Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalltøy til barn/junior


Lillehei

Anbefalte innlegg

Hei, vi har fått stor interesse i familien for fjellturer der vi går fra DNT hytte til DNT hytte sommer og høst. Er på jakt etter størrelsen 134/140 og 146/152.  Vi så først på nytt, men to sett med Norrøna Falketind koster jo over 12.000 kr, som blir litt bortkastet når de vokser så fort.  Har funnet ut at en kan få 1-2 år gamle  Norrøna Falketind som ser ubrukte ut 1/3 av prisen til en ny på finn.  Er det andre merker som er like bra eller bedre enn Norrøna Falketind i disse størrelsene?   

Endret av Lillehei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å handle Helly Hansen Shelter, jakke og bukse på tilbud på OBS, eller XXL til guttungen. Pleier å finne jakke til 599/699 og bukse til 299/399. Det funker fint for ham, men, jeg har ikke erfaring med hvordan det funker på flerdagersturer med vedvarende dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 10.47, Arcticpeak skrev:

Hvorfor må det være Norrøna Falketind?
Det finnes jo gode skalljakker fra Bergans, Stormberg, Helly Hansen med flere til en tiendedel av prisen.

Hei, det må ikke være Norrøna Falketind. Derfor jeg spør om andre merker som er like bra.  Siden vi tenker langturer i fjellet der det kan være flere dagsmarsjer til bilen må det være tøy som er helt vann, vindtett, lett og tåler juling. Ikke noe de fort slå hull på eller kan få en rift på.  Siden jeg må bære all bagasjen, ønsker jeg en lett jakke de kan bruke om det er regner, blåser, er kaldt eller varmt.

Det er jo en av grunnene til at blant annet Norrøna Falketind og lignende er så dyre.  Det skal mye til for å lage skade på tøy av skikkelig kvalitet.

En kammerat av meg reiser mye på fjellturer med familien og de bruker bare Norrøna skalltøy. Han viste meg ungene sitt tøy som de hadde kjøpt brukt og hatt i to år, det så helt nytt ut selv om det var sikkert 3 år gammelt og fortsatt var det tett når vi testet det i dusjen.  Når skalltøy til den yngste ble for lite etter to år, solgte han den på finn til nesten samme pris som han kjøpte det for.

Derfor lurer jeg på om det fins andre merker med skalltøy til junior som er like solid, lett, vanntett, vindtett som Norrøna Falketind siden det ikke er så mange av de på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 10.59, Gittiamo skrev:

Norheim og Skogstad er mer enn bra nok for barn det også. De svetter ikke som voksne så de klarer seg utmerket med vanlig tøy uten GTX. 

Magasinet har Skogstad. Tøff design, veldig god passform og en mye mer fornuftig prisklasse  😊 

 

 

 

076005C9-C7D5-483D-B97B-6181173A9215.png

Hei, skal se på de.Men er disse jakkene like solide ,vanntett, vindtett og tåler like mye juling som Norrøna Falketind?   Blir det egentlig så mye billigere  vist minstejenta kan arve skalltøy til ho elste  eller om den kan selges på finn til nesten samme pris som den ble kjøpt brukt for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 11.21, Tessatroll skrev:

Bergans har ei jakke som heiter Ervik som er veldig god, grei vannsøyle og slitesterk. Denne finn du ganske mange av på finn.no. 

Hei, ser at produsenten oppgir bare 10.000 mm på vanntettheten. Blir ikke det litt lite om en skal gå hele dagen og det pøsregner?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lillehei skrev:

Hei, skal se på de.Men er disse jakkene like solide ,vanntett, vindtett og tåler like mye juling som Norrøna Falketind?   Blir det egentlig så mye billigere  vist minstejenta kan arve skalltøy til ho elste  eller om den kan selges på finn til nesten samme pris som den ble kjøpt brukt for?

Tja jeg selv klarer fint å slå hull på dyre skallklær. Jeg tror ingen klær tåler hard juling. Og det er like greit å gå for noe som det ikke er krise om det går hull på når det er barn som bruker dette. De vil jo også vokse i fra tøyet. Man snubler i steinrøysa og slår hull på knær og ved anklene. Bukserumpa blir skrapa opp. Jakkeermene blir fort uvaskbart skitne. Og nå snakker jeg om hvordan jeg bruker skalltøy altså 😂 ikke barn/unge. Men de er gjerne mer på alle fire enn meg. Jeg vokser ikke ifra mitt tøy men bruker det helt opp. 

Men det er jo klart en vurdering dere selv må ta. Dere vet jo selv hvor mye akkurat deres barn sliter på tøy generelt. Men jeg tror Norrøna er overkill for de fleste barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillehei skrev:

Det er jo en av grunnene til at blant annet Norrøna Falketind og lignende er så dyre.  Det skal mye til for å lage skade på tøy av skikkelig kvalitet.

Jeg har selv en Norrøna Falketind bukse, og den tåler altså ikke veldig mye.

Ungene våre har/har hatt skallklær fra Bergans, Helly Hansen, Norheim, Jotunheimen og Skogstad og alle har vært mer slitesterke enn Norrøna Falketind, det eneste positive med Falketind er at det er nokså lett og pakker lite, men det er ikke mye å vinne på barneklær siden barn uansett er mye mindre enn oss voksne. Helly Hansen buksen (str 12 år) til min 10 år gamle datter veier f.eks. bare 250 g vs. 350 g for min Falketind bukse, og 750 g for min Trollveggen bukse.

Endret av Arcticpeak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillehei skrev:

Hei, ser at produsenten oppgir bare 10.000 mm på vanntettheten. Blir ikke det litt lite om en skal gå hele dagen og det pøsregner?    

Skal klærne tåle en hel dag med pøsregn, så er det regntøy som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre falketindsett for voksne, 3-sett, har alle blitt utslitt lenge før garantitiden var gått ut, og pent brukt. Fikk nytt sett hver gang, og har byttet til trollveggen nå.

Ungenr som setter seg ned på skarpe steiner, eller aker seg bortover sliter mye på klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Skal klærne tåle en hel dag med pøsregn, så er det regntøy som gjelder.

Det stemmer ikke helt med mine erfaringer.

Det  var adskillig mer ubehagelig å gå i regn med regntøy på 80 tallet da det ikke fantes Gore-Tex. Siden det kom, har jeg ikke brukt mye annet.  (Nå må jeg innrømme at jeg egentlig setter mest pris på å gå tørrp på beina med gore-Tex støvler. - Tøyet på overkroppen blir dass bløtt av svette, uansett hva jeg bruker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at det stopper vind og er godt isolerende slik at man i det minste holder seg varm. Jeg har aldri funnet skalljakker som holder en tørr. Bør være gode luftemuligheter.

Når det gjelder kvaliteten på utstyret og garantitid er jo det egentlig helt meningsløst å sette antall år. Det må jo i tilfelle være en slags gjennomsnittlig forventet levetid. Bruker du utstyret ofte vil jo forventet levetid gå ned. 

For leverandørens side burde de kanskje heller oppgi antall dager forventet bruk. 

PS: Igår prøvde jeg en tolags skalljakke fra Norheim. Føltes som om vinden gikk rett gjennom og jeg følte jeg var i en isboks. Vet ikke om det skyldes at den var litt for trang men den får stryk. Har to-tre til av Norheim som jeg skal teste ut, håper de er bedre. En av dem er trelags skalljakke. De veier nok litt mer enn de dyre merkene, og har ikke goretex. Jeg kjøper ikke helt de pusteegenskapene som skallklær sies å ha. Alle tester jeg leser skriver at man blir våt, selv om jakken koster 5000. At man holder seg varm er viktigst, samt at hetten føles bra ut i forhold til å kunne se. Og at jakken har gode luftemuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at det er klær til barn det er snakk om.

Man kjenner sine egne barn best, men mange barn svetter ikke så mye at pusteevnen i stoffet er vesentlig.

Dermizax NX (Bergans) puster dobbelt så bra som GoreTex Pro, med samme vannsøyle. Dermizax er heller ikke avhengig av å være rent og ha like god DWR-behandling for å puste.

Slitestyrken vet jeg lite om, men er den avhengig av plagget eller membranen?

Mine barn (4/6) har hatt noen billige skallklær som har vert ok. Og noen klær hvor membranet har løsnet i flak, bit for bit, fra innsiden (navigare mener jeg det var).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gore tex til Norrøna blitt så dårlig som enkelte beskriver over her at det blir så fort hull og skader i de?  Litt rart at naboen sine barn/ungdommer ikke har ødelagt sine Norrøna Falketind Gore tex plagg.  

Har ei Gore tex pro shell jakke fra Peak Performance som sikker er 6 år gammel.   Godt brukt og selv om jeg har hatt valper med skarpe klønner det siste året, er det ikke et eneste, merke, rift eller noe skade på den.   Den ser fortsatt ut som den fortsatt er ny.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lillehei skrev:

Har Gore tex til Norrøna blitt så dårlig som enkelte beskriver over her at det blir så fort hull og skader i de?  Litt rart at naboen sine barn/ungdommer ikke har ødelagt sine Norrøna Falketind Gore tex plagg.  

Har ei Gore tex pro shell jakke fra Peak Performance som sikker er 6 år gammel.   Godt brukt og selv om jeg har hatt valper med skarpe klønner det siste året, er det ikke et eneste, merke, rift eller noe skade på den.   Den ser fortsatt ut som den fortsatt er ny.    

Flere faktorer spiller inn. Noen sliter mer på klær enn andre.

Jeg sliter generelt ikke på klær eller sko. Men klær jeg bruker på fjellet/steinrøys får mye mer juling enn alt jeg har hatt av stallklær og hundelufteklær. Mens andre sliter på klær på flat barmark osv. 

Du kjenner dine barn best og vet hvor mye de sliter på klær. Så du er jo den som eventuelt må vurdere dyrt kontra rimelig her. 

Men kvaliteten virker å være dårligere på en del av det nye skalltøyet ja. Noe lages jo mest for mote mens andre er mer «arbeidstøy». 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 23.54, Lillehei skrev:

Hei, ser at produsenten oppgir bare 10.000 mm på vanntettheten. Blir ikke det litt lite om en skal gå hele dagen og det pøsregner?    

Like viktig som vannsøyle membran er no måten yttertyet prellar vatn på.

Me har i alle fall brukt desse mykje, mellom anna 3 veker på Svalbard med 12 dagers fottur med telt. Beste skallet eg har hatt til kids. 

Har hatt Norrøna Falketind, og det var i alle fall i ein periode LANGT mindre slitesterkt. Tre bukser til voksne brukt på samme tur som nevnt overfor, va godt tapa ved tur slutt.

Kunne ikkje falle meg inn å kjøpe til den prisen, den står ikkje i stil med kva ein får, er mi meining :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn slit klær! 😄 Rift i skalljakke pga fall under lek på store steiner, rift i rumpa på en uke gammel skallbukse pga en sklitur ned et svaberg, flere kutt/rifter i bena på andre bukser og småhull i jakker som de ikke aner når oppstod. (Undertegnede fått litt erfaring med å tape klær. 😂)

Har selv ei Falketind bukse som er godt brukt året rundt (fotturer, skiturer, alpin tinderangling/klyving), den er mye tapet nede ved anklene/leggene, og også på lårene har den nå flere små hull.

Sliter barna ikke på klæra/dere synes det er innafor å kjøpe "dyre" klær selv om de slites eller vokses ut av så et det bare å kjøre på. 🙂

Selv har vi hatt klær fra Stormberg, Skogstad, HH, og noen av de andre merkene XXL fører. Og allt som arves fra søskenbarn er gull. (De ser ikke ut til å slite ut klærne, men mine barn gjør.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De desidert mest slitesterke barne klærne vi har hatt er Helly Hansen sine skall plagg. Uten tvil! Bergans på en svært god andre plass. Isbjørn og de virkelig dyre greiene har fått delvis stryk karakter hos oss. Det er vel de tekniske egenskapende som er bedre på slike plagg, samt at man betaler en god del for navn. 

Vanntett messig for barn på tur, så er det regnklær som gjelder. Vi har alltid med fullt sett regnklær på turer over flere dager. Mine til tider svært dyre og voldsomt høy vannsøyle klær har vært gjennombløt, barna er tørre i sine regnklær. Fordelen med slike membran klær, er at de tørker raskt og er lette, samt puster mer enn regnklær. Men membran klær er overhodet ikke et subsitutt for regnklær, det er et kompromiss. 

6000,- for klær til barn er i mitt hode reinspikka tull. Tror ikke vi har brukt så mye på turklær per. unge totalt engang. Men, vi har fulgt med på div.outlet samt arvet, og kjøpt en del brukt.  

Forøvrig. Norrøna er dyrt mye pga navn. Og Gore tex membranet er også en god del dyrere pga. Merkevaren og ikke nødvendigvis bedre en for eksempel dermizax. Etc. 

