Gå til innhold

Mr.MountainLurk

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    95
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Mr.MountainLurk

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Mr.MountainLurk

    Kartapp til Galaxy Watch

    Søkt litt rundt, og virker som det er mulig å importere GPX filer vha. appene "Navigator" eller "GPX Route Tracker". Ser ut som de bruker karta til Google. De har jo også et topografisk kart, men det er ikke særlig bra så langt jeg har sett. Usikker på om du får sett det topografiske Google-kartet på klokka. Skulle bare ønske jeg kunne kode og hadde tid, sånn at jeg kunne lagd en app akkurat slik den burde vært! Laste opp GPX-filer Mulighet for å veksle mellom pil som viser hvilken retning jeg skal gå i, og selve kartet Tracking Vise høyde over havet / barometertrykk Vise avstand til neste veipunkt og til slutten av hele ruta Vise nåværende hastighet + gjennomsnittshastighet så langt Bra topogragisk kart Bør være enkelt å zoome inn og ut Tilpasset liten skjerm Mulighet for å lagre offline kart på klokka Fungere "standalone", uten telefonen Tilhørende app på telefonen, hvor det er mulig å lage GPX-ruter Raskt og enkelt å synce GPX-ruter og sporlogger mellom telefonen og klokka Og alt i et ryddig og enkelt GUI som lar brukeren bestemme hvilken info som skal vises
  2. Mr.MountainLurk

    Kartapp til Galaxy Watch

    Hei Vurderer å kjøpe meg Galaxy Watch med eSim. Så står det egentlig å faller på om det er mulig å få inn topografisk kart over Norge på den. Gjerne med mulighet for å legge inn en forhåndsbestemt rute. Noen som vet om det finnes? En klokkevariant av Norgeskart-appen hadde vært helt genialt, men ser ikke ut som det finnes
  3. Mr.MountainLurk

    R-verdi reinsdyrskinn

    Har brukt både celleplast(Bamse) og reinsdyrskinn mye på vinteren. For at celleplast skal være godt nok når det begynner å bli under 10-15 minus, må jeg ha 2 av de. 2 bamseunderlag er fortsatt ca. halve vekten av reinsdyrskinnet mitt som har blitt klippet til samme bredde, men likevel velger jeg alltid reinsdyrskinnet. Er så mye mer behagelig å ligge på! Pleier å ha et tynt celleplastunderlag under for å hindre at det blir fuktig over natta. Bruker garva og impregnert reinsdyrskinn. Foretrekker det over tørka pga. jeg ikke liker lukta av de tørka reinsdyrskinna. Har også et nylonposetrekk som jeg har skinnet inni for at det ikke skal bli fullt av snø mens jeg går. Eneste jeg kan se for meg som en aktuell rival er Downmat- og Synmat-underlaga til Exped, men syntes de både er for dyre, og mindre behagelige å ligge på enn reinsdyrskinnet, i tillegg til punkteringsfaren.
  4. Mr.MountainLurk

    Bratthetskart Gps

    Vet ikke, men vet du det er bratthetskart i appen Norgeskart hvis du har Android? Sånn i tilfelle det er et alternativ Mulig å legge inn ruter og sånt der også
  5. Mr.MountainLurk

    Trykksmerter på hoftekam av sekken

    Trykkavlastningsplaster fungerte bra Altså skumgummi med teip på den ene siden. Satt overraskende lenge på også
  6. Mr.MountainLurk

    Lage egen "Intelligrip" skifell

    Ja, ikke ille systemet til Fischer, men syntes de slites fortere enn nødvendig. Mest pga det blir en kant der de kolmmer gjennom skia. Fischerfellene mine ble iallfall godt slitt på en halv sesong :-/ Uansett er det jo kostbart å kjøpe nye ski, særlig når man allerede har ski som fortsatt funker bra. Tror uansett det kan være flere enn meg som kan ha behov for en forbedret utgave av Intelligripskifellene som også passer til bredere ski. Hvis jeg bare finner et passende materiale så er det jo ikke så vanskelig å lage
  7. Mr.MountainLurk

