allt av fellesting samt innimellom bærer en del av barnas ting når de begynner å bli slitne. 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on tubbs. 😅

Hadde en tur for fire år siden med meg og barna hvor kun soveposene, liggeunderlag og telt kom på ca 14 kg. Jeg bar da dette i eller utenpå min sekk, da i tillegg til annet fellesutstyr, mat etc. og mine ting. Etter den turen begynte jeg å tenke bittelitt mer på pakkevolum og hva ting faktisk veier ;) 

Og her et annet eksempel på ekstravekt på en tur i 2017. (barna gikk tom pga endring i turplaner som gjorte at vi gikk dobbelt så langt som planlagt den dagen) 

image.png.78d20252649f19b6fc1dac2e82ef93e5.png

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Helsport Lofoten? Sammenlignings messing er vel det noe likere Nallo enn det fjellheimen er. 

Jeg har nyeste modellen av fjellheimen selv og er veldig fornøyd. Helt konge med kvadratisk gulv og ett tak som omtrent ikke skråner.

Ytterduken kommer ikke i kontakt med innerteltet i fot enden om det settes opp riktig. Bakke festene på siden av fot enden skal strammes godt dem i mellom også plugge det midterste feste til slutt. Hadde samme problem i starten selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (3 timer siden):

 

  • Katium 4 har ikke stort fortelt, men har da 2 mindre fortelt. Jeg ser fordelen av 2 fortelt og rette endevegger, men liker å ha et stort fortelt til matlaging etc når været er dårlig. (mulig det funker uansett med 2 små fortelt)

image.png.bd8feb7acfa579e6eba52cd41dea789f.png

Om det kan hjelpe deg litt, jeg har Keron 3 og 4, og uten at jeg har studert det, tror jeg at forteltene på Kaitum har ganske lik størrelse.
Det går fint ann å lage mat i forteltet på Keron 3 og 4. Man kan også enkelt kneppe ned deler av innerteltet for å få større plass. Jeg har gjort det noen ganger for å unngå at ungene søler mat i innerteltet når det er dritt vær. Fordel med bunnduk da, men det øker selvsagt vekten igjen. Går greit uten også, avhengig av teltplassen. Samler da liggeunderlag og soveposer i en av sidene (eller på Keron 4 i den ene enden) på innerteltet.
Når det er sagt, det er ballplass i forteltet på GT-versjonen.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutto skrev (2 timer siden):

Har du sett på Helsport Lofoten?

Lofoten skrår enda mer innover en Nallo, og det er pga dette jeg vurderer andre en Nallo.

image.png.867a3485e6b20c21c603516040be863b.png

Foreløpig så lander jeg vel på konklusjonen som i fjor (å gå med det jeg har). Og da ha telt uten fortelt, ligge trangt, eller 2 telt (økt vekt totalt) om vi er mer en tre på tur. 

Men om fristelsen skulle bli for stor/et bra tilbud skulle dukke opp så hadde det vært bra å være enig med seg selv om det er Nallo eller f.eks. Fjellheimen Pro som riktig for min del. 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ramla plutselig over noen telt fra Nigor Dodo 3 og Oriole 3, noen som kjenner til dem? Virker absolutt som et alternativ til Nallo 4 GT for 3/4 personer som 3 sesongs telt  (F.eks. Nigor Spix skal være veldig bra ut fra det jeg kjenner til.)

Oriole 3 - 3,9 kg: https://www.nigor.eu/tents/oriole-3.html

 image.png.c14ed3ce83faf4f3b358b226d85460de.png

 

Dodo 3 - 3,385 kg: https://www.nigor.eu/tents/dodo-3.html

image.png.4e4205c3f48db234a2ba2b776d5f880e.png

Video av Oriole 3:

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka

Viss eg forstår deg rett ønskjer du deg eit ganske stort og lett telt. Pris og robusthet er ikkje fullt så viktig ?

Har du vurdert nokon av exped sine kuppeltelt til dømes exped Orion 3 UIII ? Det veier 2,8 kilo. Eg har ikkje prøvd teltet sjølv, men det får jo ein del gode skussmål på forumet her etter kva eg har forstått.

***

Stor plass i teltet og låg vekt er jo ofte ting som ikkje så lett let seg kombinere. Personleg ville eg nok ha valt Kaitum 4GT viss eg skulle ha gått vår, sommer og haust. Dette fordi teltet har eit stort fortelt og eg liker store komfortable telt, og fordi pausene og komforten i leiren er det viktigaste for meg. På den andre sidan så er ikkje eg typen som liker å gå så veldig langt med tung sekk kvar dag. Så viss du er typen som liker å gå svært langt så ville eg nok ha valt Nallo 4GT. Teltet er lett og er stort nok. Luftingen verker dog ikkje heilt optimal.

Du har ikkje sagt kor høg du er så det er jo også noko å tenke på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anders P høgda er 175 cm og blir ikkje større med alderen, så liggelengde er stort sett ikkje noko å tenke på. :) 

Egentlig så er eg veldig godt dekka med telt her i heimen no, så dette med lett og stort (men robust) telt til barmarkssesongen er ei luksusprobmemstilling som antagelig ikkje kjem til å bli realisert. Men man har altid lyst på eit telt til som er litt bedre på enkelte behov... 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klokkeverda er det slik at folk gjerne eier ein seks-sju klokker som dei eier og bærer ei stund. Så går dei kanskje lei av ei klokke og selger den og kjøper seg ei ny klokke. Kanskje dette er noko du kan gjere med alle dine telt også ? 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt litt på slik dei to siste åra mtp telt 🙈

I fjor blei det to telt ut og to nye inn, og to telt som var innom og blir solgt direkte vidare til familie/andre då eg ikkje var fornøyd med dei til mitt brukt. Trur teltbeholdningen kjem til å være litt meir stabil dette året. 😊

Er dog gøy sjå korleis funksjonalitet er løyst  på ulike merker/modeller opp mot mine behov/ønsker. Har blitt veldig mykje meir bevist på detaljer som funker bra eller dårlig for min bruk ifbm ulike aktiviteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spanande å høyre korleis du løser utfordringen med to barn, lang tur i utsatt terreng. 

Når eg ein gong blir far trur eg at eg lett hadde ofra punktet "lang tur", med fleire korte turer eller rett og slett basecamp + utforsking av nærområdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (20 minutter siden):

Blir spanande å høyre korleis du løser utfordringen med to barn, lang tur i utsatt terreng. 

Når eg ein gong blir far trur eg at eg lett hadde ofra punktet "lang tur", med fleire korte turer eller rett og slett basecamp + utforsking av nærområdet. 

Lang tur er jo relativt. 15 km dagsettapper i fjellterreng med sekk på 10-15 km er "kortere" enn samme tur med sekk på rundt 25-30 kg. Sjølv om barna bær sovepose, liggeunderlag og litt klær sjølve no så blir det markant meir  vekt på meg når dei er med en når dei ikkje er med, derav blir vekt på stort telt interresant.

Basecamp med dagsturer ut derfrå har vært gull fram til no. Barna liker å ha ein fast stad å forholde seg til (vite kor langt det er tilbake til leirplass) og å være på samme leirplass og utforske videre. Eg ønsker å få til meir leir til leir forflytning framover, i kombinasjon med turer kor ein har basecamp.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders P skrev (3 timer siden):

I klokkeverda er det slik at folk gjerne eier ein seks-sju klokker som dei eier og bærer ei stund. Så går dei kanskje lei av ei klokke og selger den og kjøper seg ei ny klokke. Kanskje dette er noko du kan gjere med alle dine telt også ? 

Flere av oss som driver med det med telt ja. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.