Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen Pro 3 Camp vs Spitsbergen Pro 3 Camp


Panzer

Anbefalte innlegg

Har noen erfaringer med begge modeller? Skal brukes med i hovedsaken meg + 2 barn hele året. Blir den ekstra kiloen som Spitsbergen veier verdt det? Liker rette vegger og størrelse på Spitsbergen men Fjellheimen ser jo strålende ut det også. Problemet er at jeg aldri har sett noen av dem oppslått. Noen med erfaring og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsåvidt bare synsing, har vel et par netter i et Spitsbergen (kjempetelt!) men lite erfaring med Fjellheimen. Fordelen med Spitsbergen er jo 2 innganger og 2 fortelt, det er absolutt ikke dumt når man er flere på tur. Så må man jo vurdere for seg selv om det er verdt en kilo ekstra, jeg hadde ratt landet på det om jeg skulle ha telt for flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pettit skrev:

Har noen erfaringer med begge modeller?

Først vil jeg si at begge er meget bra telt, men noen forskjeller er det som kan være greit å vite om. 

Ekte tunneltelt gir god plass, ingen skjulte lave partier. Like teltstenger. De er gode å gjennomlufte, men veier litt mer enn de som skrår. De som skrår er noe bedre i vind. Det store forteltet gir utrolig med muligheter. Blir i teltverden en liten leilighet.

AB3978FF-67A6-48D4-84D1-CD0531AB3470.thumb.jpeg.b9ca3b56be0799faf70f4da10add947c.jpeg

Har hatt fjellheim 2 camp i eldre utgave, og tittet på Spitsbergen extreme opp mot keron nå på camp villmark hvor alle 3 var oppslått. 

 Hoveddøra på Keron som er sentrisk er bedre å gå ut og inn av, pluss at den kan åpnes på begge sider når det har snødd om natta. Dette er en bedre løsning en den skrå døra som Helsport har valgt. Keron har hel myggdør i hovedøra. Mener at Helsport ikke har det, for å spare vekt. 

Helsport har hel myggnetting i ventiler, disse kan ikke åpnes, her har de spart inn litt vekt, men fått litt styrke. Keron har glidelåser også på myggnettingen i ventilene. 

33836740-0AC0-4024-8004-43E5049008EB.thumb.jpeg.bc929a7b79bc7d8518228ea42394d80e.jpeg

Helsport har laget døra i innerteltet litt lavere og ikke i like full bredde slik som Keron. Da slipper de å ha så lang glidelås, og så mye dobbel duk (pga myggnetting). Spart inn litt vekt der. Mulig det stabiliserer teltet litt sideveis, men det er nok ikke mye i såfall. Hvis dere er litt høye/brede eller ønsker å sitte flere i bredden med beina i arbeidsgropa på vinteren, blir det ganske mye dårligere plass i løsningen til Helsport. 

BC7276DB-0509-4917-BE2A-050F68BDD567.thumb.jpeg.95ef6d615a89228beb43f5946a4cba1c.jpeg

Keron sin løsning. 

Vil ellers oppfordre deg til å se på de aktuelle modellene, helst samtidig og gjøre ditt eget valg. Det er bare du som vet hvordan du vil bruke det. 

Ingen av disse blir feil etter mitt syn, men litt forskjellige egenskaper/vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med HILLEBERG er vel at de har en prispolitikk som ligner på Apple... Keron ble solgt for 5990 i 2016. 10615 er prisen nå. Da melder jeg i alle fall pass. Prisutviklingen kan på ingen måte forsvares. Fjellheimen Pro Camp (3) til 7000 er ikke billig nå i høysesongen heller, men prisforskjellen kan uansett ikke forsvares. De er ikke lenge siden jeg så den til under halve prisen av en Keron. Jeg bøyer meg gjerne mange ganger på vei ut og inn av teltet for 5300 kroner. HILLEBERG gjør som Apple, Husqvarna og andre markedsledere: Bestemmer utsalgsprisen..Vil du ikke være med i dansen, mister du din avtale....De har i alle fall mistet meg som kunde...Mange gode teltalternativer. 

