Gå til innhold
  • Bli medlem

Breer før og nå


Alek

Anbefalte innlegg

Reagerer på det første bildet av Briksdalsbreen. De skriver at dette var i velmaktsdagene 1993. Men få år etter var jo hele vannet dekket med bre, så det burde jo vært "før" bildet. Men uansett, reduksjonen er dramatisk. Dette er så trist at jeg tror jeg kommer til å utvikle psykiske problemer og søvnløshet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

  • 2 uker senere...

Ja breene smelter. Det har de gjort i mange hundre år? Men nå smelter de raskere. Når jeg ser på bilder av breer så ser jeg at de har minsket skremmende mye, men når bilder av samme bre ikke er tatt på samme årstid så blir det veldig misvisende. på det øverste bilde kan det umulig være på samme årstid.

Jeg kan f.eks gå i fjellet nå å ta bilder av store snøfonner som ligger hele sommeren. Tar jeg et nytt bilde på høsten så er de borte. Neste vår ligger snøfonnene der igjen.

De snøfonnene jeg snakker om er de store som ligger høyt og som regel ligger året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Morten skrev nylig en turrapport fra Bukkeholstraversen, og der la han ut et flott og litt interessant bilde som viser noe av breen på nordsiden av Bukkehø. Det som slo meg med en gang da jeg så bildet, var hvor mye denne breen har skrumpet inn siden vi gikk over der i 1995. Jeg fant igjen et bilde fra vår tur dengang, og sammenlignet med Morten sitt.

Her er bilde fra Morten og Line sin tur nå den 10.08.2007:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=8002

Og mitt (noen lysår dårligere kvalitet riktignok... :wink: ), tatt den 12.07.1995 fra nesten samme sted (noen meter lenger nord):

post-42-133474485348_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehunden skrev:

Ja breene smelter. Det har de gjort i mange hundre år? Men nå smelter de raskere. Når jeg ser på bilder av breer så ser jeg at de har minsket skremmende mye, men når bilder av samme bre ikke er tatt på samme årstid så blir det veldig misvisende. på det øverste bilde kan det umulig være på samme årstid.

Nei Fuglehunden, breene har ikkje smeltet i mange hundre år. De voks kraftig under den lille istida fra ca 1350 til 1850. Deretter har de gått i rykk og napp tilbake. Men det har de gjort før også. De lærde strides om årsaken. CO2 i atmosfæren eller økt kosmisk stråling f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehunden skrev:

Ja breene smelter. Det har de gjort i mange hundre år? Men nå smelter de raskere. Når jeg ser på bilder av breer så ser jeg at de har minsket skremmende mye, men når bilder av samme bre ikke er tatt på samme årstid så blir det veldig misvisende. på det øverste bilde kan det umulig være på samme årstid.

Nei Fuglehunden, breene har ikkje smeltet i mange hundre år. De voks kraftig under den lille istida fra ca 1350 til 1850. Deretter har de gått i rykk og napp tilbake. Men det har de gjort før også. De lærde strides om årsaken. CO2 i atmosfæren eller økt kosmisk stråling f.eks.

Ok. Det er så lenge siden så jeg husker det ikke. :roll:

Om noen år så kanskje de blir større igjen. Jeg tror ikke på de som forsker på dette og klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg var en tur oppe ved Steindalsbreen i Lyngsalpene i Troms nå i helga. Denne breen er forholdsvis lett tilgjengelig og et populært turmål for folk i området. NVE har satt opp en serie med skilt som viser tilbaketrekningen av breen. Det er jo litt interessant å følge med fra år til år, spesilet for de som besøker breen jevnlig. Selv var det tre år siden sist jeg var her, og det hadde vært en markant tilbaketrekning disse årene.

Legger ved et bilde som viser tilbaketrekningen det siste året.

post-1574-133474497706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde som viser tilbaketrekningen det siste året.
Fint at de merker opp sånn så man kan se det, men å merke av så tidlig som 15 Juli 2006 må vel være bortkastet? Det er vel først i fra Juli og fremover sensommeren den redusereres..? :wink: Eller er det sånn at breen trekker seg tilbake jevnt over året?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at de merker opp sånn så man kan se det, men å merke av så tidlig som 15 Juli 2006 må vel være bortkastet?

Jeg reagerte selv på at de hadde merket av brekanten såpass tidlig, jeg vet ikke hvorfor de gjorde det dette året. 15. juli er ca midt i smeltesesongen, så helt bortkastet er det vel ikke. Men når de merker til forskjellige tider fra år til år vil det jo kunne bli litt misvisende. Merkingen for andre tidligere år var stort sett fra september.

