Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski nybegynner?


Arcticadventure

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en dame som har gått mye på langrennski, men ønsker nå fjellski i tillegg. Er 164cm og 81 kg. Jeg går litt i løyper (ikke i sporet) og ellers en god del i flatt terreng. Bærer sjeldent mer enn en lett sekk eller et barn i bæremeis.
 

Er det noen som har tips til ski, og bindinger? Evnt skipakke?😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville sett på Åsnes Gamme. Ok spenn, noko løft I front så artig å køyre, ei god allround ski. Nok breidde og spesifikasjonar til å takle litt snø, smal nok til å vere grei å få på kant og gå i løyper med.

Rottefella BC eller xplore, alt etter kva sko som høver foten din og kor mykje peng du ser føre deg å bruke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, du sier lite om hvor du går på ski og snøforhold, og om du vil ha ski for smøring/voks eller smørefri ski, alternativt felleski. Ett tips hvis man går i oppkjørte løyper/spor og utenfor, så kan Åsnes Mountain Race 48 wax/skin med NNN-binding være et godt alternativ. Skiene er lette, har 3/4 stålkant, passer i oppkjørte spor og har grei bredde og bæring hvis det ikke er alt for løst. Vi er flere som bruker de med NNN kombisko, så hvis du har det fra før så slipper du å kjøpe nye sko og bindingene er ganske billige.

Hvis du derimot har lyst på ski som bærer enda bedre, samt varmere og kanskje stødigere sko så er vanlige fjellski fint. Da ville jeg antagelig gått opp på Åsnes Sverdrup e.l. men det spørs på hva du vektlegger av svingegenskaper, flyt og bæring i løs snø. Jeg bruker Xplore og syns NNN-BC eller 75mm er uaktuelt etter at den kom, men den koster en del mer. Det viktigste er uansett at skoene passer og ikke gir gnagsår, samt er stødige og varme nok til deg.

Endret av rokkitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rokkitan said:

Hei, du sier lite om hvor du går på ski og snøforhold 

Nettopp.. 
 

Nesten uansett tema så er det viktigste at man får avklart behovet til den som skal kjøpe seg noe før man gir råd.
 

Løypeski gir null mening i dyp snø. Jaktski er ikke det beste å ha hvis man kun går i løypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, sneakyowl said:

Nå er det jo litt vanskelig å si hva man bruker skia til om man er nybegynner og ikke helt vet enda. Det sier litt seg selv :)

Du vet stort sett hva du har lyst til.

Vil du gå i området rundt hytta?

Nærområdet? Er det bra løypenett der du bor?

Planlegger du turer i høyfjellet i -20? Eller venter du til påske med mildere temperaturer.

De fleste kan si litt om hvor de ønsker og bruke skiene, når de ønsker å bruke dem og hva de ønsker å bruke skiene til. Samt feks om de har hund eller ikke eller om de kjenner noen som er flinke å smøre.

Og jo mer man sier jo bedre kan de som har erfaring svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/11/2024 at 10:30 PM, Tessatroll said:

Ville sett på Åsnes Gamme. Ok spenn, noko løft I front så artig å køyre, ei god allround ski. Nok breidde og spesifikasjonar til å takle litt snø, smal nok til å vere grei å få på kant og gå i løyper med.

Rottefella BC eller xplore, alt etter kva sko som høver foten din og kor mykje peng du ser føre deg å bruke :)

Jeg fulgte Tessatroll sitt råd da jeg hadde samme spørsmål for tre år siden og kjøpte Gamme. Har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, da, men jeg har vært fornøyd. Bruker dem mest på pulkturer i terreng som er relativt snilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ousland er også et godt alternativ til Gamme. De kom best ut i test på Utemagasinet.no så jeg kjøpte de, samt at bildet er litt mer stilisert så jeg slipper å se på den naturtro krølltoppen. De passer også greit i spor, så jeg bruker de på turer som kombinerer å gå i oppkjørte spor med utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.