Endret av Monitor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Monitor skrev:

Problemet med HILLEBERG er vel at de har en prispolitikk som ligner på Apple... Keron ble solgt for 5990 i 2016.

Mulig at noen solgte de for det men ser ut som at Hilleberg m.fl har satt ett tak på hvor mange % forhandlere kan gi på varen til kundene. Man må se på veil. pris og ikke på hva en forhandler selger ut telt for muligens pga. at de skal slutte som forhandler eller setter ned prisene MYE som lokketilbud.
 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først @Monitor - Velkommen til Fjellforum og ditt første innlegg. 

7 timer siden, Monitor skrev:

Jeg bøyer meg gjerne mange ganger på vei ut og inn av teltet for 5300 kroner.

Telt er i prinsipp et valg mellom mange kompromiss. Det gjør valg av telt til en vanskelig prosess, og jeg har kommet dit at du kan ikke helt greie å se alle løsninger før du får sett teltet fysisk, og helst testet det i mye vind. Og jeg har vært gjennom en del telt. 

Vi mennesker er av og til opptatt av ting som kan sammenlignes, det gjelder oppgitte mål, oppgitt vekt og pris. For noen er hvor mye % rabatt viktig, for andre hva det koster i kr. Noen bytter telt ofte, andre har sitt i 25 år selv med mye bruk.

Ting som gjør at valg av telt er litt av en øvelse, er at du må se etter hva de ikke skriver.

Feks minimums vekt. Det skal være inner og yttertelt, og stenger. Noen produsenter tar vekk noen barduner og flytter de over i reservedelsposen (Exped) - barduner som er kritiske om det blåser litt. Alt for å få ned vekta. Mange oppgir minimumsvekt som ikke stemmer, alltid tyngere enn oppgitt - helt oppi 10-15%.

Oppgitte mål spesielt liggelengde på 220-230 cm har ikke noe å gjøre med praktisk liggelengde på mange telt, unntaket er ekte tunneltelt hvor veggene er helt loddrette. 

I  utgangspunktet er telt en helårsbolig. Den skal tåle alle de værforhold som du finner på fjellet, ved sjøen og innlandet.  Selv om vinden snur, er dette normalt ikke noe problem for et telt, for eksempel et ekte tunneltelt, som bardunert riktig. 

Et bra telt, har gode ventiler som kan reguleres i både yttertelt og innertelt. Teltduken går også helt ned til bakken, dette for at insekter og snø ikke skal komme inn.  Ventilene må ha myggnetting, som kan fjernes for å få bedre ventilasjon. Myggnettingen har to funksjoner, insekter om sommeren, snøføyke om vinteren. Når teltet blir vått, blir også duken litt lenger, slik at du må stramme i festen, for å få et stramt og fint telt. Silnylon strekker seg opptil 3% , det blir mye når det er 5-6 meter med duk. Opptil 18 cm, hvordan dette løses er lurt å se på, så ikke kapp stenger uten å vite hva du gjør. 

Det bør også være myggnetting i både innerdør, og ytterdør, slik som Hilleberg keron serien har det. Det sørger for at du kan få en god ventilasjon selv på varme dager. 

Siden det ofte er stein i grunnen, der hvor teltet skal settes opp, er det viktig at det finnes justeringer og strammemuligheter for pluggfester.   

Det må være god avstand mellom innertelt og yttertelt, uten dette vil de kunne komme i kontakt med hverandre og du kan få fuktighet inn. Derfor er et riktig strammet telt isforholdene til om det er fuktig meget viktig. Etterstammer du et vått telt som tørker, vil det ryke i praksis.

Det bør heller ikke være store rette flater, da er teltet mer utsatt for vind.  Et bra telt har også liten avstand mellom hver til stang, det sørger for at du kun har et bra feste, og ikke kan blafre så mye. Har du i tillegg tynn duk, vil det bli mere blafring. 