    Lage egen "Intelligrip" skifell

    Tror du misforstod hva jeg ser etter. Forsøkt meg på en tegning. Som du ser er ikke tegninger helt min sterke side... Uansett, det jeg vil ende opp med er en kortfell, men siden jeg ikke har feste til kortfell på skia, og jeg uansett ikke liker de korfellsystemene som er på markedet nå spesielt godt (Åsnes og Fischer), så trenger jeg en kortfell som festes i tuppen av skien, sånn som Madshus sine Intelligrip skifeller. For at det ikke skal bli veldig dårlig glid, så vil jeg ikke ha vanlig skifell på den første delen av fellesystemet, det som er farget som rødt på tegningen min. Der vil jeg ha et materiale med god glid (også likt som Intelligrip skifellene), ikke vanlig skifellepels. Beste jeg har kommet på til nå er å bestille et par meter med skisåle. Sånn man kjøper om man skal lage ski selv. Tror kanskje det er det lureste, men er usikker på hvor stivt det materialet er. Det går kanskje ikke å rulle fellene sammen da? En backup kan kanskje være å brette den fremre stive delen av fellen sammen med den myke felle-delen. Også kjedelig at jeg ikke finner noen forhandlere av det i Norge, da blir det jo fort 3-400,- bare i frakt :-/ Håper på å få tips til et mer egnet materiale
  8. Liker grunntanken med Madshus sine Intelligrip skifeller. De som du fester i tuppen av skien, men har glidsone frem til festesona. Der starter selve skifellen, og fungerer derfor som en kortfell uten noen forhøyet overgang mellom glidsone og festesone slik som man får med Åsnes og Fischer sine systemer. Intelligrip har også sine ulemper: De blir fort slitt. Både selve fellen, festet i tuppen, og limet. (Festet i tuppen er heldigvis kjapt og enkelt å reparere) Finnes kun i 2 lengder, så festesone på skifellen stemmer ikke nødvendigvis med spennet på skien. Finnes kun i 1 bredde, så har man bredere ski enn f.eks. Fischer E89 så funker de dårlig. Materialet som brukes til glidsonen er for stivt. Betyr at limet får for dårlig kontakt da stoffet bøyer seg vekk fra skien, og da kommer det snø imellom og fellen løsner. Nesten håpløse å feste på kald ski. Umulig om også fellene er kalde. Siden jeg uansett har liggende noen langfeller som ikke blir brukt, så tenker jeg at jeg kan forsøke å lage noen egne skifeller. Kanskje jeg får til noe som funker bedre Det jeg må finne ut av før jeg begynner er hva slags materiale jeg skal bruke i glidsonen til skien! Materialet må ha disse egenskapene: Være ganske mykt og ha lite "minne", sånn at det skal gå lett å rulle sammen for å pakke, og så rulle ut igjen og feste på skien. Ha grei glid på den ene siden. Må gå å feste fellelim på "innsiden". Ikke alt for tykt. Vil helst ikke bli ruinert pga. svimlende pris... Noen der ute som har noen forslag?
  9. Mr.MountainLurk

