Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av binding på fjellski?


Anbefalte innlegg

Hei, mulig jeg skal leie et par ski, Åsnes Ousland fjellski, 200 cm. med Rottefella BC pro bindinger "justert til str 43 +/- montert på skia." (Som utleier formulerer det. Se bilde.)

Kan jeg bruke str. 47 på disse skiene? Må man lage noe hull for å justere bindingen til større str, eller kan jeg fint bruke str. 47 slik bindingen er nå?

Takker for all hjelp jeg kan få. Jeg har sett andre tråder med samme tema, men det er forskjellige meninger ute og går.  

Turhilsen fra Thomas. 

RottefellaBC43.thumb.jpg.c226e69c58451da66c249cc0b7c9eec7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel bruke den, men bakre del av hælen på skoa di vil havne utafor hælplata, og det kan nok bli noe ukomfortabelt/ustabilt. Litt sånn nødløsning, altså, men kanskje ikke heeelt krise med tanke på størrelsesforskjellen mellom 43 og 47? Det tilsvarer jo omtrent avstanden mellom linja for 36–39 og 40–43, så omtrent et par centimeter? Det er ikke optimalt, såklart, men blir vel en litt subjektiv vurdering.

Det er en skrue under klistermerket på hælplata som skrues i skia, så du kan ikke justere lengden uten å flytte denne skruen også. Monteringsveiledninga til Rottefella er tilgjengelig her (for flere bindinger fra Rottefella her), og der er den skruen vist tydelig:

bilde.thumb.png.912d83940c02cae9035f618238913694.png

Endret av Måssåbjønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Du kan vel bruke den, men bakre del av hælen på skoa di vil havne utafor hælplata, og det kan nok bli noe ukomfortabelt/ustabilt. Litt sånn nødløsning, altså, men kanskje ikke heeelt krise med tanke på størrelsesforskjellen mellom 43 og 47? Det tilsvarer jo omtrent avstanden mellom linja for 36–39 og 40–43, så omtrent et par centimeter? Det er ikke optimalt, såklart, men blir vel en litt subjektiv vurdering.

Det er en skrue under klistermerket på hælplata som skrues i skia, så du kan ikke justere lengden uten å flytte denne skruen også. Monteringsveiledninga til Rottefella er tilgjengelig her (for flere bindinger fra Rottefella her), og der er den skruen vist tydelig:

bilde.thumb.png.912d83940c02cae9035f618238913694.png

Takk for det, Måssabjønn, da ble jeg absolutt klokere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hælplata er helt flat og 9cm lang, så det er ikke noe spor eller noe på den. Det er 2cm mellom innstillingene, altså den står 2 cm lengre frem enn den burde. Hælen på støvlene er 7cm lang.

Det skal da en god del til for at hælen på skoen ikke treffer plata. Så lenge den treffer plata vil du ikke merke noe.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.