Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliping av stålkanter fjellski før Josten på langs


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal en 3-4-dagers tur Josten på langs i begynnelsen av mai, og skal ettersom jeg har oppdaget litt tendenser til rustflekker på fjellskiene ta dem inn for slip og prepp. 

Har Åsnes Otto Sverderup ski som jeg er svært fornøyd med.

Spørsmålet er: Hvor skarpt bør jeg slipe kantene for en slik tur over Josten? Jeg er *IKKE* noen mester på ski (men går helt greit 2-3-4 mil på ski på en dag) og har en ny hofte som ikke spiller helt på lag når jeg skal ploge. 

Er slipen av stålkantene i det hele tatt relevant? Hvis så - hvilken bør jeg velge?

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Følger opp denne med et oppfølgingsspørsmål. Har prøvd å lese på Åsnes sine sider om vedlikehold av stålkanter. Er egentlig ute etter en lettvint måte å få gjort dette "godt nok" på. Er verktøy fra Swix som dette eller dette greie å bruke. Har lest om vinkler på Åsnes sine sider, men skulle gjerne hatt et helt konkret tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit slikt, funkar heilt flott. 

Treng ein meir omfattande slip ein gong i ny og ne er det nok like lønt å levere som å kjøpe utstyr, med mindre ein har ein særdeles omfattande bruk eller lev av å stå på ski på eit vis som gjer vinkel på stålkant avgjerdande. 

Til vanleg bruk for vanlege folk meinar eg bestemt detta held på det jamne. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Nubben said:

Følger opp denne med et oppfølgingsspørsmål. Har prøvd å lese på Åsnes sine sider om vedlikehold av stålkanter. Er egentlig ute etter en lettvint måte å få gjort dette "godt nok" på. Er verktøy fra Swix som dette eller dette greie å bruke. Har lest om vinkler på Åsnes sine sider, men skulle gjerne hatt et helt konkret tips.

 👍Swix som du lenker til har 88 grader for sidekant,og det er for folk flest og til allround fjellski.  Da har du en egg som biter, men som ikke er for aggressiv og blir slitt fort. For ski med lite innsving kan du eventuelt sløve kanten litt 10-15 cm foran og bak, så skia blir lettere å svinge/ploge.  Ellers har du basevinkel på rundt 1 grad, men tipper det for Åsnes gir mindre mening, da stålkanten er litt såså der fra fabrikk .. og gir mest mening på hardt underlag.

Endret av PTG
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.