Gå til innhold
  • Bli medlem

Enduks telt i fjellet?


Patrik Holmqvist

Anbefalte innlegg

 

Hei! 

Har akkurat kjøpt meg et litet enduks telt som heter McKinley Arium 1.

Jeg gjorde null research før kjøpet men har nå i etterhånd lest ganske mye om teltet på Amazon Tyskland med hjelp av Google translate.

Mange som kjøpt teltet mener at det nærmest er ubrukelig pga all kondens som dannes i teltet pga at det ikke har innertelt.

Det er visst et vanlig problem med enduks telt...

Har lest at kondens fremst dannes når det er relativ kaldt ute.

Mitt spørsmål er: Tror dere at teltet kommer vare brukende sommertid i Ryfylke heiane eller blir jeg klissvåt fra kondens? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

13 minutter siden, Patrik Holmqvist skrev:

 

...

Mitt spørsmål er: Tror dere at teltet kommer vare brukende sommertid i Ryfylke heiane eller blir jeg klissvåt fra kondens? 

Det kommer nok an på hvordan været blir på turen. Får du temperaturer nær null eller lite vind og ønsker å holde teltet lukket, så blir det kondesering. Det største problemet er vel at soveposen absorberer fuktighet og isolasjonsevnen reduserers. Dette er jo generelle problemer ved telting, men de blir større når ventilene er så små som i dette teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fuktig vær vil du få store kondensproblemer. Ved tørt vær vil det sannsynligvis fungere ganske greit. Som det nevnes her er kanskje temperaturer rundt 0, lite vind og høy luftfuktighet det værste.
Det er jo ikke værre enn å prøve og se om det funker for deg :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Blir det rundt 0 grader i fjellet på sommaren? Om natten altså? 

Kommer helst bruke teltet lør-søn eller over helgen, blir ikke noen lange turer.

Tenkte jeg skulle spørre her for om det ikke er noe å satse på så leverer jeg inn det og kjøper et jack wolfskin gossamer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Patrik Holmqvist skrev:

Takk for svar! 

Blir det rundt 0 grader i fjellet på sommaren? Om natten altså? 

Kommer helst bruke teltet lør-søn eller over helgen, blir ikke noen lange turer.

Tenkte jeg skulle spørre her for om det ikke er noe å satse på så leverer jeg inn det og kjøper et jack wolfskin gossamer heller. 

Ja, det blir det ;-)

Hadde det vært meg hadde jeg levert det om det var mulig og heller fått tak i et OK todukstelt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt masse turer på fjellet sørpå om sommeren hvor kondens ikke har vært problem, men jeg har også hatt noen få hvor det har blitt enormt med kondens, men at det ikke har vært noe stort problem så lenge man holder soveposene unna teltduken. Hovedsaklig helgeturer. Det er snarer til lengre turer (uke?) at fukt som akkumulerer blir et problem. Det er i hvert fall min erfaring...

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv noen netter i ett mckinley one pole, en duks telt. Hadde ikke problemer med kondens. Eller så husker jeg ikke at jeg hadde det... Prøv, så finner du ut:) kondens behøver jo ikke å være ett stort problem bestandig:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke det kun på korte turer vil jeg si det er bortimot null problem med kondens. Er det vind så er det lett å få nok trekk inn i teltet. Ved stille vær så tenn opp ett par telys og det varmer nok fjerne endel kondens i ett så lite telt. Resten fikser du med en liten mickrofiberklut :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner ikke jeg hvordan Ryfylkeheiene er mhp mygg og knott, men hvis du trenger å beskytte deg mot dem, er et innertelt med nettingpaneler i en veldig grei ting å ha. Men ingen nødvendighet, du kan bruke dekkende klær, myggolje, netting over hode, ja over hele soveposen om du vil (bug bivy), og masse andre remedier. Eller du kan bare unngå de verste ukene, og ta turene før og etter insekttoppen.

Dersom du prøver å få teltet til å fungere for ditt bruk så godt som mulig, får du i uansett erfaringer som du vil få nytte av videre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Arium 1  ( Og helsport mil telt som også er en duker. se egen tråd på forumet).

Det blir kondens i taket, men har ikke opplevd at det drypper.  Bare husk å ikke trykke ryggtavlen opp i taket.  

Ellers så er det et romslig 1 mannstelt 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Mountain Hardwear EV2 som er et enduks telt. Iflg produsenten så er dette et helt for bruk i minusgrader/store høyder, likevel så klager folk på at det er "ubrukelig" regnvær (Søk på Google 😁)

Jeg brukte teltet i midten av oktober sist høst met temperatur like over og under null grader. Turen startet i tett tåke som etterhvert gikk over i horisontalt tett driv av vann ettersom vinden økte på kvelden. Jeg fikk en del kondens på innsiden i løpet av natten, men det var helt til å leve med for en natt eller to, selv med dunpose.

Bilder nedenfor er fra nevnte tur, det første fra starten av turen og de to andre fra morgenen etter når været hadde bedret seg.