Alle teltstenger bør også i utgangspunktet være like lange, for at det ikke skal bli lave områder i telt. 

Bunnduken bør også tåle en del slitasje, og mange steder kan du ikke velge helt hvor du skal sette opp teltet.  Det vil være steiner eller røtter, kongler, kvister, barnåler og is. 

Glidelåser som tåler at det iser og lar seg åpne uten å bli ødelagt er viktig på vinteren. 

Teltpluggene må kunne tåle å bli slått ned i hard mark. De må ikke bøye seg med en gang de får litt belastning, enten når de blir satt ned, eller ved at det blir store krefter i bardunene.

Har du et telt som er laget slik som jeg har skrevet over, vil du få en god telt opplevelse og det vil gjenta turen. 

I kampen for å få et lettere telt, blir det større avstand mellom teltstengene, færre teltstenger, tynne teltstenger, ventiler som ikke kan reguleres, manglende myggnetting, manglende justering av pluggfester, lite barduner, liten avstand mellom inner og yttertelt, svake barduner, for svake teltplugger, store rette flater,  tynn teltduk, tynn bunnduk, små glidelåser, så korte som mulig. Total resultatet er et superlight telt.

SL er et telt du kan brukes til ganske mye og hvor du mister veldig mye komfort og styrke. Har du erfaring, kan du fint velge et SL telt, da du vet at du må ta mye mere hensyn, til hvor, og hvordan teltet settes opp, og du vet at det i mange tilfeller ikke blir helt optimalt. 

Unntaket er vel fine dager, uten mye vind, regn, insekter eller andre store påvirkninger, ofte da mange velger å reise på telttur. Da fungere SL telt bra. 

7 timer siden, Monitor skrev:

prisforskjellen

Det absolutt enkleste å sammenligne på telt er prisen i kr. Det kan alle gjøre, så for de selv velge ut i fra økonomi, bruk og valgte egenskaper gjøre sitt personlige valg.  Dagens tilbud er også med i vurdering. Kjøpe brukt, off seson, og på spesielt gode tilbud som venners venner, Black week hjelper utrolig mye på sluttprisen, men krever planlegging og tid til å vente. Jeg kjøper ofte telt brukt på høsten, tester de og noen selges alt på våren, noen blir med en sesong og selges neste vår. Noen blir med videre for evig tid. Slik sett koster ikke telttesting meg noe, bortsett fra oppbunnet kapital. 

7 timer siden, Monitor skrev:

Mange gode teltalternativer.

For å være litt konstruktiv, hvilke telt anser du i denne tråden som gode telt? Det er det trådstarter har bedt om. Pris har ikke vært nevnt overhode som en faktor. 

Endret av Memento mori
Kom på litt mere og rettet noen skrivefeil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Monitor skrev:

 Jeg bøyer meg gjerne mange ganger på vei ut og inn av teltet for 5300 kroner.

Jeg er vel litt enklere og kjøper det teltet jeg har mest lyst på og som jeg kommer til å beholde i mange år :) (No offence @Memento mori og @Terka :D )
Da venter jeg heller til jeg har råd til å kjøpe ønsket telt. For jeg kjenner meg selv såpass godt at om jeg kjøper noe
billigere som det er endel "småfeil" på så vil jeg irritere meg over dette på turene.
Fordelen med Hilleberg kontra endel andre konkurenter er at de ikke bytter modeller så ofte. Dvs. at teltene er gjennomprøvd slik at man slipper å være betalende "forsøksperson" for en produsent !

Endret av tubbs
  • Liker 4
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Fordelen med Hilleberg kontra endel andre konkurenter er at de ikke bytter modeller så ofte

Årets modell, oppgradert versjon, etc gjør at jeg hvertfall venter et år før jeg vurdere det. 

Noen få produsenter selger telt som er nyutviklet, prøvemodeller som Beta. Dette gjelder feks ZPacks. Da har du muligheten til å teste det nyeste, og du vet at det ikke er helt utprøvd. Det som er rart er at det er til fullpris. Koster å være cool. 

