Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for en på 207cm


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei dere høye teltelskere!

Har en kompis som måler 207 på strømpelesten som skal ha teltkjøp, han har sett på Exped orion, reinsfjell og kaitum 2. Er det noen av dere høye mennesker som har prøvd disse?

Jeg går nesten ut ifra at reinsfjell utgår allerede da jeg flere ganer fikk soveposen inni duken og jeg er 40cm lavere. Kaitum bør gå fint, orion er jeg usikker på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

 Kaitum bør gå fint, orion er jeg usikker på.

 

Orion er jo bare 215cm i liggelengde og bruker han oppblåsbart liggeunderlag så er vel sjansen for at han ligger med hode eller bein i innerduken ganske stor.
Eneste negative en kompis har å si om sitt Orion II Extreme. Kunne vært 10cm lenger liggelengde. (Han er vel rundt 190cm) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaitum er 220 langt, med helt rette innervegger. Orion er 215 med litt skrå vegger, så sannsynligvis vil Kaitum passe bedre. Men til gjengjeld er Kaitum bare 1 meter høyt, og da bare midt i teltet. Orion er 125 høyt, så når han skal sitte i teltet vil Orion være mer behagelig, og han kan kanskje slippe å sitte med krumbøyd nakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bjørn J skrev:

Kaitum er 220 langt, med helt rette innervegger. Orion er 215 med litt skrå vegger, så sannsynligvis vil Kaitum passe bedre. Men til gjengjeld er Kaitum bare 1 meter høyt, og da bare midt i teltet. Orion er 125 høyt, så når han skal sitte i teltet vil Orion være mer behagelig, og han kan kanskje slippe å sitte med krumbøyd nakke :)

Ja, fader, det er jo faktisk litt lavt selv for oss minimennesker... 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Sovjetunionen said:

Jeg går nesten ut ifra at reinsfjell utgår allerede da jeg flere ganer fikk soveposen inni duken og jeg er 40cm lavere. Kaitum bør gå fint, orion er jeg usikker på.

 

Ikke alle som har en sovepose som fluffer 60cm når man tar den utav pakkposen:)

Helsport Trolltind om han kan sove med skoa på? :)   Men vi vet at du blir nok å prakke på han et Hilleberg så gå for Kaitum, trenger sikkert ikke GT siden der er helt greie innertelt i begge ender. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Timmey78 skrev:

Ikke alle som har en sovepose som fluffer 60cm når man tar den utav pakkposen:)

Helsport Trolltind om han kan sove med skoa på? :)   Men vi vet at du blir nok å prakke på han et Hilleberg så gå for Kaitum, trenger sikkert ikke GT siden der er helt greie innertelt i begge ender. 

Klart jeg skal prakke på han HILLEBERG, jeg har jo ikke blitt mindre ensporet med årene. Neida, Trolltind er kanskje en løsning, men det er vel enmanns? Hvor langt er det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Klart jeg skal prakke på han HILLEBERG, jeg har jo ikke blitt mindre ensporet med årene. Neida, Trolltind er kanskje en løsning, men det er vel enmanns? Hvor langt er det? 

Helsport Trolltind har 210cm liggelengde.
Hilleberg Unna har 230cm.
Om karen bor i Oslo så kan han jo bare svippe oppom meg om han vil se på/prøveligge ett Unna.
Hiver bare mitt opp på plenen bak blokka

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Helsport Trolltind har 210cm liggelengde.
Hilleberg Unna har 230cm.
Om karen bor i Oslo så kan han jo bare svippe oppom meg om han vil se på/prøveligge ett Unna.
Hiver bare mitt opp på plenen bak blokka

Du er jo gull med gull på menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Det er sant, men det blir vel litt tungt å dra rundt på blir det ikke? 