FB_IMG_1517952792792.jpg.ad52174417f406fca1b19cc8b2db1ad7.jpg

IMG_20171015_103842_718.jpg.3eb06b8ed31b1901aa788499a7cd604b.jpg

FB_IMG_1517952882145.jpg.d5441c87e0f756283698ffef3cf7671a.jpg

 Ps. Om jeg kun skulle ha ett telt, så ville jeg nok valgt ett med innertelt i stedet for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens blir det, men om du blir plaget av det kommer an på teltet. Hvis det er romslig nok til at du ikke dunker borti veggene hele tiden, så går det greit. Tørk av og rist godt på morgenen, unngå våt mark og bruk hva du har av ventilasjonsmuligheter. Ser ut til at Arium er ganske likt ett av mine telt (har bare to), men med bedre ventilasjon. Ikke utenkelig at du blir lite plaget.

Fordelen (som du allerede vet siden du har valgt et slikt telt), er lav vekt. Er det for trangt vil du fort få innendørs regnskurer. Jeg gikk opp til et 1 1/2 manns telt og er glad for den ekstra luftingen det gir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man ser det så mener jeg at et enduks telt er for spesialisert bruk. Hvis du vet hvorfor du trenger et slikt og er klar over begrensingene så kjør på.

Er du derimot ute etter et telt for generell friluftsbruk til mye variert aktivitet så bør du velge et toduks telt.

I de aller fleste tilfeller så gir et godt toduks telt deg langt mer fleksibilitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Nå aner ikke jeg hvordan Ryfylkeheiene er mhp mygg og knott, men hvis du trenger å beskytte deg mot dem, er et innertelt med nettingpaneler i en veldig grei ting å ha. Men ingen nødvendighet, du kan bruke dekkende klær, myggolje, netting over hode, ja over hele soveposen om du vil (bug bivy), og masse andre remedier. Eller du kan bare unngå de verste ukene, og ta turene før og etter insekttoppen.

Dersom du prøver å få teltet til å fungere for ditt bruk så godt som mulig, får du i uansett erfaringer som du vil få nytte av videre :) 

Hei, det er jo myggnetting i ventilasjon-åpningene og i døren. Om man ikke har døren åpen en masse så burde vel det holde myggen borte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle bra svar! Setter virkelig pris på det.

Jeg har kun sovet på DNT hytter når jeg vart ute på tur men nå vil jeg prøve meg i telt til sommeren. 

Teltet kommer kun vare en plass å sove, resten av tiden går til fiske. :-)

Kommer ha med godt regntøy. 

Jeg har testet teltet ute i hagen og det er veldigt romsligt ved overkroppen men ikke veldigt høyt. Jeg kommer ikke klare å unngå helt å komme bort i tak og vegger av og til...

Små telt med kun myggnetting som innertelt, hjelper det mot kondens? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forholdene riktige, så hjelper det ikke i det hele tatt. Hva som kan hjelpe er ventilasjonen du har på det teltet, særlig luka i front. Sidene er bratte nok til at vannet renner av fortløpende, men det flate taket med slak vinkel er klart til å samle vann.

http://www.mckinley.eu/equipment/tents/arium-1.0-p141931

Men det er muligens du som kommer til å bli forumets ekspert på McKinley Arium 1. Foreløpig er du klar over at teltet bare er til å sove i. Hvordan det oppfører seg ellers er ikke lett å si. Jeg vil gjette på at det er ganske vindstabilt så lenge du har fronten (hodeenden), inn i vinden.

Skriver på grunnlag av egen erfaring med dette: https://www.sixmoondesigns.com/collections/tents/products/skyscape-trekker. Det har nok vært observert spredte regnbyger, der, ja...
Vi kan krangle om ventilasjon eller halve vekta :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Patrik Holmqvist skrev:

Hei, det er jo myggnetting i ventilasjon-åpningene og i døren. Om man ikke har døren åpen en masse så burde vel det holde myggen borte? 

Jepp - så ikke den i døren, men det hjelper jo ganske mye ja :thumbsup:

7 timer siden, Patrik Holmqvist skrev:

Små telt med kun myggnetting som innertelt, hjelper det mot kondens? 

Min erfaring er med GoLite Shangri-La 1 - de er forlengst konka, så her er noen (klikkbare) bilder av mitt: attachment.php?id=61788attachment.php?id=63553attachment.php?id=63029

Mhp ventilasjon er det store ventiler høyt oppe både foran og bak, og selvsagt under hele ytterduken - der er vel Atrium tett? Jeg har overnattet i vindstille og regn med dette (riktignok i to-sifret augusttemperatur), og da ble det godt med kondens på innsiden av ytterduken - men nesten alle av de få dråpene som falt ned, ble "fanget" av myggnettingen på innerteltet. Dette er også et telt for kun soving (og faktisk noen gram lettere enn ditt, hvis man ser helt bort fra vekt av stavene/pinnene/stengene som brukes for å sette det opp).

