Gå til innhold
Trond Arvid Hagen

Den ultimate turkniv finnes den

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Trond Arvid Hagen skrev:

[...] er vi kommet no nærmere en konklusjon på hva som er den ultimate turkniv 😊

Nei, takk og pris, for det ville bli et skikkelig antiklimaks om jakten på den ultimate turkniven måtte avblåses! ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min favoritt akkurat nå er en gammel bekjent, Enzo Camper.  Har hatt den noen år, og har vel nevnte den før et  par ganger tipper jeg. Noen ganger syns jeg bladet på 12,5cm er et par cm for langt, andre ganger er det akkurat passe. www.brisa.fi produserer Enzo knivene. Nylig bestemte de seg for å droppe Enzo som merkenavn, og fortsette med de samme modellene (og noen nye) med Brisa som det nye merkenavnet.  Har også Enzo Badger (utgått  modell tror jeg) og Trapper. Trapper er fin, men jeg syns skjefte er litt kort. Foreslo derfor nylig for Brisa at de lager en Trapper v2 med litt lengre skjefte -  for litt større hender, ca samme lengde som Camper eller Badger. Time will tell om de gjør det, ikke med det første var svaret, men de tar med seg inputen min videre.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lamnia.com (i Finland) feirer 10 år og har et jubileums salg på kniver og div annet. Salget varer ut morgendagen (11.9).  Skjult lenke - logg inn for å se den

Som alltid lønner det seg å sammenligne med priser i Norge  (gitt at forhandler finnes), spesielt når krona er svak. Husk også at det tilkommer 25% mva  som betales når pakken hentes i Norge + fortollingsgebyr til posten (kr 158 for forenklet fortolling, dvs ved verdi under 3000, se Skjult lenke - logg inn for å se den.) Som tidligere har Lamnia fri frakt når man handler for kr 1000 eller mer.

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har disse populære og morsomme gutta testet Lars Fält foldekniven. Fra 6:25 hvis du ikke liker for mye tøys og moro.

Endret av SnorreL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har hatt en del gode videoer de gutta, men nå i det siste blir det for mye tull og lite info (min mening) 

Kniven har vært i bestilling lenge, å jeg har enda ikke fått den. Hver gang jeg sjekker er den out of stock... første gang knølte de til bestillinga mi, så jeg måtte bestille på nytt. Får se når den endelig blir i mitt eie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, SnorreL skrev:

Tenkte det samme selv, men de er på privat eiendom vet jeg så da får de jo bare styre på. 

Greit nok. Men dette er noe jeg har lagt merke til i så og si samtlige slike bushcraft -videoer jeg har sett, og det er mange. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, tshansen skrev:

De har hatt en del gode videoer de gutta, men nå i det siste blir det for mye tull og lite info (min mening) 

Det er jeg helt enig i. Var bedre før! Trodde det bare var meg som var blitt for gammel, men det er nok som du sier at tullet har tatt overhånd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt en flott Abraham Mikkelsen samekniv med 20 cm bladlengde siden jeg fikk den tidlig i sommer. Stor kniv , men den er ypperlig fra alt til å rense fisk til å hugge småved. 

Denne har tjukkere blad inne ved skaftet (overkant av 3 mm) og tynt ute ved spissen , samt sylskarpt blad. 

Beste samekniv, turkniv jeg har brukt så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.10.2019 den 13.51, Hege P. skrev:

YouTube -bushcraftere bør lære seg å kutte "dead standing" lavere. Meterhøye stubber er både unødvendig og skjemmende. ;)

De fleste "YouTubere" er da bare "grønnskollinger", så det er nok langt mellom de som kan noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sagt det før, at Benchmade er overpriset. Får det demonstrert igjen nå. Benchmade har åpenbart fått lov til å sette navnet sitt på Work Sharp sin "Guided Field Sharpener". Da koster den 799,- hos Milrab eller 819,- hos Outnorth. Originalen, Worksharp sin egen utgave, får man til 399 hos Widforss.no,  Samme pris hos Skittfiske og Skittjakt. Se  Skjult lenke - logg inn for å se den   .....    Forøvrig en nyttig og lett håndterlig liten sak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.12.2018 den 14.17, zimwalker skrev:

XXL har satt ned prisene på [...] Fälkniven PCX  (lommekniv) til kr 850 (kr 1349 for 7 dager siden)

Det var i jula i fjor. Så her inne at noen nettopp har kjøpt den til samme prisen igjen hos samme XXL nå; se Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saker fra en annen (gammel) tråd: Prisbelønnet utekniv

På 29.10.2017 den 21.44, zimwalker skrev:

:) Da får jeg skyndte meg å si, før tråden stenges, at jeg også har bestilt en Fällkniven U2  foldekniv hos Outnorth (med rabattkode, kjøp for 1000 og få 250 i rabatt, se forsiden der nå)
Skjult lenke - logg inn for å se den
Stålkvalitet:     Lam.SGPS
Lengde i sammenlagt tilstand:   86 mm 
Lengde blad:     64 mm
Tykkelse blad:     2.5 mm
Vekt:     42 g

U2 kniven liker jeg godt. På tur ligger den i bukselomma. I leir flytter jeg den som regel til ei brystlomme. Lettere tilgjengelig der når jeg sitter. Godt alternativ til en såkalt "nakkekniv".  Likte denne kniven så godt at jeg for en tid siden også kjøpte lillebroren U4:

Egenskaper for U4 Folder
Stålkvalitet:     Lam.SGPS
Lengde i sammenlagt tilstand:     70 mm
Lengde blad:     53 mm
Tykkelse blad:     2.25
Vekt:    29 g

som har fulgt meg i hverdagen siden. Merkes jo ikke at man har den i lomma.

Et annet, men rimeligere "lomme alternativ" som jeg også liker godt er Leatherman sin Skeletool KB lommekniv (kjent fra multiverktøyet Skeletool CX)

Stålkvalitet: 420HC
Lengde i sammenlagt tilstand:     87 mm
Lengde blad:     66 mm
Parerstang:     Nei
Totallengde:     153 mm
Vekt:     36,85 g

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider