Gå til innhold
  • Bli medlem

En enkel oppskrift på hvordan man kan ha makk hjemme hele året rundt.


Gabs88

Anbefalte innlegg

For et års tid siden kjøpte jeg et spann med 1000 makk. Denne bøtten ble først satt øverst i kjøleskapet, hvor det er ca 8c. Der ble den stående fra jeg kjøpte dem i mai og helt til november, når jeg endelig bestemte meg for å få kastet dem. Men til min store overraskelse så var makken fremdeles levende, men litt tynn når jeg sjekket bøtten i november.

Da ble jeg i grunn intressert i å se om jeg klarte å holde dem i live. Og i mellomtiden har jeg forsøkt litt forskjellig, feks matavfall, grønnsaksrester, gress og liknende for å se hvordan makken klarte seg. Jeg har også forsøkt noen ulike beholdere for å se hvilken som fungerer best. Jeg kunne ha sagt mer om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, men jeg tenkte i grunn bare å dele en enkel oppskrift på hvordan du kan holde makk i live i godt over et år.

1. Skaff en 15l boks fra feks Europris med god lås på lokket. Drill 3mm hull i lokket for å skape ventilering. Så lenge hullene er et stykke fra kanten så vil du ikke oppleve at makken klarer å komme seg ut, de kravler opp veggene men klarer ikke krype på taket.

image.png.51f39ca994e4c830e68a43b0979c9680.png

 

2. Legg leca-kuler og plantejord i aluminiumsformer, og varm begge i 45 minutter på 90c. Ved å varme jorden og leca-kulene steriliserer du dem noe som gjør at det er mindre sannsynlig at andre innsekter, sopp eller planter blir med inn i boksen.

3. Legg leca-kuler nederst med jorden oppå, tilfør litt fuktighet men ikke for mye. Det vil alltid komme mer fuktighet inn med maten.

4. Mat dem med frossen rosenkål, feks First Price hvor man betaler 18 kroner for 600 gram. som er nok til over en måneds tid. Jeg har testet mye forskjellig mat men rosenkål er uten tvil det som blir spist fortest, er lett tilgjengelig og aldri har skapt problemer som feks mugg. Utendørs kan du fint mate med hva som helst, men innendørs må du være forsiktig ettersom maten kan ta med seg mugg eller andre innsekter som flytter inn i boksen din.

 

Dette er ikke ment til å være en fullstendig guide og det finnes garantert mye annet du kan gjøre, men dette har vert nok til at makken min har overlevd i en bod som holder ca 16-22c gjennom et helt år nå. Noe som gjør at jeg har hatt den tilgjengelig til feks isfiske og tidlig vårfiske ved behov. :) Det har vert en god investering for min skyld. Og ikke bare har de overlevd, de har også formert seg og det var nå fullt av babymakk som kravlet rundt inne i spannet. Noe som tilsier at de har hatt det ganske så hyggelig der inne.

  • Liker 5
  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tipset likte jeg veldig godt, @Gabs88

Trur du idéen kan fungere i nedskalert versjon?
Jeg ender gjerne opp med å fiske mindre enn hva som er ambisjonen, og ambisjonsnivået er også ganske avslappet.
Så i steden for å gå all in for å bli makk-bonde med 1000 makk på beite og statstøtte, så tenker jeg bare en litt mindre boks på 3-5 liter som jeg kan slenge fra meg rester fra vanlig småbokser til jeg har en bærekraftig stamme som tåler (u)naturlig avgang på en håndfull makk nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, aico said:

Dette tipset likte jeg veldig godt, @Gabs88

Trur du idéen kan fungere i nedskalert versjon?
Jeg ender gjerne opp med å fiske mindre enn hva som er ambisjonen, og ambisjonsnivået er også ganske avslappet.
Så i steden for å gå all in for å bli makk-bonde med 1000 makk på beite og statstøtte, så tenker jeg bare en litt mindre boks på 3-5 liter som jeg kan slenge fra meg rester fra vanlig småbokser til jeg har en bærekraftig stamme som tåler (u)naturlig avgang på en håndfull makk nå og da.

Det fungerte med 8L boks også, det var noe jeg prøvde underveis. Samme type boks fra Europris. Men utvidet til 16L for å få lagt til mer jord og for å få kontroll på fuktighet inne i boksen. Rosenkålen jeg legger inn til dem er fuktig og underveis blir jorden våtere og våtere, selv om jeg har mye dreneringshull. Så til slutt overførte jeg fra 8 til 16L boksen for å få lagt inn leca-kuler samt å legge til mer jord. Større lokk gir også mer lufting.

Så stor boks har noen fordeler uansett om du har 100 eller 1000 makk igjen.

Jeg tror også at du feks kan variere hvor du har boksen, feks kan du gi dem godt med mat og feite dem opp i oktober for så å legge dem i kjøleskapet (øverst, hvor det er varmest) frem til feks mars.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ca 5 liters boks med løs kompostjord som jeg tømmer markboksen i når jeg kommer fra fisketur. Så kan jeg grave nedi der neste gang jeg skal fiske. Den står i kjellerboden, som har fin kjellertemperatur. Om det begynner å bli lite kjøper jeg en ny markboks til neste tur, og bygger meg opp igjen et lite lager. Jeg «mater» bare med litt løv eller gress utenfra. 
Har aldri hatt en sånn boks over vinteren. Da hadde jeg nok trengt noe større.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Lompa said:

Jeg har en ca 5 liters boks med løs kompostjord som jeg tømmer markboksen i når jeg kommer fra fisketur. Så kan jeg grave nedi der neste gang jeg skal fiske. Den står i kjellerboden, som har fin kjellertemperatur. Om det begynner å bli lite kjøper jeg en ny markboks til neste tur, og bygger meg opp igjen et lite lager. Jeg «mater» bare med litt løv eller gress utenfra. 
Har aldri hatt en sånn boks over vinteren. Da hadde jeg nok trengt noe større.. 

Jeg har prøvd gress og løv, men den ene gangen så det ut som det kom mugg inn blant gresset og den andre kom det inn noen veldig små hvite innsekter som førte til at jeg måtte bytte all jorden og skylle av alle makken for å bli kvitt dem.

Noe av poenget med å bruke rosenkål som mat (utenom at marken tydeligvis liker det veldig godt) er nettopp det at rosenkålen har vert fryst og er relativt steril. Ønsker ikke at det skal være andre innsekter der inne som potensielt kan spre seg til resten av leiligheten min. :) 

Jeg vil også poengtere at feks sportsbutikker skjelden klarer å holde makk i live mer enn 3 uker, har snakket med flere. Så at samme makken lever et år i romtemperatur hos meg tilsier at det fungerer godt.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 10.6.2024 den 1.29):

Jeg har prøvd gress og løv, men den ene gangen så det ut som det kom mugg inn blant gresset og den andre kom det inn noen veldig små hvite innsekter som førte til at jeg måtte bytte all jorden og skylle av alle makken for å bli kvitt dem.

Noe av poenget med å bruke rosenkål som mat (utenom at marken tydeligvis liker det veldig godt) er nettopp det at rosenkålen har vert fryst og er relativt steril. Ønsker ikke at det skal være andre innsekter der inne som potensielt kan spre seg til resten av leiligheten min. :) 

Jeg vil også poengtere at feks sportsbutikker skjelden klarer å holde makk i live mer enn 3 uker, har snakket med flere. Så at samme makken lever et år i romtemperatur hos meg tilsier at det fungerer godt.

Kaffigrut, godt likt av mark. I tillegg vil varmkompost eller bokashikompost vera ein vinner utan ulike blindpassasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.