Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg ser Åsnes har kommet med smørefrie fjellski med fellealås for kortfelle: https://www.asnes.com/produkter/waxless/ (Eller er dette gammelt nytt, og jeg som ikke har fått det med meg?)

Børge Ousland prøvde en gang ut smørefrie ski som hadde smørefritt belegg under hele skien. Hans erfaring var at dette gav bedre glid enn en kortfell, og bedre grep enn en kortfell på hans type turer. (Kilde: Ekspedisjonshåndoka - Børge Ousland).

Jeg går en del i kupert terreng, og der er grepet til fellene bra å ha, men gliden er ikke allverden. Etter at fellene er tatt av blir det en god del renning i unnabakker,, men jeg savner å ha litt grep til å komme meg over små hauger og langs flater før det bærer nedover i neste unnabakke. Jeg tar ikke å smører skiene med festevoks/klister i slike tilfeller fordi at fellene må stort sett på igjen, og det tar tid å smøre og skrape. Å ta feller over festevoks forringer limet mye fortere enn å ta de på en ren ski.

Jeg tenker derfor at smørefrie fjellski med fellelås høres helt genialt ut! Man kan bruke kortfellene som før, og når man skal renne nedover har man samtidig godt nok feste til at man klarer små hauger og flater uten at man må på igjen med feller eller smøre skiene!

I mitt tilfelle brukes helst tyngre ski til rene toppturer, så litt redusert glid nedover kan godtas om man får betydelig bedre fart på flatene sammenlignet med kortfeller, hvis grepet er godt nok til å være brukbart.

1. Hva er deres tanker og/eller erfaringer med slike ski?

2. Hvor mye reduserer det smørefrie belegget gliden?

3. Hvor bra grep får man egentlig med smørefritt belegg?

4. Hvilke type fjellskiski egner seg bra/dårlig til å ha ett smørefritt belegg? (Amundsen, Nansen, Ingstad, Mountain Race?)

5. Fischer har også slike ski, og jeg har fått intrykk av at deres smørefrie belegg ansees som bra. Vil Fisher være ett bedre valg enn Åsnes i dette tilfellet?

• Like 1
Annonse
Posted

Jeg har nylig kjøpt Fischer Traverse 78. De virker stabile og gode, har også mulighet for kortfelle om det ønskes.  De har ett lite spenn også, veldig fornøyd så langt. Sitter som støpt på alt bortsett fra glassert snø eller is, men da er heller ikke fellene all verden.

Glir meget godt, eneste minuset med smørefritt er lyden på skarpt føre, noe god jaktski er det nok ikke.

• Like 1
Posted

Fischer sitt smørefrie har tidlegare gått for å vere det beste men eg har ikkje vore borti smørefrie ski frå Åsnes av nyere dato så ana ikkje koss dette ligg an i dag. 

Posted
3 timer siden, aktiviteten skrev:

Jeg har nylig kjøpt Fischer Traverse 78. De virker stabile og gode, har også mulighet for kortfelle om det ønskes.  De har ett lite spenn også, veldig fornøyd så langt. Sitter som støpt på alt bortsett fra glassert snø eller is, men da er heller ikke fellene all verden.

Glir meget godt, eneste minuset med smørefritt er lyden på skarpt føre, noe god jaktski er det nok ikke.

Om de sitter som støpt på det meste, så er jo fellen helst noe som bare trenger å ligge i sekken? :)

Hvordan er gliden i forhold til usmurte ski nedover? Er det stor forskjell?

Posted
2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Om de sitter som støpt på det meste, så er jo fellen helst noe som bare trenger å ligge i sekken? :)

Hvordan er gliden i forhold til usmurte ski nedover? Er det stor forskjell?

Ja jeg kjøpte de for å unngå feller, der jeg ferdes har jeg sjelden bruk for det. Røros er ikke spesielt bratt terreng. 

Posted

Hei

Jeg har litt ulike typer fjellski. Ved "Blå swix" føre er det ingen tvil om at vanlige smøreski gir best gli og bra nok hefte, selvfølgelig forutsatt at spennet svarer til din vekt - mye viktigere enn lengden! Og det gjelder også for de etterfølgende ski. I øvrig pleier jeg ikke å fjerne voks ved bruk av langfeller. Muligens er det nødvendig ved kortfeller?

Det er ved 0-føre - nysnø at de smørefri ski er best. Et før som er vanskelig å smøre bra.

Jeg har et par gamle Åsness smørefri ski med "trappemønster"  Mønsteret er all for langt, så de blir kolossalt trege å gå med. Jeg har forsøkt å fylle fremre og bakre delen av mønsteret med voks. Det hjelper noe. Men mye Bzzzzzz på hard føre.

Jeg var i dag på tur i 0-føre med fallende snø med mine smørefri Fischer Snowbound, som du knapt får tak i her i Norge. En short-cut variant av Fischer E 109 er vel en måte å beskrive de på. De har svært lite (smøre)spenn og er derfor noe trege og best egnet til fjellture med pulk, hvor gliden uansett ikke er noe stort. Har brukt dem masse til dette med stor hell og fått flere rolige pauser, hvor turfølget måtte smøre om ved 0 føre og klabber.  De har også vært bra i frost. De er korte, har innsving og lette å manøvrere. 