I denne tråden, er vel både begge Helsport teltene modeller som er nyere modeller. Noe er basert på at liggeunderlag nå er oppblåsbare og rektangulære, men de tidligere var skum eller mumie fasong. 

Keron er tilnærmet uendret i titalls år. 

Endret av Memento mori
La til beta.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Monitor skrev:

Problemet med HILLEBERG er vel at de har en prispolitikk som ligner på Apple... Keron ble solgt for 5990 i 2016. 10615 er prisen nå. Da melder jeg i alle fall pass. Prisutviklingen kan på ingen måte forsvares. Fjellheimen Pro Camp (3) til 7000 er ikke billig nå i høysesongen heller, men prisforskjellen kan uansett ikke forsvares. De er ikke lenge siden jeg så den til under halve prisen av en Keron. Jeg bøyer meg gjerne mange ganger på vei ut og inn av teltet for 5300 kroner. HILLEBERG gjør som Apple, Husqvarna og andre markedsledere: Bestemmer utsalgsprisen..Vil du ikke være med i dansen, mister du din avtale....De har i alle fall mistet meg som kunde...Mange gode teltalternativer. 

Vel. Eg kjøpte mitt Keron 4GT i 2013 eller 2014. Med rabatt/tilbud på Fjellsport gav eg 8000. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje viktigere å kjøpe seg et telt og komme seg på tur enn at hver minste lille detalj skal være gjennomtenkt? Hva som er optimalt for den enkelte varierer jo fra person til person, og det finner man egentlig bare ut ved erfaring. Erfaring er umulig å opparbeide seg mens man sitter inne og leser om vinklene på dørene i det "perfektet teltet".  

Trådstarter spør om to konkrete telt, ingen av dem er Keron. Så da kanskje "Har du vurdert Keron?" Hadde vært en grei åpning før man drar hele tråden i den retningen? Pris er faktisk en ganske avgjørende faktor for mange, og hvis man ikke har tenkt å sitte å vente på et tilbud eller vil kjøpe brukt så utgår kanskje et telt til over 10 000 kr, når de man snakker om i åpningstråden er telt man relativt ofte får til halve den prisen i outleten til Helsport. Pris er riktignok ikke nevnt som en faktor her, men det er jo faktisk ingen som svarer på spørsmålet trådstarter stiller Spitsbergen vs. Fjellheimen ...    

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tubbs skrev:

Jeg er vel litt enklere og kjøper det teltet jeg har mest lyst på og som jeg kommer til å beholde i mange år :) (No offence @Memento mori og @Terka :D )
 

Hva er det du insinuerer @tubbs??! 😮 Jeg beholder da neesten alle teltene jeg kjøper 😁 (Men i år er ett solgt og et byttet  bort. 😉)

For min del påvirker ulike brukerbehov og antall brukere hvilke telt jeg har. (Har fortsatt ikke funnet det ene teltet som scorer topp uansett behov)

 

@Pettit, ikke helt det samme men nærliggende:

Vi hadde Fjellheimen 4 Camp Extreme for noen år siden, og bodde fint 2 voksne og 2 barn i det både vinter og i barmarkssesongen. Etter at Fjellheimen flyttet ut bruker jeg nå Spitsbergen 4 Camp på vinteren og som basecamp for 4 personer i barmarkssesongen.

Spitbergen har bedre bruksvolum i innerteltet og fortelt pga rette endevegger i innertelt og full takhøyde fremmover i det største forteltet.

For de telt som nevnes innledningsvis:

- Spitsbergen Pro 3 Camp har 10 cm mer bredde i innertelt og 15 cm mer bredde i forteltene, like lange teltstenger alle steder (Ikke mulig å ta feil),  + tidligere kommentar.

- Fjellheimen Pro 3 Camp veier 1,1 kg mindre (ihht Helsport.), og er 70 cm kortere/15 cm smalere (potensielt lettere å finne en ok plass å sette det opp i barmarkssesongen.)  EDIT:  Og siden Fjellheimen har mindre innvendig volum så vil det være lettere å få opp litt varme i dette vinterstid enn i Spitbergen.

