Gå til innhold
  • Bli medlem

Big Brother til Dovrefjell


Susanne

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja det forundrer meg ikke. Skremmende utvikling. Eneste positive er at eventuelle lovbrytere vil få det vanskeligere med hensyn til scooterkjøring.

Om jeg kommer til et slikt telleapparat vil jeg omgå det med en stooor sirkel, om det er mulig da...

Systemet skal tas i bruk for fullt fra 2007 av, og skal etter hvert utvides til de andre nasjonalparkene i kongeriket.

Er dette en utvikling vi ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de er anonyme, er det vel ikke verre enn de telleapparatene de bruker for å telle biltraffikk på veiene. Samler viktige data når man skal planlegge videre. Men, vi går jo ikke i naturen på samme måte som biler kjører på veier, så jeg greier ikke å se den helt stor verdien av tellingen. Et telleapparaat ved inngangen til nasjonalparken ved Kongsvoll vil jo kun telle de som går akkurat der, hverken mer eller mindre.

Greier ikke helt å se Big-Brother-likheten med en fotocelle som teller meg når jeg passerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermed kan Dovrefjellrådet til enhver tid ha oversikt over hva som skjer i parken og i området rundt.

Jeg tolket den setningen over som om de skulle ha kamera.. Likeså dette med Big Brother snakket, koblet jeg direkte til at det var webkamera overvåking det her var snakk om...

Overvåkerne skal først og fremst følge med på parkens bestander av villrein, rovfugl, gangere og floraen i parken. I tillegg er det satt opp fire telleapparat, som skal få oversikt over menneskelig ferdsel.

Men jeg tror kanskje jeg misoppfattet artikkelen da... :):wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen:

De fremste forskere i landet er trukket inn for å utvikle metodikken for et overvåkingsprogram. SNO koordinerer innsamlingen av data. Lokalt oppsyn, grunneier-foreninger og fjellstyrer skal hjelpe til med å samle data for å systematisere kunnskapen om området. Disse vil bli kurset, og en digital feltdagbok blir utviklet.

Big brother ser ut til å være øøøørlite bom...

Hva blir det neste, registreringsplikt på tellestasjonen før man entrer nasjonalparken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ille.

Jeg tror jeg vil ta en stor runde rundt telleapparatet, men hvordan har de tenkt å overvåke dyrene? Er dyrene de har tenkt å overvåde merket med sendere eller noe sånnt? Det tror jeg nok er for komplissert. Hvis det er sattelittovervåking, kan man vel egentlig få veldig nøyaktige bilder både av folk og fe. Jeg liker ikke tanken på at noen skal sitte ett eller annet sted å se hva jeg foretar meg på tur i fjellet.

Ragnar, du har jo veldig god greie på kommunikasjonsutstyr. Har du noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det koster penger å gjøre slikt arbeid, og det fører også til flere betalte jobber i utmarka."

Penger fra det offentlige, enda flere (offentlige) arbeidsplasser, større offentlige utgifter, etc, etc... Er det ikke på tide å gå motsatt vei, og kanskje kutte litt på utgiftene..? Overvåkning er noe de fleste frihetselskende fjellmennesker vil ha seg frabedt. Som nevnt tidligere her er vel dette første skritt på veien mot registreringsplikt, deretter følger billetter/avgifter og begrensninger i antall besøkende. Det fine er at slike "bokser" står i terrenget langt unna folk. Dermed blir de bare stående akkurat så lenge som folk aksepterer at de er der. Blir ikke overrasket om utstyret blir sabotert eller fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm, vet ikke om det er så lurt å dømme dette nord og ned med en gang. Det kan ha sin hensikt å vite hvor stor ferdsel det egentlig er ut og inn av en nasjonalpark. Kanksje er den for stor? Og dere som går så mye i nasjonalparkene er vel interesserte i å ivareta dem på best mulig måte? Eller er det greit så lenge du selv får gå der? Kanksje trenger vi en begrensninger i de områdene det er mest folk.