I dag var det uten pulk, men med 2 huskier foran.

Elginnen brukte sine smørefri Fischer (smallere) ski. Vi hadde begge meget bra ski med passe glid og bra feste. Begge skipar var pent glidet med flytende glider over hele skien for å unngå klabbing - og få glid selvfølgelig.

Fischer sitt fiskeskjell mønster er etter min mening langt bedre enn "trappemønsteret"  hos flere andre fabrikater.

I harde isete løyper - skareføre får mønsteret selvsagt ikke "grep" og skiene blir bakglatte. Da må en bruke feller. Jeg bruker langfeller, men de lugger noe så forferdelig ved utforkjøring, så det blir mye av og på i bland. Kortfeller har jeg ikke prøvd. Men de skal jo også av og på  - kanskje i mindre omfang. Med min vekt liker jeg ikke helt hull i skia og har en fornemmelse av, at lengden på kortfella må være nøye avpasset etter vekt og spenn i skia.

Elgen

• Like 1
  • 3 years later...
Posted

Noen som har fått testet Åsnes sine waxless/smørefrie ski?

Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen til trådstarter og jeg ender gjerne opp med på bruke mine Fischer smørefrie fjellski fremfor Åsnes Nansen skiene med kortfelle når det er forholdsvis flatt der jeg skal gå. Har med noen Montana skifeller med stropp i om det skulle være nødvendig med bedre feste, men ender stort stort sett opp med å ta av skoene og gå på beina opp de værste bakkene. 

Posted

Hei. 

Jeg kjøpte åsnes finnmark waxkess for noen år siden. Jeg har ingenting å sammenligne med andre smørefri ski, men jeg har knapt brukt feller på de. Skal riktignok si at jeg ikke har hatt anledningen til noe lengere villmarksturer etter de ble kjøpt og at jeg har en pensjonert sledehund som bidrar godt med trekkraft. Men noen turer med full pulk har jeg fått med de. 

Litt irriterende lyd og ikke fullt så bra glid som når jeg smører Amundsen skia naturlig nok. Men, de gjør d de skal for meg. Bedre glid enn med feller og godt nok feste uten feller som for min del betyr korte dørstokkmil og mer skiglede. (Som fører til mer trening på hunden)

• Like 2
  • 1 year later...
Posted

Drar opp denne igjen siden jeg ble sittende litt på gjerdet og vente på litt flere erfaringer. 

Er det noen flere som har brukt waxless skiene til Ă…snes? Gjerne da ogsĂĄ med bruk med kortfeller.

Jeg er som nevnt tidligere i tråden fornøyd med mine Fischer E99 smørefri ski og under dagens trimøkt med dem og ett dekk på slep, så kom jeg til å tenke på hvor digg det hadde vært å kunne hatt samme glid på Nansen skiene og en pulk på slep, sånn typ 'uten å styre med smøring' og at man kunne gå uten fellene i ett litt større spekter av ulendt terreng, slik trådstarter nevner.

Det går fint å smøre Nansen skiene, men merker at fellelimet blir fortere slapt i vedhenget når det tas av og på til stadighet og limes oppå smurningen.

Ser for meg at det kanskje blir ett problem med waxless skiene siden det kanskje blir snø ansamling i det smørefrie området siden fellen ikke går helt inn til sålen og blir liggende oppå mønstret?

Posted
Walle skrev (28 minutter siden):

Drar opp denne igjen siden jeg ble sittende litt på gjerdet og vente på litt flere erfaringer. 

Er det noen flere som har brukt waxless skiene til Ă…snes? Gjerne da ogsĂĄ med bruk med kortfeller.

Jeg er som nevnt tidligere i tråden fornøyd med mine Fischer E99 smørefri ski og under dagens trimøkt med dem og ett dekk på slep, så kom jeg til å tenke på hvor digg det hadde vært å kunne hatt samme glid på Nansen skiene og en pulk på slep, sånn typ 'uten å styre med smøring' og at man kunne gå uten fellene i ett litt større spekter av ulendt terreng, slik trådstarter nevner.

Det går fint å smøre Nansen skiene, men merker at fellelimet blir fortere slapt i vedhenget når det tas av og på til stadighet og limes oppå smurningen.

Ser for meg at det kanskje blir ett problem med waxless skiene siden det kanskje blir snø ansamling i det smørefrie området siden fellen ikke går helt inn til sålen og blir liggende oppå mønstret?

Har Nansen waxless selv og er superfornøyd. Om det ikke er særlig kuppert eller man går uten pulk behøver man sjeldent kortfellene (men de er som oftest på uansett fordi jeg ikke gidder å styre med å ev sette fellene på igjen om det må til). Det samler seg ikke noe snø eller is i mønsteret som ikke faller av etter en børst med hansken. Fellen sitter som støpt uansett, men det hjelper nok at jeg går over med fellevoks etter å ha satt de på for å få presset de skikkelig på.

• Like 2