20190721_131135.thumb.jpg.d908565dd2a50e163ad99cb0c1daf198.jpg

Begge duger finfint. Jeg ville valgt ut fra de kriteriene du selv vektlegger mest.

 

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Heriks skrev:

Det er kanskje viktigere å kjøpe seg et telt og komme seg på tur enn at hver minste lille detalj skal være gjennomtenkt? Hva som er optimalt for den enkelte varierer jo fra person til person, og det finner man egentlig bare ut ved erfaring. Erfaring er umulig å opparbeide seg mens man sitter inne og leser om vinklene på dørene i det "perfektet teltet".  

Trådstarter spør om to konkrete telt, ingen av dem er Keron. Så da kanskje "Har du vurdert Keron?" Hadde vært en grei åpning før man drar hele tråden i den retningen? Pris er faktisk en ganske avgjørende faktor for mange, og hvis man ikke har tenkt å sitte å vente på et tilbud eller vil kjøpe brukt så utgår kanskje et telt til over 10 000 kr, når de man snakker om i åpningstråden er telt man relativt ofte får til halve den prisen i outleten til Helsport. Pris er riktignok ikke nevnt som en faktor her, men det er jo faktisk ingen som svarer på spørsmålet trådstarter stiller Spitsbergen vs. Fjellheimen ...    

Helt enig. Det er umulig å kåre et telt som er «best» . Det er mye å ta hensyn til...Om jeg hadde vært i samme situasjon ville jeg muligens ha gått for en Fjelheimen pro 4. Barna blir større, og vil kreve mere plass men vekten blir da 4,1 kg. Og så plutselig en dag vil de ikke sove i samme telt som deg🤣🤣. Av alternativene du selv nevner ville jeg foretrukket Spitsbergen av de samme grunnene som er nevnt tidlig i tråden. Og ja, pris er også viktig, uansett hvilket telt man kommer frem til passer de ulike behovene/ kravene man stiller. Fornuftig å velge et tunneltelt, som er lettere å sette opp/ta ned, er mindre vindfølsom som regel, gir bedre plassutnyttelse og tåler en støyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye engasjement og svar. Økonomi har ikke vært så viktig her for min del. Problemet mitt er at jeg blir så sykt usikker på hvilke jeg vil trives best med, og det er jo vanskelig å vite uten veldig sterke preferanser. Var veldig gira på Fjellheimen inntil jeg oppdaget Spitsbergen til en rimelig penge. Hadde Lofoten før og det røk rett ut da jeg syns det ble altfor lavt i fotenden. Det jeg er litt redd for med Fjellheimen. Men jeg har kanskje 20 ish døgn ute i året, men blir veldig opphengt i detaljer og hva jeg skal ha så går litt over styr. Kjøper alltid brukt/rimelig så jeg får solgt til minimum kostprisen men jo fler man tester jo mer usikker blir jeg. 

Før var Reinsfjell Pro teltet en favoritt. Inntil jeg oppdaget Allak og kjøpte det. Ikke prøvd det enda, men likte det veldig godt. 

Kjøpte en Bergans Wiglo 4 før jeg dro på ferie nå da vi skulle ha et par dager i telt mellom 2 etapper. Dødsfornøyd med det, men da som Camp. For tungt å dra med rundt. 

Så konklusjon er vel at for mye tanker i hodet skaper trøbbel og usikkerhet og et rop om hjelp her inne 😀😀 og responsen her setter i gang noen spennende tankeprosesser. Mange her med mye erfaring. Selvom det også ofte ender i avsporing, hehe. Også kikket på Keron GT3/4 men venter på det gode brukttilbudet for å teste det og. 

Klarer nok ikke slå meg til ro uansett, jobber med salg og syns det er gøy med gode kjøp/salg og stadig bytte så lenge det går rundt økonomisk. Uansett ligger det er Spitsbergen og fjellheimen og venter på posten når jeg kommer hjem fra ferie. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pettit skrev:

Hadde Lofoten før og det røk rett ut da jeg syns det ble altfor lavt i fotenden. Det jeg er litt redd for med Fjellheimen.