    MSR Hubba Hubba HP

    Har ikke brukt andre telt med PU-belegg, så vet ikke om det er generelt. De andre teltene mine har silikon på begge sider av ytterduken, og det er langt lettere å ha med å gjøre. Raskere å brette ut, og sklir raskt over hindringer på veien når jeg trekker i duken, selv om de er skarpe. Har aldri hatt problemer med vanntettheten til telt med silikonbelegg på begge sider, så ser ikke helt at det kan være mye å hente der? Uansett spennende å se hva utviklingen vil resultere i At det er lettere å teipe igjen telt med PU-belegg dersom man skulle få en rift kan godt hende, men har (merkelig nok) klart å unngå å få rift i de andre telta mine som har silikonbelegg, så vet ikke helt hvor vanskelig det er å reparere rifter på de. Det gikk iallfall forholdsvis greit med "Tear-aid" til goretextøy som jeg brukte til å reparere noen rifter i MSRen, men den klistra seg godt til begge sider, også siden med silikonbelegg. Nå har det vært klistra på i ca. et år, og gir fremdeles ikke antydning til å løsne, men så er ikke riftene på en plass der det er veldig mye strekk i duken heller, da vil det nok være bedre å få limt/sydd på noen lapper med rip-stop materiale. Har blitt fortalt at alle telt som selges i USA må ha en eller annen flammehemmer på innsiden av teltduken som ikke kan festes dersom innsiden er silikonbelagt, og at dette er en av hovedårsakene til at mange telt har innside med PU, i tillegg til at det er rimeligere. Ikke siter meg på det, hukommelsen har det med å blande ting litt sammen... 🤔
  10. Mr.MountainLurk

    MSR Hubba Hubba HP

    Vindstabiliteten er ikke ille til å være et telt av denne typen og fasongen, men mener den ikke nødvendigvis er god nok til høyfjellsturer når det blåser opp, og at man derfor heller bør se på andre konstruksjoner som tåler vind litt bedre. F.eks. tunneltelt eller kuppeltelt hvor stengene går helt ned til bakken. Trenger ikke footprint for å slå opp ytterteltet først, men da er det litt lettere, og du slipper kite-effekten Det vises i denne videoen. Spol frem til 2:25
  11. Mr.MountainLurk