Trafikktelling, slik som Vegvesenet driver, er genialt når nye ting skal planlegges. Da trenger man ikke å synse noe om hvor mange som kjører der og hvor fort de kjører. Man vet det. På samme måte kan man drive i en nasjonalpark. Uten at noen vet at det var akkurat DU som gikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo bli en hel haug med slike bokser hvis de skal klare å registrere alle som går inn og ut av nasjonalparkene. Kan ikke skjønne annet enn at de må benytte fotocelle prinsippet, og da må boksene ha kontakt med hverandre. Skal strømforsyningen være i form av en nedgravd kabel, eller et solcellepanel pr. boks? Skal de overvåke så må det da være bedre med en spionsatelitt. Da kan man registrere hvor alle går inne i nasjonalparken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett slike "telleapparat" og då var det fotocelleprinsippet som var i bruk (Gaustatoppen). Meiner også det finnes nokre meir "mobile" telleapparat som er lette å flytte rundt. Bruker uansett lite straum, så batteridrift går nok greit. Med litt statistisk bearbeiding av materialet så trur eg nok ein får høveleg grad av kvalitet på tellingane utan at ein treng å gjere det alt for komplisert.

I tillegg til Gaustatoppen, veit eg også at tilsvarande tellingar har vorte utført ved Preikestolen og Kjerag. Sikkert mange andre stadar også. Det nye er vel at ein litt systematisk skal kartlegge trafikken i ein nasjonalpark. Ordet "overvåke" trur eg nok bli litt missoppfatta i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikktelling, slik som Vegvesenet driver, er genialt når nye ting skal planlegges. Da trenger man ikke å synse noe om hvor mange som kjører der og hvor fort de kjører. Man vet det. På samme måte kan man drive i en nasjonalpark. Uten at noen vet at det var akkurat DU som gikk der.

Her har du ikke helt rett... I stort sett alle veier er det med jevne mellomrom nedfelt slynger i veibanen som registrerer antall kjøretøy, fart og akselavstand. Akselavstanden er kjent for alle typegodkjente kjøretøy her i landet, og man kan enkelt snevre inn kjøretøyets merke på grunnlag av dette. Koblet med informasjon om mobiltelefonbruk/hvilken basestasjon man er tilkoblet, videokameraer en masse og så videre, er det enkelt å finne ut hvem som har vært hvor....

Men tilbake til emnet: Er det virkelig nødvendig med en registrering av antall besøkende i en nasjonalpark? Hva skal informasjonen egentlig brukes til? Finne ut om det er trafikkgrunnlag til å kunne ta betaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en enkel spørreundersøkelse pr telefon eller lignende? Da fikk man kartlagt langt mer enn ferdsel i nasjonalparkene, hvis det er et mål i seg selv. En kunne også fjerne nasjonalparksyndromet, og slippe å kartlegge i det hele tatt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et eksempel på hvordan naturforvaltere må legitimere sin egen aktivitet med meningsløse påhitt. Hva slags feilmarginer opereres det med? Hva med alle andre (og mye brukte) innfallfallsporter til nasjonalparken. Hva skal tellingen tjene til? Begrense menneskelig ferdsel er opplagt et mål, mens naturforvalterne kan bedrive sine aktiviteter både til uheldige tidspunkt (les reinskalving) og med ugunstige metoder (fly, scooter).

SNOdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du ikke helt rett... I stort sett alle veier er det med jevne mellomrom nedfelt slynger i veibanen som registrerer antall kjøretøy, fart og akselavstand. Akselavstanden er kjent for alle typegodkjente kjøretøy her i landet, og man kan enkelt snevre inn kjøretøyets merke på grunnlag av dette. Koblet med informasjon om mobiltelefonbruk/hvilken basestasjon man er tilkoblet, videokameraer en masse og så videre, er det enkelt å finne ut hvem som har vært hvor....

Men tilbake til emnet: Er det virkelig nødvendig med en registrering av antall besøkende i en nasjonalpark? Hva skal informasjonen egentlig brukes til? Finne ut om det er trafikkgrunnlag til å kunne ta betaling?

Dette vet jeg veldig godt. Jobber i Vegvesenet med trafikktelling :wink:. Men jeg tviler på at det er hvem som har vært der de skal vite, de vil vite hvor mange! Noe jeg syns er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at Miljømyndighetene endelig har innsett at multeplukkerne på Hjerkinn er et kjempeproblem som bør kontrolleres, telles og begrenses.

Tenk på de stakkarne som jobber i forsvaret der oppe. De er jo såvidt de hører sine egne klasebomber detonere i fjellsidene på grunn av all multeplukkerstøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til emnet: Er det virkelig nødvendig med en registrering av antall besøkende i en nasjonalpark? Hva skal informasjonen egentlig brukes til? Finne ut om det er trafikkgrunnlag til å kunne ta betaling?

Eller finne ut om det er en sammenheng mellom antall besøkende og jervens, villreinenes eller moskusens oppførsel. Synes folk er litt vel paranoide her.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noiaen griper om seg på forumet, ser jeg.

Første problemet er at vi på norsk mangler et presist ord for det begrepet som heter "monitoring". Vi har bare ordet "overvåking", det kan bety både:

1) Det som naturforskere driver med når de skal følge en utvikling over tid i naturen, og

2) det som PST/CIA/GRU m/ diverse kolleger holder på med.

Tror dere det er snakk om betydning 2) så vil jeg anbefale en tur til psykiater, folkens. Bestill raskt, lang ventetid.

Konkret så telles fotturister som går fra Kongsvoll opp lia og inn i Stroplsjødalen på 2 steder, for å få et kvantitativt mål på trafikkbelastning. 2 tellere for å se hvor mange som bare går opp og snur og hvor mange som fortsetter innover. Det telles også en plass på vei inn til Snøheim, og i Åmotan, i denne omgang. Telling med fotocelle/datalogger, ingen bilder/video.

Poenget er selvsagt å få et mål på trafikken, sett i forhold til ting som slitasje, dyreliv, behov for tilrettelegging og så videre.

Dette er bare en liten bit av et større prosjekt på naturovervåking som skal gi bakgrunn for bedre forvaltning av disse verneområdene, det er et pilotprosjekt som skal bli grunnlag for tilsvarende i andre verneområder.

De "stakkars" reindyrene kan forresten bli ovvervåket skikkelig, der er det snakk om å henge på GPS-sendere slik det er gjort på Hardangervidda.

---

Til slutt vil jeg anbefale dere å lese den gode gamle Alf Prøyssen-fortellinga om kalven som talte de andre dyra, folkens. Merk dere moralen.

Forresten er det gjennomført den type undersøkelse som Svein etterspør:

Hva med en enkel spørreundersøkelse pr telefon eller lignende? Da fikk man kartlagt langt mer enn ferdsel i nasjonalparkene, hvis det er et mål i seg selv. En kunne også fjerne nasjonalparksyndromet, og slippe å kartlegge i det hele tatt... :roll:

Dette ble gjort med en hel haug kasser med spørreskjema ved innfallsportene 1999-2000. Hadde Kai Rune den gang hatt økonomi til å sette ut fotoceller i tillegg, ville han fått et ennå mye bedre resultat - bl.a. ville han da sett hvor mange som gikk forbi uten å svare. Rapporten fra denne undersøkelsen finnes i hovedoppgaven til Kai Rune Båtstad her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Eneste positive er at eventuelle lovbrytere vil få det vanskeligere med hensyn til scooterkjøring.
Kan ikke skjønne annet en at det må være enda enklere å kjøre rundt med skuter enn det er å gå?

Kansje dere trenger å bli telt opp og registrert? Tror de vil slite litt med plassering av slikt utstyr i Nord. Det er få områder som er virkelig trafikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er nå lagt ut nærmere beskrivelse av prosjektet hos Dovrefjellrådet. Se

http://www.dovrefjellradet.no/Default.asp?WCI=ViewNews&WCE=341&DGI=15

Hørte på morgennyhetene en kar fra Norsk Folkehjelp som brukte ordet monitorering om det FN bedriver i områder der de har observatører. Dårlig norsk, men dekkende for det begrepet vi snakker om her. Med mindre assosiasjoner til Big Brother og 1984.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.