Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av fjellski


Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke forvent at spennet oppveier for bruk av fell. Fjellski har dårligere spenn enn en langrennsski. Feller lugger noe skikkelig, og er egentlig bare for labbing på skiene når det skal gå mye oppover, eller du skal trekke tung pulk.

Du bør bestemme deg for hva slags bruk du skal ha. Topptur? Mest bortover? En del i løype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt smørespenn i fjellski som ikke er så brede, ala Åsnes Amundsen. I brede ski ala Åsnes Breidablikk( som jeg selv har) så er smørespenn omtrent null.

Tar jeg på kortfell 45mm og kutter til anbefalt lengde kan jeg likegodt bruke truger. Så jeg har primært brukt 35mm feller som er kuttet ca 15 cm kortere enn anbefalt. Jeg er 187 og 100kilo. Sikkert bedre for noen som ikke veier så mye i forhold til høyde. Feller er ok når en skal gå i marka i bratt terreng, trekke pulk når an ikke skal for store avstander. Jeg har ofte smurt skiene med festevoks i stedet det sitter godt og glir langt bedre. Vil tippe det glir bedre på blåføre om du så smører hele skia med festevoks enn med feller. Dog verdt å merke seg at med så lite smørespenn slites vokse bort mye raskere enn på vanlig lagrennski så skal en gå et stykke bør en ha med voks i lomma for å "fylle på" litt underveis.

Men siden jeg bruker skiene mest i litt kronglete terreng så bruker jeg som regel feller. Har nå kjøpt 45mm mohair som er kuttet 10cm kortere enn anbefalt. Se hvordan det blir, mohair skal jo gli bedre enn syntfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en del å gått på mine Åsnes Amundsen de siste dagene på fjellet, der jeg måtte brøyte min egne spor. (kjøpte skiene før påske i fjor)

Mine er 201, jeg veier @100 med dagstursekk.

Jeg må si jeg har blitt temmelig glad i de skia, de flyter relativt bra (er det dyp snø siger du nedi uansett), går du som nr. 2 i nygåtte spor så er det fullt mulig å gå med "tyngdeoverføring", som du gjør med vanlige langrennsski siden spennet i skia er bra og de sliter ikke på voksen. Det er også mulig å gå rimelig fort med feller montert uten at disse streker nevneverdig. (Jeg har brukt 45mm Mohair som jeg ikke har kuttet på lengden)

Det er ikke så mye innsving på Amundsen skia, så de er mye mer "gå orientert" enn "kjøre orientert".

Tror du trygt kan gå opp en lengde i forhold til de jeg har.

 

Kjøp BC Magnum bindinger på de (andrevalg er BC Manuell).

 

IKKE kjøp Alfa Skarvet støvler (de er for myke og lite vridningsstive), jeg har byttet ut mine Skarvet med Crispi Stetind som er stivere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når underlaget er hardt greier ikke Skarvet støvlene å kante den nederste skien dersom en går på tvers av en skråning som er såpass bratt at skiene må kantes, fordi støvelen vrir seg. Da blir nederste ski liggende plant mot underlaget og vridningen må komme i ankelen i stedet. Det gjør vondt å gå med en unaturlig vridning i ankelen litt mer enn et lite øyeblikk.

Det betyr at dersom bruken er i terreng der det er noenlunde flatt og en går rett opp bakkene så fungerer støvelen, men går man i variert terreng så finns det typer terreng der støvelen fungerer dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg testet mohair fellene en liten tur i kveld. De glir en del bedre enn syntfell ja. Men så klart langt unna vanlige langrennski. Så noe vasalopp er ikke aktuelt med feller:-)

Hvilke feller var det du kjøpte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 45mm kortfell i Mohair til mine Amundsen og syntes resultatet var bra.

 

Har gått på 45mm Colltex syntet langfell på Madshus Glittertind (omtrent samme type ski som Amundsen), har enda ikke funnet en bakke som har vært så bratt at det ikke var mulig å gå rett opp, velger faktisk å gå rett opp fremfor å gå delvis på skrå med disse fellene fordi de ikke glir i det hele tatt. For de som har vært i Kongsberg Skisenter så gikk jeg rett opp Experten (bratteste bakken) en vårdag etter at Skisenteret hadde avsluttet sesongen uten å måtte henge på armene.

 

Siden kortfellene til Åsnes har vært på tilbud både her og der det siste året, har jeg mer eller mindre "hele" serien i Syntet og Mohair i forskjellige bredder. (Har også et par Ingstad ski jeg skal bruke de på)

Har også et par Madshus Intelligrip skin. Siden fellene har litt forskjellige egenskaper på forskjellige fører skal jeg prøve litt forskjellig og forhåpentligvis få litt erfaring på hva som fungerer bra.

 

Siden tråden egentlig handler om Fjellski, så må jeg legge til at XXL selger Åsnes Amundsen med BC manuell for 1999,- denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det gjev dårleg glid og mykje bråk.

Når det er kuldegrader, er smøring ein enkel sak, og det gjev dei beste skia.

0°C og fallande snø er vanskeleg å smørje på, og det er dette føret, og bare dette føret at smørefrie ski har nokon som helst fordel. Dersom ein opplever slikt føre ofte, kan det vera lurt å ha eit par smørefrie ski til å bruke akkurat desse dagane, og ordentlege ski resten av vinteren. Men som einaste ski, er smørefrie ski "heilt på tryne å kjøpe".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det gjev dårleg glid og mykje bråk.

Når det er kuldegrader, er smøring ein enkel sak, og det gjev dei beste skia.

0°C og fallande snø er vanskeleg å smørje på, og det er dette føret, og bare dette føret at smørefrie ski har nokon som helst fordel. Dersom ein opplever slikt føre ofte, kan det vera lurt å ha eit par smørefrie ski til å bruke akkurat desse dagane, og ordentlege ski resten av vinteren. Men som einaste ski, er smørefrie ski "heilt på tryne å kjøpe".

 

Hei

 

det er ikke noe bedre enn smøreski i "Blå Swix" føre. men jeg har altså bl.a et par smørefri fjellski som er veldig bra netopp i 0-føre og slapsete påsketure og faldende snø, hvor jeg holder pause, mens mitt følge skraper og smører om med ulike klister og saker.

 

Fjelleski har lite spenn og dermed relativ dårlig gli. Har du tung sekk på eller enda verre en pulk på slep, kanskje med feller kan de smørefri være en løsning.

 

Men i frost klart trege.

 

I øvrig får du ofte dårlig veiledning i butikk mht fjellski -også selv om det lokal racing ess jobber i butikken. Få målt spenn for det skiller opp til ca. 10% selv på moderne industri fremstillet ski.

 

Mine andre fjellski er et par gamle Karhu med superspenn og svarende til Åsnes Amundsen. De fås ikke lenger for jeg kjøpte de siste for 300 kr. De bete ski jeg har!

 

Hilsen 

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen det er hardt i løypene vil du miste turkompisene dine hvis du kjøper smørefrie. Ingen gidder å gå på fjellet sammen med en som bråker som en middels kjøkkenmaskin. BZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det noe som sitter på erfaringer med alfa grønland 75mm sko, kunne hatt eit par til telemark skiene for toppturer kombinert med feller. Har plaststøvler da, men dei er jo heilt forferdelige hvis man skal labbe noen timer. Det eg lurer på med alfa grønland er passform eg har veldig breie føtter og om noen har erfart gnagsårproblemer med dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fikk siste tilbudsbrevet fra XXL i dag og de har fjellskipakke til 5499,-, men dette er jo fremdeles ganske mye peng å legge ut for nye ski.

BC Pck Amundsen Alaska Manual 16/17

https://www.xxl.no/asnes-bc-pck-amundsen-alaska-manual-16-17/p/bp/1129278_b?utm_source=communicator&utm_medium=email&utm_content=Untitled27&utm_campaign=Vintereldorado+med+EKTE+PRISLØFTE!+Bestselgeren+Bergans+Sauda+dunjakke+%2bMYE+MER!&_ccCt=ZW7fwI8cR3NcpIEyCyPCNRRx_H77iUuz3nuMMeHBxfXxBCwPFS01DsMMH0VWmmi8

Legger ved en tet av disse skiene. Kanskje litt gammel, men skiene er vel fremdeles de samme.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne pakka på xxl's helgetibud;

BC Pck Amundsen, Traverse, BC Manual 15/16 4 499,- med NORDIC SKIN FULL PREP, SKIPREPP til 3200,-

bestilte lengde 208 og vekt 100-104.

https://www.xxl.no/asnes-bc-pck-amundsen-traverse-bc-manual-15-16/p/bp/1116985_b

Det ligger feller å venter på meg på posten og Åsnes trinse.  ( Bestilt i fra komplett fritid)

Mangler nå staver ( bestilte de fra Gsport ++, men de kansellerte ordren med begrunnelse av at det jeg hadde bestilt ikke var på lager.. skal prøve å se om Åsnes trinsene passer ti mine Tubbs staver før jeg vurdere videre)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.