Omtrent samme vekta som som Allak (100 gram lettere)
Mann på 207 cm klarer vel det når liten "Russer" bærer Kaitum 2 GT på 3,7 ?  grinning face with smiling eyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare 190, så blir jo direkte liten i forhold til denne karen, men jeg syntes liggelengden i Reinsfjell er i grenseland, så det utgår nok for hans del. Tror du må prøve å finne noe med 230-240 liggelengde og forholdsvis rette vegger. Det spørs hvor enkelt det er. Jeg mener Helsport Fjellheimen har 230 lengde, men det skrår ganske mye, så det er ikke sikkert det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slike flaggstanglengder så begrenser utvalget seg ja :) 
Jeg så at husky har et ultralight 2-manns telt med oppgitt liggelengde på 225. Jeg har et husky extreme telt selv men jeg kjenner overhodet ikke til ultralight segmentet dems.
http://www.huskyeu.eu/stan-ultralight-sawaj-ultra-2-tm-zelenaultralight-tent-sawaj-ultra-2-w1200-h1200-e-fd65f2acae48b69628a8b97d45169303.thumb.png.db7bff143d9d00c11e5df68d6076d176.pngultralight-tent-sawaj-ultra-2-w1200-h1200-e-f4caada8056e802b74b8b2d5a2e2af9c.thumb.png.edfbc9b3ae4c632e4dcb9eab671ab584.pngultralight-tent-sawaj-ultra-2-w1200-h1200-e-4daa8e95f9070ce6496dd147a2f352e3.thumb.png.8b969974260959aa0f216d3a3d32c530.pngultralight-tent-sawaj-ultra-2-w1200-h1200-e-f6c472ebbbed45bc3ff373fa2e5fa463.thumb.png.3459d1e2de87dd02178a1ff084f2da9a.png

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 194 og sover på magen og gjerne med hendene over hode😂  Jeg får plass i Trolltinden men ligger på diagonalen. Hvis han vil prøve kan ha komme innom. Ofte når personer er store og ofte resten stort også. Har du noen vitale mål! 

Lengden på fotblad og skulderbreddde?

har du de målene kan jeg lage en målskisse for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Enkelt!

Velg ett tunelltelt med stort fortelt, yttertelt som går ned til bakken og myggnetting i alle ventiler og ytterdører. Hodeputen kan ligge i forteltet og døren i innerteltet åpen eller lukket igjen rundt halsen slik at kun hodet er eksponert i ytterteltet. Supplèr med myggnetting over hodet om nødvendig :)

Men duan steike, han er nesten 40 cm høyere enn meg!

IMG_0037.JPG.739d95f8f6b9ff42316bb110a981ccbd.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fonnfjell er 240 cm lang (men bare 105 høyt), og kanskje være verdt en titt. Kjenner ikke teltet selv. Vet også at det finnes pyramidetelt som er lange (innerteltet til mitt er 243 cm langt), men det skrår jo en del.

Endret av Julie_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tunneltelt har vel ok liggelengde? Feks Helsport Fjellheimen 2 Camp er oppgitt med 230 cm innertelt.  (Bør antagelig ligge med gode i dørenden pga skrå ende. Men høyden på 110 cm er kanskje et problem?

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Terka skrev:

Mange tunneltelt har vel ok liggelengde? Feks Helsport Fjellheimen 2 Camp er oppgitt med 230 cm innertelt.  (Bør antagelig ligge med gode i dørenden pga skrå ende. Men høyden på 110 cm er kanskje et problem?

Har prøveligget Fjellheimen Pro 3 uten liggeunderlag. Det var så skrått at tærne touchet taket. Jeg er bare 181 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

199 cm her. Har ikke prøvd noen av de nevnte, men vil bare legge til at det kan være en ide å gå opp til tremanns for å kunne ligge litt diagonalt. Da bør det meste holde. Jeg ligger selv mest i et Fjellreven Allak som mange synes er kort, men med tremannsutgaven så går det helt fint, også med downmat 9..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, JanRH said:

Har prøveligget Fjellheimen Pro 3 uten liggeunderlag. Det var så skrått at tærne touchet taket. Jeg er bare 181 cm.

Hmm.. ok. Jeg er nok en småkar ift deg (175 cm ) og spesielt han som skal ha teltet. 😅

Jeg har Helsport Fjellheimen 4 Camp SL som brukes sammen med kidsa i sommerhalvåret. Her bruker jeg et Thermarest xtherm large liggeunderlag på 196 cm, og har plass til pakkposer utenfor enden av liggeunderlaget uten problemer med innertelt eller innertelt mot yttetteltet.

Tilsvarende har jeg Helsport Svaldbard High 3 Camp som brukes på vinteren, dette et oppgitt til 240 cm lengde i midten av innerteltet. Her bruker jeg oftest en Exped Downmat 9 LW som er 197 cm lang og har mye plass innenfor til pakkposer med klær. På vinteren ligger jeg normalt med hodet innerst siden det da bare er å ake seg ut og sette bena ned i kuldegropa.

Dette ser ut til å være en av de få gangene jeg kan kalle meg lykkelig som liten? 😂

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.