En fin mulighet med sånne telt, er å droppe ytterteltet og kun bruke nettingen når det er varmt og tørt: attachment.php?id=62179

Da er du temmelig sikret mot kondens :D 

Endret av a_aa
Oppdaterte bildelenker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2018 at 11:33 PM, Patrik Holmqvist said:

Jeg har levert tilbake teltet og funnet meg et brukt enmanns-telt med innertelt.:-D

Det synes jeg du gjorde klokt i. Er man ung, bøyelig og tøyelig, kan Arium fungere bra men jeg så nesten "Klaus dro forbi" i mitt eksemplar av dette teltet. Joda, det er plass i bredden til seg selv og kanskje en liten hund i tillegg, men noe stort mer er det ikke. Som en gammal kall på nesten femti år så ble jeg nesten gal av den lave takhøyden som ikke gir rom for å strekke på ryggen i oppreist sittestilling. Jeg brukte teltet på tre turer, parkerte det for godt, og skaffet meg et Naturehike Taga 1 istedet og føler at jeg har fått MYE mer for pengene her. Arium-teltet kunne også være kronglete å få satt opp her på østlandet, blandt trær og lyngtuer, fikk jeg erfare også. Taga-teltet er mer frittstående og er mye lettere å hanskes med slikt sett.

Arium er etter min mening overpriset. Verdien vil jeg anslå til ca 5-600kr, ikke noe stort mer. Oppgitt vekt (1.1kg) stemmer ikke. Riktig vekt er ca 1.8kg. Dette er en halvkilo mer enn mitt Taga 1, og jeg har større vestibyle.

Endret av r.u.mad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, r.u.mad skrev:

Det synes jeg du gjorde klokt i. Er man ung, bøyelig og tøyelig, kan Arium fungere bra men jeg så nesten "Klaus dro forbi" i mitt eksemplar av dette teltet. Joda, det er plass i bredden til seg selv og kanskje en liten hund i tillegg, men noe stort mer er det ikke. Som en gammal kall på nesten femti år så ble jeg nesten gal av den lave takhøyden som ikke gir rom for å strekke på ryggen i oppreist sittestilling. Jeg brukte teltet på tre turer, parkerte det for godt, og skaffet meg et Naturehike Taga 1 istedet og føler at jeg har fått MYE mer for pengene her. Arium-teltet kunne også være kronglete å få satt opp her på østlandet, blandt trær og lyngtuer, fikk jeg erfare også. Taga-teltet er mer frittstående og er mye lettere å hanskes med slikt sett.

Arium er etter min mening overpriset. Verdien vil jeg anslå til ca 5-600kr, ikke noe stort mer. Oppgitt vekt (1.1kg) stemmer ikke. Riktig vekt er ca 1.8kg. Dette er en halvkilo mer enn mitt Taga 1, og jeg har større vestibyle.

Taga 1 ser veldig greit ut, og til en veldig fin pris! 1500kr hos norsk nettbutikk.

Er teltet lunt nok og stabilt nok til 3 sesongsbruk i fjellet? Også om det skulle regne og blåse innenfor det som er normalt?

Er det plass nok til å fyre en brenner i forteltet for å lage seg noe mat når det er guffent ute?

 

4F5E58BC-F7E9-4124-A62C-035C56AA7E86.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Mareng said:

Er teltet lunt nok og stabilt nok til 3 sesongsbruk i fjellet? Også om det skulle regne og blåse innenfor det som er normalt?

Er det plass nok til å fyre en brenner i forteltet for å lage seg noe mat når det er guffent ute?

 

4F5E58BC-F7E9-4124-A62C-035C56AA7E86.jpeg

Har aldri prøvd dette teltet til fjells, så jeg kan ikke uttale meg med sikkerhet her, men jeg vil anta at det gjør det vel så bra om ikke en del bedre enn et Arium-telt. Det er dessuten veldig enkelt å feste ekstra liner på det. Som du sikkert ser så skulle det være noen muligheter fra toppen og ned i bakken.

Vil ikke si det er ikke plass til å forberede et stort middagskalas med bensin/paraffin -primus, men litt forsiktig fyring med gassprimus for å få seg en kaffekopp eller koke nudler, burde gå helt greit i de fleste tilfeller. Har bare rukket en liten overnatting føreløpig med mitt telt, og få seg noe kaffe og litt lunk i teltet på morgenen, gikk fint det.

Endret av r.u.mad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2018 den 11.30, Mareng skrev:

Taga 1 ser veldig greit ut, og til en veldig fin pris! 1500kr hos norsk nettbutikk.

Er teltet lunt nok og stabilt nok til 3 sesongsbruk i fjellet? Også om det skulle regne og blåse innenfor det som er normalt?

Er det plass nok til å fyre en brenner i forteltet for å lage seg noe mat når det er guffent ute?

 

4F5E58BC-F7E9-4124-A62C-035C56AA7E86.jpeg

Kjøpte et kina-telt alla Naturhike for noen år siden og duken på det føles temmelig skjør ut. Har sett tester på youtube hvor man enkelt kan rive i stykker duken med hendene på slike telt.  Og ville ikke brukt det i en tresesongs-setting på fjellet i allefall.

Noen ganger blir det for billig og da ender man fort opp med å måtte kjøpe nytt senere allikevel.. 

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.