Gå til innhold
  • Bli medlem

Powerbank og solceller


RAS

Anbefalte innlegg

Til de av dere som har Magicshine lykter fra disse var  populære så er f.eks. MJ-6036 batteriet på  6600mAh, har man noen av disse eller de andre batteriene til tilsvarende lykter sammen med en overgang til USB så har man billig  og ok reservepakke(r) med strøm.

 (http://www.ebay.com/itm/MagicShine-MJ6086-Li-on-Battery-to-USB-Adapter-/141432153288). 

Jeg bruker disse lyktene til terrengsykling i mørket, eller på toppturer/offpiste på ski etter at det er blitt mørkt, til vanlige fotturer bruker jeg mindre og lettere lykter da lysbehovet ikke er så stort (Stor fart = behov for mer/lengre lys), og kan da bruke batteriene som powerbank når jeg ønsker det.
 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
53 minutter siden, Gittiamo skrev:

Ser på nødladere nå da jeg har et gavekort hos CDON.com. 

Men blir tullete av utvalget. Bør jeg stole på produktinfo når den sier tre ladinger av smartphone? Bør jeg fokusere på vekt/størrelse, mAh eller input/output? 

Funnet en som heter KIT Active 9000 mAh, 2A inn/ut og den er vanntett. 

Skal brukes på korte turer type to-tre netter. 

9000 mAh gir vel sånn ca 3 ladinger om temperaturen er sånn tålig. I kaldt vær blir alt dårligere.. Jeg har en med 11500 mAh og den gir fire ladinger uten problem.

Jeg ville heller gått for mer ladekapasitet enn vanntetthet. Man lader som regel i leiren, og der kan man få det til uten at det blir vått. Underveis oppbevares vel alle sånne ømfintlige ting i vanntett pakkpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde kunnet litt om strøm og drit så hadde det sikkert vært en enkel sak å finne det ut sjæl. Jeg har ikke peiling på strøm, så spør i stedet :P Det snakkes om antall oppladinger av smarttelefon pr x antall mAh. Noen som vet forholdet mellom lading av smarttelefon og GoPro-batterier? Hvor mange GoPro-batterier kan lades pr oppladning av smarttelefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lompa skrev:

9000 mAh gir vel sånn ca 3 ladinger om temperaturen er sånn tålig. I kaldt vær blir alt dårligere.. Jeg har en med 11500 mAh og den gir fire ladinger uten problem.

Jeg ville heller gått for mer ladekapasitet enn vanntetthet. Man lader som regel i leiren, og der kan man få det til uten at det blir vått. Underveis oppbevares vel alle sånne ømfintlige ting i vanntett pakkpose?

Takk. Ja har alltid slikt i vanntett pose. Pleier også å ha laderen på meg om det er kaldt/vått faktisk. 

Nødladeren jeg har nå begynner å bli utslitt og kapasiteten har blitt dårligere. Og håpet er jo mer utetid i 2017 med mobil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, S.H said:

Om jeg hadde kunnet litt om strøm og drit så hadde det sikkert vært en enkel sak å finne det ut sjæl. Jeg har ikke peiling på strøm, så spør i stedet :P Det snakkes om antall oppladinger av smarttelefon pr x antall mAh. Noen som vet forholdet mellom lading av smarttelefon og GoPro-batterier? Hvor mange GoPro-batterier kan lades pr oppladning av smarttelefon?

Det er ikke et helt enkelt spørsmål og svare på. Det er fordi forskjellige mobiler har forskjellig størrelse på batteriet. Min mobil har feks 3000mah, Den mobilen jeg hadde før hadde 2400mah. Så sjekk kapasiteten på batteriet på mobilen og så gang med ca 4, da får du det du kan lade 3 ganger. Grunnen til at jeg sier det sånn er at en ikke klarer å utnytte hele kapasiteten i powerbanken. Som noen nevner her er kjølig vær noe som reduserer evnen til batteribanken. Min powerbank er på 10100mah og jeg beregner ca 3 ladinger på sommeren på fjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerbanks er stort sett 3,7V og mobiltelefoner er 5V så før man begynner å regne hvor mange oppladninger man får, må man trekke fra 26% av mAh på powerbanken.

I tillegg regner man 10-30% tap, som forsvinner i varme og diverse. Så en powerbank på oppgitt (ekte) 20 00mAh gir deg i beste fall ca 13 000mAh i telefonlading. De burde heller oppgi både telefoner og powerbanks i wattimer, så man kunne sammenligne direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Gittiamo said:

Ser på nødladere nå da jeg har et gavekort hos CDON.com. 

Men blir tullete av utvalget. Bør jeg stole på produktinfo når den sier tre ladinger av smartphone? Bør jeg fokusere på vekt/størrelse, mAh eller input/output? 

Funnet en som heter KIT Active 9000 mAh, 2A inn/ut og den er vanntett. 

Skal brukes på korte turer type to-tre netter. 

