Gå til innhold
  • Bli medlem

100 grams gassboks kan også fås i 110 gram


Anbefalte innlegg

9B2BB526-9B6F-4D24-A35A-9F47C94EDCA8.thumb.jpg.61701aafdbd2b47b42dad13d3e50e8c6.jpg

Kovea og Msr sine bokser er 110 gram, på samme mål som vanlige 100 grams,bokser. Det er nok til et par- tre oppkok på en Jetboil. 

Ikke alle er klar over at dette finnes. I kampen om størst tall, har Fjellsport trått til med 113 gram......😱

Msr har også en skal på siden, som gjør at du kan finne ut hvor mye som er i boksen, hvis du senker den ned i vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GoSystem (Link) hadde 125g bokser, med akkurat samme diameter som 100/110g, men litt høyere. Coop hadde dem for salg i Norge til en rimelig pris, men har ikke sett dem på en stund - og nå ser det ut som de er gått ut av sortimentet hos GoSystem. Synd, selv om det var en ren "sommergass" uten isobutan. Passet ypperlig i GSI Minimalist-oppsettet mitt (innlegg:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

coleman-gass.jpg.d7a9910e8e5b1f982f259cd794b49c6e.jpgColeman C300 performance gas veier 361g og inneholder 240g gass. Boksen har samme diameter som 100g bokser, men er 105mm høye.

Vinterversjonen inneholder 230g og veier 351g. Har samme størrelse som over.

Er diameteren på standard 230g bokser for stor til å "neste" i kjelen kan dette være et alternativ. De er selvsagt høyere enn 100g bokser så det kan være at noe av det andre som normalt får plass i kjelen ikke gjør det lengre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Omnilite skrev:

Coleman C300 performance gas

Jeg må innrømme at etter 2 tilfeller med at det er problemer med å få gass ut av coleman bokser. Har måtte skru meget hardt og langt over grensen slik at nåla har nådd ned for å få ut gass, så kjøper jeg ikke disse lengere, dette selv om xxl har en bra pris på disse. Mener @whistler hadde samme problem. 

Vet ikke om de har en annen standard eller om det var avvik på produksjonen. 

Men lærte i det minste;

 Test at nye gassbokser virker før du tar de med på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring. Satt midt inne på Hardangervidda og den første gassboksen var tom. Byttet til Colemanboksen men fikk ikke ut gass. Endte med å måtte tilpasse pakningen på brenneren for å få nåla til å komme langt nok ned. Så disse boksene holder jeg meg langt unna 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd en Coleman boks på alle brennerene mine, med fare for å avsløre "overdrevet mange brennere syndromet", så fungerte boksen på: BRS-3000T, FMS -300T, FMS-116T, Jetboil Zip, Windpro 2, Omnifuel og Omnilite.

Imidlertid måtte jeg skru FMS-300T en 1/4 omdreining hardere enn jeg trodde var nok for å få liv i den. 

Materialtykkelsen på O-ringen kan være med på å bestemme om det virker eller ikke, på samme måte som om huset på koblingen butter mot kransen boksen eller ikke.

Prøvde ikke boksen på den bærbare gassgrillen, den vil uansett ikke få noe annet enn 450g Jula eller Biltema gass, men den har tidligere hatt problemer med en Weber boks, den aktuelle boksen fungerte på Omnifuel.

Moralen er nok prøv først uansett.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Memento mori said:

Jeg må innrømme at etter 2 tilfeller med at det er problemer med å få gass ut av coleman bokser. Har måtte skru meget hardt og langt over grensen slik at nåla har nådd ned for å få ut gass, så kjøper jeg ikke disse lengere, dette selv om xxl har en bra pris på disse. Mener @whistler hadde samme problem.

Har samme erfaring, og holder meg derfor unna Coleman gassbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Memento mori skrev:

 Test at nye gassbokser virker før du tar de med på tur. 

 

12 timer siden, whistler skrev:

Har samme erfaring. Satt midt inne på Hardangervidda og den første gassboksen var tom. Byttet til Colemanboksen men fikk ikke ut gass. Endte med å måtte tilpasse pakningen på brenneren for å få nåla til å komme langt nok ned. Så disse boksene holder jeg meg langt unna 😉

Har vært med på det samme og kan tipse om løsningen vi brukte: 

VI fant en bitteliten rund stein som ble lagt ned i ventilen før den ble skrudd på. Fungerte greit som "nåleforlenger"

Kan ikke gå god for at det var Colemann vi slet med, men sannsynligheten er over 60%. Etter den runden testes også alle bokser i heimen/før avreise her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.