    MSR Hubba Hubba HP

    Har brukt MSR Hubba Hubba HP mye de siste 6 årene. Det er i hovedsak brukt vår, sommer og høst både i lavland, vidde og mellom tinder. Mange av turene har vært på 1-2 uker. Det har også blitt med på et par korte vinterturer på Hardangervidda. Totalt vil jeg tro i underkant av 100 overnattinger. Oftest har det blitt brukt til 2 personer + en middels stor/stor hund. Såvidt jeg kan se vil erfaringene mine med dette teltet også gjelde for det nyere Hubba Hubba NX. Hovedårsaken til at jeg skriver denne artikkelen er frustrasjonen over at ytterteltet ikke går helt ned til bakken. Da jeg kjøpte teltet tenkte jeg at det ikke ville gjøre stort, ettersom det vil hjelpe mot kondens ved å gi bedre lufting, og at sekken stort sett kan ligge under regntrekket og holde seg tørt i regnvær på den måten. Mulig det er ment til å hjelpe mot kondens, men i mangel av gode luftemuligheter høyere opp i teltet, er kondens fremdeles et ganske stort problem. Større enn i andre tunelltelt og kuppeltelt jeg har testet. I tillegg fører det til at det kan bli unødvendig luftig og kaldt når det blåser. I kald vind er det alt for luftig. Eneste fordelen er at det er lett å tørke ting i forteltet så lenge det ikke blåser og regner samtidig. Forteltene er for små. Alt i forteltene blir klissvått når det blåser og regner, eller i langvarig regn. Innsiden av duken er PU-belagt istedenfor silikon. Det fører til større pakkvolum, og at den siden av teltet lettere klistrer seg fast til ting. Ulempene med det er at om man ikke er forsiktig og oppmerksom, vil duken fort henge seg fast i berg/steiner/kvister, og revne. Det har riktignok ikke skjedd enda, men det er en konstant frykt. I tillegg fører det til at jakka/genseren klistrer seg fast til ytterduken på vei inn og ut av teltet, og da ofte blir temmelig våt pga. nevnte kondensproblemer. Har også inntrykk av at silikon holder lengre. Bunnduken burde også vært noe kraftigere. Ekstra bunnduk funker som en temmelig effektiv vannoppsamlingsplass når det regner mye, og fører til at det blir ekstra vått i teltet om bunnduken på teltet ikke er 100% tett. Teltet tåler dårlig sidevind i styrke frisk bris og kraftigere. Det har riktignok overlevd stiv kuling på høyfjellet, men da med lite søvn pga. frykt for at stengene skal briste eller duken revne. I tillegg er overlappingen mellom yttertelt og vanntett bunn på innerteltet for kort. Det betyr at i vind og regn regner det rett på den ikke-vanntette delen av innerteltet i fot- og hodeende, som fører til at sovepose og annet i teltet kan bli svært vått. Om man er en lang person, eller oppbevarer masse ting i fotenden av teltet (som vi ofte gjør) vil dette i tillegg dytte bunnduken litt utover og gjøre dette problemet større. Om stengene skulle briste på dette teltet tror jeg det vil være problematisk å spjelke disse ettersom hele konstruksjonen baserer seg på at stengene skal være svært smidige. Romslig er teltet ok. Litt lite plass til meg og samboeren pluss hunden (en strihåret vorsteh som er noe stor for rasen), men det funker greit. Går såvidt å bruke Primusen i forteltet MSR reklamerer med at det er mulig å sette opp ytterteltet først, for så å feste innerteltet, dersom det skulle regne. Dette fungerer kun om det er lite vind, og selv da er det stort sett mer hensiktsmessig å slå opp innerteltet først. Det pga. når man setter opp ytterteltet først, er det med innsiden opp mot regnet, og her samler det seg da fort endel vann, som i sin tur gjør resten av teltet vått. Blåser det, er det bare å glemme å sette opp ytterteltet først, med mindre man ønsker å bruke teltet som kite først... Nå høres kanskje alt ganske ille ut? Stort sett fungerer teltet ganske bra. Det er ved langvarig regn, sterk vind eller kombinasjon av vind og regn det kan bli stusselig å ha dette teltet som hjem Stort sett er været bedre enn dette, og da er det et godt lite hjem som ikke veier alt for mye Det går også forholdsvis raskt å sette opp, men ikke i nærheten av så raskt som med tunelltelt. Og forutsatt at man er istand til å være litt oppmerksom og småforsiktig(særlig når man setter det opp i skogen) vil det tåle mye bruk. Sømteipen begynner såvidt å løsne nå, og bunnduken holdt seg ikke 100% vanntett særlig lenge, men ellers er teltet fremdeles i god stand. Oppsummert (+ litt til): - Yttertelt som ikke går ned til bakken fungerer kun under spesielle værforhold: ikke regn, men må være svak vind - Konstruksjonen tåler dårligere sidevind enn de fleste tunelltelt - Deilig med mulighet til kun å sette opp innerteltet den ene dagen i året det er varmt nok, og ikke er fare for regnbyger (har egentlig aldri brukt denne funksjonen da det stort sett er like greit å brette opp begge dørene på ytterteltet) - Teltpluggene som fulgte med er supre! - Vanskelig å komme inn/ut av teltet uten å gni seg inntil klissvåt teltduk - Tåler langvarig bruk Som et godvær-til-halvdårlig-værs-telt er teltet supert, men du finner langt bedre alternativ der ute, Se isteden etter et Helsport, Hilleberg eller Exped-telt. Ting jeg kommer til å se på som must i mitt neste telt for 2+hund er: - Silikon på begge sider av ytterduken - Noe større yttertelt - Duk på yttertelt som går helt ned til bakken - Minst 1 luftekanal høyere plassert - Dører man kan gå inn/ut av uten å måtte gni seg inntil klissvåt teltduk - Noe større innertelt - Mulighet for å justere hvor mye av luftingen til innerteltet som skal være åpen - Muighet for full åpning av yttertelt på begge sider (som f.eks. dette teltet) - Omtrent samme vekt, men vil heller gå opp 6-700g enn å ofre punktene over
  12. Mr.MountainLurk