Lofoten vs Fjellheimen er natt og dag i forhold til hvordan de skrår. Hvertfall 2018-modellene. Jeg bytta fra Lofoten til Keron (som vintertelt). Keron ble nok litt overkill, men jeg fikk en god deal på det. Et alternativ mellom Keron/Spitsbergen og Fjellheimen er jo Hilleberg Kaitum. Helt rette vegger (pga to innganger), men veier en halv kilo mindre enn Spitsbergen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid Fjellheimen X-trem 3 camp som er veldig likt pro-versjonen. Det er et godt telt, men jeg solgte til fordel fot et Keron 3. Det er like tungt, og har omtrent samme totalareal, men takhøyden er generelt bedre pga. like lange teltstenger. Med to mindre fortelt har jeg ikke savnet camp-fortelt. Men nå foretrekker jeg å ha det meste i innerteltet. Slik er telt vanskelig, man har ulike preferanser og det blir kompromiss uansett. Hvis økonomi ikke er noe stort problem, og du vil slippe skrånende fotender (det jeg mislikte på Fjellheimen) så hadde jeg absolutt vurdert Keron 3. Jeg ga 8100 for mitt på Fjellsport tidligere i år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra ferie og fått slått opp begge i Hagen så jeg har fått litt mer perspektiv på det. Begge er jo skikkelig digge men ender med Spitsbergen da jeg likte den totale størrelsen inni. Ja, sikkert litt vrient til tider å finne god teltplass men tross alt innerteltet som er viktigst at står jevnt. Fjellheimen var romslig inni med godkjent skråning bak men Spitsbergen blir i en annen klasse. Blir uansett et familietelt så får dele ut stenger og plugger til barna v transport. Dessuten fikk det flest stemmer i familien. Og til en pris på 4500 kr burde det være enkelt å bli kvitt om jeg angrer meg...

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest fightingfalcon

Jeg hadde fjellheimen før og har nå keron(ganske likt spitsbergen i utforming). Fjellheimen var et telt med skrå ende og keron er like høyt hele veien. 

Jeg skal være ærlig og si at jeg savner ikke fjellheimen i det heletatt. Hvis jeg benyttet oppblåsbart liggeunderlag og en stor sovepose så kom den ofte bort i innerteltet, og dermed ble soveposen fuktig. Spitsbergen er tyngre, men om du vurderer å bruke det på høst/vinter også har jeg ikke nølt. Den ekstra komforten er helt klart verdt vekta si i gull. Det er vel 1kg i forskjell. I tillegg er luksusen med to fortelt helt nydelig. En til våte sko og utstyr, en til kjøkken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2019 den 20.04, Pettit skrev:

Begge er jo skikkelig digge men ender med Spitsbergen da jeg likte den totale størrelsen inni.

 

2 timer siden, Pettit skrev:

Veide mitt til 4,5 kg før jeg solgte det

Hva var der som gjorde at du likevel valgte bort dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, torese skrev:

Spitsbergen pro 3 til 3990 på xxl. Må i tenkeboksen om jeg virkelig trenger dette. 

Tore 

Det er en så rå pris at jeg nesten kjøper det selv om jeg ikke trenger det. Flott telt! Litt stort for en venneløs og skilt mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AK74 skrev:

Men ikke stormmatter? Hva tenker dere om det? Jeg vurderte dette til vinterbruk, men tenkte at det skulle hatt de stormmattene da.

Tenkte det samme, men valgte allikevel å bytte Svalbard 3 med Spitsbergen 3 for å få to innganger og rette endevegger i innerteltet. Bare testet på barmark foreløpig, men gleder meg til å teste så fort snøen kommer. Tipper det kommer til å gå helt fint. Veldig mange som er fornøyd med Hilleberg Keron f. Eks uten matter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.