Det er vel først i fra Juli og fremover sensommeren den redusereres..? :wink:

Geologer som måler massebalansen til breer deler vanligvis året opp i smeltesesong fra 1.mai til 30.september og akkumulasjonssesong fra 1.oktober til 30.april. Dette er bare en definisjon, så breene kan godt begynne smeltingen tidligere et år eller avslutte senere et annet år osv. En bre vil smelte så lenge det er plussgrader og legge på seg (akkumlere) når det er minusgrader og det kommer snø. Den kan smelte i lavereliggende områder mens den samtidig legger på seg i høyere områder.

Eller er det sånn at breen trekker seg tilbake jevnt over året?

Tilbaketrekningen til en bre som følge av en varm sesong har vanligvis en tidsforsinkelse som kan variere mellom 3-30 år. En bre vil ikke trekke seg tilbake jevnt i løpet av året, så tilbaketrekningen vil normalt sett skje i smeltesesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Den ekstra snøen som har kommet vil uansett ikke gi utslag i brearmen så fort. Reaksjonstiden på Briksdalsbreen er vel 3-4 år? Så brefronten vil nok gå yttligere tilbake. Det var vel godt med snø på platået sist vinter også. Et par slike vintre til så kanskje det kan skje noe positivt???? (håper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Nå er det visst fremgang å spore

http://www.abcnyheter.no/node/78261

Ja jeg tipper at syklusen har snudd slik at vi nå får en del år med vekst av breene igjen slik vi hadde det på 1990-tallet. To år med økt massebalanse taler for det. Og da kommer brearmene etter om få år, Briksdalsbreen først siden den bare har 3-4 års responstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tipper at syklusen har snudd slik at vi nå får en del år med vekst av breene igjen slik vi hadde det på 1990-tallet. To år med økt massebalanse taler for det. Og da kommer brearmene etter om få år, Briksdalsbreen først siden den bare har 3-4 års responstid.

Hoppas det, men kanske är det så att den del av glaciären som ligger på hög höjd drar nytta av den ökade nederbörden medans brearmarna fortfarande smälter lika mycket.

Är ingen glaciolog men hoppas att jag har fel, vore fint med lite istillväxt igen. Blir intressant att se massbalansräkningar för i år, det är nog en viktigare faktor än längdutsträckning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at platåbreene våre legger på seg i tykkelse, slik at brearmene/utløperne vil følge etter om noen år. Under (se link) ser vi noen bilder av bl.a. Briksdalsbreen slik den så ut i 1989 og frem til 2008 og Bergsetbreen (en annen utløper av Jostedalsbreen) fra 1996 - 2008. Bildene viser at brearmene/utløperne har trukket seg kraftig tilbake i løpet av noen år.

Se bilder :)her!

__________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå skal vi ikke bare romantisere perioder med store isbreer.

Turværet i den lille istida var vel heller så som så.

Bla annet regnet det i ett strekk i Nord Europa fra våren 1315 til høsten 1322. (7 år)!

Ikke rart breene voks i høyfjellet.

I 1742 -1743 var breene på sitt største under den lille istida.

Det regnet voldsomt og det var kaldt.

Hvem vil ha det sånt ?????? :arrow:

Se link nedenfor:

http://www.forskning.no/Artikler/2007/september/1189357125.79

Dessuten var været i Kristiansand for 220 år siden preget av mye nedbør og varierende temperaturer,

både på sommer og vinterstid.

Se linken:

http://www.arkivverket.no/kristiansand/smakebiter/littavhvert/veret.html

Under napoleonskrigen 1807-1814 brukte Evjefolk ski for å komme til kirka i pinsen.

Kornet ble ikke modent og folk hungret.

Store ulveflokker rekte rundt og tok det meste av kjøttmaten.

Utenkelig i dag. Det nærmeste en kommer er et hopprenn som vistnok ble avviklet 17. mai snøvinteren 1955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergsetbreen var utrolig fin og mye større enn bilder kan gi inntrykk av. Er glad jeg fikk sett den før den forsvant. Det er jo bare en bit igjen langt oppe i lia.

Tviler på at den vil bli som før igjen noen gang. Den globale oppvarmingen får brearmer over hele verden til å trekke seg tilbake, men på Bergsetbreen synes det veldig godt fordi den er så bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.