    Trykksmerter på hoftekam av sekken

    Takk for flere tips =) Får starte neste tur med å gå godt gjennom hvordan sekken sitter på ryggen hennes, og så starte med å prøve trykkavlastningsplaster helt fra starten av turen. Så kan vi heller gå over til å klippe ut noe greier fra billgige sitteunderlag etterhvert Hoftebeltet er i utgangspunktet mykt og skånsomt mot både rygg og hofter, men spørs om det fungerer som det skal når sekken bikker 15kg. Se hvordan bæresystemet er bygd opp her. Har sjekket at sekken er rett størrelse for ho osv.
  13. Mr.MountainLurk

    Trykksmerter på hoftekam av sekken

    Skal ta en ny runde for å sjekke at sekken hennes er riktig justert, er en god stund siden jeg har tenkt på det, men tror ho justerer litt frem og tilbake for å variere belastningen. Sitteunderlag kan kanskje funke når det blir ille Skal se om jeg finner et sånt. Skal også ha noe trykkavlastningsplaster liggende en plass. Går jo å teste det også
  14. Mr.MountainLurk

    Trykksmerter på hoftekam av sekken

    Hei Samboeren har problemer med å få veldig vondt på hoftekammen når vi går lengre turer med tung sekk (4 dager eller lengre, med dagsmarsjer på i allefall 1 mil). Tror i allefall det er hoftekam det heter? Mener de to "beinklumpene" på korsryggen. Ho er temmelig tynn, og hoftekammen stikker derfor litt ekstra ut. Sekken hennes skal ikke være noe tyngre enn ca. 15-17 kg. Har hatt samme problemet med både den gamle Berganssekken av laber kvalitet (husker ikke modellnavn), og den nyere Osprey Aura AG 65. Noen som har tips til hva som kan gjøres for å redusere problemet? Får nok ikke redusert vekta i sekken stort mer. Sportsteip har ikke hjulpet nok, selv når vi har tatt det på før vi har startet turen. Neste vi tenker å forsøke er å ta på compeed. Kanskje det hjelper, men er litt bekymret for at de er litt for tykke.
  15. Mr.MountainLurk

    Gode kjelesett? - Lei av å spise teflon!

    Hva med å gå for noe uten teflon? F.eks. Primus Alutech / PrimeTech Har ikke erfaring selv, men om Litech og Terra ikke holdt for din bruk, så tviler jeg på at du finner turkjeler med teflon som gjør det. Iallfall ikke uten å bli temmelig tungt, som er det eneste som kanskje kan gjøre settene mer robuste. Alternativet blir å finne ut hvorfor dine kjelesett slites så fort ut, og så gjøre noe med det. Erfaringsmessig er dette årsakene som ødelegger teflonkjeler/stekepanner: (Skriver alle jeg kommer på i tilfelle andre enn deg snubler over tråden og har samme problem) Setter kjelen over kokeapparatet uten innhold i kjelen. Holder at den er der få sekunder før kjelen blir for varm og deformeres. Da vil teflonbelegget fort sprekke opp. Tipset er å fylle kjelen med innhold før den settes over primusen For høy temperatur. Typisk for gassbrennere når gassboksen er ny, og derfor har høyt trykk. Da blir det veldig høy temperatur, selv om gassbrenneren ikke engang går for full guffe. For rask nedkjøling. Kjele/panne fylles med vann/dyppes i vann mens den fremdeles er varm. Rask temperaturendring = rask endring av fasong = teflon sprekker. Metallbestikk. Overraskende mange som bruker metallbestikk til litt småting i kjelen ved steiking og koking. Blir fort ødelagt teflon av slikt Mose/gress med sand til oppvask. Mange river løs litt mose og gress til å bruke som oppvaskkost, da blir det ofte med endel sand. Sand + teflon = ødelagt stekepanne Ødelagt under transport. Sakte men sikker slitasje kommer om man legger kjelene "inni hverandre", uten at det er noe mellom teflonbelegget og neste kjele. Da vil de ripe mot hverandre i sekken, og sakte men sikkert vil teflonen slites istykker. Legg et tynt tøystoff mellom, så blir ikke dette et problem
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.