Du mister kanskje rundt 20% i effektivitetstap og i tillegg så måles batteriene ved en annen spenning enn du lader så der mister du også en del prosent. Hvis du konverterer mAh til Wh, så får du et sammenlignbart grunnlag med ditt mobilbatteri: mAh*V/1000 . Etter effektivitetstapet får du en ganske nøyaktig beregning av hvor mange ganger du kan lade den opp. Effektivitetstapet øker ved lave temperaturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.1.2017 at 18.47, MBcoupe skrev:

Powerbanks er stort sett 3,7V og mobiltelefoner er 5V så før man begynner å regne hvor mange oppladninger man får, må man trekke fra 26% av mAh på powerbanken.

I tillegg regner man 10-30% tap, som forsvinner i varme og diverse. Så en powerbank på oppgitt (ekte) 20 00mAh gir deg i beste fall ca 13 000mAh i telefonlading. De burde heller oppgi både telefoner og powerbanks i wattimer, så man kunne sammenligne direkte.

Både powerbank og mobiltlf er basert på celler med samme grunnleggende kjemi, Li-ion (LiPol). Cellene har altså samme spenningsnivå (nominell ca 3,7V, full ca 4,2V, tom 2,5-2,8V), og å oppgi energimengden i mAh for begge kan derfor være ganske meningsfylt. Ladeelektronikken på telefonen forventer å motta 5V, fordi det er iht USB-standarden - det er ikke 5V som er spenningen på batteriet i telefonen. Og powerbankens elektronikk sørger for at den kan levere (oftest) 5V iht den samme USB-standarden, selv om bankens batteri har annen spenning.

Du har ellers helt rett i at man ikke kan forvente å overføre energien fra det ene batteriet til det andre via et standardisert spenningsnivå uten et ganske merkbart tap, sånn er det bare - det er jo tross all omforming av elektrisk kraft begge veier og det er intern motstand både i batteriene og i ledere :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, a_aa skrev:

Både powerbank og mobiltlf er basert på celler med samme grunnleggende kjemi, Li-ion (LiPol). Cellene har altså samme spenningsnivå (nominell ca 3,7V, full ca 4,2V, tom 2,5-2,8V), og å oppgi energimengden i mAh for begge kan derfor være ganske meningsfylt. Ladeelektronikken på telefonen forventer å motta 5V, fordi det er iht USB-standarden - det er ikke 5V som er spenningen på batteriet i telefonen. Og powerbankens elektronikk sørger for at den kan levere (oftest) 5V iht den samme USB-standarden, selv om bankens batteri har annen spenning.

Du har ellers helt rett i at man ikke kan forvente å overføre energien fra det ene batteriet til det andre via et standardisert spenningsnivå uten et ganske merkbart tap, sånn er det bare - det er jo tross all omforming av elektrisk kraft begge veier og det er intern motstand både i batteriene og i ledere :) 

Takk for klargjøringen. Jeg har nok bommet litt på researchen min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et generelt tips nå det gjelder powerbanks så styr unna ukjente kina merker på ebay å lignende. For utenom å ha svært varierende kvalitet og ofte helt urikitg mAh så er mange rene brannfeller, det samme gjelder usb ladere. Kjøp alltid skikkelilg CE merket utstyr som er godkjent. I et telt på vinterstid så er et Li-Ion (Li-ipo) baserte produkter som tar fyr lite trivelig eller i lomma. Bruk heller litt ekstra gryn på å kjøpe velrenomerte og etablerte produkter :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter @Tor-Erik-L-77 kjøpte en lader til powerbank med solcellepanel som jeg fikk med i kofferten når jeg kjøpte Satelittelefon. Den orginale var for 110volt, fant ingen her hjemme og brukte 28kr på ebay. Det sa pang etter 10 minutt og sikringer gikk. Luktet ikke godt. Hadde vært verre om den begynte å brenne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 2016-03-30 den 23.04, Lar5 skrev:

 

Fikk lada på selvbetjent hytte med 12volt anlegg

DSC_0181.JPG

Hur gjorde du det..? Jag har med solcellsladdare, men det vore ju bra med fler möjligheter.

någon som vet var kan man köpa en kontakt som passar i hyttens uttag och som man kan ladda mobilen med..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 08/05/2016 den 11.58, Tessatroll skrev:

Planlegging driv eg ikkje med! Det får grenser for kva ein skal befatte seg med for å rusle rundt på ski nokre veker ;)

Tidlegare har eg gjort det enkelt og hatt fleire batteribytter med. Men, det kostar å ha fleire batteri også, og det er å dra på dauvekt det og når dei er utladda.

Mange av dei ovenafor nevnte tinga treng eg kanskje ladde ein gong i løpet av turen, kanskje ikkje i det heile .

Greia er at eg skal ha moglegheieter for å ladde, om det vert naudsynt. iPad og slikt har eg ikkje med på tur. Ingenting av det eg har med skal laddast kvar dag. Men år eg først skal ladde, vil eg vite at det eg har velt av system greier å ladde det som laddast skal, utan å måtte ligge i skinande sol i 24 t. 

Det vil også vere slik i mange tilfeller at dette er lademoglegheiter for ei gruppe på tur, der kvar person i ny og ne treng å lade eit fotoapparat eller mobil på tampen av turen osv. Skal folk ha mykje straumkrevjande duppedittar med, reknar eg med dei har sørga for straum til dette sjølv. 

@Tessatroll fikk du tak i noen av kjendis-eventyrerne? Hva bruker de? Og hva endte du opp med å bruke på Grønland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.