Desverre ingen direkte kjennskap til det produktet du hennviser til, men vet av flere voksne som har slitt ut disse produktene i løpet av en sommer. Det er ikke holdbart. Men, kan også ha vært b-vare.

Så, finner du disse billig, eller har så god råd at det ikke er noe problem. Handle i vei for min sin del, men prisen gjennspeiler ikke kvaliteten sammenlignet med for eks. Helly Hansen som koster en 1000-lapp for både bukse og jakke.

Endret av Hammer
omformulering, og litt tilleggs informasjon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,   tusen takk for mye bra svar her.  Var i byen i dag og var innom XXL, G-max og Norrøna butikkene.   Fikk en mye bedre forståelse for hvordan voksne og barn skal kler seg på fjellet og forskjellen på Gore tex og Gore tex pro.   Kommer nok til å kjøpe en ny  eller meget pent brukt Falktind jakke til 10 åringen men ikke Falketind bukse.  Likte Falketind  jakke mye bedre enn de andre. Men det er riktig som dere sier, flere av de som dere foreslo tåler mer enn Falketind jakka gjør.   Men grunnen til at jeg velger Falketind er at hun er veldig forsiktig med tøyet sitt og at lillesøster kan arve den om 2 år.  Vist jeg ikke får tak i billig meget pent brukt Falketind jakke til ho minste 134/140 så blir det nok ei av de dere anbefalte.  

Grunnen til at mange har opplevd hull og rifter på Falketind og annet tøy med Gore tex er at det er stor forskjell på Gore tex og Gore tex pro. Gore tex pro er jakker/bukser som er beregnet på fjellklatrere, eller andre som trenger jakker/bukser som tåler skikkelig røff behandling.  Fordelen med Gore Tex Pro er at siden den er så slitesterk, er dette ei jakke/bukser du kan ha i 10 år eller mer. Dette har jeg fått bekreftet at flere som bruker Gore tex Pro jakker og bukser som er 5-8 år at de ser omtrent ut som nye enda. Og disse brukerne har har hund og trener mye med hund på fjellet under røffe forhold. Har selv en 6 år gammel Gore tex pro shell jakke som enda ser ut som ny.  Minuset med Gore tex pro er at jakkene/buksene er veldig stive og kan bråke litt. Ikke det mest behagelige på fjelltur om sommer og høst.    

Falketind har bare Gore tex og skal du ha Gore tex pro må du på jakker som er en del dyrere enn Falketind.  Billigste på Norrøna med Gore tex PRO er Lofoten som starter på ca. 6800 kr.   

NB:  Norrøna har Falketind og Lofoten av barne/junior jakker og bukser.  Men her har Norrøna valg vekk Gore tex pro på Lofoten til barn/junior.   Eneste forskjellen på Falketind og Lofoten til barn/junior er at Lofoten er foret på innsiden og er beregnet for vinterbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har landet på noe dere føler passer for dere 😀 

Men et lite tillegg. Det hjelper lite med en dyr membran (Gore-tex) om stoffet og sømmene ikke holder mål. Hvor tettvevd stoffet er, hva slags materiale dette er vevd av og om sømmer ol er tapet har også veldig mye å si. Egentlig har det alt å si for slitestyrken til selve plagget. Membranen sier bare noe om hvor vanntett og hvor pustende plagget er.

Barna får uten tvil gode klær med GTX. Og at de ikke sliter på tøy er bra. Fin egenskap 😀 jeg er sikker på at dere blir fornøyde uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillehei skrev:

Falketind har bare Gore tex og skal du ha Gore tex pro må du på jakker som er en del dyrere enn Falketind. 

Exactly. Pro toler meir og det er det ikkje i Falketind. 

Eg hadde dog eit tidleg sett Falketind i Packlite. Det tolte uendelige mengder med juling samanlikna med den buksa eg har i dag (til lett bruk og sommerbruk). Buksa eg har i dag toler ikkje eingong "vanleg" bruk (ikkje alpint eller høgslitasje aktivitet, ei heller i bikkjegården). Då vert det for dårleg etter mitt skjønn. 

Uansett flott at du har fått "nevla" og tatt i ting. Brukar ofte verte enklare då. Med tid og erfaring vert innkjøp av kle ig utstyr langt enklare :)

God tur til familien! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.